النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: استفسار عن معالجات haswell

عضو

استفسار عن معالجات haswell

انا يا اخواني عرفت ان معالجات haswell نزلت وانا شفت اسعارها لقيت اسعارها مناسبة ليا !

فانا كنت ناوي اشتري i5 3470 مع لوحة gigabyte b75-m 1155 socket

ولقيت معالج i5 4570 مع لوحة asrock b85m 1150

لقيت الاسعار حلوه في نفس الحدود !!

وانا اسمعت ان فيه عيوب في معالجات ال haswell فهل العيوب موجوده في اللي انا هشتريه ولا لا وايه هي العيوب دي

واداء المعالج i5 4570 يفرق عن i5 3470 بنسبة كام في المية ؟؟

مع العلم اني العاب فقط مش يهمني البرامج او كده
    التعديل الأخير تم بواسطة The Viper X ; 02-06-2013 الساعة 16:18

عضو فضي الصورة الرمزية bebo bob

رد: استفسار عن معالجات haswell

اذا كنت تريد شراء معالجات haswell فالافضل لك الانتظار قليلا حتى تصدر بلا عيوب (قد تنتظر مدة ليس بقليل)
    وانا انصحك بشراء 3470 لان لن يكون هناك فرق كبير يعنى من 15:10 %

عضو الصورة الرمزية sniperslr

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bebo bob مشاهدة المشاركة
    اذا كنت تريد شراء معالجات haswell فالافضل لك الانتظار قليلا حتى تصدر بلا عيوب (قد تنتظر مدة ليس بقليل)

تقصد ايه بالعيوب في معالجات Haswell , ممكن توضحلي :ah30:
    عشان أنا مقبل على شراء Core i7-4770K بعد 3 شهور أو أقل تقريبا

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

سأشرح لك المشكلة بضبط
    بالنسبة لمعالجات معمارية Haswell فالمشكلة في اللوحات الرئيسية و متحكم واجهة USB 3.0 وليس المعالجات. شركة انتل اعلنت عن ان الدفعة الاولى من اللوحات الرئيسية الخاصة بمعالجاتها الجديدة تواجه مشكلة في وضعية خمول S3 مع واجهة USB 3.0. المختصر المفيد هو ان عند اتصال جهاز خارجي ما بواجهة USB 3.0 تعمل من خلال اللوحات الرئيسية من الدفعة الاولى و عند الدخول إلى وضعية الخمول S3 تحدث مشكلة عند اعادة النظام الى العمل و المشكلة هى ان جميع الاجهزة الخارجية كالاقراص الصلبة الخارجية او المحركات الضوئية الخارجية المتصلة بواجهة USB 3.0 لن تعمل واذا كنت على سبيل المثال قمت بتشغيل ملف PDF لن تستطيع الاستمرار في القراءة ستحتاج الى فصل الجهاز الخارجي و ايصاله مرة اخرى بالحاسوب. المشكلة تم حلها في الدفعة الثانية من اللوحات الرئيسية.
    للتوضيح اكثر ان كنت لا تستخدم وضعية Sleep ممكن تشتري حاليا للوحة ومعالج ولن تواجة اي مشكلة وانما المشكلة تحصل فقط في وضعية Sleep
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضو فضي الصورة الرمزية bebo bob

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ữńếẋṕếčťẽđ مشاهدة المشاركة
    سأشرح لك المشكلة بضبط
    بالنسبة لمعالجات معمارية Haswell فالمشكلة في اللوحات الرئيسية و متحكم واجهة USB 3.0 وليس المعالجات. شركة انتل اعلنت عن ان الدفعة الاولى من اللوحات الرئيسية الخاصة بمعالجاتها الجديدة تواجه مشكلة في وضعية خمول S3 مع واجهة USB 3.0. المختصر المفيد هو ان عند اتصال جهاز خارجي ما بواجهة USB 3.0 تعمل من خلال اللوحات الرئيسية من الدفعة الاولى و عند الدخول إلى وضعية الخمول S3 تحدث مشكلة عند اعادة النظام الى العمل و المشكلة هى ان جميع الاجهزة الخارجية كالاقراص الصلبة الخارجية او المحركات الضوئية الخارجية المتصلة بواجهة USB 3.0 لن تعمل واذا كنت على سبيل المثال قمت بتشغيل ملف PDF لن تستطيع الاستمرار في القراءة ستحتاج الى فصل الجهاز الخارجي و ايصاله مرة اخرى بالحاسوب. المشكلة تم حلها في الدفعة الثانية من اللوحات الرئيسية.
    للتوضيح اكثر ان كنت لا تستخدم وضعية Sleep ممكن تشتري حاليا للوحة ومعالج ولن تواجة اي مشكلة وانما المشكلة تحصل فقط في وضعية Sleep
    هذا ما اقصدة لكن فى اختصار
    لان لما هيشترى معالج لازم يشترى البوردة المخصصة لها وسيواجه المشكلة فى اول اصدار لها
    اسف على سوء وصل الفهم

