صفحة 1 من 6 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 78

الموضوع: ليه التيتان أغلى من الـ 780 بكتير؟

عضو فضي الصورة الرمزية nanonona

ليه التيتان أغلى من الـ 780 بكتير؟

:confused: ليه التيتان أغلى من الـ 780 بكتير.. عشان شوية الرامات الزيادة اللي مالهومش لازمة.. أعتقد إن التيتان كان مجرد خدعة تجارية لجس نبض الجيوب.. وأعتقد إنهم اكتشفوا إن الناس -في أوربا وأمريكا مش إحنا- عندها استعداد تدفع 1000 دولار في كرت شاشة وبعد الأغنياء ما يشتروا ينزل الـ 780 للناس الطبيعيين بسعر طبيعي.. ويفضل الأغنياء متخيلين إنهم حصلوا على أداء مقابل السعر ومستعدين لشراء تيتان 2 وتيتان 3 و..

https://www.gpureview.com/show_cards...=685&card2=683

:D ومع ذلك لسه بحب نفيديا

:cdcd: أكيد كلكوا خدتوا بالكو -ويمكن في موضوع أنا ماشفتهوش عن كده- إن الكرت رائد الجيل بيبقى فرق الأداء بينه وبين اللي بعده ضئيل لكن فرق السعر كبير
    670 مقارنة بالـ 680
    والتيتان مقارنة بالـ 780..
    التعديل الأخير تم بواسطة nanonona ; 24-05-2013 الساعة 14:29
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو

رد: ليه التيتان أغلى من الـ 780 بكتير؟

لغتك الجميله البسيطه بتفكرنى بالدكتور مصطفى الفقى
    انا بشكرك على البساطه والفكر الجميل ده
    يشرفنى انى اول واحد يرد عليك
    لك منى جزيل الشكر وفائق الاحترام

مشرف سابق الصورة الرمزية Ťắќľắḿḿ

السلام عليكم
    ما من شك ان انفيديا بالغت في سعر التيتان و لكن ليس كثيراً و ساقول لماذا:
    1-هناك فرق في الاداء اكبر من مانراه الان في المراجعات حيث ان تردد الكرت 780 اعلى من التيتان و لذلك نرى الاداء متقارب و لكن اذا تم رفع سرعة التيتان و هذا اسهل مايكون مجرد زيادة سرعة المروحة الى 80% ترفع التردد 200 ميجاهرتز سنرى الفارق الفعلي للاداء
    2-الذاكرة ضعف الموجود في 780 و هذا يميز التيتان كبطاقة حصينة للمستقبل و كذلك يميزة في الدقة الفائقة
    3- كرت 780 لا يدعم الحسابات ذات الدقة المضاعفة و بالتالي فادائة في GPGPU محدود على عكس التيتان.
    هذا من وجهة نظري و لكن هذا لا ينفي مبالغة انفيديا في تسعيرة كروتها للفئة العليا

ده التيتان السوبر كلوك بـ 1020 و التبريد المائي 1060 دولار إيه يا عم ده..
    طب 790 اللي أعتقد إنه حيكون اتنين 780 مش اتنين تيتان حيكون بكام 1500 دولار!!
    التعديل الأخير تم بواسطة nanonona ; 24-05-2013 الساعة 15:31
    [SIGPIC][/SIGPIC]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walaa eldin مشاهدة المشاركة
    لغتك الجميله البسيطه بتفكرنى بالدكتور مصطفى الفقى
    انا بشكرك على البساطه والفكر الجميل ده
    يشرفنى انى اول واحد يرد عليك
    لك منى جزيل الشكر وفائق الاحترام
    الله يكرمك ده من ذوقك..

[SIGPIC][/SIGPIC]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ťắќľắḿḿ مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    ما من شك ان انفيديا بالغت في سعر التيتان و لكن ليس كثيراً و ساقول لماذا:
    1-هناك فرق في الاداء اكبر من مانراه الان في المراجعات حيث ان تردد الكرت 780 اعلى من التيتان و لذلك نرى الاداء متقارب و لكن اذا تم رفع سرعة التيتان و هذا اسهل مايكون مجرد زيادة سرعة المروحة الى 80% ترفع التردد 200 ميجاهرتز سنرى الفارق الفعلي للاداء
    2-الذاكرة ضعف الموجود في 780 و هذا يميز التيتان كبطاقة حصينة للمستقبل و كذلك يميزة في الدقة الفائقة
    3- كرت 780 لا يدعم الحسابات ذات الدقة المضاعفة و بالتالي فادائة في GPGPU محدود على عكس التيتان.
    هذا من وجهة نظري و لكن هذا لا ينفي مبالغة انفيديا في تسعيرة كروتها للفئة العليا
    أنا شفت فيديو التيتان بيوصل لنفس تردد الـ 680 وأكتر "1050mhz".. أتوماتيك وبيفضل يعلى لحد الحرارة ما توصل 80.. يقف على كده.. طب ما الـ780 فيه نفس الخاصية لأنه نفس المعالج.. ونفس خاصية Gpu Boost 2.. هو أكيد التيتان أقوى بس كان مفروض يكون أقوى من كده.. يا راجل ده الفرق في الألعاب 2-3 فريم بـ 300 دولار زيادة!!

أرجو أن تفصل لي النقطة 3.. فيم تستخدم أعتقد ليس الألعاب والتيتان geforce وليس quadro..
    التعديل الأخير تم بواسطة nanonona ; 24-05-2013 الساعة 15:28
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

شخصيا ارى ان من قام بشراء بطاقة Titan لكي يلعب وعلى دقة 1080 اعتقد انة فعلا اخذ مقلب كبير من شركة نفيديا بعد ظهور البطاقة GTX 780 مع المراجعات
    لاني رايت الكثير من الناس في المواقع الاجنبية التي قامت بشراء البطاقة شتمت شركة نفيديا على اصدار بطاقة GTX 780 وبسعر اقل واداء رائع
    من مدة انا كنت محتار جدا ماذا اشتري؟؟؟
    انا من محبين الالعاب فقط والعب على دقة 1080 كيف لو اني قمت بشراء بطاقة Titan بسعر 1000$ دولار
    ورايت بعد مدة بطاقة GTX 780 مع المراجعات وبسعر 650$ ماذا سيحصل لي:eek:
    كان ممكن اكون اول واحد شتمت شركة نفيديا :D
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضو محترف الصورة الرمزية M o h a m a d

أعتقد بأن كرت Titan أفضل على الدقات العالية 3K أو 4K أما على دقة 1080 فما فيش فرق يعني GTX 780 يعتبر صفقة رابحة على هده الدقة
    أما Titan فيعتبر صفقة خاسر على دقة 1080 هدا من وجهة نظري المتواضعة

والله الاتنين 384 بت وهو ده المناسب للدقات الأعلى من 1080 وفي المراجعات الفرق ما بينهم ما بيزيدش على الدقات العالية..

أعتقد والله أعلم إن التيتان حيختفي قريب لأن الـ 780 حيقضي عليه.. كأن نفيديا -اليومين دول بس ولحين ظهور رد من AMD- بتنافس نفسها في الكروت أحادية النواة..

المهم الـ 780 يرحمنا وينزل السوق لأني لسه لافف في المولات ولقيت كميات من الـ 670 والـ680 مش عارف حتتباع امتى وكله مستني الجديد..
    التعديل الأخير تم بواسطة nanonona ; 24-05-2013 الساعة 17:34
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو برونزي الصورة الرمزية rsamir

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nanonona مشاهدة المشاركة
    والله الاتنين 384 بت وهو ده المناسب للدقات الأعلى من 1080 وفي المراجعات الفرق ما بينهم ما بيزيدش على الدقات العالية..

أعتقد والله أعلم إن التيتان حيختفي قريب لأن الـ 780 حيقضي عليه.. كأن نفيديا -اليومين دول بس ولحين ظهور رد من AMD- بتنافس نفسها في الكروت أحادية النواة..

