النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: برجاء المساعدة والاهتمام من الخبراء

عضوية جديدة

برجاء المساعدة والاهتمام من الخبراء

يا جماعة انا كنت شاري جهاز

HP Compaq 8100 Elite CMT i7-860 Buiness PC

وارد الخارج
    ولما فكرت اعدل من الجهاز واشتري كارت شاشة قابلتني مشكلة كبيرة وهي ان الباور 320 وات قولت ومالووو اجيب باور كويس المؤلم ان سوكتات الباور الموجودة في البورة والباور غريبة تشبه ال6 pin وال4 pin

وطبعا مش لاقي الباور ده في السوق فأرجو من سيادتكم افادتي بحل هذه المشكلة لان انا أتخنقت والجهاز معايا زيه زي البنتيوم 3 والجهاز ده مكلفني كتير بصراحة

البوردة تشبه دي في السوكتات بس مش هي بالضبط

وسوكتاتات الباور فيها شبه من دي

برجاء الاهتمام من منتدانا العريق

عضو خبير بالمعاملات التجاريه
    Trusted Seller
    الصورة الرمزية agrama

رد: برجاء المساعدة والاهتمام من الخبراء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أنا لدي حل ولكن حل رخم شوية وهوة ممكن تجيب باور صبلاي تاني وتشغله لكارت الشاشة فقط وساعتها ممكن تجيب كارت شاشة عالي ويشتغل على أي باور يبدأ من 350 وات
    ويمكن شراء باور صبلاي به مخرجين 6pin و واثنين 8pin وذلك ليعطي باور للبوردة وكارت الشاشة زي ده كدة

عضوية جديدة

انا خايف احط 6pin او 8pin في الموزر لان الوانهم مختلفة عن الموجودين بالسوق ودي صور لباور مماثل للموجود عندي بالظبط عملت عليه سيرش برقم الspare parts الموجود عليه

عضو خبير بالمعاملات التجاريه
    Trusted Seller
    الصورة الرمزية agrama

لا تقلق أخي الكريم المازر بورد الخاصة بيك تعمل على باور من نوع 6pin واتنين 4pin ولو جبت باور تاني فيه أكتر من مخرج 6pin و8pin هايشغل البوردة عادي وللاطمئنان خد معاك الباور القديم وتأكد من وجود هذه الأسلاك في الباور الذي تنوي شراؤه وبالتوفيق ان شاء الله , ويمكنك أيضا عمل الحل الآخر وهوة شراء باور منفصل لتشغيل كارت الشاشة فقط عن طريق توصيل السلك الأخضر بالأسود في الباور وتوصيل وصلات 6pin or 8pin حسب احتياج كارت الشاشة وهذه الطريقة قام بتجربتها الكثير في المنتدى ويمكنك البحث عن ذلك أو مراجعة الموضوع ده https://arabhardware.net/forum/showt...=213787&page=2

بس لو عايز نصيحتي خد الباور القديم معاك ودور على باور يكون فيه نفس الوصلات ومش مهم إختلاف الألوان دي مش هتأثر في حاجة وربنا يوفقك ان شاء الله

عضوية جديدة

متشكرا جدا لجميع الي تفضلوا بالمشاركة وطرح الاراء وان شاء الله في اقرب فرصة هنزل القاهرة وأخد الباور معايا وربنا يسهل والاقي زيوووه

عضو برونزي الصورة الرمزية soliman

معذرة ولكن لاتحاول التجربة فالاسلاك مختلفة عن 6&8 بن
    [CENTER]
    [IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=soly531&t=155660[/IMG]

[URL="https://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2133069"][IMG]https://valid.canardpc.com/cache/banner/2133069.png[/IMG][/URL][/CENTER]

عضو برونزي

ما هذا الكلام أخي agrama ؟ و كيف الألوان لا تهم ؟؟ :eek:

أخي اللوحة يغذيها المزود بـ3.3v و 5v و 12v و 5V-Standby و 12V- وووو... كيف تستبدل كل هذا بكبل الـ8pin أو 6pin الخاص بالبطاقات الرسومية ؟ هل تعلم أن هذه الوصلات هي 12v فقط ! كما أن ترتيبها المختلف سيؤدي حتماً إلى احتراق اللوحة !!! :eek:

أخي Haitham Ibrahm لا تقم أبداً بتركيب مزود مختلف على اللوحة لأن ذلك سيؤدي لاحتراقها !!
    :ah43:

المزودات تختلف اذا اختلف المعيار المستخدم و هي غير متوافقة مع بعضها و لا يجوز أبداً الخلط بين معياريين !

هناك المعايير AT و ATX و WTX و FLX و DPS و PDP ووو... إلخ

المعيار الأشهر و الأكثر شيوعاً هو ATX و هناك عدة اصدارات منه كـ1.0 و 2.0 و 2.1 و 2.2..، و مزودك و لوحتك ليسا بهذا المعيار و لا يمكن تركيب كرت رسومي يتطلب طاقة عالية في جهازك لأن الشركة المصنعة للكرت تطلب منك أن يكون المزود بمعيار كذا و بقوة كذا و ليس فقط القوة بالوات !

و أغلب الكروت تطلب المعيار ATX 2.0 على الأقل ، أي التي تغذي اللوحة بكبل 24pin حيث أن الاختلاف بينها و بين المعيار ATX 1.0 هو الـ4pin الاضافية في الكبل الرئيسي و هي المسئولة عن مد المنفذ الرسومي PCI-Express بالطاقة الكافية "75 وات في PCI-E 1.1 و 150وات في المنفذ PCI-E 2.0"..

باختصار ، حتى لو قمت بتغذية الكرت بمزود خاص به لا انصحك بذلك لأنك تمد الكرت بالطاقة من وصلته الخارجية و المنفذ نفسه لن يمد الكرت بالطاقة التي يحتاجها و جهازك لن تعمل عليه إلا الكروت المنخفضة..

الحل الوحيد هو تحويل الجهاز إلى المعيار ATX و ذلك باستبدال المزود و اللوحة الأم معاً !!

طبعاً اذا كان صندوق الجهاز يسمح بذلك كي لا تضطر لاستبداله أيضاً و ضع في الحسبان أنك قد تضطر لقطع اسلاك الواجهة الأمامية Front_Panel و جعلها متوافقة مع معايير لوحات ATX !
    التعديل الأخير تم بواسطة MohammedsF ; 05-05-2013 الساعة 18:13
    [CENTER][h=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370&p=2549424#post2549424"][COLOR=#800080][B][SIZE=2]تحذير عاجل: التعريف الرسمي لكروت Nvidia رقم 320.18 قادر على حرق كرتك ![/SIZE][/B][/COLOR][/URL][/h][B][FONT=arial black][COLOR=#B22222]
    [/COLOR][/FONT][/B]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

بالكلام ده انا هضطر لتغيير الجهاز بالكامل بس المشكلة ان الجهاز ده كلفني فلوس كتير ومش هيجيب ربع تمنها لو فكرت ابيعه (

المفضلات