صفحة 2 من 14 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 200

الموضوع: [الإسكندرية] عاوز تشترى أي حاجه من أى موقع أمريكى يعجبك؟! .. هنا من alaadahmed

عضو الصورة الرمزية alaadahmed

رد: [الإسكندرية] عاوز تشترى أي حاجه من أى موقع أمريكى يعجبك؟! .. هنا من alaadahmed

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meez مشاهدة المشاركة
    معلش لو سمحت واسف على الازعاج
    ياريت اعرف دى لعند مستلمها هتكلفنى كام يعنى بالظبط كام اللى هدفعه

https://www.amazon.com/JVC-HAFX1X-He...rds=JVC+HAFX1X

طبعا شحنها جوه مصـر يتوقف على حضرتك ساكن فين فأنا حسبت تكلفتها لغاية ما أنا أستلمها
    ثانيا ده حاجه الواحد حرام يشحنها لوحده عشان التكلفة حتزيد عليك جدا فأنا ححسبها لوحده وححسبها لو اشتريناها وشحناها مع حاجه تانى على أساس انها خفيفه ومش حتبان فى الوزن

أولاً: لو تم شحنها بمفردها: التكلفة حتكون كالأتى:
    236 جنيه (سعرها) + 86 (شحنها) + 16 (جمارك) + 23.5 (ضريبة مبيعات ) + 35 ( عمولة ) =
    396 جنيه

ثانياً: لو تم شحنها مع أشياء أخرى ( ده اللى أنا برشحه فى حالة شراء أشياء صغيرة كهذه): التكلفة حتكون بدون الـ 86 جنيه يعنى:
    310 جنيه

عضو برونزي

رد: [الإسكندرية] عاوز تشترى أي حاجه من أى موقع أمريكى يعجبك؟! .. هنا من alaadahmed

تمام يا باشا ياريت لو تبعتلى الفيس بتاعك على الخاص
    عشان نتفاهم فى التفاصيل وان شاء الله هنتظر لعند ما يتم شحنها مع حاجة اخرى منتظرك
    [SIZE=2]AMD Phenom [/SIZE]II X6 1090T[SIZE=2] BE - [/SIZE]GIGABYTE GA-970A-DS3P[SIZE=2] - ASUS GTX 660 Ti DirectCU II Top 2GB GDDR5 - Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz - Creative X-FI Xtreme Gamer -SILVERSTONE 500W 80 PLUS - Cooler Master Hyper 212 plus[/SIZE]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meez مشاهدة المشاركة
    تمام يا باشا ياريت لو تبعتلى الفيس بتاعك على الخاص
    عشان نتفاهم فى التفاصيل وان شاء الله هنتظر لعند ما يتم شحنها مع حاجة اخرى منتظرك
    https://www.facebook.com/alaadahmed

أنا باعت على كارت فيجا
    EVGA GTX 770 Classified 4gb بس هو المفروض يوصل على 23 أو 24 سبتمبر على عنوانى هناك ... شوف إيه الكلام وأنا تحت أمرك

عضو برونزي

ضفتك كلمنى
    انا لقيت نفس السماعة بسعر ارخص شوية

https://www.amazon.com/original-JVC-...rds=JVC+HAFX1X
    [SIZE=2]AMD Phenom [/SIZE]II X6 1090T[SIZE=2] BE - [/SIZE]GIGABYTE GA-970A-DS3P[SIZE=2] - ASUS GTX 660 Ti DirectCU II Top 2GB GDDR5 - Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz - Creative X-FI Xtreme Gamer -SILVERSTONE 500W 80 PLUS - Cooler Master Hyper 212 plus[/SIZE]

عضو

تكلفته كام ده يا أستاذ علاء علماً أن ضمن عرض

https://www.amazon.com/Protector-Tec...8SCHNJQ1WS9%22

بالاضافة انا من مدينة الاسكندرية و ليس بحوزتى فيزا فهل يمكن التعامل شخصياً و شكراً ...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mando7610 مشاهدة المشاركة
    تكلفته كام ده يا أستاذ علاء علماً أن ضمن عرض

https://www.amazon.com/Protector-Tec...8SCHNJQ1WS9%22

بالاضافة انا من مدينة الاسكندرية و ليس بحوزتى فيزا فهل يمكن التعامل شخصياً و شكراً ...

