النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: معرفه ادء البروسيسور

عضوية جديدة

Angry معرفه ادء البروسيسور

انا اشتريت من فتره بروسيسور
    core 2 duo e 8400
    مستعمل ولاحظت انو لما استخدمو في بعض الالعاب واوصل لاخر اعدادات في امكانيات اللعبه تبطى مع انى مواصفات جهازى
    n 430 gt 4 gb كارت الشاشه
    البورده fox conn g 31 mxp
    الرامات 4 gb
    روحت عرضت المشكله لبعض المهندسين قالو ان العيب في البورده و انى محتاج بورده جديده
    تكون free vga
    علشان استقبل اداء افضل
    وفي ناس قالتلى العيب في البروسيسور فانا تعبت من كتر الاسئله و الاجوبه ومحتاج حد يشرحلى و اعرف ازاى اداء البروسيسور و هل فعلا البروسيسور المستعمل ممكن يكون اداء بطى ولا لا ولا الكلام دا مش صحيح ولا البروسيسور فعلا مهما عدى عليه من استعمال مش بيبطى
    اتمنى ان حد يشرحلى ولو فعلا العيب في البورده اتمنى ان احد ينصحنى بشراء بورده free vga او اي بورده اخرى في حدود 400 جنيه وتكون بورده ممتازه وعن تجربه المهم ان اوصل للاداء مناسب لتشغيل العاب ارجوكم
    من فضلكم وشكرا لكم

عضو برونزي

رد: معرفه ادء البروسيسور

ايه هي الالعاب الي بتهنج معاك لما تشغلها على اعلى اعدادات
    [CENTER][FONT=century gothic][SIZE=4]سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    [COLOR=#ff0000] اللهم اغفر لأمي وارحمها رحمة واسعة
    لا تدع الألعاب تلهيك عن ذكر الله[/COLOR]
    [COLOR=#1a0dab]مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ يَلْعَبُونَ[/COLOR]
    [/SIZE][/FONT][/CENTER]

عضوية جديدة

زى need for speed most wanted 2012
    metro last llight
    crysis 3 high not very high
    dead space 3 بتقف شويه لمده ثانيتين كده بقا

عضو برونزي

طبيعي جدا ان الالعاب الي ذكرتها تهنج عندك عندك مثلا لعبة زي crysis 3 اللعبة ديه تعتبر داهية بالنسبة لكروت الشاشة وطبعا نفس الكلام مع لبعة ميترو وبشكل عام امكانيات جهازك ضعيفة فالاحسن بالنسبة ليك تقليل الاعدادات عشان تعرف تلعب بفريمات مقبولة انما مفيش أي مشكلة في اداء البروسيسور او البوردة او الكارت
    التعديل الأخير تم بواسطة mohamedmasrawe ; 08-07-2013 الساعة 20:59
    [CENTER][FONT=century gothic][SIZE=4]سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    [COLOR=#ff0000] اللهم اغفر لأمي وارحمها رحمة واسعة
    لا تدع الألعاب تلهيك عن ذكر الله[/COLOR]
    [COLOR=#1a0dab]مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ يَلْعَبُونَ[/COLOR]
    [/SIZE][/FONT][/CENTER]

عضو برونزي

المعالج لا يقل أداؤه بمرور الزمن و كل قطعة الكترونية كذلك ، صاحب العمر القصير هو المكثفات الالكتروليتية القديمة التي توجد على اللوحة الأم و مزود الطاقة و الكروت و ضعفها يسبب مشكلة في التشغيل و ليس ضعف سرعة !

باختصار حتى لو المعالج قديم استخدم لـ10 سنوات فسرعته هي ذاتها سرعة المعالج نفسه عمره فقط 10 دقائق :rolleyes:

مشكلتك الأساسية في هذه التجميعة هي في كرت الشاشة Geforce 430GT ، هو ليس بـ4GB ذاكرة كما قلت انما يأتي بـ1GB

و لا تقاس قدرة الكرت بذاكرته "انسى هذه المقولة تماماً !" بل قدرة الكرت أولاً هي في معالجه الرسومي و المعالج Geforce 430GT ضعيف جداً ولا يقدر على تشغيل الالعاب بسلاسة ، تحتاج لاستبدال الكرت بآخر من الفئة المتوسطة الحالية أو السابقة على الاقل للاستمتاع بتشغيل الألعاب مثل الكروت GTX 660Ti و GTX 560Ti ثم بعدها تبحث في أمر المعالج لأنه لن يستطيع اللحاق بهذه الكروت !
    [CENTER][h=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370&p=2549424#post2549424"][COLOR=#800080][B][SIZE=2]تحذير عاجل: التعريف الرسمي لكروت Nvidia رقم 320.18 قادر على حرق كرتك ![/SIZE][/B][/COLOR][/URL][/h][B][FONT=arial black][COLOR=#B22222]
    [/COLOR][/FONT][/B]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

