النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: تجربتي لـSSD وسؤال: عندي بوردة SATA2 والـSSD SATA 3هل أغير البوردة؟

عضو فضي الصورة الرمزية nanonona

Exclamation تجربتي لـSSD وسؤال: عندي بوردة SATA2 والـSSD SATA 3هل أغير البوردة؟

اشتريت :D SSD 240 GB كاملة لأني قرأت إنه بيسرع لود البرامج والألعاب فقلت الـ120و الـ64 مش حيكفوا.. اللي حصل إن لود البرامج والألعاب لم يتحسن واللي تحسن فقط -وبشكل كبير- لود الويندوز فقط.. يا ريت حد يكتشف لي أي حاجة تخليني مقلش: ياريتني جبت الـ 64GB على أد الويندوز وخلاص:ah41::
    مواصفات جهازي:
    1-CPU: AMD 965 3.4GHZ
    2- MB: GIGABYTE 770---> SATA2
    3- 8GB RAM
    4- VGA: AMD 6950
    5- HDD: Kingston HyperX 240GB SSD

سرعة البوت بعد تركيب الـ SSD:
    18 ث لحين اختفاء لوجو البوردة
    4 ث لحين بدء بوت الويندوز
    22 ث لحين اكتمال البوت والويدجيت والتعرف على الشبكة وكل شيء وهي دي سرعة بوت الويندوز اللي بيقولوا عليها وطبعا في الدعاية ما بيحسبوش الوقت من تشغيل الجهاز وحتى بدء بوت الويندوز..
    ________
    44 ث اجمالي الوقت المستغرق لإقلاع الجهاز علما بأنه كان يزيد على الـ 90 ثانية قبل الـ SSD
    :ah4:

سرعة تثبيت البرامج وخاصة الأوفيس زادت بشكل كبير جدا
    لكن ما فائدة أن يكون الـ SSD كبيرا ؟! فسرعة تحميل الألعاب لم تزد وسرعة التصفح والداونلود لم تتحسن وطبعا هذا راجع لبطء النت ولكن الـ LOADING لم يتغير
    ملحوظة مهمة: الألعاب والبرامج تم تثبيتها على الـ SSD لضمان الاستفادة من السرعة ولكن..

طبعا الثغرة الوجيدة -اللي أنا شايفها- إن البوردة SATA 2 والهارد SATA 3 فهل يستحق الأمر تغيير البوردة ؟!!!!!!

علما بأن عندي هارد خارجي USB 3 وبرضه البوردة USB 2 ؟!!!!!!

سؤال آخر: مكتوب على علبة الهارد إن سرعة الكتابة تصل إلى 510 م.ث وعندي لا تتجاوز 220 م.ث وتظل تقل تقل خلال الكوبي من بارتيشن لآخر على نفس الـ SSD .. ما التفسير ؟!:mad:
    [SIGPIC][/SIGPIC]

مخالف للقوانين

رد: تجربتي لـSSD وسؤال: عندي بوردة SATA2 والـSSD SATA 3هل أغير البوردة؟

طبعا الفرق بين ساتا 3 و ساتا 2 مع هاردات ا لSSD كبير سرعة الهاردات SSD تظهر مع ساتا 3

بالنسبة لامر تبديل المذربورد فهو امر يعود لك شخصيا وان استطعت تبديلها مع دفع فرقية فلا تتردد بذلك وستشعر بفرق كبير مع ساتا 3

عضو فضي الصورة الرمزية Ahmed Elbrbry

سرعة النسخ او النقل عموما تختلف مين حين الى اخر على حسب نوع الملفات اللتى تقوم بنسخها او نقلها
    و مثلا لو عندك فولدر فى 10 ملفات كل ملف 50 ميجا هيبقى الاجمالى 500 ميجا
    و ممكن يكون عندك فولدر تانى فى 100 ملف كل ملف 5 ميجا و الاجمالى برده هيكون 500 ميجا لكن هنا النسخ و النقل بيكون اسرع لان النظام بيتعامل مع ملفات صغيرة الحجم و بتكون سهلة على القرص
    و الله اعلم

أنا جربت أكثر من نوع من الكوبي والسرعة لا تصل أبدا لـ 300 م.ث من بارتيشن لآخر في نفس الهارد
    وبالنسبة لبوردة جديدة حتكلفني كام يا ترى؟!

