النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: كوكتيل مشاكل واستفسارات ارجو الاهتمام

عضو الصورة الرمزية ahmedsamaha84

كوكتيل مشاكل واستفسارات ارجو الاهتمام

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احبائى واخوتى الكرام اعضاء وزوار عرب هارد وير بعد التحيه هدخل فى الموضوع على طوووووول

اولا

عندى مازر بورد جيجا بايت p61a-d3

فى اختيار فى قائمة البايوس اسمه power mangemenet

لما بدخل علية بلاقى حاجة اسمها power by keyboard

لما بدخل علية بلاقى 4 اختيارات اللى هما
    disabled
    pass ward
    keyboard98
    any key

هل دا مرتبط بأن انا ممكن اشغل الجهاز عن طريق الكيبورد يعنى الجهاز لو مطفى والفيشة فى الكهربا وضغط على الكيبورد الجهاز يقوم ولو مكنش ممكن اعرف الاختيارات دى مرتبطه بأية ؟؟؟

ثانيا

مشكلة غريبة اول مرة تقابلنى اللى هى ان الهارد بتاعى ظاهر على الويندوز وكانه جهاز خارجى راكب

دى صورة توضح اللى اقصده

يعنى الهارد الرئيسى بتاعى اللى راكب اول ما بفتح الجهاز يظهرلى وكانة متوصل زى اى حاجة خارجية وليكن مثال مثلا فلاشة زى ما باين فى الصورة كدة

انا الهارد بتاعى اللى هو sata 3gb\s وعندى فى البوردة sata 3 قولت اغير مكان الكابل وركبة كتجربه فى الساتا 3 لقيتة بيظهر برضة بنفس الشكل

جربت كل مخارج الساتا من النهاية والهارد بيظهرلى بنفس الشكل مش عارف اوصل لحل ومحتاج المساعده

ثالثا

مش عارف الاستفسار دا فى مكانة هنا فى القسم او لا لاكن ارجو المعذرة

الضمانات ....................

اختصارا كدة هندى مثال سريع

مثال

انا روحت مثلا اى مول بتاع بيع قطع الكمبيوتر ودخلت محل من محلات المول واشتريت مازر بورد او بروسيسور مثلا المعروف لدى الجميع ان معظم المحلات دلوقتى بتطلع المنتج اللى انت بتشترية منهم بضمان 11 شهر ودا الضمان الشائع حاليا فى معظم المحلات ........ طيب تمام قوى

الفاتورة اللى انا باخدها من المحل هى نفسها تعتبر الضمان ذاته .... طيب لو الفاتورة دى ضاعت اثناء فترة الضمان وحصلت مشكلة فى القطعة اللى انا اشتريتها وعايز ارجعهالة ومفيش فاتورة هل فى اى طريقة اقدر اثبت بيها للمحل ان القطعة دى انا اشتريتها من عندة وانها حصل فيها مشكلة لاكن مش معايا الفاتورة ..... هل اقدر اثبت بدون فاتورة كمثال لو سيريال نمبر للقطعة بيبقى واخدة صاحب المحل هل دا ممكن يساعدنى .........؟؟؟؟؟؟؟

طيب انا اشتريت منتج من محل وليكن مثلا مازربورد وخلاص ال 11 شهر خلصو كدة اصبح المحل اللى انت واخد منه الحاجة اخلى مسئوليته من الضمان .... تمام

فى بعض منتجات ومثال زى ما قولت مازر بورد بيبقى عليها ضمان تانى كمثال لاشهر الضمانات الموجوده زى ضمان جاما وضمان الوكيل

وبيبقى فية ملصق على العلبة بتاع المنتج بتقول ان ضمان الوكيل او ضمان جاما مثلا بيضمن المنتج دة 3 سنين

طيب انا قولت ال11 شهر بتوع المحل خلصو الضمانات التانية دى استفيد بيها ازاى كمثال زى ضمان جاما والوكيل ... يعنى اعمل اية وانا معايا ضمان 3 سنين من الضمانات دى والمنتج اللى اان اشتريتة حصل فية مشكلة ومعايا لسة وقت من ال 3 سنين .... ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حاجة كمان ...... مثلا انا اشتريت منتج معين وهندى مثال مثلا بروسيسور

روحت المحل واشتريت بروسيسور ومعايا الضمان بتاع المحل اللى هو 11 شهر وال 11 شهر دول خلصو كدة المحل اخلى مسئوليتة من الضمان

طيب فى بعض منتجات بتبقى الشركة المصنعة نفسها عاملة ضمان على القطعة دى يعنى مثلا اشتريت بروسيسور ولقيت موقع الشركة بيقول ان المنتج دا الشركة عاملة علية ضمان 3 سنين

طيب هل الضمان بتاع الشركة دة ممكن يفيدنى فى شئ .... مع ان ضمان المحل اللى هو 11 شهر خلصو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ...........