المهم الـ 780 يرحمنا وينزل السوق لأني لسه لافف في المولات ولقيت كميات من الـ 670 والـ680 مش عارف حتتباع امتى وكله مستني الجديد..
    انا مش عارف ليه لحد الان ممكن الانسان يدفع بالسهولة ده مبلغ 650$ فى كارت يتفوق على الحالى تقريبا 27% يعتى حوالى من 4 - 9 فريم عن gtx 680 بفرق حوالى 220$ ده حرام والله والتبرير ان الكارت قوى واقناع نفسه ان ده سعر رائع معلش ده بيبقى بيضحك على نفسه ..... انا عايز اقول ان انفيديا بتستهبل فى الاسعار من سنة فقط جاء كارت gtx 680 يتفوق على gtx 580 بحوالى 40-45% وجاء زيادة السعر بحوالى 100$ فقط فين بقى المعادلة الصح فى كارت gtx 780 وهو ده السبب فى تسعير التيتان ب 1000$ ظهر ما كانت تخفيه انفيديا من تسعير الكارت ليس المقصود هو ولكن الجيل الجديد هو المقصود بزيادة الاسعار .
    التعديل الأخير تم بواسطة rsamir ; 24-05-2013 الساعة 17:53

عضو

لو نظرنا من منظور آخر يا أخوة ، وليس منظور المستهلك ،
    لوجدنا بأنه للحصول على كرت أحادي المعالجة بهذا الاداء الجبار والاستقرار العالي تطلب على انفيديا دراسات وأبحاث مكثفة وباهظة تم بمقابلها طرحه بسعر متناسب مع الجهود التي بذلتها الشركة

هذه المنتجات لها صلب الاهتمام من جانب الشركات ، لأنها صورة ودلالة لما وصلته الشركة من تطور وتقدم في هذا المجال ،
    وبرأيي انها متجهة الى جانب فرد القوة والعضلات للمنافسين أكثر من انها متجهة للمستهلك ،

وهذا السعر يكون في بداية الطرح متزامن مع جهوده الشركة المبذولة سابقا، وما بعده من كروت أحادية او ما بني عليه من نفس التقنية يندرج تحت احتمالين :

- اما ان تكون الشركة قد كشفت عن بحث ودراسة جديدة كليا في هذا الجانب ومن الطبيعي ان نجد بان كل ما يطرح من بعد هذا الكرت سيكون بسعر أقل بكثير حتى ولو كان مساوي للقوة
    أي ان الموضوع مجرد تحصيل لخسارة الشركة في الأبحاث

- أو ان تكلفة الصناعة مكلفة ومع التطور والتسهيل ستنخفض التكلفة

عضو ذهبي الصورة الرمزية shery5

و الله انا كمان ارى انه مقلب كبير عملتة نفيديا للمستخدم و هذا ما اكرة فى نفيديا انها تريد جنى المال حتى على حساب عملائها و هذا ما يميز AMD عنها

عضو

انا بس كان نفسى اشوف الكومنتات الى كانت فى موضوع الى فيه hd 7990 فى المتجر عرب هاردوير معظم الردور الى كانت بدافع عن نفديا انها بتراعى العملاء مش بتنصب عليهم اهى فعلا راعت العملاء جدا هههههههههه:D:D:D

ان شاء لله هنشوف جيل جديد amd هيدى نفديا صابونه كبيره قوى و انتظروا كلامى و هتشوف لان الكارت لاحادى جديد نازل بنفس عدد البورسيسور الكارت الثنائى بتاع amd و الكارت الثنائى فارق جدا بينه و بين 780 فتلاقى جيل من amd قوى جدا

مشرف سابق الصورة الرمزية kingtifass

انا اكاد اكون متاكد ان AMD هتعمل مفجأة قوية وهتنزل كرت لومكنش يتفوق على 780 سيكون اقل منه فى الاداء بشئ بسيط وسيتحسن اداءه بالتعريفات , واقل منه فى السعر بحوالى 100$ او اكثر

:ah11::ah11::ah11::ah11::ah11::ah11:

عضو

بصراحة فعلا شركة نيفيديا أسعارها مبالغ فيها جداااااااا حتي في الكروت المتوسطة (مقارنة ب AMD ) ........
    أما ال Titan فأكيد كارت ينزل بمفردة وبالدعاية المبالغ فيها ... أكيد نتيجة حاجة كده مقلب كبيييير

اه سؤال صغير
    أنا عنديMSI GTX 580 Lightning وبقالي فترة مش متابع المراجعات فهل اداء كارتي انخفض عن اداء ال 660 TI بعد التعريفات الجديدة ؟؟؟؟؟
    باختصار كارتي وضعه ايه حاليا بالنسبة للجيل الاحدث ..........
    التعديل الأخير تم بواسطة midh91 ; 24-05-2013 الساعة 21:04

صفحة 1 من 6 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة

المفضلات