صفحة 3 من 8 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 120

الموضوع: تجربتي مع Dell inspiron 15r 5521 i7 .. مميزات و عيوب

عضو

رد: تجربتي مع Dell inspiron 15r 5521 i7 .. مميزات و عيوب

السلام عليكم

اولا مبروك علي رجوع المنتدي و بصراحه بقي حاجه تشرف

لو سمحتم ممكن حد يقولي ازاي اشغل كارت الراديون لما احتاجه و اوقفه ازاي؟

و علي فكره انا مبدلتش الجهاز و بدات اتعودت علي الكيبورد و بقي كله تمام بصراجه جهاز جبار و ادائه في البنش مارك جيك بينش اعلي من اداء ماك بوك برو 2012 i7 ده كمان الديل مفيهوش ssd زي الماك و كنت شغال بالكارت الانتل

ده السكور
    https://browser.primatelabs.com/geekbench2/2207163

و ياريت لو حد يقولي نصائح للحفاظ عالجهاز و ياريت لو نعمل موضوع يجمع ملاك الجهاز عشان نتبادل خبرات و تجارب و كده

و كل سنه و انتم طيبين

شكرا
    التعديل الأخير تم بواسطة iAhmed-07 ; 29-07-2013 الساعة 19:08

عضو

حاجة تشرف فين يا عم
    البتاع ع اللي ع الشمال دا واخد المساحة كلها
    ومخلي شكل الموضوع وحش جداً ..

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mabding مشاهدة المشاركة
    البتاع ع اللي ع الشمال دا واخد المساحة كلها
    ومخلي شكل الموضوع وحش جداً ..
    بصراحه عندك حق :D

عضو

مركزتش معاه والله يا جدعان .. كل استخدامي tapatalk عموما :D

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

عضو الصورة الرمزية kogi2010

الف الف مبروك يا ابو حميد بس انت جبته منين ؟
    مش كنت طلبته من ايجبت لاب توب وقالك يومين
    بخصوص الاداء انا هستنى منك تقرير مفصلللللللللللللللللللللل برامج جيمز افلام بلو راى افلام بلوتوث هههههههههه كل حاجة
    وبخصوص الفريم التعبان ده موجود فى 90 % من الجهاز ده حتى واحد صاحبى لسه جايبه ولقيته متبهدل والعيب الاكبر والاكبر ال Gaps اللى مغرقة حواف الجهاز تسمح بدخول صرصار بالغ
    بس ده شىء طبيعى لان مفيش لاب اقتصادى زى سلسلة inspiron و هيكون جامع الخامات والاداء والا مفيش حد هيشترى ال Xps بقا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kogi2010 مشاهدة المشاركة
    الف الف مبروك يا ابو حميد بس انت جبته منين ؟
    مش كنت طلبته من ايجبت لاب توب وقالك يومين
    بخصوص الاداء انا هستنى منك تقرير مفصلللللللللللللللللللللل برامج جيمز افلام بلو راى افلام بلوتوث هههههههههه كل حاجة
    وبخصوص الفريم التعبان ده موجود فى 90 % من الجهاز ده حتى واحد صاحبى لسه جايبه ولقيته متبهدل والعيب الاكبر والاكبر ال Gaps اللى مغرقة حواف الجهاز تسمح بدخول صرصار بالغ
    بس ده شىء طبيعى لان مفيش لاب اقتصادى زى سلسلة inspiron و هيكون جامع الخامات والاداء والا مفيش حد هيشترى ال Xps بقا
    الله يبارك فيك .. انا لقيت بتوع ايجيبت لاب توب طولوا فقلت انزل البستان لفيت المول كله و سئلت في ايجيبت لابتوب هناك مكانش موجود فلقيته بالصدفه و اشتريته و اول ما روحت لقيتهم بيتصلوا بيا يقولولي استلم الجهاز :D بس لغيت الحمد لله

الاداء انا لحد دلوقتي مبعملش حاجه يعني يو تيوب تحميل برامج و تورنت و فيس بوك يعني استخدام خفيف .. الاداء خارق جدا مواجهتش اي تعليق لدرجه انه في اللاب القديم كنت بقول عليه سريع و طلعت مكنتش عايش اصلا و الحراره؟ مفيش حراره انا حاطه علي ترابيزه عليها مصليه و كمان مش مركب البطاريه يعني مش مرفوع عنا و مش بيسخن الا ممكن العصر كده الحراره بتعدي ال 45 مثلا و ده يعتبر قليل جدا برضه ( طبعا درجه الحراره عاديه مفيش تكييف و الاوضه تعتبر حر شويه ) و المروحه مش بتشتغل الانادرا يعني لو تقلت عالجهاز جامد بتشتغل بس مبيطلعلهاش صوت خالص حاجه بسم الله ما شاء الله عنب :D و عمال بحمل في جراند اي في اهو عشان اجربها

الجهاز السمك و الوزن بتوعه رائع جدا بالنسبه للاجهزه من نفس الفئه بس طبعا مش زي الالترا بوك تقدر تقول سمك الماك بوك برو 2011 كده او 2012 من غير ريتينا و الكيبورد ملوش اصوت خالص و الخامه نضيفه و الجهاز نفسه شكله نضيف و مدفوع عليه

بخصوص الفريم انا خلاص نسيت الحوار ده و بقيت بحافظ عليه اكتر و اشيله ف كيسه و خلاص و بدور ليه علي شنطه زي بتاعت الماك بوك برو الي بتبقي قطن عشان تحافظ عالجهاز و الجهاز خامته معدا الفريم نضيفه جدا عامله زي الميتال و حوار الفريم البلاستيك ده اعتقد انه معمول كده عشان الحراره

انا الحاجه الوحيده الي مضايقني فيه بس حوار زرار المسطره طلع موجود في كل الاجهزه و انا بواجه مشاكل عشان الكيبورد كبيره جدا و واسعه فبدوس في طرف الزرار فمش بيستجيب جامد
    و كمان الفراغات الي حوالين الزراير بتلم وساخه كتير جدا و مش عارف تنضف ازاي

بس كده و العيوب دي معتقدش تستحق اني اشتري جهاز غيره بسببها

جهاز يستاهل كل قرش والله و فرحان جدا بيه بصراحه :D
    التعديل الأخير تم بواسطة iAhmed-07 ; 30-07-2013 الساعة 03:20

عضو

انا بدخل عالمنتدي بالصدفه الي عايز يسأل عن حاجه في الجهاز و مستني اجابه ضروري الفيس بوك بتاعي اهو

https://www.facebook.com/AhmedBnWaheed?ref=tn_tnmn

عضو الصورة الرمزية kogi2010

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iAhmed-07 مشاهدة المشاركة
    الله يبارك فيك .. انا لقيت بتوع ايجيبت لاب توب طولوا فقلت انزل البستان لفيت المول كله و سئلت في ايجيبت لابتوب هناك مكانش موجود فلقيته بالصدفه و اشتريته و اول ما روحت لقيتهم بيتصلوا بيا يقولولي استلم الجهاز :D بس لغيت الحمد لله

الاداء انا لحد دلوقتي مبعملش حاجه يعني يو تيوب تحميل برامج و تورنت و فيس بوك يعني استخدام خفيف .. الاداء خارق جدا مواجهتش اي تعليق لدرجه انه في اللاب القديم كنت بقول عليه سريع و طلعت مكنتش عايش اصلا و الحراره؟ مفيش حراره انا حاطه علي ترابيزه عليها مصليه و كمان مش مركب البطاريه يعني مش مرفوع عنا و مش بيسخن الا ممكن العصر كده الحراره بتعدي ال 45 مثلا و ده يعتبر قليل جدا برضه ( طبعا درجه الحراره عاديه مفيش تكييف و الاوضه تعتبر حر شويه ) و المروحه مش بتشتغل الانادرا يعني لو تقلت عالجهاز جامد بتشتغل بس مبيطلعلهاش صوت خالص حاجه بسم الله ما شاء الله عنب :D و عمال بحمل في جراند اي في اهو عشان اجربها

الجهاز السمك و الوزن بتوعه رائع جدا بالنسبه للاجهزه من نفس الفئه بس طبعا مش زي الالترا بوك تقدر تقول سمك الماك بوك برو 2011 كده او 2012 من غير ريتينا و الكيبورد ملوش اصوت خالص و الخامه نضيفه و الجهاز نفسه شكله نضيف و مدفوع عليه

بخصوص الفريم انا خلاص نسيت الحوار ده و بقيت بحافظ عليه اكتر و اشيله ف كيسه و خلاص و بدور ليه علي شنطه زي بتاعت الماك بوك برو الي بتبقي قطن عشان تحافظ عالجهاز و الجهاز خامته معدا الفريم نضيفه جدا عامله زي الميتال و حوار الفريم البلاستيك ده اعتقد انه معمول كده عشان الحراره

انا الحاجه الوحيده الي مضايقني فيه بس حوار زرار المسطره طلع موجود في كل الاجهزه و انا بواجه مشاكل عشان الكيبورد كبيره جدا و واسعه فبدوس في طرف الزرار فمش بيستجيب جامد
    و كمان الفراغات الي حوالين الزراير بتلم وساخه كتير جدا و مش عارف تنضف ازاي

بس كده و العيوب دي معتقدش تستحق اني اشتري جهاز غيره بسببها

جهاز يستاهل كل قرش والله و فرحان جدا بيه بصراحه :D
    ههههههههههههههه ربنا يفرحك بيه كمان و كمان
    بخصوص الاداء يا ريت تشغل جيمزك وترفع الفريمات والدلع ده كله
    و لو عالفريم والخامة فده شىء طبيعى متستغربش هى ده سياسة شركات احنا درسناها فى هندسة ومينفعش تعمل غير كده
    مشكلتك ده تبقى مصيبة وتقدر تاخد بيها تعويض كمان ههههههههه لو لقيتها فى جهاز alienware مثلا او Mac book pro

عضو

انا بحمل دلوقتي نسخ ماك عشان انزلها عالجهاز و بعدها هحمل جراند اي في .. لو في لعبه معينه ينفع اجرب عليها حجمها صغير قلي عليها هجربها .. بالنسبه لحوار الخامه انا مش مقتنع بصراحه بس يلا الحمد لله :D

عضو

الجهاز بيعمل بوت في اد ايه يا جماعه عندكم ؟ انا 37 ثانيه كده حلو؟ و ازاي اتاكد من ان الرام مفيهاش مشاكل؟

عضو

و ازاي أحافظ علي بطارية الجهاز؟

مشرف سابق الصورة الرمزية arsenal_henry

مبروك عليك اللاب يا غالي ..
    بالنسبة لوقت الاقلاع boot يعتبر جيد جداً طالما اقل من الـ50 ثانيه ..
    البطارية .. يفضل لو مش هتشتغل عليها لفترات طويلة تفكها من الجهاز وتخلي الجهاز شغال على الكهربا بس ، وطبعاً لو هتستخدم البطارية يفضل يكون استخدام برامج خفيفة يعني مشتغلش العاب تقيلة وكدة على وضع البطارية .. وعلى العموم في موضوع مثبت في القسم عن الحفاظ على البطارية ابقى بص عليه هيفيدك باذن الله ..
    كنت عايز اقولك حاجة بخصوص التاتش باد، ممكن لو انت مش بتستخدمها او بتكتب لفترات طويلة تبقى تقفلها من زرار الـFN اللي جنب المسطرة على الشمال و F3 او F4 حسب الجهاز عندك ..

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة arsenal_henry مشاهدة المشاركة
    مبروك عليك اللاب يا غالي ..
    بالنسبة لوقت الاقلاع boot يعتبر جيد جداً طالما اقل من الـ50 ثانيه ..
    البطارية .. يفضل لو مش هتشتغل عليها لفترات طويلة تفكها من الجهاز وتخلي الجهاز شغال على الكهربا بس ، وطبعاً لو هتستخدم البطارية يفضل يكون استخدام برامج خفيفة يعني مشتغلش العاب تقيلة وكدة على وضع البطارية .. وعلى العموم في موضوع مثبت في القسم عن الحفاظ على البطارية ابقى بص عليه هيفيدك باذن الله ..
    كنت عايز اقولك حاجة بخصوص التاتش باد، ممكن لو انت مش بتستخدمها او بتكتب لفترات طويلة تبقى تقفلها من زرار الـFN اللي جنب المسطرة على الشمال و F3 او F4 حسب الجهاز عندك ..
    اصلي الجهاز عندي حصل فيه شويه مشاكل عشان نزلت برنامج غلط و كان بطئ جدا و رجعته الحمد لله و صلحته بس مش حاسس انه زي الاول مش عارف ليه بس هوا اقل من 50 الحمد لله .. و كان في واحد بيقول بوت في 10 ثواني ده كان بيفتي؟ و البطاريه انا اول ما جبته شحنتها دورتين (تشحن> تفرغ> تفصل)x2 و بعد كده شحنتها عالاخر و فكيتها من الجهاز و بستخدمه عالكهربا في كده حاجه غلط؟ و حوار التتش بدا هجربه ان شاء الله و المواضيع المثبتة دي كلها قديمه قوي بصراحه مايعتمدش عليها

و عايز اعرف كمان لعبه grid2 كافيه ف اني احكم عالجهاز ولا عاديه؟

مشرف سابق الصورة الرمزية arsenal_henry

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iAhmed-07 مشاهدة المشاركة
    اصلي الجهاز عندي حصل فيه شويه مشاكل عشان نزلت برنامج غلط و كان بطئ جدا و رجعته الحمد لله و صلحته بس مش حاسس انه زي الاول مش عارف ليه بس هوا اقل من 50 الحمد لله .. و كان في واحد بيقول بوت في 10 ثواني ده كان بيفتي؟ و البطاريه انا اول ما جبته شحنتها دورتين (تشحن> تفرغ> تفصل)x2 و بعد كده شحنتها عالاخر و فكيتها من الجهاز و بستخدمه عالكهربا في كده حاجه غلط؟ و حوار التتش بدا هجربه ان شاء الله و المواضيع المثبتة دي كلها قديمه قوي بصراحه مايعتمدش عليها

و عايز اعرف كمان لعبه grid2 كافيه ف اني احكم عالجهاز ولا عاديه؟

10 ثواني، ده اكيد الجهاز مش متسطب عليه اي حاجة ولا اي برنامج :D ..
    سرعة الاقلاع بتعتمد بشكل كبير على البرامج المتسطبة والبرامج الموجودة في الـstartup زي ما قالك الاخوة الاعضاء .. و 30 ثانية كويسة جداً زي ما قولتلك ..

بالنسبه للبطاريه تمام .. والمواضيع المثبته الخاصه بالبطارية مش هتفرق قديم ولا جديد لان المعلومات فيها ثابتة ..

لو تقصد الجزء اللي لسه نازل من شهر ده، هتبقى اختبار كويس طبعاً ولو تقدر تجيب Battlefield 3 او HITMAN الجديدة هيدوك برده طابع عن اداء الجهاز مع الالعاب التقيلة ..

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة arsenal_henry مشاهدة المشاركة
    10 ثواني، ده اكيد الجهاز مش متسطب عليه اي حاجة ولا اي برنامج :D ..
    سرعة الاقلاع بتعتمد بشكل كبير على البرامج المتسطبة والبرامج الموجودة في الـstartup زي ما قالك الاخوة الاعضاء .. و 30 ثانية كويسة جداً زي ما قولتلك ..

بالنسبه للبطاريه تمام .. والمواضيع المثبته الخاصه بالبطارية مش هتفرق قديم ولا جديد لان المعلومات فيها ثابتة ..

لو تقصد الجزء اللي لسه نازل من شهر ده، هتبقى اختبار كويس طبعاً ولو تقدر تجيب Battlefield 3 او HITMAN الجديدة هيدوك برده طابع عن اداء الجهاز مع الالعاب التقيلة ..
    ايوه هيا نازله من مده صغيره .. انا بحمل دي الاول عشان حجمها صغير و بعدها هبدا بقي تحميل

صفحة 3 من 8 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 الأخيرةالأخيرة

المفضلات