عضو الصورة الرمزية الزعيم

المشكلة سببها النسخة C1 من الشريحة "8-Series "Lynx Point الموجودة في اللوحات وتم حل هذه المشكلة عن طريق االنسخة الجديدة C2 من الشريحة "8-Series "Lynx Point ويتوقع ان تكون اللوحات الجديدة المتوفرة بهذه الشريحة في بداية شهر أغسطس

https://arabhardware.net/news/hardwa...0-erratum.html
    الصور المرفقة الصور المرفقة

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bebo bob مشاهدة المشاركة

لو يريد الانتظار اعتقد انة سينتظر مدة كبيرة لماذا؟؟؟
    لاننا نعلم ان جميع اللوحات التي ستتوفر في مصر هي التي يوجد فيها مشكلة وضعية الخمول ومعروف ان اللوحات التي ستصدر بدون عيوب ستصدر بشهر 8 او 9 كما اعلنت شركة انتل
    لكن المصيبة ليست هنا وانما المصيبة التجار سيبعون اللوحات التي فيها المشكلة لحين اختفاء جميع اللوحات الدفعة الاولى والى الان لا يوجد اي معلومة كيف يستطيع المشتري
    تميز اللوحة التي فيها مشكلة الخمول او ان اللوحة هي من الاصدارات الحديثة فقط يجب علية الدعاء الى الله
    عموما اكرر كلامي مرة اخرى مشكلة الخمول ليست بمشكلة عويصة لانة ليس الجميع اصلا يستعمل وضعية Sleep
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

مشرف سابق

من المكن ان يكون ما يميز دي عن دي كلمة c2

كما كان b3 ايام الساندي بريدج

عضو

لو يريد الانتظار اعتقد انة سينتظر مدة كبيرة لماذا؟؟؟
    لاننا نعلم ان جميع اللوحات التي ستتوفر في مصر هي التي يوجد فيها مشكلة وضعية الخمول ومعروف ان اللوحات التي ستصدر بدون عيوب ستصدر بشهر 8 او 9 كما اعلنت شركة انتل
    لكن المصيبة ليست هنا وانما المصيبة التجار سيبعون اللوحات التي فيها المشكلة لحين اختفاء جميع اللوحات الدفعة الاولى والى الان لا يوجد اي معلومة كيف يستطيع المشتري
    تميز اللوحة التي فيها مشكلة الخمول او ان اللوحة هي من الاصدارات الحديثة فقط يجب علية الدعاء الى الله
    عموما اكرر كلامي مرة اخرى مشكلة الخمول ليست بمشكلة عويصة لانة ليس الجميع اصلا يستعمل وضعية Sleep
    معنى كلام حضرتك إننا هنستنى فترة من 3-6 شهور

أنا كنت ناوي أشتري i5-3470 الإسبوع اللي فات مع جهاز كامل وفيه واحد نصحني بتجميعة 3777 i7 فكرت آخد بكلامه
    لكن شوفت نصايح في المنتدى بتقول يفضل الانتظار للجيل الجديد خصوصا مع احتمال تحسن درجات الحرارة!!
    أنا مش من هواة كسر السرعة وماليش فيه بس يهمني الحرارة عشان بشغل الجهاز لساعات طويلة وجهازي القديم بأشغله لأيام متواصلة!
    أنا حسبتها قلت لو هستنى شهر هيكون أفضل طالما جيل جديد ولوحات جديدة والسعر مش فارق كتير أكيد يستحق الانتظار
    طبعا مع ظهور المراجعات الرسمية اتضح إنه مفيش تحسن في درجات الحرارة يعني موضوع محبط شوية
    بس مع ذلك كنت مستعد انتظر شهر أو حتى شهر ونص عشان اللوحات والبطاقة الرسومية والتقنية الجديدة
    لكني بصراحة محتاج جهاز جديد ضروري وأنا عصرت على نفسي لمونة كبيرة قوي عشان أصبر المدة دي
    مشكلة ال usb3 أنا كنت قرأت عنها في موقع tom's hardware بس الخبر كان بيقول إن إنتل عالجت المشكلة بالفعل
    ودلوقتي كلام حضرتك صدمني بجد لأن معناه عشان أشتري وأنا مطمئن هستنى فترة طويلة ممكن توصل ل6 شهور أو أكتر خصوصا إن وضع السوق في مصر الآن سئ في كل شئ واللي حضرتك قلته أكيد هيحصل ده غير إنه هيكون فيه ارتفاع رهيب في الأسعار كلما اتجهنا لنهاية 2013 !!

أنا كنت متحمس للهاسويل على أساس إنه آخره شهرين ويكون كل شئ متظبط يعني ينزل السوق هو واللوحات والباور سبلاي الداعم ليه لأن زي محضرتك عارف فيه مشكلة تانية في الباور سبلاي...أنا بصراحة أحبطت :ah8:
    حضرتك تنصحني بإيه؟ هل المعالج يستحق عناء الانتظار وتحمل الصداع ووجع الدماغ ده كله :confused:

عضو الصورة الرمزية sniperslr

سأشرح لك المشكلة بضبط
    لو كده يبقى مفيش مشكلة بالنسبالي

المفضلات