شكرا لقرأة الموضوع وشكرا لكل واحد هيساعدنى

تحياتى للجميع

مخالف للقوانين

رد: كوكتيل مشاكل واستفسارات ارجو الاهتمام

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsamaha84 مشاهدة المشاركة

لما بدخل علية بلاقى حاجة اسمها power by keyboard

لما بدخل علية بلاقى 4 اختيارات اللى هما
    disabled
    pass ward
    keyboard98
    any key

هل دا مرتبط بأن انا ممكن اشغل الجهاز عن طريق الكيبورد يعنى الجهاز لو مطفى والفيشة فى الكهربا وضغط على الكيبورد الجهاز يقوم ولو مكنش ممكن اعرف الاختيارات دى مرتبطه بأية ؟؟؟

ايوا تقدر تشغل الجهاز عن طريق الكيبورد وانا عامل كده فعلا يعنى لو عملته بباسورد بمجرد انك تكتب باسورد على الكيبورد الجهاز هيفتح
    ولو اخترت ANY KEY هيشتغل بمجرد الضغط على اى زرار ده الاختيار الللى انا شغال بيه

ثانيا

مشكلة غريبة اول مرة تقابلنى اللى هى ان الهارد بتاعى ظاهر على الويندوز وكانه جهاز خارجى راكب

الوضع طبيعى لانك عامل اختيار قراءة البيوس للهارد AHCI وهو احدث من الوضع الافتراضى IDE فلا تقلق
    ثالثا

مش عارف الاستفسار دا فى مكانة هنا فى القسم او لا لاكن ارجو المعذرة

الضمانات ....................

اختصارا كدة هندى مثال سريع

مثال

انا روحت مثلا اى مول بتاع بيع قطع الكمبيوتر ودخلت محل من محلات المول واشتريت مازر بورد او بروسيسور مثلا المعروف لدى الجميع ان معظم المحلات دلوقتى بتطلع المنتج اللى انت بتشترية منهم بضمان 11 شهر ودا الضمان الشائع حاليا فى معظم المحلات ........ طيب تمام قوى

الفاتورة اللى انا باخدها من المحل هى نفسها تعتبر الضمان ذاته .... طيب لو الفاتورة دى ضاعت اثناء فترة الضمان وحصلت مشكلة فى القطعة اللى انا اشتريتها وعايز ارجعهالة ومفيش فاتورة هل فى اى طريقة اقدر اثبت بيها للمحل ان القطعة دى انا اشتريتها من عندة وانها حصل فيها مشكلة لاكن مش معايا الفاتورة ..... هل اقدر اثبت بدون فاتورة كمثال لو سيريال نمبر للقطعة بيبقى واخدة صاحب المحل هل دا ممكن يساعدنى .........؟؟؟؟؟؟؟

السريال ده المهم وصاحب المحل عنده فواتير بتاريخ كل قطعة اشتراها بالسريال بتاعها ويقدر يجيبهالك المهم تعرف تتفاهم معاه وتدور معاه على تاريخ شرائه هو اللوحة من الموزع

فى بعض منتجات ومثال زى ما قولت مازر بورد بيبقى عليها ضمان تانى كمثال لاشهر الضمانات الموجوده زى ضمان جاما وضمان الوكيل

وبيبقى فية ملصق على العلبة بتاع المنتج بتقول ان ضمان الوكيل او ضمان جاما مثلا بيضمن المنتج دة 3 سنين

الموضوع ده يفضل تكلم الضمان شخصيا واستنى رد الناس اللى عندهم تعامل مع الموزعين نفسهم
    تحياتى للجميع

مخالف للقوانين

الاجابة على اسئلتك على التوالي

1- الخيارات التي وجدتها هي لتشغيل الجهاز من الكيبورد بدل كبسة الباور العادية

2- الهارد هي ليست مشكلة ولكنها من بعض الدرايفرات هل جرب تثبيت نضام جديد وتنزيل اخر تعريف للمذربورد من الموقع الرسمي

3 عند انتهاء ضمان المحل وتكون القطعة لها ضمان لمدة 3 سنوات الان تستفيد من الضمان عبر الذهاب الى فرع الشركة المنتجة للقطعة وليس للمحل الذي قمت بالشراء منه

4- نفس اجابة السوال 3

عضو

هل الكيبورد الUSB تقوم بتشغيل الجهاز أيضا أم يجب أن تكون PS2?

مشرف سابق

نعم ممكن تشغيل الجهاز عن طريق الكيبورد بدون مشكلة

الهارد يظهر بهذه الصورة لانك مفعل خاصية ahci وهي تعطي اداء اسرع للهارد

الضمان من الشركة بيكون 11 شهر وياقي الضمان من الوكيل نفسه ولا يهم الفاتورة لان البورده عليها سيريال هوه بيضرب ع السيريال لو ليها ضمان ان شاء الله بيدخهاللك ( حافظ ع الفاتوره اذا امكن لاننا في مصر بنتلكك ))

الف شكر يا جماعة للتواصل ... ويريت يا جماعة لو فى اى حد اتعامل مع ضمان قبل كدة زى جاما او الوكيل يريت يقولنا على عناوينهم فين فى مصر بحيث لو حد حصل معاة اى مشكلة فى اى منتج وعلية الضمانات بتاعتهم يقدر يتواصل معاهم ... ويريت لو حد يقدر يقولنا اتعامل معاهم ازاى ؟؟؟؟

فى سؤال كمان لو تكرمتم

البايوس الخاص بتاع البوردة عندى بقدر استخدم فية الماوس والكيبورد مع بعض طبعا انتو عارفين البايوس اللى هو uefi bios .... حاليا الكيبورد بس هى اللى شغالة والماوس اختفى خالص يا ترى دا من اية ... عملت الوضع الافتراضى للبايوس وبرضو مفيش نتيجة ... فى اى اختيار فى البايوس اقدر افعل بية الماوس من تانى ولا اية الحل .....؟؟؟؟

تحياتى لكل الموجودين

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmels مشاهدة المشاركة
    نعم ممكن تشغيل الجهاز عن طريق الكيبورد بدون مشكلة

الهارد يظهر بهذه الصورة لانك مفعل خاصية ahci وهي تعطي اداء اسرع للهارد

الضمان من الشركة بيكون 11 شهر وياقي الضمان من الوكيل نفسه ولا يهم الفاتورة لان البورده عليها سيريال هوه بيضرب ع السيريال لو ليها ضمان ان شاء الله بيدخهاللك ( حافظ ع الفاتوره اذا امكن لاننا في مصر بنتلكك ))

لا يوجد علاقة بين تشغيل الهارد بمتحكم achi وظهورة بالويندوز كالفلاش

المشكلة بالاغلب من التعريف وليس اكثر

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mousa alsari مشاهدة المشاركة
    لا يوجد علاقة بين تشغيل الهارد بمتحكم achi وظهورة بالويندوز كالفلاش

المشكلة بالاغلب من التعريف وليس اكثر
    كان عندي البورد السابقه الاسروك z68 pro 3 كانت بتعمل نفس الموضوع ده وكان الهارد يعمل دون مشكلة

ثانيا اذا حاول الاخ ان يعمل من خلال المتحكم ide لن تظهر بهذه الصورة ........ واذا حاول وعاد للعمل achi سوف تعود للظهور بنفس الصورة

مخالف للقوانين

كان عندي البورد السابقه الاسروك z68 pro 3 كانت بتعمل نفس الموضوع ده وكان الهارد يعمل دون مشكلة

ثانيا اذا حاول الاخ ان يعمل من خلال المتحكم ide لن تظهر بهذه الصورة ........ واذا حاول وعاد للعمل achi سوف تعود للظهور بنفس الصورة
    غريب انا اعمل بالابتوب على متحكم achi ولا يظهر الهارد بهذه الصورة

البايوس الخاص بتاع البوردة عندى بقدر استخدم فية الماوس والكيبورد مع بعض طبعا انتو عارفين البايوس اللى هو uefi bios .... حاليا الكيبورد بس هى اللى شغالة والماوس اختفى خالص يا ترى دا من اية ... عملت الوضع الافتراضى للبايوس وبرضو مفيش نتيجة ... فى اى اختيار فى البايوس اقدر افعل بية الماوس من تانى ولا اية الحل .....؟؟؟؟

تحياتى لكل الموجودين

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mousa alsari مشاهدة المشاركة
    غريب انا اعمل بالابتوب على متحكم achi ولا يظهر الهارد بهذه الصورة
    فعلا اخي انا معي الاسوس حاليا ولايوجد بها ذلك ولكن كان عندي سابقا الاسروك ولاحظت ذلك الموضوع فيها كما قلت لك

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsamaha84 مشاهدة المشاركة

تحياتى لكل الموجودين
    ممكن تدخل ويندوز اولا وبعدين تعمل ريستارت وتدخل ع البيوس مرة اخري أو حاول اغلاق الجهاز من الكهراء ثم عاود المحاولة
    حاول تشغيل الماوس في مدخل usb اخر
    حاول تجربة الماوس علي جهاز اخر هل يعمل

ممكن تدخل ويندوز اولا وبعدين تعمل ريستارت وتدخل ع البيوس مرة اخري أو حاول اغلاق الجهاز من الكهراء ثم عاود المحاولة
    حاول تشغيل الماوس في مدخل usb اخر
    حاول تجربة الماوس علي جهاز اخر هل يعمل
    جربت كل الحجات دى ومفيش فايدة .... عايز اقول ان السهم بتاع الماوس اختفى خالص يعنى لو ظاهر ومش بيتحرك هقول فى مشكلة فى الماوس او ال usb انما هو اختفى خالص للاسف

help

المفضلات