صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: مشكله مع ويندوز 10 لجهاز لينوفو Z50-70

مشرف سابق الصورة الرمزية ahmadrashad

Question مشكله مع ويندوز 10 لجهاز لينوفو Z50-70

بسم الله الرحمن الرحيم

انا اشتريت لاب توب لينوفو Z 50-70 من حوالي 3 شهور وهو رامته 8 جيجا و كارته الفيجا
    geforce 840m 4gb المهم كان شغال علي نسخه ويندوز 8.1 ممتاز جدا بس اداء البطاريه الصراحه ضعيف جدا وخصوصا مع الالعاب"نص ساعه البطاريه بتتشفط" المفاجئه لما نزلته ويندوز 10 الاداء اختلف تماما وخصوصا في الالعاب نزلته اخر درايف من شركه نفيديا وهو لويندوز 10 الاداء الصراحه ضعيف فوق ما يتصورة حد وكمان سرعه الاستجابه للاوامر اختلفت تماما حتي برامج قياس الكفاءة وصل التقييم لنص وواضح ان في مشكله في الديركت اكس مش عارف دة عشان النسخه تجريبيه ولا ويندوز 10 بيجرب في الناس ولا عشان منزلينو "FREE" والله في حاجه مش طبيعيه حتي في مشاكل سمعت مع الاجهزة الي بتستخدم بروسيسور AMD وجاري التعاون بين مايكرو سوفت واي ام دي لاصلاحها قبل الوقت الرسمي المحدد وبالمناسبه انا حدثت البيوس لاخر اصدار 31 الي معاه الجهاز مينزلش ويندوز 10 لحد ما يتاكد اي الحكايه بالظبط وكمان انا شاكك ان ممكن تكون المشكله ان نزلت النسخه تحديث مش علي الابيض لاني تقريبا اول مرة انزل نسخه ويندوز تحديث للي قبلها كنت بفرمط و انزل من جديد وشكرا

عضو

رد: مشكله مع ويندوز 10 لجهاز لينوفو Z50-70

من وجهة نظري ..
    بما ان ويندوز 10 لم يصدر منه اصدار معتمد ..
    فطبيعي جدا ان يكون نظامك غير متوافق مع عتاد جهازك .. اي جهازك بامكانيات قوية لكن ..
    اما ..
    ان تكون هذه مشكلة ان النظتم حتي الان لا يستطيع ان يستغل كل قدرات جهازك.
    او
    ان هناك Bugs او علل ف النظام بحيث انه يواجه مشكلة ف التعامل مع البيانات
    ف كل الحالات فانت مضطر اما للرجوع لويندوز 8
    او البقاء هنا وتحمل النظر الا جهازك وكانه .. فأر تجارب 😃..

Sent from my SM-T231 using Tapatalk

مشرف سابق الصورة الرمزية ayoub_bob

انا جربتها
    كانت رائعة جدا ولم تواجهنى اى مشكلة غير انها كل فترة تقوم بغلق درايفر كرت الشاشة الخارجى كل فترة
    انما مع الكرت المدمج مع المعالج لم تواجهنى اى مشكلة خالص فى ادائها او السرعة
    =
    ولهذا قمتت بحذفها وفى انتظار النسخة النهائية الرسمية
    جهازى دسك توب
    وهذة هى المكونات
    ======

التعديل الأخير تم بواسطة ayoub_bob ; 04-07-2015 الساعة 22:30

المشرف العام الصورة الرمزية Black foxer

حضرتك النسخة النهائية سوف تصدر 30/7 ان شاء الله

مايكروسوفت بتستظرف في نسخها التجريبية تنزل النسخة فيها مشاكل عند ناس وناس تانية لأ وسبحان الله النسخة النهائية تنزل من هنا تلاقي 95% من المشاكل اختفت تحس انهم سحرة
    :D

عموما النسخة النهائية فور صدورها ستجد لها مرجعة هنا في المنتدى ان شاء الله و ستقرر بعدها
    اللهم اغفر لسيد سعيد جنيدي ذنوبه وتجاوز عن سيّئاته و ارحمه برحمتك الواسعة

برجاء الدعاء لاستاذي / سيد سعيد جنيدي بالرحمة والمغفرة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mousy مشاهدة المشاركة
    من وجهة نظري ..
    بما ان ويندوز 10 لم يصدر منه اصدار معتمد ..
    فطبيعي جدا ان يكون نظامك غير متوافق مع عتاد جهازك .. اي جهازك بامكانيات قوية لكن ..
    اما ..
    ان تكون هذه مشكلة ان النظتم حتي الان لا يستطيع ان يستغل كل قدرات جهازك.
    او
    ان هناك Bugs او علل ف النظام بحيث انه يواجه مشكلة ف التعامل مع البيانات
    ف كل الحالات فانت مضطر اما للرجوع لويندوز 8
    او البقاء هنا وتحمل النظر الا جهازك وكانه .. فأر تجارب ..

