النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: عايزة اتعلم استخدام برنامج avast لو سمحتم

عضو

عايزة اتعلم استخدام برنامج avast لو سمحتم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لو سمحتم انا نزلت برنامج افاست 2015 وعايزة اتعلم ازاى اتعامل مع البرنامج

انا عمرى ما اتعاملت مع برنامج فيروسات وخايفة اتعامل معاه وانا مش فاهمة احذف ملفات مهمة من على جهازى

فلو سمحتم تعلمونى ازاى اعمل فحص لجهازى وازاى مخليهوش يحذف اللى مش عايزة احذفه ؟؟؟

وازاى اخليه يسمح ليا باستخدام برنامج هو اعتبره فايروس ...يعنى انا مثلا عندى تول برنامج صغير جدا اسمه العدسة المكبرة لما جيت افتحها بعد ما ركبت الافاست عندى على الجهاز رفض يفتحها واعتبرها فايروس وحذفها للاسف

اولا انا زعلت انه حذفها وعايزة اتعلم ازاى اخليه ميحذفش حاجة تانى غير لما انا اسمح

ثانيا انا زعلت عشان مش قادرة استخدم الاداة حتى لو نزلتها تانى من على النت مش هيرضى يفتحها وانا عايزة اتعلم ازاى اخليه يسمحلى باللى انا عايزاه

واكون شاكرة للى يجيبلى الشرح على واجهة الاصدار اللى عندى لأنى نزلت شروحات لاصدارات مختلفة ومعرفتش اتابع الشرح وانا بخاف جدا من التعامل بالتجربة على الانتى فايروس احسن احذف ملفات ولا حاجة بالخطأ من جهازى

انا واجهة البرنامج عندى واجهة 2015

لأن فى اختلاف فى واجهات كل اصدار

وشكرا مقدما

عضو

Post رد: عايزة اتعلم استخدام برنامج avast لو سمحتم

تمام ماشي والاصدرا ال عندي 2015 بردك انت طبعا النسخه العندك البريمو ولو مش البيرمو ممكن تنزليها من الموقع ده
    https://www.filetie.com/2014/10/avas...k-and-key.html
    وهيكون كاتب كيفيه تفعيل النسخه الي سنه 2050 ولو معرفتش تفعلها قلي وانا هنزلك الصور والشرح

اما عن كيفيه جعل البرنامج يتوقف عن استهداف المفاتيح والكراك والكيجين الخاصه بالبرامج والالعاب عليك ان تتبع الاتي

اولا تقوم بفتح البرنامج انا عندي النسخه العربيه لكن هقولك تعمل اه لو عندك النسخه الانجليزيه لكن ممكن تحوله علي النسخه العربيه عشان الشرح يكون سهل

ثم تدخل علي اعدادات او settings

ستظهر الصوره هكذا لو كانت باللغه العربيه

ثم ندخل علي الاستثنائات او exclusions

ستظهر الصوره هكذا لو النسخه باللغه العربيه

ثم نقوم بتحديد الملف الذي لانريده ان يقوم بفحصه لانه يعتبره فيروس ويحزفه وهذا غير صحيح هكذا

التعديل الأخير تم بواسطة tandon ; 19-01-2015 الساعة 17:50

عضو

رد: عايزة اتعلم استخدام برنامج avast لو سمحتم

انا مفعلتش البرنامج زي ماحضرتك شايف للنسخه البريمو عشان البرنامج تقيل اوي علي الجهاز بيتاعي فبيهنجه عشان مساحته كبيره وبيتسخدم مساحه رام وايضا عشان منزل برامج كمبيوتر كتير اوي بستخدمها ودي صوره بتاكد كلامي لكن النسخه تتفعل

طبعا البرنامج جميل بلا شك في امتيازات جميله جدا لاداعي لزكرها فمعظمنا يعلمها
    وانا اساسا مش منزله منزل برنامج حمايه اخر

ورابط تحميل برنامج avast علي احدث اصدرا نزل لغايط دلوقتي
    التعديل الأخير تم بواسطة tandon ; 19-01-2015 الساعة 17:54

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tandon مشاهدة المشاركة
    انا مفعلتش البرنامج زي ماحضرتك شايف للنسخه البريمو عشان البرنامج تقيل اوي علي الجهاز بيتاعي فبيهنجه عشان مساحته كبيره وبيتسخدم مساحه رام وايضا عشان منزل برامج كمبيوتر كتير اوي بستخدمها ودي صوره بتاكد كلامي لكن النسخه تتفعل

جزااااااااااك الله خيرا اخى الكريم

اسفة لتأخرى فى الرد لأن الويندوز عندى كان فيه مشاكل ولسة منزلة نسخة جديدة

بالنسبة للشرح اللى حضرتك نزلته انا الحمد لله نسختى نزلتها بالعربى هتابع الشرح اللى حطتهولى ان شاءالله وباذن الله هفهمه ومش هيكون فى اختلاف

وبالنسبة للاستثناءات انا جربتها ومنفعتش معرفش ليه لكن هحاول تانى بطريقة تانية فيها تحايل واجرب وارد عليك باذن الله

جزاك الله كل خير

عضو

الاخ الكريم

جربت الاستثناءات ونفعت الحمد لله واشتغلت معايا تماااااام

ودلوقتى بقدر اشغل البرنامج اللى كان مغلبنى ومكنتش بعرف اشغله بسبب الافاست وكان مجننى :ah34: ههههههه

جزااااااااااااك الله خيرا

عضو

تمام ماشي والاصدرا ال عندي 2015 بردك انت طبعا النسخه العندك البريمو ولو مش البيرمو ممكن تنزليها من الموقع ده
    https://www.filetie.com/2014/10/avas...k-and-key.html
    وهيكون كاتب كيفيه تفعيل النسخه الي سنه 2050 ولو معرفتش تفعلها قلي وانا هنزلك الصور والشرح

اما عن كيفيه جعل البرنامج يتوقف عن استهداف المفاتيح والكراك والكيجين الخاصه بالبرامج والالعاب عليك ان تتبع الاتي

اولا تقوم بفتح البرنامج انا عندي النسخه العربيه لكن هقولك تعمل اه لو عندك النسخه الانجليزيه لكن ممكن تحوله علي النسخه العربيه عشان الشرح يكون سهل

ثم تدخل علي اعدادات او settings

ستظهر الصوره هكذا لو كانت باللغه العربيه

ثم ندخل علي الاستثنائات او exclusions

ستظهر الصوره هكذا لو النسخه باللغه العربيه

ثم نقوم بتحديد الملف الذي لانريده ان يقوم بفحصه لانه يعتبره فيروس ويحزفه وهذا غير صحيح هكذا

جزاااااااااااااااااااك الله خيرا

انا فعلا عملت زى ما قولتلى وتمام الحمد لله

الف الف شكر مش عارفة اشكرك ازاى :ah7:

دلوقتى فاضل معايا مشكلة واحدة وطلب ان امكن

الطلب : لو ممكن شرح تفعيل البرنامج لغاية 2050 زى ما قولتلى ......... وهل دا بيكون مجانى وقانونى ..؟؟ شرعى يعنى ؟؟

وسؤال مفهمتوش بصراحة لما قولتلى انك مفعلتش البرنامج عندك لأنه تقيل ...تقصد ايه ؟؟؟ تقضد انه لما بيتفعل بيكون اتقل على الجهاز ولا ايه ؟؟ انا اصلى مفعلاه لمدة سنة بس والبرنامج كويس مش تثقيل علىالجهاز ولا حاجة

فهل لو فعلته لغاية 2050 زى ما قولتلى دا بيزود فى ثقل البرنامج على الجهاز يعنى ولا حاجة ؟؟

والسؤال هو :

