صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 27

الموضوع: خبر هام لنسخi لمنتظري Gigabyte 970 gtx بخصوص الاسعار العالميه

عضو

خبر هام لنسخi لمنتظري Gigabyte 970 gtx بخصوص الاسعار العالميه

انا لسه شارري كارت 970 جي تي اكس من شركة نفيديا من متجر عرب هاردوير ب 3350 الحمد لله الكرت كان عامل على موقع امازون 370 دولار بالمصري من غير جمارك ولا حاجه 2775 بدون جمارك ولا شحن ولا ضمان طبعا فسعره في مصر يعتبر جيد الى حد ما وبنشكر المتجر بتاع عرب هاردوير انه الوحيد في مصر ال وفره اه سعره غالي نسبيا عن بره بس لو بالشحن والجمارك هيعدي السعر ده اكيد ...
    ** الجديد بقه ان موقع امازون رفعت سعر الكرت ل 430 دولار يعني 3250 ج اكيد عشان الاقبال عليه كان كبير جدا فغلوا الاسعار واعتقادي الشخصي ان الكرت في الشحنه الجديده مش هيقل عن 4 الاف ج لما ينزل تاني لان اقوى نسخه في الاوفر كلوك والتبريد هي جيجا بايت والباقي كلهم من شركة msi - evga مشتت سئ وصوته عالي وكسر سرعه اقل من جيجا بايت .... انا مش عارف السعر ده هيتعمم على كل المواقع ولا امازون بس ممكن سعره يقل مع نزول الشركات التانيه لنسخ احترافيه من الكرت تنافس جيجابايت .... والله اعلم
    انا حبيت بس انقل الخبر لما شوفت السعر على امازون و وهل هيغلى في مصر ولا لا

لينك الكرت على امازون ... https://www.amazon.com/Gigabyte-GeFo.../dp/B00NH5T1MS
    التعديل الأخير تم بواسطة Ahmad Rady ; 03-11-2014 الساعة 12:32 سبب آخر: أقصى خط 3
    Sony To PS3 Hackers
    Game Is Over

عضو فضي الصورة الرمزية THE SPY 0.0

رد: خبر هام لنسخi لمنتظري Gigabyte 970 gtx بخصوص الاسعار العالميه

اولا عرب هاردوير واخد توكيل يعنى مش بيشترى من امازون دا بياخد من جيجا بايت على طول
    غير كدا حتى لو سعر الكارت على فى بدائل قوية ليه مثل r9 290 سعره الان فى سوق العصر 3000 جنية نسخة الجيجا بايت ودا يعتبر مقارب جدا جدا لاداء 970
    وهنا مقارنة https://www.anandtech.com/bench/product/1068?vs=1355
    واعتقد اساسا ان الخبر الى انتا حاطة مش صحيح لان فى امازون هناك من يبيعون بسعر 370 دولار من هنا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة THE SPY 0.0 مشاهدة المشاركة
    اولا عرب هاردوير واخد توكيل يعنى مش بيشترى من امازون دا بياخد من جيجا بايت على طول
    غير كدا حتى لو سعر الكارت على فى بدائل قوية ليه مثل r9 290 سعره الان فى سوق العصر 3000 جنية نسخة الجيجا بايت ودا يعتبر مقارب جدا جدا لاداء 970
    واعتقد اساسا ان الخبر الى انتا حاطة مش صحيح لان فى امازون هناك من يبيعون بسعر 370 دولار من هنا

اولا السعر لو غلي عالميا هيغلى في المتجر انا مقلتش انهم بيشتروا من امازون انا قريت السعر وقولت اعلق ايه ... بالنسبه للكرت ال r9 290 كان عندي قبل ال 970 كرت زباله وغالي ويحرق شركة Ati على ال فيها بصراحه .... دعم فني زفت دعم العاب زفتين دريفرات بيتا يجربوا في الناس واللعب فيها مشاكل بالجمله زي مترو مثلا من غير فيزيكس ولا يحزنون اللعبه كانت سيئه جدا في ادائها والعاب كتير جدا غيرها... في كل الاحوال ما انصحش حد يشتري اي كروت من Ati وان شاء الله ال 9xxx من نفيديا تكون اسعارها في متناول الجميع ويشتروها لان معمارية ماكسويل ممتازه بصراحه وفيه فرق شاسع بين الكرت الحالي بتاعي ال 970 والكرت السابق ال r9 290 غير طبعا دعم ال 970 لكل الحاجات الجديده .... مليش دعوه بالاختبارات والبنشمارك ال المواقع بتعملها حاجات صح وحاجات غلط وكله كلام حمصاني ده رايي بعد ما لبست في ال r9 290 وخسرت 700 ج في 3 شهور بناء على الاختبارات دي .... اتمنى اكيد سعر الكرت يفضل ثابت او يقل عشان الكل يشتريه بأمر الله
    Sony To PS3 Hackers
    Game Is Over

