صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 53

الموضوع: مهم جدا لجميع مستخدمي لاب توب لينوفو بخصوص البطارية ( داخلية أو خارجية )

عضو

رد: مهم جدا لجميع مستخدمي لاب توب لينوفو بخصوص البطارية ( داخلية أو خارجية )

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rstrui مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    بعد ازن حضرتك عندي مشكلة انا لما حملت البرنامج ده وسطبتة فصل عندي الوايرليس ولا يعمل الوير ليس الا لما اعمل ازالة لل energy power
    ملاحظه انا عندي ويندوز سفن 64 بت ونفس جهاز حضرتك
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    مشكلتك غريبه ... بس عموما حاول تنزل تعريف الواير لس ومتعتمدش على ان نسخه الويندوز عرفته انا عملت كده
    وبرضه للعلم انا شلت البرنامج وسطبت النسخه المتوافقه مع ويندوز 8 واشتغلت بس الفيرجن بتاعها قديم وعاوز ابديت
    يعني سواء اي نسخه من الاتنين هيشتغلوا ان شاء الله ... وزي ما قولتلك بالنسبه للوايرلس نزل التعريف بتاعه من موقع لينوفو وجرب التعريفين الاتنين لل energy manager من تاني
    ولو فضلت نفس المشكله موجوده ... سطب ال energy manager وبعدها روح لاعدادات bios وشوف الوايرلس شغال ولا مش شغال
    وده لينك بنفس مشكلتك دي على موقع لينوفو بس اللي سأل السؤال تقريبا معرفش يعمل اللي متخصص الدعم قاله عليه بالظبط وبرضه نسخه energy manager اللي هو قاله عليها فيرجن قديم
    https://forums.lenovo.com/t5/IdeaPad...0/td-p/1774527

وخلاصه الرغي اللي فوق ده كله (((( انت هتسطب البرنامج تاني اللي نزلته وتطفي جهازك بعدها وتشغله وتشوف مشكله الوايرلس زي ما هي ولا لا ... لو لسه زي ما هي ... هتطفي جهازك وتروح على اعدادات ال Bios وتشوف الواير لس شغال ولا لا)))))
    انا مفيش اي مشاكل واجهتني زي دي لاني اول ما جبت اللاب نزلت كل التعريفات من الموقع وسطبتها واولهم اني عملت ابديت لل bios وده برنامج من ضمن تعريفات الجهاز اللي على الموقع وده اسمه
    BIOS Update for Windows 7 (32-bit, 64-bit), Windows 8.1 (64-bit) - Lenovo Z40-70, Z50-70
    وبعدها سطبت كل التعريفات ومقابلنيش اي مشاكل الحمد لله
    وأنا في الخدمه لو احتجت اي شيء .. وان شاء الله مفيش مشاكل .. جرب وبلغني
    التعديل الأخير تم بواسطة omar abdelaziz ; 07-02-2015 الساعة 15:43

عضو

يا ريت محدش يستعمل
    Gauge Reset لان فى مستخدمين كتير اشتكوا منها وساعات بتبوظ البطارية وانا جربتها مرة البطارية هيست فمبقتش اعملها تانى وبقيت كل اسبوعين افرغ البطارية خالص بالاستعمال العادى واشحنها للاخر وبعدين اختار ال conservation mode

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد عنتر 2009 مشاهدة المشاركة
    يا ريت محدش يستعمل
    Gauge Reset لان فى مستخدمين كتير اشتكوا منها وساعات بتبوظ البطارية وانا جربتها مرة البطارية هيست فمبقتش اعملها تانى وبقيت كل اسبوعين افرغ البطارية خالص بالاستعمال العادى واشحنها للاخر وبعدين اختار ال conservation mode
    تمام ... متشكر جدا لحضرتك على الاضافه
    انا لسه مجربتش اعملها بس انت ادري كخبره عني طالما جربت ..
    وهي فعلا المفروض تتعمل كل فترات متباعده من شهر الي شهرين ده زي ما البرنامج بيقول بس انا هشوف امتي تستخدم بالظبط وفي اي حالة واضيفها للموضوع ان شاء الله

عضوية جديدة

طب واللى عايز الشاحن هو اللى شغاال مباشر من غير ما البطارية تشحن يعمل ايه؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdoo84 مشاهدة المشاركة
    طب واللى عايز الشاحن هو اللى شغاال مباشر من غير ما البطارية تشحن يعمل ايه؟
    حضرتك انا موضح في الشرح بالصور ... هتعمل وضع ال conservation mode سواء كان وصل شحن البطاريه ل 80 او 90 % او اي نسبة شحن اول ما تفعل خيار conservation mode البطاريه مش هتشحن تاني والكهربا هتروح للاب مباشرة ولو شلت الشاحن او الكهربا قطعت اللاب هيشتغل على البطارية لوحده ... عاوز بقي تشحن البطارية شيل وضع ال conservation mode البطارية هتشحن ان شاء الله

عضوية جديدة

تمام شكرا عالتوضيح بس مكنتش واخد بالى من الحتة دى
    شكرا جزيلا

عضوية جديدة

بس سؤال حضرتك هو اللاب z5070 بطاريه داخلية ولا خارجية؟؟؟

عضوية جديدة

اولا شكرا للمعلومات القيمة
    ثانيا انا ناوي اشتري نفس جهاز حضرتك z5070
    لكن فيه حاجة محتاج اتاكد منها .... (تقريبا كل النسخ الموجوده dos)
    فلو ممكن من حضرتك تتاكد من خدمة لينوفو one key recovery موجوده ولا لا وتقدر تفتحها ولا لا
    يعني هقدر اعمل backup للنظام علي الخدمة دي ولا لازم ننزل برنامج خارجي
    ----
    عشان تفتحها هتضغط علي الزر (novo) اللي جنب فتحة جاك الباور في الناحية الشمال لمدة طويلة بس الجهاز يكون مطفي
    الجهاز هيفتح علي قايمة اختار اخر اختيار وهو system recovery
    (شكرا كتير لحضرتك)

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdoo84 مشاهدة المشاركة
    بس سؤال حضرتك هو اللاب z5070 بطاريه داخلية ولا خارجية؟؟؟
    بطارية z5070 بطارية خارجية

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hejazy مشاهدة المشاركة
    اولا شكرا للمعلومات القيمة
    ثانيا انا ناوي اشتري نفس جهاز حضرتك z5070
    لكن فيه حاجة محتاج اتاكد منها .... (تقريبا كل النسخ الموجوده dos)
    فلو ممكن من حضرتك تتاكد من خدمة لينوفو one key recovery موجوده ولا لا وتقدر تفتحها ولا لا
    يعني هقدر اعمل backup للنظام علي الخدمة دي ولا لازم ننزل برنامج خارجي
    ----
    عشان تفتحها هتضغط علي الزر (novo) اللي جنب فتحة جاك الباور في الناحية الشمال لمدة طويلة بس الجهاز يكون مطفي
    الجهاز هيفتح علي قايمة اختار اخر اختيار وهو system recovery
    (شكرا كتير لحضرتك)

أنا مجربتش اعمل الموضوع ده الصراحه
    بس على موقع لينوفو في فيديو بيشرح الطريقة
    ده اللينك https://support.lenovo.com/us/en/videos/ht051300
    وتقريبا بتنزل برنامج اسمه one key recovery الاول وبتعمل منه backup لل system
    وبعد كده يجي دور الزر novo تعمل منه System Recovery في حالة بقي لما تكون عاوز ترجع النظام اللي عملتله backup
    أنا جيت أجرب اعمل system recovery من زر novo معملش حاجه وفتح الويندوز عادي
    فاكيد لازم الاول تعمل system Backup من البرنامج one key recovery
    التعديل الأخير تم بواسطة omar abdelaziz ; 12-02-2015 الساعة 19:28

عضو

يعني لو فعلت
    conservation mode وسبت البطارية شغالة علي الشاحن علطول ده مش هيأثر علي البطارية ؟؟؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The pop مشاهدة المشاركة
    يعني لو فعلت
    conservation mode وسبت البطارية شغالة علي الشاحن علطول ده مش هيأثر علي البطارية ؟؟؟
    الله أعلم ... على حسب كلام البرنامج انه هيحافظ على البطارية لأطول وقت ممكن ... انما مقدرش أجزم بالقول واقول مش هياثر
    وراجع الردود اللي فاتت وهتلاقي توضيح اكتر لسؤالك

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar abdelaziz مشاهدة المشاركة
    أنا مجربتش اعمل الموضوع ده الصراحه
    بس على موقع لينوفو في فيديو بيشرح الطريقة
    ده اللينك https://support.lenovo.com/us/en/videos/ht051300
    وتقريبا بتنزل برنامج اسمه one key recovery الاول وبتعمل منه backup لل system
    وبعد كده يجي دور الزر novo تعمل منه System Recovery في حالة بقي لما تكون عاوز ترجع النظام اللي عملتله backup
    أنا جيت أجرب اعمل system recovery من زر novo معملش حاجه وفتح الويندوز عادي
    فاكيد لازم الاول تعمل system Backup من البرنامج one key recovery
    للاسف اكتشفت ان خدمة onekey recovery مش متاحة لاجهزة لينوفو اللي نازلة من غير windows
    حتي لو نزلت البرنامج لان مفيش بارتشن ونظام الrecovery مش موجود بمعني ان برنامج الاقلاع بس هو اللي هيكون موجود اما الsestem مش موجود
    ولما كلمت الدعم قالولى ان فيه برامج تانية بتؤدي نفس الغرض وافضلها acronis true image

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hejazy مشاهدة المشاركة
    للاسف اكتشفت ان خدمة onekey recovery مش متاحة لاجهزة لينوفو اللي نازلة من غير windows
    حتي لو نزلت البرنامج لان مفيش بارتشن ونظام الrecovery مش موجود بمعني ان برنامج الاقلاع بس هو اللي هيكون موجود اما الsestem مش موجود
    ولما كلمت الدعم قالولى ان فيه برامج تانية بتؤدي نفس الغرض وافضلها acronis true image
    مظنش ان الكلام ده مظبوط بصراحه .... الجهاز اساسا مكتوب عليه one key recovery وكمان الشركة شرحت الحكايه في اللينك اللي بعتهولك ومتعتمدش على كلام واحد بس من الدعم ياريت تكلم حد تاني
    انا عموما انا هجرب اعملها اليومين دول واقولك بس انا مستني اخلص شغل ليا وداونلود عشان اعمل نسخه جديده بس واجرب براحتي دون خوف على اللي بعمله

عضو

بس فيه ناس حذرت من عمل
    Gauge Reset للبطاريه

فيه حاجه تانيه
    ياريت اللي معاه اللاب ده z510
    يقولي wear level بتاع البطاريه بتاعته ايه

صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المفضلات