Sent from my SM-T231 using Tapatalk
    هههههه هو مش فار تجارب ولا حاجه النسخه الي انا منزلها ده من موقع مايكروسوفت تقريبا شبه نهائيه بس فيها بعض المشاكل هتظبط في حزم تحديث رابط النسخه الي عندي هو :

https://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-iso

عموما منتظرين نشوف هنوصل لحد فين حد يعرف موقع بتتراسل فيه مايكروسوفت مع مشاكل الاجهزة ولا هما مع المواقع الاجنبيه بس وشكرا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayoub_bob مشاهدة المشاركة
    انا جربتها
    كانت رائعة جدا ولم تواجهنى اى مشكلة غير انها كل فترة تقوم بغلق درايفر كرت الشاشة الخارجى كل فترة
    انما مع الكرت المدمج مع المعالج لم تواجهنى اى مشكلة خالص فى ادائها او السرعة
    =
    ولهذا قمتت بحذفها وفى انتظار النسخة النهائية الرسمية
    جهازى دسك توب
    وهذة هى المكونات
    ======

جهازك ممتاز ما شاء الله وخصوصا مع الهارد ال SSD واضح انك مخليه للنظام معتقدش انك قابلت مع جهازك مشكله سرعه مع الويندوز 10 بس ممكن مع الالعاب تلقيها في لخبطه وخصوصا ديركت اكس 10مشكور جدا لمرورك علي الموضوع ومنتظرين حد يكون معاه ويندوز 10 فعلا وبيقول كلمه حلوة فيه وشكرا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Black foxer مشاهدة المشاركة
    حضرتك النسخة النهائية سوف تصدر 30/7 ان شاء الله

مايكروسوفت بتستظرف في نسخها التجريبية تنزل النسخة فيها مشاكل عند ناس وناس تانية لأ وسبحان الله النسخة النهائية تنزل من هنا تلاقي 95% من المشاكل اختفت تحس انهم سحرة
    :D

عموما النسخة النهائية فور صدورها ستجد لها مرجعة هنا في المنتدى ان شاء الله و ستقرر بعدها
    مشكور جدا لمرورك علي الموضوع بس علي فكرة النسخه الي انا منزلها شبه نهائيه بيظبطوها يعني والشركات ابتدت تنزل التحديثات بتاعه الويندوز بس الي انا مستغرب منه اني نزلت الدرابف من شركه نفيديا الخاص بويندوز 10 معقوله يعني هما مجربوش الاداء ونزلو تحديث للكارته عمياني وشكرا

المشرف العام الصورة الرمزية Black foxer

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadrashad مشاهدة المشاركة
    مشكور جدا لمرورك علي الموضوع بس علي فكرة النسخه الي انا منزلها شبه نهائيه بيظبطوها يعني والشركات ابتدت تنزل التحديثات بتاعه الويندوز بس الي انا مستغرب منه اني نزلت الدرابف من شركه نفيديا الخاص بويندوز 10 معقوله يعني هما مجربوش الاداء ونزلو تحديث للكارته عمياني وشكرا
    العفو حضرتك على ايه دي شغلتي هنا :D

مش حكاية عمياني حضرتك انا يمكن كل الي انا اعرفهم من الفريق الاخضر نيفيديا (مش معنى كدة اني مقاطع amd ) بس معظم اصدقائي نزلوا ويندوز 10 وكان الاداء اعلى بكثير من 8.1 وخصوصا الالعاب الاخيرة زي كول اوف ديوتي ادفانسد وار وغيرها من الالعاب الجديدة

الشركة بتحاول تشوف اغلب المشاكل الي بتظهر وبتصلحها في تعريفاتها لانها اكيد مش هتقدر تشوف كل المشاكل في الوقت الي بيكون ما بين النسخة التجريبية من الويندوز للنسخة النهائية
    اللهم اغفر لسيد سعيد جنيدي ذنوبه وتجاوز عن سيّئاته و ارحمه برحمتك الواسعة

برجاء الدعاء لاستاذي / سيد سعيد جنيدي بالرحمة والمغفرة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Black foxer مشاهدة المشاركة
    العفو حضرتك على ايه دي شغلتي هنا :D

مش حكاية عمياني حضرتك انا يمكن كل الي انا اعرفهم من الفريق الاخضر نيفيديا (مش معنى كدة اني مقاطع amd ) بس معظم اصدقائي نزلوا ويندوز 10 وكان الاداء اعلى بكثير من 8.1 وخصوصا الالعاب الاخيرة زي كول اوف ديوتي ادفانسد وار وغيرها من الالعاب الجديدة

الشركة بتحاول تشوف اغلب المشاكل الي بتظهر وبتصلحها في تعريفاتها لانها اكيد مش هتقدر تشوف كل المشاكل في الوقت الي بيكون ما بين النسخة التجريبية من الويندوز للنسخة النهائية
    شكرا علي االاهتمام عموما انت لفت نظري انا الاهتمام بالالعاب الحديثه ممكن يتعارض مع الالعاب القديمه بس انا مشكلتي مع برنامج قياس الكفاءة وسرعه الاستجابه لاوامر لو من الممكن اسم برنامج كويس لقياس الكفاءة واكتشاف الاخطاء انا البرنامج الي معايا هو PerformanceTest لو في برنامج افضل يكون افضل لانه البرنامج الي معايا اداني علي ويندوز 8.1 "1900" نقطه بدون مشاكل مع ويندوز 10 اداني "900 " بس طبعا فرق رهيب في التقييم انا عارف ان البرامج ده التقيييم فيها بيختلف من شركه لشركه عشان كده مايكروسوفت شالت التقييم من الاصدارات بعد ويندوز 7 عشان فعلا مكنش دقيق وشكرا
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmadrashad ; 05-07-2015 الساعة 01:09 سبب آخر: خطا في فهم المعني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadrashad مشاهدة المشاركة
    جهازك ممتاز ما شاء الله وخصوصا مع الهارد ال SSD واضح انك مخليه للنظام معتقدش انك قابلت مع جهازك مشكله سرعه مع الويندوز 10 بس ممكن مع الالعاب تلقيها في لخبطه وخصوصا ديركت اكس 10مشكور جدا لمرورك علي الموضوع ومنتظرين حد يكون معاه ويندوز 10 فعلا وبيقول كلمه حلوة فيه وشكرا
    العفو اخى العزيز
    بس انا لدى نظامين وليس نظام واحد
    ويندوز 7 وويندوز 8.1 برو
    ولكنى كتبت لك ان الهارد ال ssd علية نظام 7
    ولكن ربنا يسهل جارى احضار هارد اخر SSD سوف يتم الترقية علية من نظام 8.1 الى نظام 10
    على الله ربنا يسهل
    تحياتى لك

العفو اخى العزيز
    بس انا لدى نظامين وليس نظام واحد
    ويندوز 7 وويندوز 8.1 برو
    ولكنى كتبت لك ان الهارد ال ssd علية نظام 7
    ولكن ربنا يسهل جارى احضار هارد اخر SSD سوف يتم الترقية علية من نظام 8.1 الى نظام 10
    على الله ربنا يسهل
    تحياتى لك
    انت ممكن تنزل علي الهارد SSD 250 جيجا ممتاز جدا لتنزيل نظامين وخصوصا لو مش بتستخدم برامج جرافيكس كتير واي رايك في منظومه raid 0 جربتها وخصوصا انك معاك اكتر من هارد ديسك وشكرا

Lightbulb رد: مشكله مع ويندوز 10 لجهاز لينوفو Z50-70

السلام عليكم
    انا نزلت اخر اصدار من برنامج
    Energy Manager والمشكله اتحلت بنسبه 50 % مع التحفظ علي اداء الكارته النفيدي وشكرا

Thumbs down رد: مشكله مع ويندوز 10 لجهاز لينوفو Z50-70

السلام عليكم

الصراحه انا فضلت صابر علي مشاكل ويندوز 10 لحد ما جاب اخره معايا وحولت لويندوز 8.1 المشاكل كلها متعلقه بالفيجا كنت بتفرج علي فيديو من مخرج hd علي التي في وانا بفصل الجاك بعد ما اتفرجت اتفاجائت ان الشاشه هنجت ومبقتش عارف اتحكم في الجهاز بعدها عملت فصل بور للجهاز طبعا عشان يفتح تاني فضل اكتر من 10 دقايق بعدها لقيت دقه الشاشه بتتغير لوحدها وبيبدل ما بين الفيجتين لوحده عامل رعشه مابينهم زي الوميض السريع وحتي مش بلحق اشوف الايقونات لدرجه ان حسات ان في مشكله هارد وير حصلت للجهاز رجعت تاني طبعا للويندوز 8.1 بس استغربت جدا وانا بفرمط القطاع الخاص بالسستتم لقيته عمل قطاع وهمي بنفس مساحه قطاع الويندوزطبعا عملتله دليت ونزلت الويندوز والجهاز بيعمل بطريقه سليمه دة تجربتي مع ويندوز 10 صباحومشاكل للفيجا

هو في استفسار لو حد عنده خلفيه فصل كابل ال HD في مشكله والجهاز مفتوح انا بعملها كتير هو بيقطع الصوت عن السماعات بتاعه اللاب وسماعات التي في الصوت بيخرج منها وشكرا
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmadrashad ; 08-07-2015 الساعة 20:56 سبب آخر: ملحوظه

أكبر خطاء فصل اى كيبل والكمبيوتر يعمل
    ممكن يسبب مشكلة كبيرة لك اخى
    تحياتى

أكبر خطاء فصل اى كيبل والكمبيوتر يعمل
    ممكن يسبب مشكلة كبيرة لك اخى
    تحياتى
    السلام عليكم ورحمه الله

مشكور جدا اخي علي المرور والمعلومه الصراحه مكنتش متخيل ان فصل الجاك الاتش دي و اللاب شغال فيه مشكله وخصوصا اني ولا بكون مشغل فديو ولا جميز بس انا شكيت ان المشكله الي حصلت بسبب الفصله ده عشان كدة كتبتها ملحوظة وشكرا

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات