النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: إستشارة

عضوية جديدة

إستشارة

اخواني .. السلام عليكم ..
    انا اعمل في شركة .. بها وندوز سيرفر 2003
    كيف يمكن اضافه كمبيوتر في موقع آخر على السيرفر .. يعني على سبيل المثال .. الكمبيوتر الأول في السعودية .. والكمبيوتر الثاني في قطر

عضو

رد: إستشارة

بسم الله الرحمن الرحيم
    وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين اما بعد

انت هنا بتتكلم فى موضوع كبير شويه بس هسالك فى شوية حجات وان شاء الله نوصل لحل

اولا انت عايز تربطهم عشان يبقي معاك على domain ولا عايز تربطهم عشان تعمل sharing

اذا كان ردك الاجابة الاولى عشان يبقي معاك على الدومين يبقي عن طريق real IP وده تقدر تحصل عليه من ISP اي موزع خدمة الانترنت اللى انت مشترك معاه وفي طبعا ترتيب تاني احسن انك تعمل Forest وبعد كده تعمل parent وتقوم عامل منه child مثال هيبقي soudia.qater.local

ثانيا ولو عايز تربطهم عشان تنقل الملفات يبقي متوجعش دماغك فى كل المواضيع دي ممكن نك تستخدم برنامج Teamviwer هو هيخليك تشارك المفات ولو حبيت تعمل vpn كمان هيعمل تقبل تحياتي واي استفسار انا بالخدمة

عضوية جديدة

أخ حماده شكراً كتييييييييير إلك .. انا بدي يكون بينهم VPN .. لإنه عندنا سستم جديد رح يكون بين النقطه A والنقطه B على سبيل المثال ..
    احنا في الشركة الموقع A ... ونفس السستم رح يكون موجود على الكمبيوتر في النقطه B .. بـ النهاية انا رح تكون حاجتي هي VPN
    لكن ما بعرف كيف ممكن اسوي اتصال VPN !

بـ النسبة لـ برنامج الـ TeamViewer استعملته من قبل لكن في امور شخصية وفي أمور الصيانه عن بعد ليس أكثر ..
    مرة تانية شكراً كتير إلك على المساعده .. احترامي

عضو

انا اسف اني كان عندي مشكلة وبقالي كتير مدخلتش المنتدي لو لسه محتاج الشرح انا تحت امرك وانا اسف جدا جدا على اني مدخلتش الفترة اللى فاتت مش باديا

المفضلات