النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: هل انا ظلمت البروسيسور

عضو

هل انا ظلمت البروسيسور

السلام عليكم
    من يومين اشتريت معالج AMD Athlon 64+ 3000 - 939
    من التوكيل الرئيسى ووجدت انه Assimbled in china
    وهناك أخريات ماليزى ... وقالوا لى ليس هناك فرق بين الماليزى والصينى فهذه فقط خطوط انتاج للشركة وان التصنيع واحد ... علما ان الضمان اللى اخذته منهم مدى الحياة

فما رأيكم فى هذا الكلام ... علما اننى الان اعمل به وهناك فرق شاااااااااااسع وواضح بينه وبين الإنتل اللى كان عندى ... طبعا لصالح AMD

ثانيا الرام اللى عندى الأن واحدة 256 فقط .... البائع قاللى انت كده هتظلم البروسيسور ... أقل حاجة ركب 512 علشان AMD بيحتاج رام كبير شوية علشان يشتغل براحته , فهل هذا الكلام صحيح ... وهل تركيب رام أكبر هيسرع الجهاز زيادة ... علما انه الان سريع ... ماشاء الله

هل انا كده ظالم البروسيسور ؟؟؟؟

عضو فضي الصورة الرمزية jasim

مشاركة: هل انا ظلمت البروسيسور

اذا تريد ادا ممتاز على نظام تشقيل وندز اكس بى ركب رام قطعتين 512
    او قطعتين 256 لاداء مقبول
    اما 256 ادائه اقل من مقبول
    وهاذا ينطبق اذا كان المعالج انتل او AMD

عضو

على فكره عاوز اقولك حاجه ....ضمان مدى الحياه فى amd انا لا اعتقد ..اقصى شيىء هو 3 سنوات....
    وعلى فكره انا بكلمك من مصر ..وفى شخص طلع نصاب ...وعمل دعايه "كدابه "على معالجات amd
    وكان بيدى ضمان مدى الحياه ...وللاسف وقع ...واترفعت عليه قضيه من الشركه التوكيل الاصليه..
    انصحك ان تتأكد من موضوع "مدى الحياه"
    اما عن الرام...ف اقل شيىء ممكن تكون 512 حتى تحصل على اداء عالى فى الاستخدام
    وشكرا

عضو

بالنسبة للبروسيسور فهو من التوكيل الأصلى ..... والضمان مختوم
    انا بس عايز اعرف موضوع الصينى والماليزى دى هتفرق فى حاجة ..... مع ان الإثنين نفس العلبة ونفس التقفيل بالضبط

وشكرا لتعاونكم

عضو برونزي الصورة الرمزية 3m.Ahmed

طالما شغال معاك
    يبقي الف مبروك و عقبالنا ثم الضمان يضمنلك حقك لو حصل فيه حاجة

زود الرامات زي ماقالوا الاخوة تلاقي تحسن ملحوظ في الاداء و الموضوع مالوش علاقة ب ايه ام دي و لا انتل
    الموضوع ليه علاقة بحجم اابرامج و نوعها اللي بتفتحها علي الجهاز فرامات 512 هي اقل حاجة مناسبة دلوقتي

و لو تدينا فكرة عن الاسعار اكون شاكر ليك

عضو

أكيد اخوي الرام لها دور كبير في السرعه وتحميل البرامج وآداء الكمبيوتر كمان

شوف القصة الغريبة الي مريت فيها
    كانت عندي ماذربورد غبية والله ماأعرف وش اسمها جمعت فيها كمبيوتر للوالد
    وكان فيها الرام مكانين المكان الأول إس دي والثاني دي دي
    كنت استعمل الإس دي ويوم استغنيت عن الدي دي قلت اجربها ع كمبيوتر الوالد
    بصراحة ظلمت الكمبيوتر كله موبس البروسيسور
    والله ان الوالد يقول الكمبيوتر صار صاروخ الحمدلله وكل المواقع أحس فيها تمشي بسرعه

شرايك ان شاء الله اقتنعت بس
    هههههههههه
    شكراً ليك

عضو فضي الصورة الرمزية jasim

موضوع الصينى والماليزى غريب بنسبه لى انا الى عارفه ان المعالجات تبع amd تصنع فى ماليزيا
    والله اعلم اذا لهم مصنع فى الصين ممكن جديد اول مره اسمع بيه

عضو محترف الصورة الرمزية NaAZoOR

اتفق مع jasim في كل ما قاله في هذا الموضوع

ولا تتعامل بأقل من 1 جيجا رام ابداً حالياً لأن التطبيقات اصبحت شرهة بالإضافة للويندوز و VISTA القادم سيكون ديناصور رامات و 1 جيجا بالنسبة له ستكون بالكاد مريحة

وبمناسبة الضمان ... في الخارج عندما يقولوت عن منتج أنه ضمان مدى الحياة فهذا معناه ان ضمانه 3 سنوات ... أنا اعتقد ان الحال هنا مماثل

اداري سابق

جميع معالجات AMD تصنع في ألمانيا بشكل رئيسي اللهم إلا المعالجات القديمة كانت تصنعها شركة IBM أيضاً...

بعد تصنيع المعالجات كشرائح wafers تتجه إلى مصانع التجميع في الصين وماليزيا حيث يتم وضع تغليفها وجعلها كالمعالجات ويتم اختبارها ثم يتم بيعها...

لا فرق بين الصين وماليزيا، شركات مثل هذه تهتم بالجودة بشكل رئيسي فحتى لو كان مصنع التجميع في الصين فإن هذا من أجل العمالة الرخيصة ولكنها تحتفظ بالجودة ذاتها...

بخصوص قول البائع معالجات AMD تحتاج لذاكرة كبيرة حتى تأخذ راحتها فهذه نكتة أخرى من نكت البائعين... لا علاقة لنوع المعالج بكمية الذاكرة مطلقاً...

المسألة أن المعالجات الحديثة لن تعطي كامل أدائها بوجود ذاكرة منخفضة وهذا الأمر يحدده نوع نظام التشغيل...

شخصياً لا أنصح بأقل من 512MB من الذاكرة لأي جهاز جديد... وإن أردت الراحة فعليك بـ 1GB كأقل تقدير...
    أنظمة التشغيل والبرامج الحديثة تتطلب المزيد من الذاكرة، وجود كمية ذاكرة قليلة بغض النظر عن نوع المعالج Intel أو AMD يجبر النظام على التوجه لاستخدام القرص الصلب وهو بطيء مما يؤدي لحصول عنق الزجاجة لأداء النظام...

حتى لو اشتريت معالج Athlon 64 FX60 وهو أقوى المعالجات حالياً فلن تحصل على أداء مناسب منه إن كانت ذاكرتك 256 فقط... ولكن حافظ على المعالج واشتر مزيداً من الذاكرة وانظر للنتائج
    [CENTER]نظر يحيى بن معاذ يوماً إلى إنسان وهو يُقبّل ولداً له صغيراً فقال : [COLOR=red]أتحبه ؟[/COLOR] قال : [COLOR=red]نعم [/COLOR]، قال : [COLOR=red]هذا حبك له إذ ولدته فكيف بحب الله له إذ خلقه ؟[/COLOR][/CENTER]

[CENTER]ورأى يوماً رجلاً يقلع الجبل في يوم حار وهو يغني، فقال : [COLOR=red]مسكين ابن آدم قَلْعُ الأحجار أهون عليه من ترك الأوزار.[/COLOR].[/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=alkhalaf&t=155660[/IMG][/CENTER]

[CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=117801"][COLOR=red]كُن عربياً :[/COLOR] [COLOR=blue]استخدام المصطلحات التقنية العربية[/COLOR][/URL][/B][/FONT][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][B][FONT=Arial][SIZE=4][/SIZE][/FONT][/B] [/CENTER]
    [CENTER][B][FONT=Arial][SIZE=4][COLOR=sienna]فليعذرني جميع الأخوة والأخوات[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [CENTER]لن أقوم بتقييم أي موضوع أو رد لايستخدم اللغة العربية الفصحى أو يستخدم كلمات أجنبية بحروف عربية[/CENTER]