صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 52

الموضوع: بخصوص تاب p1000 سامسونج اصلي

عضو

بخصوص تاب p1000 سامسونج اصلي

انا هشتري التاب بكرا وانا واخدة من قريبي استعمله يوم اشوفه التاب p 1000 سامسونج اصلي في الكاميرا انا لما اصور مش عارف اكبر او اصغر الصورة يعني خاصية الزوم هو مفيهاش خاصيه الزوم ولا ايه ؟ + هو احسن شاحن له ايه يعني كام فولت او امبير ؟ لان عندي شاحن مش عارف مكتوب تقريبا 240 فولت اللي هو صورته دي تقريبا حلو ولا فيه احسن منه لان حاسس انه مش بيشحن بسرعه وبيسخن هو بيشحن البطارية كامله في كام ساعه تقريبا ؟

+ معلش اسفستارين اخرين هو انا ايقونة التسجيل مش ظاهره عندي مش عارف اسجل تسجيل صوتي
    معلش استفسار اخر ايه رائيكم في الجهاز دا من حيث الاستخدام والتحمل هو بالف جنية مستعمل اشتريته كويس ولا ايه ؟
    التعديل الأخير تم بواسطة سيد حسن 1 ; 25-02-2014 الساعة 02:59

مشرف سابق الصورة الرمزية Saddik Rayan

رد: بخصوص تاب p1000 سامسونج اصلي

أخي بالنسبة للزووم جرب بزر تخفيض و تعلية الصوت
    الجهد الكهربائي الخارج من الشاحن الموصل بالكهرباء للجهاز الخاص بك يجب ان يكون 5v -2A
    و لا تستخدم شاحن حهده الكهربائي أكبر أو أقل من الشاجن الأصلي لانه يضر بجهازك على المدى الطويل و القصير

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Saddik Rayan مشاهدة المشاركة
    أخي بالنسبة للزووم جرب بزر تخفيض و تعلية الصوت
    الجهد الكهربائي الخارج من الشاحن الموصل بالكهرباء للجهاز الخاص بك يجب ان يكون 5v -2A
    و لا تستخدم شاحن حهده الكهربائي أكبر أو أقل من الشاجن الأصلي لانه يضر بجهازك على المدى الطويل و القصير

هو اعتقد اصلي ومكتوب عليه 2 امبير هل دا كويس ؟
    انا سالت حد قالي هو مفيهوش زوم
    بس انت ايه رائيك يا غالي من حيث الجهاز انا شغال معايا كويس بس بيقولوا عليه قديم انا كنت محتاج طريقه او كود اعرف به مدة الاستخدام لحسن يكون تعبان
    وخاصيه تسجيل الصوت ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيد حسن 1 مشاهدة المشاركة
    هو اعتقد اصلي ومكتوب عليه 2 امبير هل دا كويس ؟
    انا سالت حد قالي هو مفيهوش زوم
    بس انت ايه رائيك يا غالي من حيث الجهاز انا شغال معايا كويس بس بيقولوا عليه قديم انا كنت محتاج طريقه او كود اعرف به مدة الاستخدام لحسن يكون تعبان
    وخاصيه تسجيل الصوت ؟
    الشاحن كويس
    اذا جربت ازرار تعلية و تخفيض الصوت و لم يعمل زووم فيكون لا يوجد فيه زووم و التابلت و للاسف لا يوجد كود للخاصية دي

أرسلت من GT-I8190 بإستخدام تاباتلك

بالنسبة لتسجيل الصوت ابحث في قائمة البرامج يوجد برنامج يكون ملحق بالسوفتوير الاصلي اسمه مسجل الصوت اذا لم يكن موجود قم بتنزيل برنامج اسمه
    iRig recorder

عضو

تاب p1000 سامسونج اصلي والروت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني الكرام هو تاب p1000 قديم شوية انا اشتريته مستعمل وعلي النظام القديم 2.2 تقريبا هل يوجد ضرر لعمل روت وتحديث الاندرويد ؟
    ولا اخليه كدا افضل ؟
    وما فائدة الروت الجديد او الحديث بمعني اصح ؟

عضو

معلش لكثرة الاسئلة يا غالي بس ربنا يكرمك ويرزقك يارب بقدر تعبك معايا
    طيب ليه الشاحن بيسخن ؟ وما هيا ساعات الشحن الطبيعية يعني كام ساعه المفترض يشحن ؟
    وهل لازم اشحنه قبل ما تفصل ولا لازم استعمله لغاية ما تبقي 0% وهل فيه ضرر لو شحنته واشتغلت عليه وهو بيشحن يعني اعطيني ملخص لحكاية البطارية والمحافظة عليها واضرارها الخ
    وممكن اخر شئ معلش لاني لسه مشتري الجهاز اعرف كيفية اغلاق البرامج اللي بتشتغل في الخلفيه وتنقص البطارية ؟

لتحديث نظام الأندرويد يمكنك تحديثه من الأعدادات ثم حول ثم تحديث البرنامج

الرووت باختصار هو تفعيل خيارات ال Administrator بالجهاز أي يعطيك خيارات أكثر منها
    1- عمل نسخة احتياطية لبياناتك
    2- حذف البرامج الأساسية في النظام
    3- تنزيل رووم مخصص
    4- تعريب جهازك اذا كان غير معرب
    لا ضرر من تركيب الرووت لكن يجب توخي الحذر لان أي حركة غلط عند تركيبه الجهاز حيخرب

بالنسبة للشاحن عادي انه يسخن لكن بدرجات حرارة عادية فقط
    و عدد ساعات الشحن انت كام ساعة تشحنه حتى يصبح كاملة ؟؟؟؟؟

يوجد تطبيقات كثيرة لاغلاق التطبيقات منها Advanced Task Killer و يمكنك التعرف على طرق الحفاظ على البطارية من خلال موضوعي

أهم الطرق لإطالة عمر البطارية

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Saddik Rayan مشاهدة المشاركة
    لتحديث نظام الأندرويد يمكنك تحديثه من الأعدادات ثم حول ثم تحديث البرنامج

الرووت باختصار هو تفعيل خيارات ال Administrator بالجهاز أي يعطيك خيارات أكثر منها
    1- عمل نسخة احتياطية لبياناتك
    2- حذف البرامج الأساسية في النظام
    3- تنزيل رووم مخصص
    4- تعريب جهازك اذا كان غير معرب
    لا ضرر من تركيب الرووت لكن يجب توخي الحذر لان أي حركة غلط عند تركيبه الجهاز حيخرب

بالنسبة للشاحن عادي انه يسخن لكن بدرجات حرارة عادية فقط
    و عدد ساعات الشحن انت كام ساعة تشحنه حتى يصبح كاملة ؟؟؟؟؟

يوجد تطبيقات كثيرة لاغلاق التطبيقات منها Advanced Task Killer و يمكنك التعرف على طرق الحفاظ على البطارية من خلال موضوعي
    أهم الطرق لإطالة عمر البطارية
    اسف مرة اخري لكثرة الاسئلة اخي الكريم بس علشان انا عملت موضوع علشان متعبش حضرتك كثير فتم غلقه وحسب القوانين اني لازم استمر في موضوعي طلما كل الاستفسارت في حدود نفس التاب
    هو يعني ايه البرامج اللي قيد التشغيل والبرامج اللي شغاله في الخلفيه ؟ ممكن تشرحهالي دي يا غالي معلش هل الايقونات اللي موجوده علي سطح الخلفيه دي يعتبر كدا شغاله اصل انا دوست عليهم كلهم دوسه طويلة ثم حذف وحذفتهم كلهم فهل كدا اتمسحوا ولا ايه ممكن تفهماني وايه حكاية قيد التشغيل دي
    معلش انا جديد في هذه الميزة انا خلاص اشتريت التابلت الحمد لله وربنا يديني خيره ويكفيني عن شره
    انا مفهمتش الحته دي كما أن شحن البطارية من 0% إلى 100% يسمى دورة كاملة و شحنها من 80% إلى 100% خمسة مرات يعادل دورة كاملة
    يعني دلوقتي لازم اشحنها قبل ما تبقي 0 في المئه ولا اخليها للاخر ولا ايه بالظبط ممكن افهم الحتة دي من حضرتك ؟
    -------
    انا الشاحن بتاعي بيسخن شوية بس بيقعد تقريبا من 3 / 6 ساعات او 5 ساعات في الشحن والله اعلم لم الاحظ جيدا فهل هذا طبيعي ؟
    -------
    ما هيا المساحه الداخلية للتاب دا لاني مش عارف بيقولوا 16 او 32 جيجا وانا مش عارف وفيه اللي بيقول ليس له مساحه داخلية فارجوا المعرفة او طريقة المعرفة من الجهاز
    ------
    كيفية عمل سكرين شوت تصوير لجزء مثلا من الداخل في الشاشه كيف ما هيا الطريقه ؟
    التعديل الأخير تم بواسطة سيد حسن 1 ; 26-02-2014 الساعة 16:34

اسف مرة اخري لكثرة الاسئلة اخي الكريم بس علشان انا عملت موضوع علشان متعبش حضرتك كثير فتم غلقه وحسب القوانين اني لازم استمر في موضوعي طلما كل الاستفسارت في حدود نفس التاب
    هو يعني ايه البرامج اللي قيد التشغيل والبرامج اللي شغاله في الخلفيه ؟ ممكن تشرحهالي دي يا غالي معلش هل الايقونات اللي موجوده علي سطح الخلفيه دي يعتبر كدا شغاله اصل انا دوست عليهم كلهم دوسه طويلة ثم حذف وحذفتهم كلهم فهل كدا اتمسحوا ولا ايه ممكن تفهماني وايه حكاية قيد التشغيل دي
    معلش انا جديد في هذه الميزة انا خلاص اشتريت التابلت الحمد لله وربنا يديني خيره ويكفيني عن شره
    انا مفهمتش الحته دي كما أن شحن البطارية من 0% إلى 100% يسمى دورة كاملة و شحنها من 80% إلى 100% خمسة مرات يعادل دورة كاملة
    يعني دلوقتي لازم اشحنها قبل ما تبقي 0 في المئه ولا اخليها للاخر ولا ايه بالظبط ممكن افهم الحتة دي من حضرتك ؟
    -------
    انا الشاحن بتاعي بيسخن شوية بس بيقعد تقريبا من 3 / 6 ساعات او 5 ساعات في الشحن والله اعلم لم الاحظ جيدا فهل هذا طبيعي ؟
    -------
    ما هيا المساحه الداخلية للتاب دا لاني مش عارف بيقولوا 16 او 32 جيجا وانا مش عارف وفيه اللي بيقول ليس له مساحه داخلية فارجوا المعرفة او طريقة المعرفة من الجهاز
    ------
    كيفية عمل سكرين شوت تصوير لجزء مثلا من الداخل في الشاشه كيف ما هيا الطريقه ؟
    البرامج التي تعمل بالخلفية انت لا تراها و هي غير الايقونات
    افضل معدل لشحن البطارية هو بين الصفر و 30% لان كل دورة شحن تقصر من عمر البطارية
    وقت الشحن عندك طبيعي جدا
    لعمل تصوير للشاشة لجميع اجهزة سامسونغ هي تكون كالتالي ..
    اضغط على زر البور و الهوم باستمرار و مع بعض
    المساحة الداخلية يمكن ان تتطلع عليه من موقع gsm arena و ذلك بكتابة اسم جهازك في مربع البحث داخل الموقع

عضو

طيب البرامج اللي قيد التشغيل دي اعملها ايقاف هو بيقولي ممكن يكون فيها ضرر لو قعدت اعملها ايقاف هل ممكن تقف فعلا وتبوظ ولا تشتغل تاني ولا عادي ممكن اعملها ايقاف ولا لا هل هيا بتاخد من استهلاك البطارية ؟
    هل الايقونات اللي علي سطح التاب دي زي الهاتف او الموسيقي او او بيتاخد من استهلاك الهاتف حتي لو مشغلتهاش ؟
    --------
    لا يوجد الا ثلاث ازرار لدي زر الباور + تعلية الصوت والطوتيه فقط وليس لدي زر الهوم

طيب البرامج اللي قيد التشغيل دي اعملها ايقاف هو بيقولي ممكن يكون فيها ضرر لو قعدت اعملها ايقاف هل ممكن تقف فعلا وتبوظ ولا تشتغل تاني ولا عادي ممكن اعملها ايقاف ولا لا هل هيا بتاخد من استهلاك البطارية ؟
    هل الايقونات اللي علي سطح التاب دي زي الهاتف او الموسيقي او او بيتاخد من استهلاك الهاتف حتي لو مشغلتهاش ؟
    --------
    لا يوجد الا ثلاث ازرار لدي زر الباور + تعلية الصوت والطوتيه فقط وليس لدي زر الهوم
    انت متعملش ايقاف قم بتنزيل برنامج لغلق البرامج في الخلفية
    و قم بتنزيل برنامج لاتقاط الصورة اسمه
    screenshot assistant

عضو

طيب الايقونات دي لما بحطها ممكن تستهلك من البطارية ولا لا يا غالي ؟
    وممكن شرح لاحسن برنامج غلق البرامج اللي في الخلفيه علشان انا بنزلهم ومش بعرف الاعدادات لاني مش بعرف انجليزي كويس هههه

طيب الايقونات دي لما بحطها ممكن تستهلك من البطارية ولا لا يا غالي ؟
    وممكن شرح لاحسن برنامج غلق البرامج اللي في الخلفيه علشان انا بنزلهم ومش بعرف الاعدادات لاني مش بعرف انجليزي كويس هههه
    لا متستهلكش من البطارية و يوجد داخل موضوعي برنامج مع الشرح و هو بالغة العربية

عضو

اي موضوع يا غالي ؟ معذرا

صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المفضلات