النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: معلش انا عارف انه مش مكانه حرارة البروسيسور

عضو

معلش انا عارف انه مش مكانه حرارة البروسيسور

السلام عليكم
    عندى مشكله يارب الاقى حلها فى المنتدى امكانيات جهازى كالاتى بروسيسور Intel® Core™ i5-3470 Ivy Bridge والمازر بورد هى Gigabyte GA-B75M-D3H والرامات هى
    CORSAIR Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 والهارد 640 Western Digital (WD) Caviar Green والكيسه تجاريه هى والباور صبلاى وباستخدم كارت الشاشه المدمج مع البروسيسور المشكله بقى هى درجة حرارة البروسيسور بقالها حوالى 7 ايام بتوصل الى 52 درجه والجهاز بيهنج انا استخدماتى مدمن فتح صفحات نت بتاع عشرة صفات مع رؤية فيلم او اغنيه المعجون المستخدم معجون تجارى يعنى الكيس الواحد بجنيه مصرى بجانب المشتت المستخدم الافتراضى بتاع انتل عاوز انزل درجة حرارة البروسيسور هل اشترى مشتت احترافى مناسب ام اغير المعجون باخر احترافى طيب لو الاجابه نعم ترشحولى اية مشتت واى معجون وانا مليش فى كسر السرعه طبعا الغرفه غير مكيفه فيها مروحه عاديه يعنى ساعة الحر تبقى درجة الحرارة عاليه ( جبت التايهه يعنى يا خويا اصلى ذكى حبتين ) واكيد الكيسه نظيفه لانى كل اسبوعين بانظفها بالبلور وشاكر لمساعدتكم

ده كان موضوع ليا فى باب كسر السرعه وتبريد الحاسب الالى واستفدت من راى الخبراء هناك الان
    انا محتار بين هذين المشتتين (هههههههههه) صعبه قوى الكلمه ده
    1- Cooler Master Hyper 212X CPU Cooler جديد ب300 جنيه مصرى
    2- Noctua NH-U9B SE2 CPU Cooler وده استعمال ب250 جنيه مصرى استعمال حوالى 3 اشهر
    اختار انه مشتت وشاكر لكم حسن تعاونكم انا عارف ان الموضوع مش فى مكانه الصحيح بس لسرعة الشراء عاوز اراء الخبراء كلهم

التعديل الأخير تم بواسطة mmels ; 23-06-2013 الساعة 22:01 سبب آخر: تعديل حجم الخط

عضو برونزي الصورة الرمزية Radeon

رد: معلش انا عارف انه مش مكانه حرارة البروسيسور

- اولا حاول ان توفر تهوية جيدة داخل الصندوق اي لازم يكون على الأقل مروحتين و احدة Intake و عادة تكون في الواجهة الأمامية للصندوق و أخرى Exhaust و تكون في الواجهة الخلفية
    للصندوق و ان لم يكن يدعم تركيب مروحتين فحاول تعديله يدويا.
    - قم بشراء معجون احترافي و تأكد من وضع الكمية المطلوبة لا أكثر و لا أقل لان المعاجين تختلف من حيث الكثافة و افضل خيار Arctic Silver 5
    - تأكد من تركيب المشتت بطريقة جيدة
    - أكيد ستنخفض الحرارة بعض الدرجات و ستنخفض أكثر اذا كنت تستخدم تكييف في الغرفة او في ايام الشتاء
    - بالنسبة للمشتتين الذان ذكرتهما فكلاهما ممتاز لسعرهما فمعالجك لا يدعم كسر السرعة و بالتالي خد الأرخص فيهم.
    [CENTER][URL="https://instant-ptcbux.blogspot.com"][IMG]https://im36.gulfup.com/BLbRF.jpg[/IMG][/URL][/CENTER]

مشرف سابق الصورة الرمزية kingtifass

بما ان معالجك غير داعم للكسر ف مشتت هايبر هيبقى افضل خيار
    ده غير الاهتمام بن تيار الهواء جوه الكيية يبقى مناسب وتهتم بتهوية الغرفة اللى فيها الجهاز لافضل نتائج

عضو

السلام عليكم
    استفسار خاص لقد لاحظت عند تشغيل برنامج الفاير فوكس اكثر من تاب حوالى سبعه وعند التحميل درجة الحرارة تصل الى 47 درجة مئويه وبيهنج معى البرنامج بس باقى اجزاء الكمبيوتر شغاله زى الفل يعنى ممكن اشغل فيديو او ملف بى دى اف وبرنامج الفاير فوكس بيفك تهنيج عند درجة حرارة 39 مثلا ويستجيب مره اخرى هل هناك علاقه بين الفاير فوكس ودرجة حرارة البروسيسور وهل الهايبر 212x يركب فى الكيسه التجاريه لان الباور فى اعلى الكيسه وشكرا لكم جميعا

مشرف سابق الصورة الرمزية kingtifass

طب فى خلال ما الجهاز بيهنج لحظيا هل لاحظت لمبة الهارد فى الكيسة بتنور
    عشان التعليق ده عادة بيبقى سببه ان الهارد بيبقى مشغول جدا والكاش بتاعت الهارد مشغوله وبالذات هاردات الجرين الكاس بتاعها قليل ف ممكن تكون ده سبب المشكلة
    ومادام فيه مساحة تسمح بتركيب البورده ف الكيس يبقى المشتت الهايبر هبركب بس ممكن عمق المشتت يبقى اكبر من عمق الكيس ومتعرفش تقفل الغطاء الجانبى , ودى ممكن ا لمشكلة اللى تقابلك فى تركيبه

المفضلات