صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 56

الموضوع: ليه ندفع فلوس كتيره في كروت الشاشه موضوع محتاج المناقشه

عضو

ليه ندفع فلوس كتيره في كروت الشاشه موضوع محتاج المناقشه

ليه ندفع فلوس كتيره في الكروت الشاشه

ممكن نجيب كارت مثلا من الفئه 6770 او اعلي شويه وهيشغل الالعاب علي اعلي اعدادات
    وهيشغل كل الالعاب
    بس هيفرق فيه حاجه واحده بس الي هيه pfs وانا مش عارف الناس بتفرق معاهم في ايه ماداما اللعبه شغاله تمام
    انا لعبت علي جهازين 7770 و gtx650ti الصراحه محستش بي ايه فرق خالص في اللعبه من بين الجهازين ولعب كرايسيي 3 والحياه كانت ماشيه تمام
    لكن لما جيت اعمل اختبارت pfs لقتها فرقت لكن الصراحه محستش بتغير يعني
    انا عايز نعرف ليه بنجري وراء pfs
    المفروض نجري نشوف ايه العاب الي هتشتغل وعلي اعدادات ايه
    والمشكله كمان ان كل يوم بتنزل لعبه جديده بكروت شاشه معينه زي مترو كده انا اعرف واحده صاحبي قفل مترو وعندو كارت من فئه 5xxx
    انا بس عاوز الناس تستمتع بي الالعاب مش تسمتع بي pfs لان لو هنجري وراء pfs يبقي كل يوم هتشتري كارت جديد وبردو هتحس انو قليل وهتزعل وهضايق نفسك
    والمشكله اننا بنلعب عادي بيبقي همنا الاول نلخص اللعبه وتكون شغاله تمام وبدون تهنيج ولا بناخذ بالنا pfs ولا بجوده الصوره وبنلعب عادي جدا
    ومعلش انته مش داخل فيلم تتفرج عليه علشان تدور علي الجوده والحاجات ده انته داخل تلعب يعني بيبقي تركيزك في اللعبه فين وفين لما تلاحظ الصوره والحاجات ده
    محتاج اراءكم في الكلام ده

عضو

رد: ليه ندفع فلوس كتيره في كروت الشاشه موضوع محتاج المناقشه

كلام سليم مليون الميه

مخالف للقوانين

احنا بندفع فلاوس كثيرة في بطاقة مشان تخدمنا لتفترة طويلة وما نضطر نغير البطاقة كل يوم !!!!!!

سبب الاهتمام في الفريمات هو لكي تعمل اللعبة بسلاسة ما الفائدة من تشغيل اللعبة مع اطارات لا يتجاوز 30 اطار مع اي

انفجار او دخول في مكان مفتوح راح تشوف تقطيع رهيب وهذا يفسد متعة اللعبة

ايضا بطاقة مثل 7770 لا تكفي لشاشة بدقة 1920*1080 !!!!!!!!

كل شاشة وليها بطاقة مناسبة

عضو ذهبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bsbssalah مشاهدة المشاركة
    ليه ندفع فلوس كتيره في الكروت الشاشه

ممكن نجيب كارت مثلا من الفئه 6770 او اعلي شويه وهيشغل الالعاب علي اعلي اعدادات
    وهيشغل كل الالعاب
    بس هيفرق فيه حاجه واحده بس الي هيه pfs وانا مش عارف الناس بتفرق معاهم في ايه ماداما اللعبه شغاله تمام
    انا لعبت علي جهازين 7770 و gtx650ti الصراحه محستش بي ايه فرق خالص في اللعبه من بين الجهازين ولعب كرايسيي 3 والحياه كانت ماشيه تمام
    لكن لما جيت اعمل اختبارت pfs لقتها فرقت لكن الصراحه محستش بتغير يعني
    انا عايز نعرف ليه بنجري وراء pfs
    المفروض نجري نشوف ايه العاب الي هتشتغل وعلي اعدادات ايه
    والمشكله كمان ان كل يوم بتنزل لعبه جديده بكروت شاشه معينه زي مترو كده انا اعرف واحده صاحبي قفل مترو وعندو كارت من فئه 5xxx
    انا بس عاوز الناس تستمتع بي الالعاب مش تسمتع بي pfs لان لو هنجري وراء pfs يبقي كل يوم هتشتري كارت جديد وبردو هتحس انو قليل وهتزعل وهضايق نفسك
    والمشكله اننا بنلعب عادي بيبقي همنا الاول نلخص اللعبه وتكون شغاله تمام وبدون تهنيج ولا بناخذ بالنا pfs ولا بجوده الصوره وبنلعب عادي جدا
    ومعلش انته مش داخل فيلم تتفرج عليه علشان تدور علي الجوده والحاجات ده انته داخل تلعب يعني بيبقي تركيزك في اللعبه فين وفين لما تلاحظ الصوره والحاجات ده
    محتاج اراءكم في الكلام ده
    اكيد تقصد الFBS وبعدين احنا بنهتم بالحاجات دي علشان مثلا لو الكرت جايب 50 فرمات في لعبة يبقى احنا نطمن انه في اللعبة الجية 40 واللي بعدها 30 واللي بعدها 25 وبعدين نقلل الاعدادات , انما لو كرت جايب 25 فريم في لعبة هيجي في لعبة تانية ويجي 20 او 15 واللعبة تقطع ومنحسش بالمتعة صح ولا ايه حد معايا ؟

عضو بلاتيني الصورة الرمزية محمد البرديسى

والله كلام جميل بس مش عارف فى حاجة بتخلى الانسان يرغب فى التجديد وشراء الافضل وانما الحالة المادية تمام يبقى مفيش مشكلة اشترى الجديد

بس يا باشا الطموح والنظر الى الافضل دة سبب اساسى فى اقتناء الجديد ودة فى كل شى مش كروت شاشة بيكون فى كل متطلبات الحياة

بما ان درست علم نفس واجتماع يجب على الانسان يكون عندة نوع من الرضا والحمد ودة عامل اساسى فى عدم التبذير والاسراف

ندعو الله
    ان يهدى الجميع

عضو ذهبي الصورة الرمزية mahmoudkamall

فى العاب كنت بلعبها بكروت عادية او متوسطة مع الكروت العاليه فى فرق رهيب مع العاب زى ميديفل توتال وار مع الكروت العادية مكنتش بقدر اشوف المعركة وتفاصيلها مع كروت عالية كان الاستمتاع اعلللللللللللللللى بكتير ومع العاب اخرى ايضا ومع الافلام اسمع انه مع الدقات مثل 1080 بيكون الفرق كبير فى جودة الصورة جدااا بس مجربتها بس الكروت العالية تستاهل تمنها

مشرف سابق الصورة الرمزية Ťắќľắḿḿ

السلام عليكم
    موضوع ممتاز للنقاش اخي لماذا ندفع هذة الاموال في كروت الشاشة و خاصة من الفئة العليا؟؟؟؟؟
    طبعاً الاجابة ليست ببسيطة بل هي معقدة بعض الشئ.
    في البداية اخبركم عن تجربتي الشخصية انا من هواة كروت الشاشة اي اني احب الكروت القوية و احترمها لذاتها :D:D:D:D
    و اول قطعة اشتريها في اي جهاز جديد كانت كرت الشاشة و بناء عليه اقوم بتجميع الجهاز الذي يتماشى مع الكرت:ah17:
    المهم في بعض الفترات الانتقالية بين تجميع جهاز و اخر قد ابقى على كرت الشاشة المدمج في المعالج و للعلم فقد اتتممت لعبة Crysis 2 Dead space 2 ,Rage بالكرت المدمج في المعالج
    I7 2700 و لكن لا اخفي عليكم جزاء كبير من متعة و ابهار الالعاب يختفي عن اللعب على اعدادات منخفضة و بفريمات قليلة و عند المشاهد الثقيلة يبداء التقطع و تشعر كأنك تشاهد عرض تقديمي للبور بوينت.
    الافتراض الثاني ان لديك كرت متوسط يشغل الالعاب على فريمات ما بين 25 و 35 اطار في الثانية ما الفرق بينه و بين كرت قوي جداً يشغل لك اللعبة على اطارات فوق 60 او حتى 120
    تتلخص الفروق في النقاط التالية:
    -عن تشغيل اللعبة على معدل اطارات عالي فوق 60 او 120 فانك تضمن انه مهما كان المشهد ثقيل و معقد و ممتلئ بالتفاصيل فلن ينخفض معدل الفريمات الى ما دون 30 و لن يحصل التقطيع ابداً.
    -تستطيع تشغيل جميع انواع anti-aliasing بأعلى الاعدادات بالاضافة الى تشغيل motion blur على اعلى اعداد دون ان تصل الى مرحلة التقطيع.
    -ظهور الشاشات الثلاثية الابعاد و انتشارها اصبح يتطلب كروت شاشة ذات قوة معينة حيث ان 3d يتطلب معالجة صورتين على نفس الشاشة تعرض كل منهما بمعدل 30 او 60 اطار في الثانية
    هذا بالاضافة الى انشار الشاشات ذات 120 هيرتز التي تاخذنا الى بعد اخر من نعومة الصورة و هي تحتاج الى معدل فريمات 120 او اكثر
    -الكثير من المستخدمين الان يستخدمون اكثر من شاشة و ذلك يتطلب قوة جبارة من كروت الشاشة بالاضافة الى ذاكرة فيديو كبيرة و ذلك لا يتوفر الا في كروت الفئة العليا.
    - استخدام كروت الشاشة في ما يعرف GPGPU و هذا مجال واعد و حديث و نلاحظ هنا ان الكروت الضعيفة او كروت الفئة الوسطى لا تعطي الاداء المرجو في هذا المجال اي انه يجب استخدام كروت من الفئة العليا.
    للأسياب سالفة الذكر قد يضطر المستخدم الى دفع مبلغ كبير من المال قد يعادل المبلغ المدفوع في الجهاز بالكامل و ذلك لشراء كرت شاشة مناسب لعملة او استخدامة اي كان ذلك برامج او العاب او حساب .
    و الموضوع مطروح للنقاش و سماع اراء الاخوة الكرام