ازاى اخلى البرنامج اول ما يمسك فايروس وانا بفتح ملفات على جهازى يسألنى الاول قبل ما يحذفها وانا اللى اختار احذف الملف او محذفوش... ازاى اخليه يعمل كدا ؟؟

لأنه بيحذف تلقائى كل ما يمسك حاجة يفتكرها فايروس ومجننى معاه:ah8:

عضو

Thumbs up رد: عايزة اتعلم استخدام برنامج avast لو سمحتم

اولا
    ازاى اخلى البرنامج اول ما يمسك فايروس وانا بفتح ملفات على جهازى يسألنى الاول قبل ما يحذفها وانا اللى اختار احذف الملف او محذفوش... ازاى اخليه يعمل كدا ؟؟

هندخل علي الاعدادات

بعد كده هندخل علي ادوات

بعد كده هننزل بالماوس هنضغط تخصيص علي جدار الحمايه زي مااحنا شيفيين

بعد كده هتظهرلنا الصوره دي ونختار بدل قرار تلقائي نختار السؤال

الصور المرفقة الصور المرفقة

عضو

Thumbs up رد: عايزة اتعلم استخدام برنامج avast لو سمحتم

ثانيا
    وسؤال مفهمتوش بصراحة لما قولتلى انك مفعلتش البرنامج عندك لأنه تقيل ...تقصد ايه ؟؟؟ تقضد انه لما بيتفعل بيكون اتقل على الجهاز ولا ايه ؟؟ انا اصلى مفعلاه لمدة سنة بس والبرنامج كويس مش تثقيل علىالجهاز ولا حاجة

انا لا اقصد عند تفعيل البرنامج بيكون تقيل انا اقصد ان هو بيكون تقيل عموما علي الجهاز بتاعي سواء قبل التفعيل او بعد التفعيل عشان انا منزل برامج كتير علي الكمبيوتر عندي فالكمبيوتر عندي مابيستحملشي عشان امكانياته مش قويه والبرنامج ده مساحته كبيره عن اي برنامج حمايه اخر

لو الامكانيات بتاعت الكمبيوتر عندك قويه مفيش مشكله الكمبيوتر مش هيكون بيطئ و هيكون سريع

انا منزل البرنامج للشرح فقط

التعديل الأخير تم بواسطة tandon ; 26-01-2015 الساعة 11:44

عضو

اولا

هندخل علي الاعدادات

بعد كده هندخل علي ادوات

بعد كده هننزل بالماوس هنضغط تخصيص علي جدار الحمايه زي مااحنا شيفيين

بعد كده هتظهرلنا الصوره دي ونختار بدل قرار تلقائي نختار السؤال

جزاااك الله خيرا شرح وافى وواضح لكن المشكلة عندى انا

انا عندى فى البرنامج كل الاختيارات اللى فى الصورة ماعدا جدا الحماية دا مش عندى

يعنى اخر حاجة عندى هى امن الشبكة المنزلية ومفيش حاجة تانية بعديها
    مفيش جدار حماية عندى خالص فى الادوات
    ؟؟؟ غريبة قوى

ثانيا

انا لا اقصد عند تفعيل البرنامج بيكون تقيل انا اقصد ان هو بيكون تقيل عموما علي الجهاز بتاعي سواء قبل التفعيل او بعد التفعيل عشان انا منزل برامج كتير علي الكمبيوتر عندي فالكمبيوتر عندي مابيستحملشي عشان امكانياته مش قويه والبرنامج ده مساحته كبيره عن اي برنامج حمايه اخر

لو الامكانيات بتاعت الكمبيوتر عندك قويه مفيش مشكله الكمبيوتر مش هيكون بيطئ و هيكون سريع

انا منزل البرنامج للشرح فقط

الف الف شكر انا كدا فهمت

جزاك الله خيرا على تعبك معايا بجد استفدت منك كتير بجد شكرا :ah7:

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات