النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: استفسار عن سيرفر ال vps

عضوية جديدة

Wink استفسار عن سيرفر ال vps

السلام عليكو ورحمة الله وبركاته

أنا عايز أعرف يعني ايه سيرفر vps بالتفصيل أنا واحد صحبي شرحولي على خفيف وهو كان بيستخدمة علشان يعمل أبلود ويعمل راتشيو كويس علشان يعرف يدون من على موقع ip torrent
    أنا عايز من الأخوة أنهم يفيدوني ويشرحولي النظام دة وهل دة فعلا بيساعد في الأبلود لأن النت عندي سبحان الله مع موقع ip torrent ما بيعملش أبلود خالص وبصراحة الموقع كويس جداً
    و أنا نفسي ادون بحرية من علية
    اسف للإطالة بس أنا عايز إلي يفددني في الموضوع دة ويقولي احسن سيرفرأشترك علية أنا بس عايز سيرفر علشان الأبلود وأكون راتشيو كويس ولو سمحتم ممكن أعرف أسعار الاشتراك في الشهر
    شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

مشرف سابق

رد: استفسار عن سيرفر ال vps

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
    الاول لازم تعرف بعض المصطلحات الاخرى

السرفرات : السرفرات نوعين اما ويندوز او لينكس والاختلاف فى الهدف من السرفر والبرامج اللى بتسطب عليه .

السرفر : هو جهاز بمعالج او اكثر والمفروض يكون موصفاته جامده بس على حسب الهدف من استخدامه والهدف اللى يقولك تجيب سرفر موصفاته ايه

سرفر vps : هو سرفر يكون جزء من السرفر اللى سبق مثل فكره برامج VMWare وغيرها مع الفارق
    وهو سرفر افتراضى يسمى virtual private server .

اما بخوص الابلود وغيره اللى اعرفه انك بتدخل من جهازك على السرفر ده رقم اى بى ثابت وكلمة مرور وبتتحكم فى الجهاز
    مثل طريقه برنامج TEAM VIEW وسرعه الانترنت بتكون عاليه على السرفر ده بس ملهاش دعوه بالانترنت فى بيتك كمثال

انت عاوز تحمل لعبه مساحته 10 جيجا والسرفر سرعه 1 جيجا انترنت
    وانت بتحملها هتكون سرعه التحميل 100 ميجا لو كان الموقع او التورينت بيديلك السرعه ديه ولما تخلص هتكون على جهاز السرفر
    لو حابب تعملها ابلود هتقسم 100 ميجا على 10 هتكون 10 ميجا فى الثانيه برضه لو الموقع يسمحلك بده او لو كنت بتدى للناس تورينت
    هتقدر تدى ليهم بسرعه 10 مجيا وهكذا
    ولكن لما تحب تعمل دون لون من السرفر الى جهازك هيكون بسرعه الانترنت عندك فلو انت 1 ميجا يبقى هتحمل بسرعه تقريبا 120 كيلوبايت فى الثانيه

اما بخصوص افضل الشركات وغيرها فالاخوى ان شاء الله يفدوك اكثر
    التعديل الأخير تم بواسطة البعد الخامس ; 17-06-2013 الساعة 14:13

عضوية جديدة

شكرا أخي الكريم على ردك السريع بس ممكن تديني لينك موقع يكون فية شرح وافي أكثر حتى ولو كان موقع أجنبي

مشرف سابق

اتفضل وممكن تختار اللغه المناسبه ليك

https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_server

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات