النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: مشكلة عاجلة فى درجات الحرارة

عضو فضي الصورة الرمزية RadeonXI

Exclamation مشكلة عاجلة فى درجات الحرارة

بسم الله الرحمن الرحيم

لدى لوحة Gigabyte 880g-d2h

لاحظت شيئ غريب فى برنامج HW monitor

TMPIN2 : تصل الحرارة إلى 92 :ah5:!!! اثناء اللعب !! و اعتقد بعد مثلا تشغيل مرهق 5 ساعات مثلا ممكن اواجه هبوط مفاجى فى الفريمات من 70 إلى 2 ! فى ثانيتين ثم تعود و هكذا و عندما اعود إلى اللعب بعدها بخمس دقائق لا تظهر المشكلة إلا بعد 10 دقائق مثلا او اقل . هل ديه حرارة الجسر الشمالى ؟؟؟ انا فاتح جنب الكيس و فى غرفة حرارتها عادية , إيه الحل لو ديه حرارة الجسر الشمالى

مشرف سابق الصورة الرمزية kingtifass

رد: مشكلة عاجلة فى درجات الحرارة

بخصوص موضوع اللى بيحصل وانت بتليعب
    بتلاحظ والفريمات بتنخفض لمبة الهراردات بتشتغل , عشان مشكلة دى ممكن تكون سببها الهار انه ممكن بيفصل او فيه حاجة , او ممكن الباور غير كافى والجهاز بيفصل

تانى شئ اختلفت الاقاويل على حسب كل جيل عن مدلول tmpin2 المهم , معظم ناس بتعتبرها حرارة الNB
    بص برنامج Hwmoniter ساعات كتير بيقرا لاقيمة دى غلط بالذات لو كانت نسخة قديمة من البرنامج , او لو انت مشغل كذا برنامج بيقيشوا حرارة الجهاز فى نفس الوقت
    عمة حدث البرنامج لاخر نسخة وحاول تستخدمه لوحده واحضر مروحة امام الكيسة تهوى الماذربورد مع باقى مكونات الجهاز , لان البرنامج مع انى غلطان فى قياس الحرارة , الجو دلوقتى حر ولازم تهتم بتهوية الجهاز للحفاظ عليه

عضو برونزي

لن تعرف ما هي TMPIN2 إلا بطريقة واحدة... الجس المباشر بظهر اصبعك السبابة بيد بينما اليد الأخرى على صندوق الجهاز..

تفقد شريحة الجسر الشمالي و شريحة الجسر الجنوبي ، ستعرفها فوراً لأن 82c كافية لكي اصبعك في ثانية أو اثنتين ! :D

أما الباقي 39c و 45c فستتمكن من تحملها لأكثر من 5 ثوان طبعاً...

يمكنك أيضاً استخدام قاريء حرارة يعمل بالليزر أو استخدام الملتيميتر اذا كان لها وصلة جس حرارة..
    [CENTER][h=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370&p=2549424#post2549424"][COLOR=#800080][B][SIZE=2]تحذير عاجل: التعريف الرسمي لكروت Nvidia رقم 320.18 قادر على حرق كرتك ![/SIZE][/B][/COLOR][/URL][/h][B][FONT=arial black][COLOR=#B22222]
    [/COLOR][/FONT][/B]
    [/CENTER]

هوة الباور HEC 500 Watt , و الهارد مستحيل يكون فيه مشكلة لأنه لسه مبقالوش اسبوع و الكرت 6850 VaporX tdp 130 watt , :D انا بس محيرنى انى لما بطلع alt+tab 3 دقايق و ادخل تانى بتختفى المشكلة شوية و تيجى تانى , مشكلتى كمان انى بلعب Recon class , و حركتى سريعة و هنا بقى بتبتان اوى , اول لما الف او اعمل حركة مفاجئة الفريمات تنزل من 70 لحد 2 و ساعتها الحرارة بتبقى برة زى مانت شايف 92 , انا حتى ركبت مروحة فوق مشتت الجسر الشمالى و برضه لسه بتجيب 90 بس انا هجرب العب تانى و اشوف :ah38:

على فكرة هوة شكله الشمالى عشان انا لمسته قبل كدة و اتلسعت جامد و عامل حواليه صهد
    دانا حتى قولت ان المعجون نشف و كدة كدة الشركات معاجينها زفت ففكيت مشتتان الجسرين و حطيت CM IC 1 value و كله تمام من 3 ايام و برضه الحرارة هى هى :ah5:

