النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: سؤال بخصوص ospf ارجو الدخووووووول

عضوية جديدة

Angry سؤال بخصوص ospf ارجو الدخووووووول

السلام عليكم لو سمحت انا محتاج حل للاب دة او اية اللى انا غلطان فية علشان اصلحة بس ارجو الحل

انا عامل لاب وهرفع لحضرتكوا الصورة . بين راوتر المفروض مترووت بالrip والباقى مترووت بالospf مع العلم ان فى راوترات فى area وراوترات فى area تانية .. بس كل ما باجى اعمل كونفجريشن فى الospf يقولى %OSPF-4-ERRRCV: Received invalid packet: mismatch area ID, from backbone area must be virtual-link but not found from 10.1.1.1, FastEthernet0/0

ودة رابط الصورة .. ولو هتقل على حضراتكو . حد يقولى اية الاى بيهات الصحيحة اللى اعملها فى اللاب دة او اية اللى انا غلطان فية . يارب حد يفيدننننننى

عضو برونزي الصورة الرمزية Gawad

رد: سؤال بخصوص ospf ارجو الدخووووووول

بسم الله والحمد لله و الصلاة والسلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه وسلم
    الصورة مش بتفتح، ثانياً كل الareas لازم تبقي مربوطة بarea 0 اللي هي الbackbone فاتاكد ان الراوتر اللي هو موصول باكتر من area يكون واخد رقم الArea صح مع باقي الراوترات في نفس الarea
    وصلي الله وسلم وبارك علي النبي وآله وصحبه وإخوانه وسلم
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=Blue]اللهم صلي على محمد وعلى آل محمد كما صليت على آل إبراهيم وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد[/COLOR][/SIZE]

[B][SIZE=4]اللهم احفظ مصر آمنة مطمئنة وسائر بلاد المسلمين
    اللهم قنا الفتن ما ظهر منا وما بطن
    [/SIZE][/B]
    [/CENTER]

عضو

رد: سؤال بخصوص ospf ارجو الدخووووووول

FastEthernet0/0 علي الروتر اللي انته بتلاقي عليه الرساله دي شغاله ospf لكن مش area 0 المشكله ان الجهه التانيه من اللينك شغاله Area 0

هنا فيه mismatch وعليه يا تغير الاتنين الي Area 0 او انك تغير الجهتين اللي ال Area المطلوبه اذا كان عندك backbone تانيه

لاحظ انو لازم يكون فيه Area 0 بالاضافه الي اي area تانيه ان وجد

المفضلات