النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: ساعدونى ضرورى لو سمحتواااااااااااااااااااااااااااا

عضوية جديدة

Smile ساعدونى ضرورى لو سمحتواااااااااااااااااااااااااااا

انا عندى اول ال c فى الهارد ديسك عندى تقريبا 10 جيجا عليهم bad sectorوبتسقط النسخه بسرعه والجهاز بيقف
    تقريبا فى طريقه انك ممكن تخفى ال 10 جيجا دول خالص ومينزلش عليهم نسخه و تنزل نسجه من جديد على مساحه مفيهاش bad sector
    ياريت لو حد عنده فكره اعمل ده ازاى يوضحلى

وياريت حد يجاوبنى على الاسئله دى
    1/ بالنسبه لمشكله الباد سيكتور انا كل ما اصلحها ال hdd ترجع تانى مش عارف ليه ملهاش حل فعال عشان الهارد يشتغل بكفائته تانى ولا كده خلاص الهارد شكرا وقرب ينتهى وبيودع
    2/ هل ارتفاع حراره البروسيوسر ممكن تعمل باد سيكتور ولا ملهاش علاقه
    3/ البروسير حرارته عاليه عندى ممكن تقولولى ايه احسن انواع الفانات الموجوده واسعارها كم انا البرسوسور عندى انتل 3.4 cash 512
    4/ وانا شغال على الجهاز بلاقى الجهاز احيانا وقف ولو مشغل قرءان الاقى الصوت تقل جدا والماوس مش بيتحرك او بيتحرك ببطئ شديد واحس ان الجهاز بيعانى
    هل ده باد سيكتور فى المقام الاول ولا ممكن يكون ارتفاع حراره البروسيسور وياريت لو فى طرقه اجمع المساحه التالفه دى واخفيها تماما بحيث مينزلش عليها نسخه وانزل نسخه على مساحه نضيفه
    شكرا مقدما

عضو برونزي

رد: ساعدونى ضرورى لو سمحتواااااااااااااااااااااااااااا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة said1983 مشاهدة المشاركة
    انا عندى اول ال c فى الهارد ديسك عندى تقريبا 10 جيجا عليهم bad sectorوبتسقط النسخه بسرعه والجهاز بيقف
    تقريبا فى طريقه انك ممكن تخفى ال 10 جيجا دول خالص ومينزلش عليهم نسخه و تنزل نسجه من جديد على مساحه مفيهاش bad sector
    ياريت لو حد عنده فكره اعمل ده ازاى يوضحلى

أخي هل أنت متأكد أنها في أول 10GB ؟
    نعم هناك برنامج لاغلاق القطاعات التالفة تماماً و ستذهب مساحتها من اجمالي مساحة القرص الصلب لكن نسيت اسم البرنامج و هو موجود في قرص الصيانة هايرن ، انتظر رأي الاخوة في هذا الموضوع...

وياريت حد يجاوبنى على الاسئله دى
    1/ بالنسبه لمشكله الباد سيكتور انا كل ما اصلحها ال hdd ترجع تانى مش عارف ليه ملهاش حل فعال عشان الهارد يشتغل بكفائته تانى ولا كده خلاص الهارد شكرا وقرب ينتهى وبيودع

أولاً عليك تجربة اصلاحها بواسطة برنامج HDD Regenerator الموجود في قرص الصيانة الشهير Hiren ، و اذا لم ينجح البرنامج فقد يكون السبب تلف فيزيائي و ليس مغناطيسي ، في الحالتين يمكنك قفل القطاعات نهائياً و استخدام المتبقي من القرص كما ذكرت لك سابقاً شرط أن تكون هذه القطاعات التالفة متتالية في أول أو في نهاية القرص و ليس في وسطه...

2/ هل ارتفاع حراره البروسيوسر ممكن تعمل باد سيكتور ولا ملهاش علاقه

لا علاقة لحرارة المعالج نهائياً بالقطاعات التالفة في القرص الصلب ، مع ذلك عليك حل مشكلة حرارة المعالج هذه في أقرب وقت لأنها تتلف المعالج و اللوحة الأم ، ارتفاع حرارة القرص الصلب بشكل مفرط قد يؤدي لتلف قطاعات فيه لكن ارتفاع حرارة الاقراص الصلبة بشكل خطر نادر الحدوث..

3/ البروسير حرارته عاليه عندى ممكن تقولولى ايه احسن انواع الفانات الموجوده واسعارها كم انا البرسوسور عندى انتل 3.4 cash 512

اذا كان المعالج بنواة Northwood "المعالج بابر و مقبس PGA478" ، قم بتنظيف المشتت جيداً من الغبار و استبدل المعجون الحراري الجاف بآخر جديد بشكل حبة أرز في منتصف المعالج و دع فرده على ضغط المشتت..

أما اذا كان المعالج بنواة Prescott "المعالج بدون أبر و بمقبس LGA775" ، هذه المعالجات حرارتها عالية و يادوب مشتت انتل يلحق عليه و تحتاج لمشتت جيد بدل المشتت الافتراضي ، ماهي ميزانيتك للمشتت ؟ انتظر رأي الأخوة بعد وضع ميزانيتك..

4/ وانا شغال على الجهاز بلاقى الجهاز احيانا وقف ولو مشغل قرءان الاقى الصوت تقل جدا والماوس مش بيتحرك او بيتحرك ببطئ شديد واحس ان الجهاز بيعانى
    هل ده باد سيكتور فى المقام الاول ولا ممكن يكون ارتفاع حراره البروسيسور وياريت لو فى طرقه اجمع المساحه التالفه دى واخفيها تماما بحيث مينزلش عليها نسخه وانزل نسخه على مساحه نضيفه

ارتفاع حرارة المعالج يؤدي إلى هبوط في سرعة الجهاز لأن المعالج سيخفض سرعته بشكل كبير لخفض الحرارة و هذه العملية تسمى Throttling و اذا فشل المعالج في ذلك سيقوم باغلاق الجهاز كله

كذلك وجود قطاعات تالفة على القرص الصلب يؤدي إلى تجمد الجهاز...

يمكن التمييز بسهولة بعدة طرق كمراقبة درجة حرارة المعالج ، أو اذا ارتبط التجمد باضاءة Led القرص الصلب بشكل مستمر ، و كذلك ستصدر أصوات غريبة من القرص الصلب عند محاولته قراءة قطاع تالف...

شكرا مقدما
    [CENTER][h=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370&p=2549424#post2549424"][COLOR=#800080][B][SIZE=2]تحذير عاجل: التعريف الرسمي لكروت Nvidia رقم 320.18 قادر على حرق كرتك ![/SIZE][/B][/COLOR][/URL][/h][B][FONT=arial black][COLOR=#B22222]
    [/COLOR][/FONT][/B]
    [/CENTER]

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات