صفحة 5 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 75 من 79

الموضوع: تقرير عن لينوفو Z510

عضوية جديدة

رد: تقرير عن لينوفو Z510

السلام عليكم ازيكم يا شباب ....بمناسة التاتش باد ... حلها من اسطوانه التعريفات هاتعرفوا Synaptics بدل من ELAN وهايكون سريع ومجربها

انا لسه شاري الجهاز هو شكله كويس بس الكاميرا فعلا سيئة جدااا ... وعندي مشكلة في الفلاشة لما اوصلها بيجيب الخطأ usb mass storage has an older version than usb 3.0 مع ان شغلت عال USB الماوس والموبايل نقلت منه صور وفيديوهات عادي ....... مع ان الفلاشة بتتقرا بس مابيظهرش الدرايف .. عملتلها troubleshoot جالي ده مع اني موصلها على USB 2.0
    اه

عضو

مراجعة را ئعة بارك الله فيك

عضوية جديدة

ممكن تقلنا يا أحمد عنتر اللاب اخباره ايه دلوقت لاني قريت كتير عالنت ان البطارية ما بتكملش شهور

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abouzeid007 مشاهدة المشاركة
    ممكن تقلنا يا أحمد عنتر اللاب اخباره ايه دلوقت لاني قريت كتير عالنت ان البطارية ما بتكملش شهور
    أنا مبستخدمش البطارية كتير بس جربتها امبارح قعدت 3 ساعات ونص تصفح وwifi وعلى اعلى اضاءة

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد عنتر 2009 مشاهدة المشاركة
    أنا مبستخدمش البطارية كتير بس جربتها امبارح قعدت 3 ساعات ونص تصفح وwifi وعلى اعلى اضاءة
    شكراااا جدا لردك ومتابعتك ..معني كده انت بتشتغل عالconservation mode لو اه انا عندي لما بقفل الجهاز وافتحه الاختيار بيتلغي لوحده يعني لازم كل ما افتح الجهاز اروح اشغل الاختيار ده هل ده عادي ولا فيه طريقة تانية ....

معلش طلب تاني عايز اعدادات كارت الشاشة الافضل انا استخدامي اغلبه برامج جرافيك ولو حبيت العاب هايختلف ولا لا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abouzeid007 مشاهدة المشاركة
    شكراااا جدا لردك ومتابعتك ..معني كده انت بتشتغل عالconservation mode لو اه انا عندي لما بقفل الجهاز وافتحه الاختيار بيتلغي لوحده يعني لازم كل ما افتح الجهاز اروح اشغل الاختيار ده هل ده عادي ولا فيه طريقة تانية ....

معلش طلب تاني عايز اعدادات كارت الشاشة الافضل انا استخدامي اغلبه برامج جرافيك ولو حبيت العاب هايختلف ولا لا
    ده عادي ومعرفش لو فى طريقة تانية
    بالنسبة لكارت الشاشة انا مبعدلش فيه حاجة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد عنتر 2009 مشاهدة المشاركة
    لينوفو Z510
    المواصفات:

Intel® Core™ i5-4200M Processor 3M Cache, up to 3.10 GHz
    6GB DDR3 RAM 1600MHz
    1TB HDD 5400 rpm
    DVD+/-RW drive
    15.6" Backlit LED HD display 1366 x 768
    NVIDIA GeForce GT 740M with 2 GB DDR3 dedicated
    Web Camera
    WiFi - Bluetooth - USB - Ethernet 10/100
    HDMI
    4 cell battery
    No operating system
    4750 جنيه
    تم الشراء من محلات فاهم فى مولات السخاوى فى مصر الجديدة-القاهرة

التقييم العام للابتوب: 8.5/10
    طيب انا عندي سؤال بسيط ارجوا حضرتك تضيفه في الموضوع وهو العبله كمان والضمان وهل الضمان ملزوق على العبله ولا ايه الموضوع وياريت حضرتك تذكر اي حاجه بخصوص الضمان علشان الكل يستفاد وخصوصا لاني شايف علب كتير في السوق مش عليها لزق الضمان زي زمان فهل ده فعلا استيرات الخارج زي دبي مثلا وبيتباع هنا على انه بضمان ؟؟
    التعديل الأخير تم بواسطة aaja1984 ; 09-08-2014 الساعة 09:54

عضو

شكراً جزيلاً على المراجعة الممتازة

لكن عندي استفسار انا محتار بين اللاب دا وبين dell 5537 i5 .. اشتري انهو ؟ الديل ارخص بفرق 200 جنيه حالياً

استخدامي هيبقى العاب خفيف مع فوتوشوب وجالي هندسة ان شاء الله هيبقى عندي برامج رسم هندسي وحاجات زي كدا

عموماً اللينوفو افضل كمواصفات لكن DELL مضمون اكتر ومشاكلة اقل وانا شايف ناس كتير عندها مشاكل من صوت الى حرارة الى هارد الخ واكيد دا مش في كل النسخ لكن الديل عموما مشاكلة اقل بكتير ومجربتش لينوفو قبل كدا

اشتري ايه ان شاء الله ؟؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boddaxp مشاهدة المشاركة
    شكراً جزيلاً على المراجعة الممتازة

لكن عندي استفسار انا محتار بين اللاب دا وبين dell 5537 i5 .. اشتري انهو ؟ الديل ارخص بفرق 200 جنيه حالياً

استخدامي هيبقى العاب خفيف مع فوتوشوب وجالي هندسة ان شاء الله هيبقى عندي برامج رسم هندسي وحاجات زي كدا

عموماً اللينوفو افضل كمواصفات لكن DELL مضمون اكتر ومشاكلة اقل وانا شايف ناس كتير عندها مشاكل من صوت الى حرارة الى هارد الخ واكيد دا مش في كل النسخ لكن الديل عموما مشاكلة اقل بكتير ومجربتش لينوفو قبل كدا

اشتري ايه ان شاء الله ؟؟
    أنا برشح اللينوفو i7 عشان البرامج الهندسية بتعتمد أكتر على البروسيسور مش كارت الشاشة
    الديل كارت الشاشة أقوى من اللينوفو بس البروسيور أضعف
    https://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-...-Core-i7-4500U

https://www.game-debate.com/gpu/inde...8850m-2gb-ddr3

عضو

كارت الشاشة 8850 مش موجود مع i5 .. النسخة دي ملقتهاش في مصر خالص الي نازل مع i5 هو 8670 ضعيف جدا
    اما عن الـi7 فا انا ميزانيتي متعديش 4500 .. والي اعرفه ان i5 4200M حلوة واحسن من i7 4500U وكلهم نواتين بس عموما
    انا قدامي z510 ودا بطاريته ضعيفه و في ProBook 450 G1 بس حرارته اعلى بكتير ودا معروف عن الـ HP اما Dell 3537 او 5537 الـ i5 فا هما اضمن حاجة من حيث المشاكل وسعرهم اقل لكن المواصفات اقل كتير ! :\

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boddaxp مشاهدة المشاركة
    كارت الشاشة 8850 مش موجود مع i5 .. النسخة دي ملقتهاش في مصر خالص الي نازل مع i5 هو 8670 ضعيف جدا
    اما عن الـi7 فا انا ميزانيتي متعديش 4500 .. والي اعرفه ان i5 4200M حلوة واحسن من i7 4500U وكلهم نواتين بس عموما
    انا قدامي z510 ودا بطاريته ضعيفه و في ProBook 450 G1 بس حرارته اعلى بكتير ودا معروف عن الـ HP اما Dell 3537 او 5537 الـ i5 فا هما اضمن حاجة من حيث المشاكل وسعرهم اقل لكن المواصفات اقل كتير ! :\
    كده اللينوفو أحسن لأن البروسيور وكارت الشاشة أعلى بشكل واضح عن الديل وأكيد مش هتجيب لاب بس عشان بطاريته كويسة اللى هو الديل
    بالنسبة لل ProBook 450 G1
    يوجد شكاوي منه بسبب الوايرليس

عضوية جديدة

للاسف بعد اسبوع بالظبط وانا شغال عاليوتيوب الجهاز فصل لوحده جيت اشغله تاني مابيجيبش اي حاجه الباور شغال بس مفيش حاجه ... رجعت للمحل تاني طلع عيب صناعة ورجعته وبالتالي اول تجربة مع لينوفو كانت سيئة ... معرفش يمكن نصيبي كان فيه كده ولا ده مشكله عموما في الجهاز

عضوية جديدة

موضوع هايل وجه فى وقته معلش ممكن سؤال انامش عارف اشغل البلو توث ازاى لان الويندوز جديد عليه انا متعود ع الاندرويد يا ريت تقوللى بالتفصيل لان ماعنديش خبرة وكمان عايز اعرف هو فى طريقة تانية لنقل الصور والفيديوهات من الموبيل لللاب غير البلو توث وشكرا جزيلا

إداري سابق الصورة الرمزية Ahmed.Elsayed

مراجعة مختصرة ومفيدة لكن يرجى الضغط بشكل أكبر على المعالج ببرنامج Intel Burner وملاحظة درجة الحرارة ببرنامج HWMonitor وإضافتها للموضوع وإضافة ألعاب أخرى للمراجعة مثل : BF4 أو Watch dogs أو Crysis 3 أو أى ألعاب حديثة.

عضو

يا جماعة ياريت في سؤال محيرنى اوى ..في ناس قالتلى ان طالما الجهاز ب2فيجا يبقى ممكن احدث ال NVidia عن طريق انى اروح التوكيل و يحط فيجا بدل اللى موجوة ينفع كده ولا ايه؟؟!!

صفحة 5 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة

المفضلات