السلام عليكم

فى البداية احب اوضح اني سعيد جدا با انضمامي للمنتدي العسل ده :Big:

واحب اوضح كمان ان القصة اللى هتشوفها دلوقت رفعتلي الضغط :Angry: ولو محدش ساعدني ولحقني هيبقا ذنبي فى رقبتكم :Big:

ندخل فى القصة بقا ________

القصة ببساطة اممممممممم ولا اقولكم نخلي الصور تتكلم فى الاول لان (خير الكلام ما قل ودل) ==> (عامل ذكي ال) LooL

طبعا الصورة اتكلمت .. حرارة المعالج دي من غير ضغط :eek: لما بعمل عملية ضغط بيوصل لـــ ؟؟؟

توقع كده .................. 70 درجة او 73 :eek:

طبعا زمان الناس دلوقت بتدعي عليا وتقول مش تقولنا نوع المعالج ياعم الذكي LooL

برضوا نخلي الصورة تتكلم :Big:

طبعا بعد ما كنت بتفرج على قسم التبريد وشفت مواضيع مشابها بقا عندي شوية خبرة وتقريبا نفذت الحلول (بعض الحلول المتاحة بالنسبة لاامكانياتي المادية) والحمد جت بنتيجة مع الهاردديسك واللوحة الام لكن المعالج Down:

انا دلوقت هقولكم شوية حجات عملتها عشان نوفر جهد وكمان محدش يقول اني كسول LooL

طبعا فكرة تنضيف الجهاز من التراب دي شي منتهي منه لان تقريبا كل اسبوع جهازي بيحصله عملية نضافة على قد امكانياتي وخبرتي البسيطة lolo:

معجون المعالج طبعا انا قريت مواضيع كتير عن تنضيف المعالج وازاي اغير المعجون والحمد لله لفيت وجيبت معجون بس طبعا مش ارتتك سيلفر 5 لانه تقريبا مش متوفر فى مصر بس افضل نوع لقيته جيبته وهو طبعا مجهول الهوية

تركيب مراوح تهوية فى الكيس طبعا نزلت واشتريت شوية فاانات وركبتهم بطريقة زى ما مشروح فى موضوع وراعيت فكرة السحب والطرد

واخر حاجة عملتا شفت واحد زى العسل هنا عمل فكرة انه جاب مروحة بوكس وفتح الكيس والحرارة عنده بقت تمام :rolleyes:

رووحت اخد مروحة االبوكس اللى فى الصالون (اختلستها بالليل من غير ما حد يدري LooL ) وقلت نجرب يمكن يكون فى تقدم

فعلا كان فى تقدم فى حرارة الهاردديسك واللوحة الام لــــــــــــكن المعالج لسه منشف دماغه g:

طبعا مفيش فى الاوضة تكييف والجو نوعا ما حر بس ما اعتقدتش ان جوء الاوضة يوصل للحرارة دي

لان اخويا معاه جهاز تاني وحرارة المعالج عنده 35 لــــ 45 درجة (B)

ياسلام لو اشوف الحرارة دي فى جهازي

اكيد تقلت عليكم بس ياريت اللى يقدم الحلول يراعي ان الحالة المادية متسمحش اني استخدم وحدات تبريد مكلفة زى ادوات زالمان lolo: او تبريد مياه :Big: وكمان مكان الاقامة مصر يعني فى بعض الادوات اللى مش مكلفة لكن مش متوفرة فى مصر

وشكــــــــرا يا اجمل منتدي فى انتظار ردكم الكريم :frnd"

اخوكم Cross Fire