حضرتك ده لـ iPhone 6؟ لو كده اسمحلى أتصور مع حضرتك إن شاء الله لما نتقابل
    طبعا ده أنا بفضل التعامل الشخصى جدا واتعاملت مع كذا حد من أسكندرية من بحرى وجناكليس
    ده حيكلف حضرتك 80 جنيه وأعتقد لو لقيتها فى مصـر يبقى أفضل أكيد.
    وده على فكرة برده مش حاسب لها شحن .. عشان ممكن تيجى مع حاجه أنا طالبها ربنا يسهل ييجوا فى نفس التوقيت
    لو كده ياريت تقابلنى بكره صباحا عشان أنا أصلا رايح البنك عشان أشحن الفيزا اللى مش بتلحق تقعد ده

شكراً جزيلاً لك

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaadahmed مشاهدة المشاركة

حضرتك ده لـ iPhone 6؟ لو كده اسمحلى أتصور مع حضرتك إن شاء الله لما نتقابل
    طبعا ده أنا بفضل التعامل الشخصى جدا واتعاملت مع كذا حد من أسكندرية من بحرى وجناكليس
    ده حيكلف حضرتك 80 جنيه وأعتقد لو لقيتها فى مصـر يبقى أفضل أكيد.
    وده على فكرة برده مش حاسب لها شحن .. عشان ممكن تيجى مع حاجه أنا طالبها ربنا يسهل ييجوا فى نفس التوقيت
    لو كده ياريت تقابلنى بكره صباحا عشان أنا أصلا رايح البنك عشان أشحن الفيزا اللى مش بتلحق تقعد ده

شكراً جزيلاً لك
    شكراً ليك جداً و شرف ليا أنى أقابلك لكن الامر كان محور سؤال لانى بصراحة مش عارف الامر بيتحسب أزاى يعنى مثلاً ده ثمنه تقريباً 6 دولار يعنى هيكلفنى 80 جنيه

يعنى الباور سبلاى ده

https://www.newegg.com/Product/Produ...-014-_-Product

تقريباً ثمنه 60 دولار هيكلفنى 800 جنيه بحيث لما الواحد يحب يشترى حاجة يبقى عارف ثمنها بدون السؤال بحيث أطلب منك شرائها على طول و شكراً ليك ..

شكراً ليك جداً و شرف ليا أنى أقابلك لكن الامر كان محور سؤال لانى بصراحة مش عارف الامر بيتحسب أزاى يعنى مثلاً ده ثمنه تقريباً 6 دولار يعنى هيكلفنى 80 جنيه

يعنى الباور سبلاى ده

https://www.newegg.com/Product/Produ...-014-_-Product

تقريباً ثمنه 60 دولار هيكلفنى 800 جنيه بحيث لما الواحد يحب يشترى حاجة يبقى عارف ثمنها بدون السؤال بحيث أطلب منك شرائها على طول و شكراً ليك ..

ده حيكلف حضرتك 900 جنيه شامل الشحن
    بالنسبة للبروتكتور بتاع الموبايل: حضرتك فى كذا حاجه بتتحسب زى ضريبة المبيعات والعمولة الخاصة بي اللى هيا المفروض على الأقل 34 جنيه ومع ذلك أنا محسبتهاش 34 جنيه بالنسبالك
    هو 6 دولار بس لما تيجى تحسبها لازم تضيف 2.7% عمولة بياخدها موقع أمازون لما تستخدم الفيزا بتاعتك يعنى
    [(6/100)*2.7]+6= 44.25 جنيهاً (دولار = 7.16) تقريبا + حتلاقى بتوع الجمارك يحطوا عليها ضريبة مبيعات 10% عشان هما مش بيعدوا حاجه إلا ويحطوا عليها ضريبة .. والضريبة ده حاجه غير الجمارك .. مش كل حاجه عليها جمارك لكن كل حاجه عليها ضريبة مبيعات وبتختلف من حاجه للتانية .. الضريبة حتكون 10% من 44.25 يعنى 4.425 والرقم ده حضرتك حتضيفه على الـ 44.25 يديك 48.67 .. ضيف عليهم بقى الـ 34 = 82.67 وأنا قايلك 80 جنيه .. ده خد بالك ده الشحن على حسابى كمان عشان كنت حجيبها مع حاجه تخصنى وده المفروض أنا معملهوش بس أنا بستحرم لما ألاقى حاجه خفيفة خالص وتكاد تكون معدومة الوزن وأدفعك عليها 86 جنيه شحن فقط .. أكيد كده أنا بهرج وإن كان ده حق .. مع ذلك أنا قلت لحضرتك 80 جنيه فقط

لو عاوزنى أحسبلك الباورسبلاى اتحسب إزاى مفيش مشكلة حعمل تعديل فى المشاركة ده!

شكراً جزيلاً لك.

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaadahmed مشاهدة المشاركة

ده حيكلف حضرتك 900 جنيه شامل الشحن
    بالنسبة للبروتكتور بتاع الموبايل: حضرتك فى كذا حاجه بتتحسب زى ضريبة المبيعات والعمولة الخاصة بي اللى هيا المفروض على الأقل 34 جنيه ومع ذلك أنا محسبتهاش 34 جنيه بالنسبالك
    هو 6 دولار بس لما تيجى تحسبها لازم تضيف 2.7% عمولة بياخدها موقع أمازون لما تستخدم الفيزا بتاعتك يعنى
    [(6/100)*2.7]+6= 44.25 جنيهاً (دولار = 7.16) تقريبا + حتلاقى بتوع الجمارك يحطوا عليها ضريبة مبيعات 10% عشان هما مش بيعدوا حاجه إلا ويحطوا عليها ضريبة .. والضريبة ده حاجه غير الجمارك .. مش كل حاجه عليها جمارك لكن كل حاجه عليها ضريبة مبيعات وبتختلف من حاجه للتانية .. الضريبة حتكون 10% من 44.25 يعنى 4.425 والرقم ده حضرتك حتضيفه على الـ 44.25 يديك 48.67 .. ضيف عليهم بقى الـ 34 = 82.67 وأنا قايلك 80 جنيه .. ده خد بالك ده الشحن على حسابى كمان عشان كنت حجيبها مع حاجه تخصنى وده المفروض أنا معملهوش بس أنا بستحرم لما ألاقى حاجه خفيفة خالص وتكاد تكون معدومة الوزن وأدفعك عليها 86 جنيه شحن فقط .. أكيد كده أنا بهرج وإن كان ده حق .. مع ذلك أنا قلت لحضرتك 80 جنيه فقط

لو عاوزنى أحسبلك الباورسبلاى اتحسب إزاى مفيش مشكلة حعمل تعديل فى المشاركة ده!

شكراً جزيلاً لك.
    شكراً ليك جداً و الصورة كده وضحت بس يبدو أن الامر يبدو اكثر تكلفة مما تصورت بسبب الضريبة أو عمولة الموقع او الشحن من الخارج طب معلش سؤال أخير بالنسبة للمنتجات الرقمية مثلاً سيريلات لنسخ الونيدوز او الالعاب برده من مواقع amazon & newegg .. يعنى مثلاً

https://www.newegg.com/Product/Produ...-359-_-Product

بحيث لا توجد مسألة الشحن أو الجمارك ... بتكون التكلفة كام و شكراً ليك جداً و أسف على الازعاج ..

شكراً ليك جداً و الصورة كده وضحت بس يبدو أن الامر يبدو اكثر تكلفة مما تصورت بسبب الضريبة أو عمولة الموقع او الشحن من الخارج طب معلش سؤال أخير بالنسبة للمنتجات الرقمية مثلاً سيريلات لنسخ الونيدوز او الالعاب برده من مواقع amazon & newegg .. يعنى مثلاً

https://www.newegg.com/Product/Produ...-359-_-Product

بحيث لا توجد مسألة الشحن أو الجمارك ... بتكون التكلفة كام و شكراً ليك جداً و أسف على الازعاج ..

ده مفيش أى مشكلة فيه إطلاقا ححسبهولك بسعر التكلفة اللى انت شايفها .. يعنى اللى حيتخصم من الفيزا حضرتك حتدفعه .. بس هيا الفيزا حاليا مفهاش غير 3 جنيه بكره بقى أبقى اشتريها لحضرتك لو عاوزها بس ياريت على أماوزن بالنسبة للحاجات اللى زى ده لدواعى أمنية :D

والأمر مش أكثر كلفة ولا حاجة لما تكون حتشترى حاجه مش موجودة فى مصـر خااالص .. وده الصراحة اللى أنا بفضله .. يعنى مثلاً كارت فيجا ولا بروسيسور ولا نوع رامات نادر شويه فى مصـر كده يعنى .. ده الحاجات اللى بتكون جماركها صغيره 5% وضريبتها 10% وانت مش حتحس بيهم أوى لأن الشركات هنا بتكون بالفعل حسباها اكتر من كده كمان .. يعنى حاول تجيب حاجه مش حتعرف تجيبها من مصــر خااالص .. ده الغرض من الشراء من امريكا .. لكن موضوع انك تشترى كابل ولا سى دى فاضى ولا الكلام ده أنا بعتبره جنون وتهريج الصراحة عشان أكون صريح معاك .. حتى لو فى مصـر غالية شويه فهيا حتكون من هناك أغلى خالص عشان تكلفة الشحن ..

الإسكايب بتاعى هو alaadahmed عشان بس منقضيهاش مشاركات عشان منخدش حق غيرنا فى نشر إعلانه .. شكراً جزيلاً لكم
    التعديل الأخير تم بواسطة alaadahmed ; 20-09-2014 الساعة 21:25

عضوية جديدة

حضرتك ممكن تتعاما مع الموقع ده
    www.iherb.com
    هوا فى امريكا و بيشحن مباشر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saint79 مشاهدة المشاركة
    حضرتك ممكن تتعاما مع الموقع ده
    www.iherb.com
    هوا فى امريكا و بيشحن مباشر
    لا والله حضرتك ده شكله ملهوش علاقة بالكمبيوتر خالص. عموما أنا بشتغل في الهاردوير كما ذكرت في المشازكة الأساسية وكمان الحاجات زس اللي علي الموقع ده حتكون ضرايبها عالية وجماركها عالية عشان حتقع تحت بند مستحضرات التجميل والعناية بالجسم

عضوية جديدة

هوا فعلا مالوش علاقه بالكمبيوتر بس حضرتك ذاكر اى موقع فى امريكا لو ينفع تتعامل معاه قولى
    هيا تعتبر زى المكملات الغذائيه ممكن اعرف من حضرتك دى جماركها بتبقى كام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saint79 مشاهدة المشاركة
    هوا فعلا مالوش علاقه بالكمبيوتر بس حضرتك ذاكر اى موقع فى امريكا لو ينفع تتعامل معاه قولى
    هيا تعتبر زى المكملات الغذائيه ممكن اعرف من حضرتك دى جماركها بتبقى كام
    يعنى الجمارك لوحده ممكن توصل لغاية 30% وضريبة المبيعات بتوصل لـ 20% .. ده غير إنها بتتعرض على الصيدلية أو المعمل الخاص بالجمرك عشان يعرفوا إيه ده بالظبط .. يعنى بيغلسوا شويه فى الحاجات اللى زي ده .. حسب المزاج .. فعشان كده أنا بريح دماغى منها

عضو الصورة الرمزية hmr2002eg

ممكن تحسبلي التكلفة الاجماليه
    https://www.amazon.com/DSC-HX400V-HX...eywords=hx400v

صفحة 2 من 14 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات