النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: استفسار بخصوص اضاءة الشاشة lenovo z580

عضوية جديدة

استفسار بخصوص اضاءة الشاشة lenovo z580

السلام عليكم

كنت عايز اسأل على حاجة غريبة كدة لاحظتها في lenovo z580 مش عارف ده عادي ولا فيه مشكلة...الجهاز جيت اشغل عليه pes2013 اللعبة تمام وشغالة زى الفل بس طول م انا بلعب بلاقي اضاءة الشاشة بتعلى وتنزل بسيط كده زى ما يكون حد بيلعب في ال brightness بتاع الشاشة ..وكمان في حاجة تانية لما بدوس pause شوية وارجع تاني للعبة بلاقي الاضاءة زيادة اوي لمدة ثانيتين كدة مثلا وبعدين ترجع طبيعية تاني!!!

الحكاية دي مش بتحصل غير لما اكون مشغل اللعبة بس غير كدة الشاشة والاضاءة تمام..مع العلم ان نفس اللعبة كنت مشغلها على جهازي القديم وعادي مكنتش كدة يعني المشكلة مش في اللعبة

انا منزل التحديث اللي قبل الاخير على طول بتاع الانفيديا عشان عرفت ان التحديث الاخير فيه مشاكل وبيحرق الكارت وشغال بويندوز 8 و زى ما قولت الكلام ده مش بيحصل الا في اللعبة فقط..غير كده الجهاز تمام في اى حاجة تانية

انا خايف يكون في خطر ع الشاشة او الكارت فـ ياريت حد يقولي سبب الموضوع ده عشان لو لا قدر الله فيه مشكلة الحق ابدله قبل ال 14 يوم ما يخلصوا ..وشكرا
    :confused::confused:

عضو فضي الصورة الرمزية Unknown_Dragon

رد: استفسار بخصوص اضاءة الشاشة lenovo z580

جرب اى لعبة تانية غير الكورة Pes لعبة سباق سيارات مثلا
    او بدل ما تلعب Pes 2013 جرب 2012
    على سبيل التجرب يمكن فيه مشكلة فى اعدادات اللعبة
    علشان تعرف هيا مشكلة فى الالعاب عموما ولا مع دى بس

عضوية جديدة

انا متشكر لحضرتك هحاول ان شاء الله بكرة اجيب اى لعبة تانية واجربها...وفيه حاجة تانية انا نسيتها لما بحاول اظبط ال brightness بتاع الجهاز من control panel اعليه او اقلله مش بيكون فيه اى استجابة بفضل احرك المؤشر يمين وشمال ومفيش اى تغيير..!!..لازم عشان اعدل في brightness اعملها من الكيبورد (fn+الزراز بتاع الاضاءة)..بس غير كده مش بينفع اعملها من system نفسه خالص برضة جربت اغيرها من القائمة اللي بتظهر في ويندوز 8 على اليمين بيكون فيها brightness برضو مافيش حاجة بتحصل!

دي ممكن تكون مشكلة من نسخة الويندوز نفسها ولا ملهاش علاقة ودي حاجة في الهاردوير ؟؟؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar karem مشاهدة المشاركة
    انا متشكر لحضرتك هحاول ان شاء الله بكرة اجيب اى لعبة تانية واجربها...وفيه حاجة تانية انا نسيتها لما بحاول اظبط ال brightness بتاع الجهاز من control panel اعليه او اقلله مش بيكون فيه اى استجابة بفضل احرك المؤشر يمين وشمال ومفيش اى تغيير..!!..لازم عشان اعدل في brightness اعملها من الكيبورد (fn+الزراز بتاع الاضاءة)..بس غير كده مش بينفع اعملها من system نفسه خالص برضة جربت اغيرها من القائمة اللي بتظهر في ويندوز 8 على اليمين بيكون فيها brightness برضو مافيش حاجة بتحصل!

دي ممكن تكون مشكلة من نسخة الويندوز نفسها ولا ملهاش علاقة ودي حاجة في الهاردوير ؟؟؟

مستخدمش تعريف كارت الشاشة الانتل بتاع موقع انتل عشان هو اللي عامل المشكلة بتاعت الاضاءة دي استخدم تعريف كارت الشاشة الانتل الاصلي بتاع موقع لينوفو و ان شاء الله المشكلة هتتحل https://support.lenovo.com/en_EG/res...DocID=HT073553

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة md3000 مشاهدة المشاركة

مستخدمش تعريف كارت الشاشة الانتل بتاع موقع انتل عشان هو اللي عامل المشكلة بتاعت الاضاءة دي استخدم تعريف كارت الشاشة الانتل الاصلي بتاع موقع لينوفو و ان شاء الله المشكلة هتتحل https://support.lenovo.com/en_EG/res...DocID=HT073553
    :ah4:الحمد لله المشكلة اتحلت فعلا كان بسبب تعريف الانتل هو اللي كان مبوظ الدنيا كلها لما نزلت التعريف اللي قبله بتاع لينوفو كل حاجة اتظبطت ورجع زى الاول الحمد لله
    مش عارف اقول لحضرتك ايه الف شكررر )

بس ياريت اعرف بقى ازاى اثبت على التحديث ده لان اكيد الويندوز هيروح محدثه تاني للتحديث الاخير من غير ما يقولي بس في نفس الوقت برضو مش عايز اقفل التحديثات خالص؟؟

مش عارف انا ازاى شركات كبيرة زى انتل وانفيديا ينزلو تعريفات بالمنظر ده!! واحد بيحرق الكارت والتاني كان مشقلب الجهاز كله!!

عضو

@omar karem الحمد لله ان المشكلة اتحلت و بالنسبة لالغاء التحديث الاتوماتيك للتعريفات ادخل على اللينك https://www.wikihow.com/Change-Devic...s-in-Windows-8 بس في اخر خطوة اختار never install driver software from Windows Update

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة md3000 مشاهدة المشاركة
    @omar karem الحمد لله ان المشكلة اتحلت و بالنسبة لالغاء التحديث الاتوماتيك للتعريفات ادخل على اللينك https://www.wikihow.com/Change-Devic...s-in-Windows-8 بس في اخر خطوة اختار never install driver software from Windows Update
    تمااااااااام جداا متشكر لحضرتك الف شكررر..معلش تعبتك معايا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar karem مشاهدة المشاركة
    تمااااااااام جداا متشكر لحضرتك الف شكررر..معلش تعبتك معايا
    العفو اي خدمة

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخواني انا نفس المشكلة عندي بس في لابتوب hp envy dv6 -7308ee ولم اعرف كيف احل المشكلة بعد ارجو المساعدة لانني اشتريته جديد قبل اسبوع والان به هذه المشكلة ^^~

عضو فضي الصورة الرمزية Unknown_Dragon

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed anwa'r مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخواني انا نفس المشكلة عندي بس في لابتوب hp envy dv6 -7308ee ولم اعرف كيف احل المشكلة بعد ارجو المساعدة لانني اشتريته جديد قبل اسبوع والان به هذه المشكلة ^^~
    الحل مكتوب فى مشاركة لـ md3000

مستخدمش تعريف كارت الشاشة الانتل بتاع موقع انتل عشان هو اللي عامل المشكلة بتاعت الاضاءة دي استخدم تعريف كارت الشاشة الانتل الاصلي بتاع موقع لينوفو و ان شاء الله المشكلة هتتحل https://support.lenovo.com/en_EG/rese...DocID=HT073553

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahia_yousof مشاهدة المشاركة
    الحل مكتوب فى مشاركة لـ md3000
    عزيزي انا شفت الحل بس المشكلة انا لابتوبي hp وحاولت ابحث عن تعريف انتل اللي ذكره بحل المشكلة ما عرفت القي ^^~

المفضلات