عموما الويندوز ريت مقيم الهارد بـ 7.4 وده رقم مذهل مقارنة بالهاردات العادية التي لا تصل لـ 6..
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو فضي الصورة الرمزية nasa100

Thumbs up رد: تجربتي لـSSD وسؤال: عندي بوردة SATA2 والـSSD SATA 3هل أغير البوردة؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nanonona مشاهدة المشاركة
    أنا جربت أكثر من نوع من الكوبي والسرعة لا تصل أبدا لـ 300 م.ث من بارتيشن لآخر في نفس الهارد
    وبالنسبة لبوردة جديدة حتكلفني كام يا ترى؟!

عموما الويندوز ريت مقيم الهارد بـ 7.4 وده رقم مذهل مقارنة بالهاردات العادية التي لا تصل لـ 6..

مبدئيا ألف مبروك على الهارد الجديد وتتهنى بيه إن شاء الله .. طبعا مما لاشك فيه أن تحديث البرده هايفرق كتيير جدا مش بس فى أداء الهارد لاكن فى أداء الجهاز كله بشكل عام ( باص الرامات هايفرق وال Chipset الأعلى هاتفرق ، وال Sata 3 هاتفرق وخصوصا مع الهارد ال SSD )

أنصح حضرتك بشراء لوحة من لوحات ASUS 990FX أو Gigabyte 990 .. وطبعا بتكون Socket AM3 Plus .. حتى تتمكن من التحديث لاحقا لمعالجات ال FX البلدوزر ثمانية الأنويه ... وبالنسبة للريت الخاص بالهارد على الويندوز فمن المفترض أن يكون 7.9 وليس 7.4 .. لأنى أمتلك نفس السعة 240 لكن من شركة OCZ وهو Vertex 3 Max IOPS 240G وبيعمل Rate 7.9 على Windows 7 .. ولعل هذا غالبا يرجع لتشغيل هاردك على ساتا 2 وليس 3 .. الأمر الذى يجعل الهارد يعمل بنصف كفائته وأداؤه تقريبا .. موفق بإذن الله .. خالص تحياتى

تم بحمد الله تغيير البوردة وبالفعل أصبح تقييم الويندوز للهارد: 7.9 بعد أن كانت 7.4
    ولله الحمد بوت الجهاز لا يصل 30 ثانية
    سرعة تثبيت البرامج والألعاب جميلة
    لكن تحميل الألعاب "اللودنج" لم يتحسن إلا قليلا
    مثلا كرايسس وورهد بقت
    34 ثانية بدلا من 40 ثانية
    NFS و ASSASSIAN'S CREED III لم ألحظ تحسنا يذكر..
    تشغيل البرامج العادية في تحسن لكن مش خيال زي بوت الويندوز..
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو برونزي

اخوي البورد الي عندي حاليا sata2 و لا امكانية لتغيير البورد فهل تنصحني بهارد صغير على قد الوندوز بس
    التعديل الأخير تم بواسطة اسامة عادي ; 02-03-2013 الساعة 22:36

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسامة عادي مشاهدة المشاركة
    اخوي البورد الي عندي حاليا sata2 و لا امكانية لتغيير البورد فهل تنصحني بهارد صغير على قد الوندوز بس
    انصحك ب 60 جيجا يكون بارتيشن واحد للويندوز والداونلود والبرامج او 120 جيجا على اقصى تقدير بحيث يكون 2 بارتيشن واحد كبير للويندوز والآخر صغير على أد سورسات البرامج "ملفات التثبيت" حتى تستفيد بكامل سرعة تثبيت البرامج الثقيلة من على قرص الحالة الصلبة او تكتفي بال 60 كما قلت سابقا فالبرامج تثبت مرة واحدة فقط..
    وستجد فرق شاسع باذن الله في بووت الجهاز
    [SIGPIC][/SIGPIC]

المفضلات