لا والله ابدا الكارت اربعه جيجا
    core speed 700
    اه والله فعلا
    msi n 430gt 4gb

عضوية جديدة

انا عندى اول ال c فى الهارد ديسك عندى تقريبا 10 جيجا عليهم bad sectorوبتسقط النسخه بسرعه والجهاز بيقف
    تقريبا فى طريقه انك ممكن تخفى ال 10 جيجا دول خالص ومينزلش عليهم نسخه و تنزل نسجه من جديد على مساحه مفيهاش bad sector
    ياريت لو حد عنده فكره اعمل ده ازاى يوضحلى

وياريت حد يجاوبنى على الاسئله دى
    1/ بالنسبه لمشكله الباد سيكتور انا كل ما اصلحها ال hdd ترجع تانى مش عارف ليه ملهاش حل فعال عشان الهارد يشتغل بكفائته تانى ولا كده خلاص الهارد شكرا وقرب ينتهى وبيودع
    2/ هل ارتفاع حراره البروسيوسر ممكن تعمل باد سيكتور ولا ملهاش علاقه
    3/ البروسير حرارته عاليه عندى ممكن تقولولى ايه احسن انواع الفانات الموجوده واسعارها كم انا البرسوسور عندى انتل 3.4 cash 512
    4/ وانا شغال على الجهاز بلاقى الجهاز احيانا وقف ولو مشغل قرءان الاقى الصوت تقل جدا والماوس مش بيتحرك او بيتحرك ببطئ شديد واحس ان الجهاز بيعانى
    هل ده باد سيكتور فى المقام الاول ولا ممكن يكون ارتفاع حراره البروسيسور وياريت لو فى طرقه اجمع المساحه التالفه دى واخفيها تماما بحيث مينزلش عليها نسخه وانزل نسخه على مساحه نضيفه
    شكرا مقدما

عضوية جديدة

انا عندى اول ال c فى الهارد ديسك عندى تقريبا 10 جيجا عليهم bad sectorوبتسقط النسخه بسرعه والجهاز بيقف
    تقريبا فى طريقه انك ممكن تخفى ال 10 جيجا دول خالص ومينزلش عليهم نسخه و تنزل نسجه من جديد على مساحه مفيهاش bad sector

1/ بالنسبه لمشكله الباد سيكتور انا كل ما اصلحها ال hdd ترجع تانى مش عارف ليه ملهاش حل فعال عشان الهارد يشتغل بكفائته تانى ولا كده خلاص الهارد شكرا وقرب ينتهى وبيودع
    3/ البروسير حرارته عاليه عندى ممكن تقولولى ايه احسن انواع الفانات الموجوده واسعارها كم انا البرسوسور عندى انتل 3.4 cash 512
    4/ وانا شغال على الجهاز بلاقى الجهاز احيانا وقف ولو مشغل قرءان الاقى الصوت تقل جدا والماوس مش بيتحرك او بيتحرك ببطئ شديد واحس ان الجهاز بيعانى
    هل ده باد سيكتور فى المقام الاول ولا ممكن يكون ارتفاع حراره البروسيسور وياريت لو فى طرقه اجمع المساحه التالفه دى واخفيها تماما بحيث مينزلش عليها نسخه وانزل نسخه على مساحه نضيفه
    شكرا مقدما

عضو ذهبي

اخوي صلي على النبي

جهازك ضعيف جدا بالنسبه للالعاب الجباااااااااااااارة الي انتا ذكرتها

كرت الشاشه من الفئه الضعيفه و كويس اذا شغل كرايسس على المتوسط وحتى لو انه 10000 جيجا فهوة ضعيف و نفس الشيء للمعالج

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SCORPI0N مشاهدة المشاركة
    لا والله ابدا الكارت اربعه جيجا
    core speed 700
    اه والله فعلا
    msi n 430gt 4gb
    معاك حق أخي ، الكرت هذا بـ4GB فعلاً لكن هذا بالظبط زي شاحنة نقل قلاب عليها محرك هيونداي 4 سلندر ! :D
    الصندوق يقدر يشيل 10 طن بس المحرك ما يقدر يمشي فيهم !!

هذه الالعاب "و غيرها" من الألعاب الحديثة و تحتاج لكرت من فئة متوسطة على الأقل لتشغيلها بسلاسة و على دقة مقبولة ، إلا Crysis 3 فهي ثقيلة حتى على الكروت الاحترافية !

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة said1983 مشاهدة المشاركة

شكرا مقدما
    أخي سعيد تابع الجواب في موضوعك باذن الله...
    [CENTER][h=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370&p=2549424#post2549424"][COLOR=#800080][B][SIZE=2]تحذير عاجل: التعريف الرسمي لكروت Nvidia رقم 320.18 قادر على حرق كرتك ![/SIZE][/B][/COLOR][/URL][/h][B][FONT=arial black][COLOR=#B22222]
    [/COLOR][/FONT][/B]
    [/CENTER]

المفضلات