عضو فضي الصورة الرمزية Ahmed Elbrbry

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RadeonXI مشاهدة المشاركة
    على فكرة هوة شكله الشمالى عشان انا لمسته قبل كدة و اتلسعت جامد و عامل حواليه صهد
    دانا حتى قولت ان المعجون نشف و كدة كدة الشركات معاجينها زفت ففكيت مشتتان الجسرين و حطيت CM IC 1 value و كله تمام من 3 ايام و برضه الحرارة هى هى :ah5:
    ما هو نوع الكيسة
    عندك كام مروحة بالكيسة
    و طريقة توزيعهم
    و هل مكان الجهاز به تهوية جيدة

الكيسة تجارى نوعها Jumbo , بس كبيرة المهم , انا مركب مروحة 92 مم على الجنب شفط , و مروحة 120 فى الخلف طرد , الباب مفتوح , الحرارة اصبحت لا تتعدى 89 من ساعة ما ركبت المروحة , و كنت حاولت اكسر السرعة بدون تغيير الفولت و لكن بعد 20 دقيقة جت شاشة زرقاء فرجعت الاعدادات كما كانت , فهل ده ممكن يكون بوظ حاجة ؟؟

عضو برونزي

موقع الشركة يقول أن اللوحة لها مجسان للحرارة فقط ، المعالج "في المقبس" و اللوحة الأم "الجسر الشمالي"

لذا و بما أنك قلت أنك استبدلت المعجون و وضعت مروحة فوق الجسر الشمالي ، أظن أن TMPIN0 هي المجس في مقبس المعالج و TMPIN1 هي الجسر الشمالي !

أما بالنسبة لـTMPIN2 ، فأين توجد مجسات حرارية أخرى ؟

- الأنوية ، و قد ظهرت في البرنامج
    - غلاف المعالج "سطح المعالج" ، و قد ظهر في البرنامج
    - القرص الصلب ، و قد ظهر في البرنامج
    - كرت الشاشة ، طبعاً ظهر تحت اسم الكرت
    - المزود ، و لم تظهر في البرنامج !!

لذا تأكد من حرارة المزود أيضاً باللمس و يمكنك التأكد اذا كانت هي فعلاً حرارة المزود الداخلية اذا فكيت كرت الشاشة و استخدمت الداخلي و لاحظت هبوط هذه الحرارة بشكل كبير...

قبل أي شيء عندما ترى هذه الحرارة المرتفعة أعد التشغيل و ادخل شاشة البيوس و انظر إلى الحرارة هناك و اسم المجس و هل القراءة قريبة مما تراه في البرنامج أم لا ؟ :rolleyes:
    [CENTER][h=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370&p=2549424#post2549424"][COLOR=#800080][B][SIZE=2]تحذير عاجل: التعريف الرسمي لكروت Nvidia رقم 320.18 قادر على حرق كرتك ![/SIZE][/B][/COLOR][/URL][/h][B][FONT=arial black][COLOR=#B22222]
    [/COLOR][/FONT][/B]
    [/CENTER]

لم اجد تلك الحرارة فى البيوس قط و قد بحثت عنها فى كل مكان , و سوف اجرب موضوع فك الكرت

على فكرة tmpin 1 هى المعالج اخى و انا متأكد 100% , اما بالنسبة tmpin0 فهى لا تتغير ابدا كما ترى :confused:

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RadeonXI مشاهدة المشاركة
    لم اجد تلك الحرارة فى البيوس قط و قد بحثت عنها فى كل مكان , و سوف اجرب موضوع فك الكرت
    هذا أكبر دليل على أن هذا المجس ليس على اللوحة الأم..
    [/COLOR][/FONT][/B]
    [/CENTER]

انا بس اللى قالقنى موضوع نزول الفريمات ده , عشان انا بعد كدة لعبت 3 ساعات متواصلة منغير مشاكل

عضوية جديدة

الغى المروحة بتاعة باب الكيس وخلى مروحة الخلفية تخرج الهواء من داخل الكيس الى خارجة وجرب بس ازاى حتى وانتا حاطط مروحة على النورز بريدج سخنة بردو اكيد حساس الحرارة بيخرف

هوة اكيد بيخرف عشان كنت بلعب عادى النهاردة و كانت حرارته 95 فى التكييف :D , موضوع التقطيع ده كان سببه مشكلة فولت على تعريف بايظ , تم تسطيب نسخة جديدة مع احدث تعريف و كسر المعالج 3.8 مستقر على فولت 1.45 , حرارة قصوى 53

المفضلات