عضو محترف الصورة الرمزية M o h a m a d

أخي عندك لعبة مثل Crysis3 لتشغيلها على دقة 1080 بأعلى أعدادات وبفريمات فوق 30 تحتاج الى كرت عالي مثل GTX 660 ti سعره على الأقل 350$

عضو

اخي الكريم كل هذا يعتمد على الاعدادت والدقة التي تحب اللعب بها.

فلو كنت تحب اللعب باعدادت متوسطة ودقة متوسطة فتوجه الى الكروت المتوسطة- المنخفضة.
    ولو كنت تحب اللعب باعدادت عالية ، ستتوجه الى الكروت القوية.
    ولو كنت لا تهتم بالجرافيك اطلاقا، فيكفي شراءك لحاسب عادي او جهاز PS3 او اكس بوكس لتلعب باقل الاعدادت ومستوى فريمات لا يتعدى بمعظم الاحوال 30 فريم.

كل هذا يعتمد عليك كلاعب ..

ومعظم اصدقائي لا يكترثون الا للعبة حتى لو كانت على 20 فريم، بل ان بعضهم لا ينتبه حتى للتقطيع!! :D

هذا يعتمد على الشخص وطريقة اللعب.

لكن طبعا اللعب على 60 فريم على دقة 1080 ، على اعلى الاعدادت( او على الاقل اعدادت عالية ) مع تطبيق ولو شيء قليل من AA سترى الفرق الكبير.

تخيلوا لو لعبنا على 120 فريم مع الشاشات التي تدعم ذلك.

بالنسبة لكرت الشاشة تغييري له كل جيلين، او على حسب التكنلوجيا..يعني مثلا على الماكسويل السنة القادمة، سيكون التطوير ان شاء الله اكيد.:D

عضو الصورة الرمزية belalnine

انت بتتكلم على جودة اللعبه كانها شى عادى لكن انا من رأى انك تهتم بالجوده لامه تحسن من الاستماع بالعبه اكتر و اللاعب الحقيقى لا يهتم بال FPS كل ما يرديه هو اللعب بسلاسه و بدون تقطيع و ايظا بجوده تمنحك شعور ممتع علشان كدا بندفع فلوس فى كروت الشاشه

مشرف سابق الصورة الرمزية McLaren

أنا شخصياً
    ارى أنّ أقصى مبلغ ممكن أدفعه لكرت الشاشة هو 1500 جنيه.