عضو برونزي الصورة الرمزية ™ The Rock

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesha2010jeeran مشاهدة المشاركة
    اولا السعر لو غلي عالميا هيغلى في المتجر انا مقلتش انهم بيشتروا من امازون انا قريت السعر وقولت اعلق ايه ... بالنسبه للكرت ال r9 290 كان عندي قبل ال 970 كرت زباله وغالي ويحرق شركة Ati على ال فيها بصراحه .... دعم فني زفت دعم العاب زفتين دريفرات بيتا يجربوا في الناس واللعب فيها مشاكل بالجمله زي مترو مثلا من غير فيزيكس ولا يحزنون اللعبه كانت سيئه جدا في ادائها والعاب كتير جدا غيرها... في كل الاحوال ما انصحش حد يشتري اي كروت من Ati وان شاء الله ال 9xxx من نفيديا تكون اسعارها في متناول الجميع ويشتروها لان معمارية ماكسويل ممتازه بصراحه وفيه فرق شاسع بين الكرت الحالي بتاعي ال 970 والكرت السابق ال r9 290 غير طبعا دعم ال 970 لكل الحاجات الجديده .... مليش دعوه بالاختبارات والبنشمارك ال المواقع بتعملها حاجات صح وحاجات غلط وكله كلام حمصاني ده رايي بعد ما لبست في ال r9 290 وخسرت 700 ج في 3 شهور بناء على الاختبارات دي .... اتمنى اكيد سعر الكرت يفضل ثابت او يقل عشان الكل يشتريه بأمر الله
    دا انت شايل من amd ومعبي
    هههههههههههه
    [CENTER][IMG]https://oi39.tinypic.com/evcfmq.jpg[/IMG]
    [/CENTER]
    [CENTER][SIZE=3][FONT=comic sans ms][COLOR=#FF0000]
    [/COLOR][COLOR=#0000ff]MY PC[/COLOR][/FONT][/SIZE]
    [SIZE=3][FONT=comic sans ms][COLOR=#0000ff][SIZE=3][FONT=comic sans ms][COLOR=#0000ff]Intel Core i7-4770K
    Gigabyte GA-Z87X-UD4H
    Noctua NH-C14 CPU Cooler
    G.skill RipjawsX 8GB (2 x 4GB) DDR3 1866 CL9 1.5v
    Kingston SSDNow V300 60GB
    Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB
    XFX ProSeries XXX Edition 650W
    Cooler Master HAF 912 Advanced case[/COLOR][/FONT][/SIZE]
    [/COLOR][/FONT][/SIZE]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

يا عزيزي لو سمحت جيب لي رابط من امازون او نيو إيج لكارت جيجا بايت g1 970 أو MSI بسعره الرسمي بشرط أن يكون موجود" في المخزون" لأني عايز أشتري كارت تاني علشان أعمل SLI !
    أنا من فترة بدور ومتابع في الموقعين ومش لاقي غير كله فوق 400 دولار واللي أقل من أربعمية دولار غير متوافر في المخزون...كلام الأخ فوق صح أضف إلى ذلك أن كارت R290 حرارته مرتفعه ومحتاج باور عالي لأن أستهلاكه للطاقه مرتفع وأداؤه مش زي الأنفيديا أضف إلى ذلك أنك لما بتشتريه بتشتري حاجه قديمة وجيل قديم بسعر غالي نسبيا لأن الجيل الجديد من AMD أقترب صدوره ولو حبيت تعمل كروس فاير بعد سنة يمكن مش تلاقي كارت من نفس النوع في السوق.

