النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: اتفسار بخصوص ssd والسيجيت 1 تيرا

عضو ذهبي الصورة الرمزية snow leopard

اتفسار بخصوص ssd والسيجيت 1 تيرا

انا بفضل تم حجز وطلب kingston v300 60 gb عشان اشغله للسيستم و واحد تيرا سيجيت عشان التخزين مع البلو ال 500 جيجا دلوقتى هسأل اسئلة مملة بس عشان انا مش عاوز حاجة تبوظ بالنسبة للهاردات الول الكيجستون ازاى اشغله فى الجهاز للنسخة بمعنى هل الهارد لما يجى هيبقى بارتش واحد بمساحة ال 60 اركبة لوحده واسطب النسخة الجديدة عليه ولا لازم اقسم او اعمل تهيئة وبالنسبة للسيجيت هل لما اركبو هيبقى بارتش واحد يعنى هلاقيه مصنعيا بارتيشن واحد ولا لازم اقسمه طيب فى حاجة كمان انا مفعل خاصية achi مع هارد ال 500 بلو ومنزلها تعريف بتاعها هل لما اركب ال ssd لازم انزل التعريف عشان ssd وللعلم انا اول ميجى ال ssd هعمل نسخة فرش للجهاز فى حاجة كمان كبل الباور المغذى للهارد فيها 3 فتحات لباور 3 هاردات منهم فتحة متركبة فى الهارد الحالى وهل لما يجى الهاردين التانيين وركبتهم فى الفتحتين الباقيين هيحصل حاجة ليهم ؟

مشرف سابق الصورة الرمزية AHMED ELNESR

رد: اتفسار بخصوص ssd والسيجيت 1 تيرا

وصل الهارد ssd لوحده ونزل عليه نسخة هيكون unallocated
    وبعد ما تنزل
    وصل الهارد السيجيت وقسمه لانه هيكون unallocated برضه ومش هيظهر
    ووصل الاخير ولو عليه ويندوز قديم اعمل فورمات لبارتشن الويندوز
    و
    achi تقريبا مش محتاجة تعريفات
    وكابل الباور اكيد هيكون كافي

عضو ذهبي الصورة الرمزية snow leopard

هعيد معاك كدا براحة واستحملنى يا احمد باشا هوصل ال SSD لوحده وانزل عليه النسخة وبالتالى كدا اصبح جاهز صح بدون اى تقسيم او لعب فيه مجرد انزل النسخة عليه بس صح ؟
    ثانيا الهارد اليسجيت بعد تنزيل النسخة على SSD هوصولو قصدك اقسمه من جو الويندوز عن طريق تقسيم الويندوز صح ؟
    وبعد كدا اوصل الهارد الاصلى ال 500 و فرمت فولدر النسخة اللى عليه تمام اللى انا قولته ؟

مشرف سابق الصورة الرمزية AHMED ELNESR

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة snow leopard مشاهدة المشاركة
    هعيد معاك كدا براحة واستحملنى يا احمد باشا هوصل ال SSD لوحده وانزل عليه النسخة وبالتالى كدا اصبح جاهز صح بدون اى تقسيم او لعب فيه مجرد انزل النسخة عليه بس صح ؟
    ثانيا الهارد اليسجيت بعد تنزيل النسخة على SSD هوصولو قصدك اقسمه من جو الويندوز عن طريق تقسيم الويندوز صح ؟
    وبعد كدا اوصل الهارد الاصلى ال 500 و فرمت فولدر النسخة اللى عليه تمام اللى انا قولته ؟
    بالظبط كده يا استاذ احمد

المفضلات