وأكثر من 1500 جنيه للألعاب يعتبر بالنسبة لى تبذير

التعديل الأخير تم بواسطة McLaren ; 05-06-2013 الساعة 00:28

عضو فضي الصورة الرمزية nanonona

كلامك سليم جدا والشركات بتغسل دماغنا والجيمرز في العالم كله بيمشوا وراهم.. أنا ححكي تجربتي:
    أنا بقالي سنين طويلة بلعب جيمز ولما كنت طالب كنت ما بقدرش غير على الكروت من نوعية 5200 و 7300 من نفيديا وكنت بتحسر من أداء الكروت دي.. ﻷن الالعاب كانت بتقطع على اعدادات متوسطة وريزيليوشن قليل.. فأول ما ربنا فتحها عليا حوشت وجبت 9800gtx+ وانبهرت بسلاسة الجرافيك وفتح كل الاعدادات بل ووجود اعدادات اضافية لم تكن موجودة من قبل.. وبعد عامين اشتريت شاشة full HD انهار الكارت امامها فغيرته ب 6950.. وهنا بدأ الجنان.. رغم ان الكرت لم يقصر معي اطلاقا لكنني اصبت بداء الالترا جرافيك فلم تعد اللعبة تعجبني إلا إذا كانت على الالترا مع انه لا يفرق كثيرا عن الهاي.. بعت الكارت وجبت 680 اللي برضه ماقدرش على كرايسس3 وبقية الالعاب الاداء مماثل لل6950 ﻷن العين لا تلحظ أكثر من 30 فريم في الثانية..
    الخلاصة انني أخطأت فقط عندما غيرت 6950.. وسأحاول مستقبلا عدم تغيير الكارت الا عندما يضعف امام الهاي وليس الالترا..:ah39:
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو

الموضوع يدخل ضمن اطار الشخصية والنفسية ، ليس مجرد كلمة لماذا !
    وكأي سلعة أخرى تضعف مع دوران عجلة التكنولوجيا ..
    وكتخصيص للكمبيوتر ..
    بعض الأشخاص يحب المواكبة والتحديث ، فقط لمجرد أن يمتلك الجديد
    والبعض يحب أن يمتلك جهاز بقدرة عالية بما بتناسب مع استخدامه ، جهاز بقدرة تفوق حاجة استخدامه
    والبعض يبحث عن ما يلبي استخدامه ولو بالقليل
    والبعض يحاول أن يتكيف ويقنع نفسه بما عنده ..
    في تلك الدائرة الناس صنفين :
    من يمتلك القدرة المادية ولا يفكر بالمادة ، بل ما يريده هو وما يحتاجه هو
    والآخر يبحث هنا وهناك ويحاول تحصيل المبلغ المادي ليحصل على ما يريد ، لكنه سيحرم نفسه من حاجيات أخرى كثيرة

لكن الأجمل القناعة بما يتماشى مع قدرتك المادية ... ،

مثلا على الاعدادات المنخفضة في الباتل فيلد ستبقى المجسمات محافظة على تشكيلها الواقعي وستبقى اللعبة محافظة على جماليتها مع دقة شاشتك
    لكن ستختفي التفاصيل الدقيقة كما في الاعدادات العالية

أن تقتنع بما لديك وبالاعدادات المنخفضة مع دقة شاشتك الأساسية المنخفضة تستطيع أن تلعب أي لعبة بجماليتها وواقعية تشكيلها بجهاز زهيد ..
    تبحث عن التفاصيل الدقيقة ومع الدقة العالية عليك ان تجري وراء الأفضل والأحدث دائما ولن تتوقف ..

أسوأ شي يفقد اللعبة جمالها هو خفض دقة عرض ووضوح اللعبة عن دقة عرض الشاشة ،
    لذلك دقة وسيلة العرض لديك هي من تحكم خياراتك

عضو

بس تعليقا على بعض الأراء ( لكني لست متأكد مئة بالمئة بما سأقول ) :

30فريم ليس هو الحد ما بين السلاسة والتعليق

باعتقادي انه لو كان المعالج والرام ليسا في حالة ضغط كامل أي ان يكون استهلاك القدرة لهم النصف فقط ، وعالج الكرت فقط 15 فريم برأيي انك لن تلاحظ اي تعليق أو جمود :rolleyes:

عضو الصورة الرمزية 5oz3bl

الى الى حدفك على المر .. الى امر منه

ما طبيعى الدنيا بتطور كل يوم وطبيعى ان كروت الشاشه المتوسطه مش هقلك الضعيفه مش هتعمر لسنه قدام

انا عندى ati 6790 مع باور تجارى بس للامانه شغال 10/10 وبشغل أى لعبه بس تعالا بقى شغل crysis اشتغلت بس بطيئه الى حد كبير

فما بالك كمان سنيتن او 3 الكارت ده هيكون عامل ازاى

صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المفضلات