صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 67

الموضوع: مشكلة دروب فريم gta v

عضو فضي الصورة الرمزية wessam-pro

رد: مشكلة دروب فريم gta v

الحل اهو للناس ال بتعانى من المشكلة او لسه بتنزل اللعبة او هتبدأ فيها متقلقش مهما كانت امكانياتك هتقابلك المشكلة الرخمة دى المهم

المشكلة دى معروفة جدا وناس عندها هاردوير خرافى وهاردات SSD ومفيش فايدة لو كتبت على جوجل gta v stuttering after a while هتلاقى موضوع ضخم لنفس مشكلتك على منتدى روكستار

انا كان عندى نفس المشكلة بالظبط .. وحليتها الحمدلله

باختصار فى الموضوع ده وصلوا لان المشكلة bug فى اللعبة بتتسبب ان الهارد يكون استخدامه 100% وده بيسبب التقطيع لان غالبا اللعبة تحاول تستخدم الهارد كرام اضافى page file وده بيحصل بشكل تدريجى يعنى اول 20 - 30 دقيقة تمام جدا بعد كده تلاقى هبوط مفاجىء فى الفريمات 20 فريم مثلا . وده حله بسيطة جدا alt+tab للدسكتوب وارجع للعبة هيختفى .. بعد شوية كمان هيبدأ التقطيع يزيد بالتدريج لحد متقفل اللعبة وتفتحها تانى وهكذا

الحل ال قريته ونفع معايا انك تسطب اللعبة فى هارد منفصل عن اللى عليه الوندوز . انا مركب هارد 500 عليه الوندوز كنت مسطب اللعبة عليه مسحتها وسطبتها على الهارد التيرا و problem solved بلعب 3-4 ساعات متواصل بفريمات ثابته على اعلى اعدادات

واوضحلك برده انى معدى ال recommended vram ب400 ميجا تقريبا متقلقش منها .. بس اقفل اى منعم حواف معدا ال txaa وال grass خليه medium او high متخليهوش very high

الحل التانى ال ممكن تجربه انك تمسح اى اثر لتعريف كرت الشاشة عندك وبعدين تسطبه من جديد وتختار اوبشن clean install لو انفيديا ... انا عملت الخطوتين دول بالتزامن فمش متأكد 100% ايه ال حل المشكلة .. لكن بنسبة كبييييرة تسطيب اللعبة على هارد مستقل هو اللى حلها ..

عضو فضي الصورة الرمزية bisotiger

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wessam-pro مشاهدة المشاركة
    الحل اهو للناس ال بتعانى من المشكلة او لسه بتنزل اللعبة او هتبدأ فيها متقلقش مهما كانت امكانياتك هتقابلك المشكلة الرخمة دى المهم

المشكلة دى معروفة جدا وناس عندها هاردوير خرافى وهاردات SSD ومفيش فايدة لو كتبت على جوجل gta v stuttering after a while هتلاقى موضوع ضخم لنفس مشكلتك على منتدى روكستار

انا كان عندى نفس المشكلة بالظبط .. وحليتها الحمدلله

باختصار فى الموضوع ده وصلوا لان المشكلة bug فى اللعبة بتتسبب ان الهارد يكون استخدامه 100% وده بيسبب التقطيع لان غالبا اللعبة تحاول تستخدم الهارد كرام اضافى page file وده بيحصل بشكل تدريجى يعنى اول 20 - 30 دقيقة تمام جدا بعد كده تلاقى هبوط مفاجىء فى الفريمات 20 فريم مثلا . وده حله بسيطة جدا alt+tab للدسكتوب وارجع للعبة هيختفى .. بعد شوية كمان هيبدأ التقطيع يزيد بالتدريج لحد متقفل اللعبة وتفتحها تانى وهكذا

الحل ال قريته ونفع معايا انك تسطب اللعبة فى هارد منفصل عن اللى عليه الوندوز . انا مركب هارد 500 عليه الوندوز كنت مسطب اللعبة عليه مسحتها وسطبتها على الهارد التيرا و problem solved بلعب 3-4 ساعات متواصل بفريمات ثابته على اعلى اعدادات

واوضحلك برده انى معدى ال recommended vram ب400 ميجا تقريبا متقلقش منها .. بس اقفل اى منعم حواف معدا ال txaa وال grass خليه medium او high متخليهوش very high

الحل التانى ال ممكن تجربه انك تمسح اى اثر لتعريف كرت الشاشة عندك وبعدين تسطبه من جديد وتختار اوبشن clean install لو انفيديا ... انا عملت الخطوتين دول بالتزامن فمش متأكد 100% ايه ال حل المشكلة .. لكن بنسبة كبييييرة تسطيب اللعبة على هارد مستقل هو اللى حلها ..
    متشكر جدا على الحل الجميل ده والتفاعل مع الموضوع وانك مبخلتش ع اى عضو يواجه المشكلة بحلك الكريم
    موفق أن شاء الله

My Pc

عضو الصورة الرمزية abdelrazeko

انا كانت شغاله عندي كويس جدا و كنت بلعب عليها بالساعتين و التلاتة متواصلة بدون اي مشاكل
    و دلوقتي لما اضغط علي ايقونة اللانشر كأني معملتش حاجه و مش عارف السبب
    و جربت جميع الكراكات و التحديثات اللي نزلت حتي الريلوديد
    انا كده مشكلتي اكتر من عندك ههههههههههههههههههههههه

عضو الصورة الرمزية mostafa_googo

اللعبة ده انا بقالى شهر كامل عملت كل حاجة علشان احل الدروب فريم وال shuttering بس مفيش فايدة
    شيلت التعريفات ونزلت تعريف قديم
    غيرت نسخة الويندز
    جبت هارد تانى وشغلتها عليه
    كل الحلول مجبتش نتيجة
    المشكلة ان 90 فى المية من الناس عندها نفس المشكلة والشركة مش عايز تنزل باتش للحل ؟!

عضو برونزي الصورة الرمزية Bilal Obaid

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa_googo مشاهدة المشاركة
    اللعبة ده انا بقالى شهر كامل عملت كل حاجة علشان احل الدروب فريم وال shuttering بس مفيش فايدة
    شيلت التعريفات ونزلت تعريف قديم
    غيرت نسخة الويندز
    جبت هارد تانى وشغلتها عليه
    كل الحلول مجبتش نتيجة
    المشكلة ان 90 فى المية من الناس عندها نفس المشكلة والشركة مش عايز تنزل باتش للحل ؟!
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bilal Obaid مشاهدة المشاركة
    أول حاجة اللعبة نازللها كراك من Reloaded و الكراك مابيحسنش الأداء لكن بيحل بعض مشاكل كراك 3DM زي فصل اللعبة بشكل مفاجئ في بعض الأماكن.

تاني حاجة من الطبيعي لو زودت الإعدادات و كان استخدام رام الكرت أعلى من الممكن هيحصل كدا.

تالت حاجة راماتك كام؟ عشان بالعادة مشاكل حصول فريز يعني زي اللعبة تمشي عادي بعدين تجمد لثانية ثم تشتغل عادي 5 ثواني ثم تجمد ثانية دي بالعادة مشكلة قلة الرام و للتأكد راقب استهلاك الهارد وقت اللعب لو لقيت الهارد بيوصل 100% أثناء اللعب يبقى الرام عندك مش كافية.
    [FONT=Times New Roman][SIZE=4][COLOR="#000000"][LEFT][COLOR="#FF0000"]CPU:[/COLOR] Intel Core i3-540[COLOR="#FF0000"]
    GPU: [/COLOR] Galaxy GTX650 1GB[COLOR="#FF0000"]
    PSU:[/COLOR] FSP Saga II 500W
    [COLOR="#FF0000"]MB:[/COLOR] Gigabyte P55-USB3L
    ([COLOR="#FF0000"]RAM:[/COLOR] 8GB (4×2GB) (1333 MHz
    [COLOR="#FF0000"]HDD:[/COLOR] WD 1TB Green
    [COLOR="#FF0000"][COLOR="#000000"]([/COLOR]OS:[/COLOR] Windows 8.1 (×64[/LEFT][/COLOR][/SIZE][/FONT]

عضو

يا جماعة اللى فاكر انه المشكلة من اللعبة والشركة يبقى غلطان لانه شركة زي دي ليها وزنها ومستحيل تسيب اي مشكلة مهما كانت صغيرة الا وبتحلها

وانا شاري اللعبة من امازون ولم اواجه اي مشكلة نهائيآ المشاكل كلها بتكون من النسخ المقرصنة ودا بيكون عيب الكراكات والحاجات دي
    CPU: Intel Core I5 4590
    GPU: GTX 750 Ti 2GB
    PSU: Cougar 750W
    MB: Gigabyte H81-S2PH
    (RAM: 8GB (4×2GB) (1600 MHz
    HDD: WD 2TB
    Case: Zalman Z3 Plus

عضو فضي الصورة الرمزية mohamedmostaf

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام الكنج مشاهدة المشاركة
    يا جماعة اللى فاكر انه المشكلة من اللعبة والشركة يبقى غلطان لانه شركة زي دي ليها وزنها ومستحيل تسيب اي مشكلة مهما كانت صغيرة الا وبتحلها

وانا شاري اللعبة من امازون ولم اواجه اي مشكلة نهائيآ المشاكل كلها بتكون من النسخ المقرصنة ودا بيكون عيب الكراكات والحاجات دي
    اتفرج حضرتك الأول على مراجعة hardmode النسخة الأولى

حضرتك انا جربت العبها على low والفريم كان معدى ال70 وبرضه كان فيه دروب فريم
    وجربت ازود الرامات من 4gb ل8gb ونفس المشكلة برضه
    انا مركب هاردين جرين وبلو وجربتها على الاتنين برضه نفس المشكلة

CPU: Intel Core i3-2120
    GPU:
    Galaxy GTX550 ti 1GB
    (RAM: 8GB (4×2GB) (1333 MHz
    (OS: Windows 8.1 (×64

المشكلة مع ناس كتيرة فعلا ابحث عن gta v shuttering and fps drop
    هتلاقى ناس كتيرة عندها المشكلة

منهم ناس عندها gtx 980 و16 gb ram

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

شوف يا اخ مصطفى الحلول اللى قالها الاخ وسام عمليه جدا ...
    بشكل او باخر سبب الدروب فريم اللى بيحصل بسبب عدم توافق Vertical Sync اعدادات اللعبه مع refresh Rate الشاشه نفسها
    الدروب فريم بيحصل لما يكون عدد الاطار فى اللعبه نفسها اقل من 60Hz او ايا يكن نسبه الاطار بوجهه عام اقل من نسبه تحديث رؤيه الاطار باللعبه
    وطبعا حلها شاشات فيها خصائص عاليه زى Input Lag او 120Hz او 144Hz او طبعا شاشه GSync او FreeSync
    لكن انا هقولك على حل جذرى ويارب يمشى معاك يمكن مش نظرى صح لكن عمليا جربه

اول ماتفتح اللعبه اضغط ALT + Tap واخرج على سطح المكتب واعمل refresh Computer مرتين بس ( مجرد ظبط refresh Rate للشاشه من جديد )
    جرب تدخل اللعبه تانى وشوف هيظهر معاك تانى ولا لا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Phenomenon مشاهدة المشاركة
    شوف يا اخ مصطفى الحلول اللى قالها الاخ وسام عمليه جدا ...
    بشكل او باخر سبب الدروب فريم اللى بيحصل بسبب عدم توافق Vertical Sync اعدادات اللعبه مع refresh Rate الشاشه نفسها
    الدروب فريم بيحصل لما يكون عدد الاطار فى اللعبه نفسها اقل من 60Hz او ايا يكن نسبه الاطار بوجهه عام اقل من نسبه تحديث رؤيه الاطار باللعبه
    وطبعا حلها شاشات فيها خصائص عاليه زى Input Lag او 120Hz او 144Hz او طبعا شاشه GSync او FreeSync
    لكن انا هقولك على حل جذرى ويارب يمشى معاك يمكن مش نظرى صح لكن عمليا جربه

اول ماتفتح اللعبه اضغط ALT + Tap واخرج على سطح المكتب واعمل refresh Computer مرتين بس ( مجرد ظبط refresh Rate للشاشه من جديد )
    جرب تدخل اللعبه تانى وشوف هيظهر معاك تانى ولا لا
    جربت الى قلت عليه بس لسا الموضوع موجود

ده بالظبط الى بيحصل معايا

ودرجات الحرارة بتبقى طبيعية
    اول ما يحصل الدروب فريم ده الاقى الgpu usage اتحول من 95 ل8 او 5

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

ده لاج ابن ستين ... طيب انت جربت تضغط الت وتاب اول ماحصل معاك ولا اول مافتحت اللعبه
    جرب كده تخرج على سطح المكتب اول مايحصل وانتظر ثانيتين تلاته او اعمل ريفريش كومبيوتر وادخل بس ابقى وقف اللعبه الاول قبل ماتطلع على سطح المكتب

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa_googo مشاهدة المشاركة
    المشكلة مع ناس كتيرة فعلا ابحث عن gta v shuttering and fps drop
    هتلاقى ناس كتيرة عندها المشكلة

منهم ناس عندها gtx 980 و16 gb ram
    يا اخي انا بقول انه مش من الشركة العيب مش بقول مفيش ناس معندهاش المشكلة وشوف ردود الاخ Phenomenon يعني مش مشكلة انه كارت الشاشة ضعيف او قوي وشوف مواصافات جهازي بالتوقيع واللعبة شغالة على الhigh وكل يوم بلعبها اونلاين هو دا اللى خلاني اقولك انه مش عيب شركة :D
    CPU: Intel Core I5 4590
    GPU: GTX 750 Ti 2GB
    PSU: Cougar 750W
    MB: Gigabyte H81-S2PH
    (RAM: 8GB (4×2GB) (1600 MHz
    HDD: WD 2TB
    Case: Zalman Z3 Plus

يا اخي انا بقول انه مش من الشركة العيب مش بقول مفيش ناس معندهاش المشكلة وشوف ردود الاخ Phenomenon يعني مش مشكلة انه كارت الشاشة ضعيف او قوي وشوف مواصافات جهازي بالتوقيع واللعبة شغالة على الhigh وكل يوم بلعبها اونلاين هو دا اللى خلاني اقولك انه مش عيب شركة :D
    اللعبة فعلا شغالة عند بعض الناس كويسة ومفهاش مشاكل ولا دروب فريم
    وده الغريب لكن الموضوع مش متعلق بأن النسخة مكركة لان هارد مود عمل مراجعة للعبة وللاسف كان
    فيها نفس المشكلة على كارت gtx 780 ti ونسخة اللعبة الاصلية طبعا

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

المفضلات