النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: سؤال ما هي فائدة كسر السرعة

عضو

Cool سؤال ما هي فائدة كسر السرعة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أنا كنت عايز أعرف يعني أه كسر سرعه؟
    وأزاي أكسر السرعه ولي؟

التعديل الأخير تم بواسطة unexpected ; 25-04-2013 الساعة 17:24 سبب آخر: تصغير حجم الخط

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

رد: سؤال

وعليكم السلام
    بأختصار اخي كسر السرعة هو زيادة اداء سرعة المعالج كيف؟؟؟
    مثلا لديك معالج يدعم الكسر يأتي بتردد 3GHZ وتريد كسر سرعتة لكي تحصل على اداء افضل
    اولا مهم جدا توفير تبريد احترافي للمعالج لماذا؟؟؟
    لان كسر السرعة هو عبارة عن تعديل في بعد الاعدادات ورفع اشياء فيها ورفع الفولتات وهذا ينتج حرارة اعلى طبعا ممكن نكسر السرعة في بعد الاحيان بدون الحاجة لرفع الفولت وممكن لا تحتاج لمشتت احترافي
    لكن دة سيكون كسر بسيط وليس مع جميع المعالجات ممكن
    عموما المعالج ترددة 3GHZ ممكن مع كسر سرعتة تصل لتردد 3.8 او 4GHZ والامر يعتمد على العتاد المستعمل في عملية الكسر ودرجات الحرارة
    وطبعا كسر السرعة يختلف من منصة الى اخرى لكن دي بعض المواضيع ممكن تفيدك
    https://arabhardware.net/articles/ha...rincibles.html
    وممكن ايضا نقوم بكسر السرعة في حال كنا نواجة عنق زجاجة بين المعالج والبطاقة (اختناق)
    يعني المعالج غير قادر على اخراج كل قوة البطاقة وممكن نكسر السرعة لكي نقلل عنق الزجاجة او التخلص منها
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

مشرف سابق

رد: سؤال ما هي فائدة كسر السرعة

زيادة في الاداء دون ان تدفع مليما واحدا

ويفضل الكسر لكي لا يحدث عنق الزجاجه

مشرف سابق

كسر السرعة ببساطة هو زيادة ترددات المعالج أو البطاقة الرسومية أو حتي الرام للحصول علي أداء أعلي بدون دفع تكاليف اضافية
    وكسر السرعة يجب حتي يتم بشكل سليم أن يتم تحت مراقبة جيدة لدرجات الحرارة والفولت....وفي وجود نظام تبريد جيد
    اذا كنت تري أن جهازك لا يؤدي الغرض أو أنه بطئ فوقتها ستحتاج لكسر السرعة....

عضو برونزي

كل شريحة الكترونية يتحكم فيها مولد نبضات Clock Generator كالمعالج المركزي و المعالج الرسومي و شرائح الذاكرة ، يتم اختيار التردد المناسب لها وفق اختبارات سرية تحت ضغط معين و حرارة معينة للحصول على أفضل أداء منها لأطول عمر ممكن ثم يضاف لها هامش أمان معين و يبرمج مولد النبضات على التردد اللذي ينجح فيه..

كسر السرعة هو تشغيل مولد النبضات على تردد أعلى من التردد الاسمي للشريحة الالكترونية باستغلال هامش الأمان هذا أو بالسيطرة على الحرارة الناتجة عن الكسر كي لا يتأثر العمر الافتراضي للشريحة الالكترونية..
    [CENTER][h=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370&p=2549424#post2549424"][COLOR=#800080][B][SIZE=2]تحذير عاجل: التعريف الرسمي لكروت Nvidia رقم 320.18 قادر على حرق كرتك ![/SIZE][/B][/COLOR][/URL][/h][B][FONT=arial black][COLOR=#B22222]
    [/COLOR][/FONT][/B]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

ما قصرو الاخوان وضحولك كل شيء

عضو فضي الصورة الرمزية ahmed601

كسر السرعة لازم يكون عندك مشتت احترافى و لازم يكون عندك تكيف فى الغرفة غير كده متفكرش

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed601 مشاهدة المشاركة
    كسر السرعة لازم يكون عندك مشتت احترافى و لازم يكون عندك تكيف فى الغرفة غير كده متفكرش
    مش ضروري يكون تكيف في الغرفة لانة حسب المعالج المستخدم في الكسر عموما انا وصلت مع اسوء المشتتات في الكسر مع المعالج اللي حرارتة مرتفعة وهو Q9450 الى تردد 3.8GHZ بثبات تام ومع تبريد هوائي وبدون تكيف
    وتردد المعالج الاصلي هو 2.66GHZ
    وانما لو كان معالج من معمارية Ivy Birdge وتستخدم تبريد مائي ضروري يكون في تكيف في الغرفة لانة يأثر بشكل كبير على حرارة المشتتات المائية.
    اخ احمد دائما الافضل توضع كلامك قبل الرد لكي يفهم الجميع وانما تقول لا تفكر في الكسر ان كان لا يوجد تكيف في الغرفة اي يعني 80% من الناس لن تستطيع كسر السرعة لانة الكثير لا يوجد عندهم تكيف.
    عموما في بيتنا التكيف موجود لكل البيت وليس غرفة واحدة وانما عندما كسرت السرعة لم يكون التكيف شغال:D
    unexpected out

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unexpected مشاهدة المشاركة
    مش ضروري يكون تكيف في الغرفة لانة حسب المعالج المستخدم في الكسر عموما انا وصلت مع اسوء المشتتات في الكسر مع المعالج اللي حرارتة مرتفعة وهو Q9450 الى تردد 3.8GHZ بثبات تام ومع تبريد هوائي وبدون تكيف
    وتردد المعالج الاصلي هو 2.66GHZ
    وانما لو كان معالج من معمارية Ivy Birdge وتستخدم تبريد مائي ضروري يكون في تكيف في الغرفة لانة يأثر بشكل كبير على حرارة المشتتات المائية.
    اخ احمد دائما الافضل توضع كلامك قبل الرد لكي يفهم الجميع وانما تقول لا تفكر في الكسر ان كان لا يوجد تكيف في الغرفة اي يعني 80% من الناس لن تستطيع كسر السرعة لانة الكثير لا يوجد عندهم تكيف.
    عموما في بيتنا التكيف موجود لكل البيت وليس غرفة واحدة وانما عندما كسرت السرعة لم يكون التكيف شغال:D
    طيب و هل كسر السرعة مع المشتت الهوائى فى غرفة بدون تكيف مثل الغرفة التى بها تكيف

طيب و هل كسر السرعة مع المشتت الهوائى فى غرفة بدون تكيف مثل الغرفة التى بها تكيف
    طبعا درجات الحرارة تختلف لكن الكسر طبيعي جدا حتى لو كانت الغرفة بدون تكيف.
    عموما انت ابتعدت كثيرا واجبتني بطريقة ثانيه انت قولت اساسا
    لازم يكون عندك تكيف فى الغرفة غير كده متفكرش
    كلامك يأكد انة من لا يوجد لدية تكيف يعني لن يستطيع كسر السرعة وانا اجبتك على قد السؤال
    لان كلامك خطأ تماما:D
    من يقرأ ردك يفهم انة مستحيل الكسر مع غرفة بدون تكيف وهذا خطأ
    التعديل الأخير تم بواسطة unexpected ; 30-04-2013 الساعة 20:11
    unexpected out

طبعا درجات الحرارة تختلف لكن الكسر طبيعي جدا حتى لو كانت الغرفة بدون تكيف.
    عموما انت ابتعدت كثيرا واجبتني بطريقة ثانيه انت قولت اساسا

كلامك يأكد انة من لا يوجد لدية تكيف يعني لن يستطيع كسر السرعة وانا اجبتك على قد السؤال
    لان كلامك خطأ تماما:D
    من يقرأ ردك يفهم انة مستحيل الكسر مع غرفة بدون تكيف وهذا خطأ
    اقصد بيكون فى كسر سرعة و لكن بدرجات حرارة مرتفعة و لن تستطيع الوصول الى تردد عالى

اقصد بيكون فى كسر سرعة و لكن بدرجات حرارة مرتفعة و لن تستطيع الوصول الى تردد عالى
    كان ممكن توضح كلامك من الاول اخي احمد وانما من الخطأ ان تذكر انة مينفعش كسر السرعة بدون تكيف
    عموما انا كسرت سرعة معالج زيادة عن التردد الاصلي 1200MHZ ويعتبر انجاز مع مشتت هوائي عادي وغرفة بدون تكيف وممكن تتأكد من المراجعة هنا
    https://arabhardware.net/forum/showt...837&highlight=
    unexpected out

كان ممكن توضح كلامك من الاول اخي احمد وانما من الخطأ ان تذكر انة مينفعش كسر السرعة بدون تكيف
    عموما انا كسرت سرعة معالج زيادة عن التردد الاصلي 1200MHZ ويعتبر انجاز مع مشتت هوائي عادي وغرفة بدون تكيف وممكن تتأكد من المراجعة هنا
    شكرا اخى بس الموضوع من 02-02-2012 01:02 يعنى شهر 2 شهر 2 الجو برد المشكلة انك تكسر كده فى شهر 7 و 8 يعنى الكسر للسرعة فى الصيف غير فى الشتى بمعنى ممكن ناس تكسر السرعة كويس جدا فى الشتى فى شهر طوبة و تيجى فى الصيف متعرفش تكسر السرعة خالص او تكسر بقدر بسيط جدا 100 ميجا مثلا يعنى انت لازم حسب الجو تكسر السرعة يعنى لو كسرة فى الشتاء الى مثلا 4.5 و جاء الصيف او حدث ارتفاع لدرجة الحرارة لازم تقلل بالتدريج من الكسر او تعمل بروفيلات جاهزة مع التجربة لمدة سنة مثلا يعنى مثلا بروفيل للشتاء و بروفيل للصيف الخ و بعدين كمان انت من فلسطين عندكم الجو فظيع فى الشتاء عندكم بيبقى فى ثلج ذى دول اوربا جو الشام عموما برد كتير عن مصر :D تعالى عندنا مصر هتلاقى فى الصيف رطوبة 80 % رطوبة خانقة و درجة حرارة 38 درجة
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmed601 ; 01-05-2013 الساعة 10:13

و موضوع الاخ أحمد البربرى برضة كان شهر 1 يوم 24/1/2013 شوف الوقت و التاريخ فى الوندوز بمعنى انا عندى نفس المعالج و لكن الوقت مختلف و درجة الحرارة مختلفة الان و من رئية فى الاساس افضل معالجات للكسر الساندى بريدج ! شوف تاريخ الصورة اخى https://i.imgur.com/0n3DGaa.jpg الموضوع https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=343543

شكرا اخى بس الموضوع من 02-02-2012 01:02 يعنى شهر 2 شهر 2 الجو برد المشكلة انك تكسر كده فى شهر 7 و 8 يعنى الكسر للسرعة فى الصيف غير فى الشتى بمعنى ممكن ناس تكسر السرعة كويس جدا فى الشتى فى شهر طوبة و تيجى فى الصيف متعرفش تكسر السرعة خالص او تكسر بقدر بسيط جدا 100 ميجا مثلا يعنى انت لازم حسب الجو تكسر السرعة يعنى لو كسرة فى الشتاء الى مثلا 4.5 و جاء الصيف او حدث ارتفاع لدرجة الحرارة لازم تقلل بالتدريج من الكسر او تعمل بروفيلات جاهزة مع التجربة لمدة سنة مثلا يعنى مثلا بروفيل للشتاء و بروفيل للصيف الخ و بعدين كمان انت من فلسطين عندكم الجو فظيع فى الشتاء عندكم بيبقى فى ثلج ذى دول اوربا جو الشام عموما برد كتير عن مصر :D تعالى عندنا مصر هتلاقى فى الصيف رطوبة 80 % رطوبة خانقة و درجة حرارة 38 درجة
    يا عزيزي الكسر دة استعمال سنة كاملة بقيت على التردد دة مع المشتت المستخدم حتى عام 2013 شهر 1 وبعدها وقمت بشراء المشتت Noctua NH-D14
    يعني حتى مع الكسر الذي وضعتة لك في الرابط تم استخدامة في الجو الحارق شهر 6/7/8 بدون اي مشكلة كانت تصل الحرارة في اسوء الظروف مع الالعاب الى درجة 64 ودي درجة جيدة اساسا
    والاهم من دة كلة اني استعمل كيسة تجارية ايضا وتبريدها سيئ وما لا تعلمة انت كما ترى الحرارة اثناء الضغط ببرنامج Prime95 تصل الى اقصى درجات الحرارة للمعالج وانما مع استخدام الالعاب والاستخدام العادي
    لن تصل الحرارة ابدا كما ترى ببرنامج Prime95 لان البرنامج دة يضغط على المعالج بشكل رهيب
    ثانيا في المنطقة التي اعيش فيها انا لا يوجد ثلج ابدا ابدا كما تقول لاني اعيش في منطقة منخفضة والثلج اخر مرة تزل عندنا كان سنة 1992 يعني كان عمري سنتين بضبط وانما في باقي المناطق ممكن ينزل ثلج.
    وموضوع الاخ محمد البربري صحيح كان بشهر 1 لكن مع حتى مع الكسر اللي كان مستخدم عندة انا متأكد انة يستطيع العمل علية حتى مع هذا الوقت وبدرجات حرارة ليست خطيرة
    unexpected out

المفضلات