عضو خبير بالمعاملات التجاريه
    Trusted Seller
    الصورة الرمزية roby2010

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حماده55 مشاهدة المشاركة
    يا عزيزي لو سمحت جيب لي رابط من امازون او نيو إيج لكارت جيجا بايت g1 970 أو MSI بسعره الرسمي بشرط أن يكون موجود" في المخزون" لأني عايز أشتري كارت تاني علشان أعمل SLI !
    أنا من فترة بدور ومتابع في الموقعين ومش لاقي غير كله فوق 400 دولار واللي أقل من أربعمية دولار غير متوافر في المخزون...كلام الأخ فوق صح أضف إلى ذلك أن كارت R290 حرارته مرتفعه ومحتاج باور عالي لأن أستهلاكه للطاقه مرتفع وأداؤه مش زي الأنفيديا أضف إلى ذلك أنك لما بتشتريه بتشتري حاجه قديمة وجيل قديم بسعر غالي نسبيا لأن الجيل الجديد من AMD أقترب صدوره ولو حبيت تعمل كروس فاير بعد سنة يمكن مش تلاقي كارت من نفس النوع في السوق.
    السعر الرسمي لنسخ GTX970 هي للنسخ القياسية وبعض النسخ الاحترافية فقط
    وهناك نسخة Gigabyte Windforce سعرها 349$
    https://www.amazon.com/Gigabyte-GeFo...ywords=gtx+970
    وهي ليست النسخة الجيمنج ولا تختلف كثيراً عن النسخة الجيمنج

وعموماً بعد تخفيض اسعار بطاقات AMD اصبحت بطاقة R9 290 خيار ممتاز ايضاً فالنسخة MSI Gaming تأتي بسعر 260$ اي ما يوازي 1861 جنيه تقريباً
    في مقابل GTX970 بسعر 349$ اي ما يوازي 2500 جنيه تقريباً
    او حتى نسخة EVGA والتي تأتي بالسعر الرسمي 330$ اي ما يوازي 2360 جنيه تقريباً
    والفارق بين البطاقتين ليس كبير جداً من ناحية الاداء تقريباً 10%في مقابل فارق سعري 90$

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة roby2010 مشاهدة المشاركة
    السعر الرسمي لنسخ GTX970 هي للنسخ القياسية وبعض النسخ الاحترافية فقط
    وهناك نسخة Gigabyte Windforce سعرها 349$
    https://www.amazon.com/Gigabyte-GeFo...ywords=gtx+970
    وهي ليست النسخة الجيمنج ولا تختلف كثيراً عن النسخة الجيمنج

وعموماً بعد تخفيض اسعار بطاقات AMD اصبحت بطاقة R9 290 خيار ممتاز ايضاً فالنسخة MSI Gaming تأتي بسعر 260$ اي ما يوازي 1861 جنيه تقريباً
    في مقابل GTX970 بسعر 349$ اي ما يوازي 2500 جنيه تقريباً
    او حتى نسخة EVGA والتي تأتي بالسعر الرسمي 330$ اي ما يوازي 2360 جنيه تقريباً
    والفارق بين البطاقتين ليس كبير جداً من ناحية الاداء تقريباً 10%في مقابل فارق سعري 90$
    وهل من الممكن أن نجد ال R290 جديد في مصر ب 1861 ؟ اللي أعرفه ان سعرها هنا لا يقل عن 3000 جنيه حاليا يعني زياده 1000 جنيه عن السعر اللي ذكرته..على فكرة النسخه المتوافره هي النسخه الويند فورس أما الجيمنج ليست متوافره بسعرها الرسمي ولا MSI ولو حضرتك لاحظت في تعليقي أنني ذكرت نسخ G1 , MSI وليست نسخه جيجا بايت التي بدون G1 لأنني أطلعت عليها وهي موجوده وتنفذ من المخزون من وقت لأخر. دعنا نتفق على أن الاسعار حاليا غير مستقرة بشكل عام بالنسبة ل أنفيديا فلقد رأيت بطاقات 970 و 980 في مواقع مثل امازون معروضة ب 1000 دولار ! واتوقع انه استغلال لعدم توافر البطاقات بشكل كافي.
    التعديل الأخير تم بواسطة حماده55 ; 01-11-2014 الساعة 12:56

عضو خبير بالمعاملات التجاريه
    Trusted Seller
    الصورة الرمزية roby2010

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حماده55 مشاهدة المشاركة
    وهل من الممكن أن نجد ال R290 جديد في مصر ب 1861 ؟ اللي أعرفه ان سعرها هنا لا يقل عن 3000 جنيه حاليا يعني زياده 1000 جنيه عن السعر اللي ذكرته..على فكرة النسخه المتوافره هي النسخه الويند فورس أما الجيمنج ليست متوافره بسعرها الرسمي ولا MSI ولو حضرتك لاحظت في تعليقي أنني ذكرت نسخ G1 , MSI وليست نسخه جيجا بايت التي بدون G1 لأنني أطلعت عليها وهي موجوده وتنفذ من المخزون من وقت لأخر.
    اخي انا تحدثت عن الاسعار العالمية
    ولم اتحدث عن الاسعار في مصر
    فقد قمت بمقارنة الاسعار العالمية كما ذكرت انت من مواقع مثل Amazon و Newegg

اما بالنسبة للنسخة المتوفرة فقد ذكرت ايضاً ان النسحة المتوفرة بسعر 349$ هي النسخة الويندفورس وليست الجيمنج وكما قلت لك فهي لا تختلف كثيراً عن الجيمنج
    الفارق في الترددات و شكل المشتت فقط مع فارق 20$ عن النسخة الجيمنج وهي متوفرة بسعر 370$ في امازون
    ونسخة MSI متوفرة بسعر 360$ في امازون ايضاً

عضوية جديدة

https://www.amazon.com/MSI-GTX-970-G...ywords=GTX+970
    هذا ب 359 دولار ولكنه غير متوافر Temporarily out of stock

https://www.amazon.com/Gigabyte-GeFo...ywords=GTX+970
    وهذا جيجا بايت متوافر كارت واحد فقط " طبعا وقت كتابة هذا التعليق " وثمنه 429 دولار وأبو 369 غير متوافر Temporarily out of stock
    حضرتك صحح لي إن كنت غلطان.

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ™ The Rock مشاهدة المشاركة
    دا انت شايل من amd ومعبي
    هههههههههههه

اه والله ي باشا عندك حق
    Sony To PS3 Hackers
    Game Is Over

مينفعش تقول ان شركة كبيرة زبالة بص قد تكون تجربتك كانت معها مشاكل ولاكن ati قوية جدا وناس كتير مجربينها وشكرين فيها

المشرف العام الصورة الرمزية Ibrahim.Hamdy

هذا ما حاولت قوله في موضوع سابق
    ان انتاج البطاقات في العالم قليل جدا مما يدعوا الى رفع السعر
    وبالمناسبة رفع السعر لا يكون فقط من المتاجر مثل متجر عرب هاردوير او امازون او غيره في بعض الأوقات يكون من الشركات المصنعة كذالك مثل جيجابايت وغيرها

عضو

مينفعش تقول ان شركة كبيرة زبالة بص قد تكون تجربتك كانت معها مشاكل ولاكن ati قوية جدا وناس كتير مجربينها وشكرين فيها

انا والله حكيت عن تجربتي الشخصيه معاها وجربت كرتين هاي اند من الشركتين وطول عمري بجيب كروت هاي اند من نفيديا ... انا مبفرضش رايي على حد انا رايي ممكن يكون صح او غلط بس ده رايي ونصيحتي للناس ال حابه تجدد مش اكتر
    Sony To PS3 Hackers
    Game Is Over

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ibrahim.Hamdy مشاهدة المشاركة
    هذا ما حاولت قوله في موضوع سابق
    ان انتاج البطاقات في العالم قليل جدا مما يدعوا الى رفع السعر
    وبالمناسبة رفع السعر لا يكون فقط من المتاجر مثل متجر عرب هاردوير او امازون او غيره في بعض الأوقات يكون من الشركات المصنعة كذالك مثل جيجابايت وغيرها

كلام حضرتك مظبوط اكيد اي شركه لو فيه منتج عندها شغال وبيبيع هيعلي سعره عشان يشيل المنتجات الاخرى ال بتقل في السعر .... المشكله ان الحاجه هتغلى بره مثلا 60 دولار هتيجي هنا تلاقيها غليت 700-800 ج في مصر دي الازمه الحقيقه
    Sony To PS3 Hackers
    Game Is Over

انا والله حكيت عن تجربتي الشخصيه معاها وجربت كرتين هاي اند من الشركتين وطول عمري بجيب كروت هاي اند من نفيديا ... انا مبفرضش رايي على حد انا رايي ممكن يكون صح او غلط بس ده رايي ونصيحتي للناس ال حابه تجدد مش اكتر
    سعر الكرت هنا منخفض انظر https://www.amazon.com/Gigabyte-GeFo...ywords=gtx+970

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات