صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 32

الموضوع: نصيحة لذوى الميزانيات الضعيفة

عضو

نصيحة لذوى الميزانيات الضعيفة

بسم الله الرحمن الرحيم
    لاحظت بعض الاشخاص هنا يطلبون تجميعات للالعاب بمبلغ 1200 او 1500
    ولاحظت ايضا ان بعض الاخوة فى المنتدى بيعرضوا عليهم تجميعات بمبالغ اكثر بكثير او يردون عليهم ان الميزانية قليلة ويجب رفع الميزانية
    عموما هل تحتاج لجهاز ب 2500 على الاقل لتستمتع بالالعاب ؟
    لا اطلاقا
    هل اقل بطاقة تجعلنى استمتع بالالعاب ب 650 ج على الاقل
    لا اطلاقا
    هل يجب بريسسور i3 ايفى بريدج على الاقل عشان العب !!!
    لا اطلاقا
    gt 9500

اولا البريسسور نظيرة مستعمل 320 او 300 تقريبا او اقل او اكثر

ولو انتل لو كورتديو مستعمل 7500 تقريبا من 250 الى 300
    +
    بوردة
    ASRock 760GM-GS3 / AM3 / AMD 760G
    تقريبا سعرها 320 ج

ولو انتل ممكن بوردة g41 فى حدود 350

كيسة تجارية بباور تجاورى مش هتكمل 120 ج

ملحوظة
    البريسسورات من اطول فطع الكمبيوتر عمرا عادى جدا لو جبتة مستعمل

300 ج بريسسور انتل
    350 بوردة جى 41
    130 ج رام
    120 كيس
    250 ج هارد
    _____
    وتقريبا هيبقى نفس السعر جهاز ال amd
    ولو اخرك 1200 ج مثلا تجميعة ال amd جيدة وانتظر الفرج حتى تشترى كرت شاشة رخيص ايضا
    واعمل على الكرت المدمج الى ان يشاء الله
    ______
    كرت الشاشة ضعيف مش كدة ؟
    عموما الكرت مشغل
    fifa 13 1280/1024 على الهاى
    btf3 على الميديم
    AssassinsCreed3 على الهاى
    Alan Wakes American Nightmare
    _________Sniper.Zombie.2013 على الهاى _______________________

ولو عرفت تجيب كرت مستعمل من حد ثقة فى حدود ال 350 ج هيبقى هايل جدا
    __________________________________________________ __________

اخر حاجة
    المستوى المادى مش متساوى بين الجميع
    فى ناس كتير اخرها 1500 ج فى كمبيوتر
    ودة مبلغ جيد فى عصر النهضة الذى نعيشة عافانا الله نحن واياكم منة

والسلام عليكم ورحمة الله
    التعديل الأخير تم بواسطة hardrock5500 ; 15-04-2013 الساعة 18:19

عضو فضى الصورة الرمزية Mahmoud Essam

رد: نصيحة لذوى الميزانيات الضعيفة

أخى الكريم انا هسألك سؤال . جهازك الحالى تسطيع تشغيل عليه لعبة مثل Crysis 3 على اعدادات عالية و دقة مثل 1600x900 طبعا الاجابة لا لان اصلا لعبة Crysis 3 مش هتشتغل عندك لان اللعبة محتاجه كرت داعم DX 11 و الكرت الخاص بك داعم لل DX 10 و كذالك معظم الالعاب الثقيلة ستعمل عندك ببطئ شديد مع اعلى الاعدادات و دقة مثل 1600x900 . كذالك أخى الكريم الموضوع فهناك بعض الاخوة يدخلون و يريدون شراء اجهزة لتشغيل الالعاب الثقيلة على اعدادات عالية و بميزانية 1500 ج فطبعا الواحد مش هيخدع العضو و يكتبلوا تجميعة بسعر 1500 ج و فى النهاية فأنها لن تُلبى استخدامه فالذى نفعله نحن فى المنتدى هو تنوية العضو بأقل تجميعة تُلبى استخدامه و تجميعة أخرى مناسبة لميزانيته و له حرية الاختيار و مع احترامى معظم الالعاب اللى حضرتك كاتبها تعتبر العاب غير ثقيلة و قوية و تشتغل على كرت الشاشة المدمج فى معالج انتل و لكن الالعاب الثقيلة لن تعمل بشكل جيد و لعبة BF3 حضرتك مشغلها على دقة 1280x1024 و على ميديم يعنى تعتبر اعدادات منخفضة و غير كدة اللعبة لن تتعدى 25 فريم عندك مما يعنى ان اللعبة تبطئ فى بعض المناطق التى يوجد بها جرافيك عالى مثل الانفجارات و الاعضاء بيبقى طالبين تجميعة لتشغيل مثل هذه الالعاب على اعدادات عالية و دقة مثل 1600x900 .
    [CENTER][B][FONT=comic sans ms][SIZE=3]
    [/SIZE][/FONT][/B]

[IMG]https://img805.imageshack.us/img805/2066/dfgdfga.jpg[/IMG]
    [B][FONT=comic sans ms][SIZE=3]hoda_algamed[/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=comic sans ms][SIZE=3]سابقا[/SIZE][/FONT][/B] :D[/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoda_algamed مشاهدة المشاركة
    أخى الكريم انا هسألك سؤال . جهازك الحالى تسطيع تشغيل عليه لعبة مثل Crysis 3 على اعدادات عالية و دقة مثل 1600x900 طبعا الاجابة لا لان اصلا لعبة Crysis 3 مش هتشتغل عندك لان اللعبة محتاجه كرت داعم DX 11 و الكرت الخاص بك داعم لل DX 10 و كذالك معظم الالعاب الثقيلة ستعمل عندك ببطئ شديد مع اعلى الاعدادات و دقة مثل 1600x900 . كذالك أخى الكريم الموضوع فهناك بعض الاخوة يدخلون و يريدون شراء اجهزة لتشغيل الالعاب الثقيلة على اعدادات عالية و بميزانية 1500 ج فطبعا الواحد مش هيخدع العضو و يكتبلوا تجميعة بسعر 1500 ج و فى النهاية فأنها لن تُلبى استخدامه فالذى نفعله نحن فى المنتدى هو تنوية العضو بأقل تجميعة تُلبى استخدامه و تجميعة أخرى مناسبة لميزانيته و له حرية الاختيار و مع احترامى معظم الالعاب اللى حضرتك كاتبها تعتبر العاب غير ثقيلة و قوية و تشتغل على كرت الشاشة المدمج فى معالج انتل و لكن الالعاب الثقيلة لن تعمل بشكل جيد و لعبة BF3 حضرتك مشغلها على دقة 1280x1024 و على ميديم يعنى تعتبر اعدادات منخفضة و غير كدة اللعبة لن تتعدى 25 فريم عندك مما يعنى ان اللعبة تبطئ فى بعض المناطق التى يوجد بها جرافيك عالى مثل الانفجارات و الاعضاء بيبقى طالبين تجميعة لتشغيل مثل هذه الالعاب على اعدادات عالية و دقة مثل 1600x900 .
    شكرا على الرد اولا على فكرة btf3 مبتقطعش نهائيا بس مش هو دة موضوعنا
    ثانيا واحد داخل بيبحث عن تجميعة ب السعر دة فأكيد هو مش جيمر عشان يلعب على full hd واعدادات كاملة
    الى شوفتة بصراحة ان اللى بيرد علية طبعا مع االشكر لية بيعقدة من الدنيا وان بالسعر دة استحالة يجيب حاجة
    فعشان كدة عملت الموضوع دة
    ومواضيع تانية بيكتبوا بريسسور ب 970 ج لواحد عايز جهاز ب 1500 او 1700
    وانا مش بتكلم عن خضرتك خاصا انا بتكلم عن ناس فعلا بتحسس اللى داخل دة انة يروح ينتحر ب 1500 ج بتوعة
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    وبخصوص btf 3 هبعتلك سكرين شوت بعدد الفريم واعلى اعدادت ممكنة
    ويا ريت تتأكد من
    تشتغل على كرت الشاشة المدمج فى معالج انتل
    لان لو تساوى دة مع دة تبقى معجزة
    لان لعبة
    Sniper.Zombie فقط وهى على اقل اعدادات لم تعمل اطلاقا على كرت متواضع 4350 + 4200 hybird
    ف لو كرت مدمج شغلها على اعدادات عليا يبقى معجزة بصراحة

واخر حاجة هقولها عشان ابين وجهة نظرى
    محدش بيطلب جهاز بالمبلغ دة يعرف يعرف يفرق بين لعبة على 1600x900 و
    1280x1024
    وشكرا لمرور حضرتك الطيب

عضو

ومع ذلك لا اختلف معاك ان ال gt9500 بطاقة ذات اداء عالى ولكنة مقبول
    ولكن بطافة مستعملة فى حدود 350 ج حل اكثر من جيد
    (( ولو عرفت تجيب كرت مستعمل من حد ثقة فى حدود ال 350 ج هيبقى هايل جدا ))

عضو فضي الصورة الرمزية الحياة وهلة

عذرا لصاحب الموضوع .. معلوماتك كلها غلط

انت بتفكرنى بالبياعين اللى فى محلات الكمبيوتر .. نفس طريقة التفكير

اولا مش كل اللى ميزانيتهم 1500 جنيه مش جيمر

ثانيا القطع اللى حضرتك ذكرتها لا تصلح للالعاب التقيلة ولا حتى المتوسطة لان برسيسور وكارت شاشة ضعيف زى اللى حضرتك ذكرته مع دقة شاشة عالية = صفر اداء وصفر استمتاع وصفر قابلية لتشغيل معظم الالعاب

وبطبيعة المصريين لما بيحبو يشترو حاجة .. شرط انها تخدمهم لمدة طويلة

مش هاشترى كارت شاشةوبروسيسور عشان ارجع بالزمن لورا والعب الالعاب القديمة

لا انا عايز ادفع فلوس فى حاجة تخدمنى فى المستقبل او على الاقل لمدة سنة او 2 ماشتكيش منها

وعذرا على الاطالة

عضو

انا هتفق معاك في حاجات و هختلف في حاجات تاني . بالفعل ممكن تعمل جهاز بالمبلغ اللي وضحته بس مش كل الالعاب هتشتغل معاك علي الالترا ولا حتي الهاي ميديام او لوو . اينعم الالعاب هتشتغل معاه دلوقتي بس السنه الجايه هيدعي عليك . دي نقطه . النقطه التانيه ان نسبه الخطر كبيره اوي في الحاجات المستعمله و هتفتح مشاكل علي الراجل اللي هيشتري و مفيش ضمان. ساعتها مش هيفتكر غيرك . لانك انت اللي نصحتو ب المستعمل (بخلاف البروسيسور) او مكونات جديده عفي عليها الزمن (اقرب مثال الرامات ال DDR2 اللي اختفت تقريبا من السوق و سعرها قارب علي الضعف )
    بس هتفق معاك في ان محدش بيطلب جهاز بالمبلغ دة يعرف يفرق بين لعبة على 1600x900 و1280x1024
    عموما انا بفضل الاجهزه الاستيراد سواء الديل او اتش بي لما تكون الميزانيه في الحدود دي مع تركيب اي كارت عادي زي 9500 GT او خلافه و بتقضي مصلحه لما يحب يخلص منه بعدين :D:D:D

لا تجعل الحزن يسكن قلبك

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحياة وهلة مشاهدة المشاركة
    ثانيا القطع اللى حضرتك ذكرتها لا تصلح للالعاب التقيلة ولا حتى المتوسطة لان برسيسور وكارت شاشة ضعيف زى اللى حضرتك ذكرته مع دقة شاشة عالية = صفر اداء وصفر استمتاع وصفر قابلية لتشغيل معظم الالعاب
    ممكن ب 350 تجيب E8400 و هو ليس بالقليل يا اخي لكن كارت الشاشه قليل فعلا انا لا اختلف معك انه لا يوجد استمتاع لكن (كل برغوت علي قد دمه):ah42::ah42::ah42:
    لا تجعل الحزن يسكن قلبك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hardrock5500 مشاهدة المشاركة
    ثانيا واحد داخل بيبحث عن تجميعة ب السعر دة فأكيد هو مش جيمر عشان يلعب على full hd واعدادات كاملة
    الى شوفتة بصراحة ان اللى بيرد علية طبعا مع االشكر لية بيعقدة من الدنيا وان بالسعر دة استحالة يجيب حاجة
    وانا مش بتكلم عن خضرتك خاصا انا بتكلم عن ناس فعلا بتحسس اللى داخل دة انة يروح ينتحر ب 1500 ج بتوعة
    ويا ريت تتأكد من
    لان لعبة
    Sniper.Zombie فقط وهى على اقل اعدادات لم تعمل اطلاقا على كرت متواضع 4350 + 4200 hybird

1280x1024
    وشكرا لمرور حضرتك الطيب
    أخى بالنسبة للعبة BF3 بتجيب عند حضرتك كام FPS و ما هى الاعدادات التى تلعب عليها ؟ بالنسبة للامر الثانى فهناك بعض الاعضاء يريدون بميزانية 1500 ج لعب اعلى الالعاب على اعدادات عالية و دقة 1600x900 و 1366x768 . و بالنسبة لمعالج بسعر 970 ج مثلا فمادام المعالج يقدم السعر مقابل الاداء و سيستفيد منه فى المستقبل و مكفى الميزانية فما المانع من شراءه و يا أخى هناك شئ انا ممكن حاليا اجمع لواحد جهاز بمعالج متوسط يكفيه لمدة سنة مثلا و بعد السنة لازم هيغير هذا المعالج و بذلك سيصرف فلوس اعلى من شرائه معالج جيد من البداية . بخصوص كرت انتل المدمج مثل HD 2500 يستطيع تشغيل لعبة زى FIFA 13 و Alan Wake على اعدادات متوسطة مع عدم التقطيع و تشغيل لعبة مثل Sniper Zombie على اعدادات منخفضة و دقة منخفضة و طبعا الكرت المدمج هيشغل كل الالعاب لكن الاهم هى عامل الفيريمات و التبطئ يعنى مثلا لعبة زى Crysis 3 مش هتشتغل عندك على كرت GT 9500 و هتشتغل على كرت HD 2500 عشان داعم لل DX 11 و لكن طبعا هتبطئ . و بالنسبة لفرق الدقات بين 1600x900 و 1280x1024 هيظهر على شاشة دقتها 1600x900 كشاشات LED ذى حجم 20 بوصة و لكن طبعا مش هيظهر على شاشة CRT و دلوقتى معظم الناس عندها LED يعنى الفرق هيظهر .
    [/SIZE][/FONT][/B]

[B][FONT=comic sans ms][SIZE=3]hoda_algamed[/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=comic sans ms][SIZE=3]سابقا[/SIZE][/FONT][/B] :D[/CENTER]

ومع ذلك لا اختلف معاك ان ال gt9500 بطاقة ذات اداء عالى ولكنة مقبول
    ولكن بطافة مستعملة فى حدود 350 ج حل اكثر من جيد
    (( ولو عرفت تجيب كرت مستعمل من حد ثقة فى حدود ال 350 ج هيبقى هايل جدا ))
    طيب مانا ممكن ازود 50 ج كمان او 100 ج و اشترى بطاقة HD 5770 مستعملة و ادائها ممتاز مع دقة مثل 1366x768 . و كرت GT 9500 أخى الكريم يعتبر كرت ضعيف نسبيا مع الالعاب الحالية .و لن يقوم بتشغيل بعض الالعاب مثل Crysis 3 و الاعضاء بيكونوا طالبين تشغيل كل الالعاب .
    [/SIZE][/FONT][/B]

عضو تقني سابق الصورة الرمزية Dark shadow

ويا ريت تتأكد من
    لان لعبة

1280x1024
    وشكرا لمرور حضرتك الطيب

اخى الكريم يوجد اجهزة ضعيفة الى ابعد حد ما كارت 7300 le مع بروسسر سيليرون وبتشغل العاب مثل COD MW3 وغيرها . ويوجد اجهزة بميزانية 1000 جنية واقل تستطيع تشغيل بعض الالعاب لاكن سوف هتلعب على اقل اعدادات وعلى ريزولشن منخفض :eek: .

عضو

انا حتكلم عن تجربة شخصية انا جيمر قديم اوى بس دايما ما كنتش باهتم بالدقة و الريزليوشن وكنت بلعب كتيرة بالطريقة ديه وكان الجهاز اللى بجمعه مش باهتم بكارت الشاشة ولكن بعد متابعتى لبعض المواقع وخاصة المنتدى بتاعنا حاولت اهتم اكتر بالكارت الشاشة بصراحة كنت بعانى جامد من موضوع التقطيع والجرافيك التعبان بس طول ما اللعبة شغالة يبقى تمام المهم جمعت جهاز جديد ولفيت لغاية ما جبته بالقسط بصراحة فرق السما من الارض ذوق عالى جدا من الفن الممتع اللى كان غايب عن الواحد
    القصد من كلامى انا مع اخى صاحب الموضوع ولكن يجب تعريف السائل الفروق فى الاداء ونصيحته بالصبر ذى ما جمع 1500 جنيه ممكن يحوش يوصلهم 2500 لو عايز يستمتع بحق او يلجأ للمستعمل و رزقه على ربنا
    اسف للاطالة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحياة وهلة مشاهدة المشاركة
    عذرا لصاحب الموضوع .. معلوماتك كلها غلط

انت بتفكرنى بالبياعين اللى فى محلات الكمبيوتر .. نفس طريقة التفكير

اولا مش كل اللى ميزانيتهم 1500 جنيه مش جيمر

وبطبيعة المصريين لما بيحبو يشترو حاجة .. شرط انها تخدمهم لمدة طويلة

مش هاشترى كارت شاشةوبروسيسور عشان ارجع بالزمن لورا والعب الالعاب القديمة

لا انا عايز ادفع فلوس فى حاجة تخدمنى فى المستقبل او على الاقل لمدة سنة او 2 ماشتكيش منها

وعذرا على الاطالة
    فعلا انا ذى البياعيين فى المحلات
    بس فعلا واحد عايز جهاز ب 1500 ج مش جيمر اطلاقا ولا هيعرف وهيفرق بين دقات اللعبة
    ومش كل الناس تقدر تدفع وتجيب جهاز ب 10000 جنية ذى حضرتك
    ذى ما قال اخ قبل كدة كل برغوت على اد دمة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mkozaq مشاهدة المشاركة
    انا هتفق معاك في حاجات و هختلف في حاجات تاني . بالفعل ممكن تعمل جهاز بالمبلغ اللي وضحته بس مش كل الالعاب هتشتغل معاك علي الالترا ولا حتي الهاي ميديام او لوو . اينعم الالعاب هتشتغل معاه دلوقتي بس السنه الجايه هيدعي عليك . دي نقطه . النقطه التانيه ان نسبه الخطر كبيره اوي في الحاجات المستعمله و هتفتح مشاكل علي الراجل اللي هيشتري و مفيش ضمان. ساعتها مش هيفتكر غيرك . لانك انت اللي نصحتو ب المستعمل (بخلاف البروسيسور) او مكونات جديده عفي عليها الزمن (اقرب مثال الرامات ال DDR2 اللي اختفت تقريبا من السوق و سعرها قارب علي الضعف )
    بس هتفق معاك في ان محدش بيطلب جهاز بالمبلغ دة يعرف يفرق بين لعبة على 1600x900 و1280x1024
    عموما انا بفضل الاجهزه الاستيراد سواء الديل او اتش بي لما تكون الميزانيه في الحدود دي مع تركيب اي كارت عادي زي 9500 GT او خلافه و بتقضي مصلحه لما يحب يخلص منه بعدين :D:D:D

البريسسور مستعمل تقريبا ملقتش حد بيشتكى منة
    وكرت الشاشة مستعمل زى gts 250 من حد ثقة حل ممتاز جدااااااا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mkozaq مشاهدة المشاركة
    ممكن ب 350 تجيب E8400 و هو ليس بالقليل يا اخي لكن كارت الشاشه قليل فعلا انا لا اختلف معك انه لا يوجد استمتاع لكن (كل برغوت علي قد دمه):ah42::ah42::ah42:
    شكرا لردك
    بس انا منصحتش ب 9500 انا قلت دة كمثال
    ورجحت انة يتجة للمستعمل ك gts 250 او غيرها (( معنديش فكرة بسعرهم مستعمل حاليا ))

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoda_algamed مشاهدة المشاركة
    أخى بالنسبة للعبة BF3 بتجيب عند حضرتك كام FPS و ما هى الاعدادات التى تلعب عليها ؟ بالنسبة للامر الثانى فهناك بعض الاعضاء يريدون بميزانية 1500 ج لعب اعلى الالعاب على اعدادات عالية و دقة 1600x900 و 1366x768 . و بالنسبة لمعالج بسعر 970 ج مثلا فمادام المعالج يقدم السعر مقابل الاداء و سيستفيد منه فى المستقبل و مكفى الميزانية فما المانع من شراءه و يا أخى هناك شئ انا ممكن حاليا اجمع لواحد جهاز بمعالج متوسط يكفيه لمدة سنة مثلا و بعد السنة لازم هيغير هذا المعالج و بذلك سيصرف فلوس اعلى من شرائه معالج جيد من البداية . بخصوص كرت انتل المدمج مثل HD 2500 يستطيع تشغيل لعبة زى FIFA 13 و Alan Wake على اعدادات متوسطة مع عدم التقطيع و تشغيل لعبة مثل Sniper Zombie على اعدادات منخفضة و دقة منخفضة و طبعا الكرت المدمج هيشغل كل الالعاب لكن الاهم هى عامل الفيريمات و التبطئ يعنى مثلا لعبة زى Crysis 3 مش هتشتغل عندك على كرت GT 9500 و هتشتغل على كرت HD 2500 عشان داعم لل DX 11 و لكن طبعا هتبطئ . و بالنسبة لفرق الدقات بين 1600x900 و 1280x1024 هيظهر على شاشة دقتها 1600x900 كشاشات LED ذى حجم 20 بوصة و لكن طبعا مش هيظهر على شاشة CRT و دلوقتى معظم الناس عندها LED يعنى الفرق هيظهر .

لان معظم اللى طالبيين الاجهزة دى خارجين من p3 وp4 فما تنتقل بيهم ل c2d هيحسوا بالفرق جدا
    وعموما كمعلومة ليك مش نقطة حوار btf 3 بتجيب بمعدل من 20 الى 25 فريم

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المفضلات