صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 40

الموضوع: هل سعة التحميل 250 جيجا لسرعة 4 ميجا كافية ؟

مشرف سابق الصورة الرمزية ahmadrashad

رد: هل سعة التحميل 250 جيجا لسرعة 4 ميجا كافية ؟

عموما تعليقي الاخير ان نظام قاعدة البيانات الي بيتوزع بيه السرعات اصلا وكميات التحميل دة نظام اتوماتيكي اي نعم الانظمه دة بتتغذي من قاعدة بيانات محطوطه من اشخاص بس الانظمه دة كل ما بتزيد ذكاء مع المشاكل,, وارد جدا تحصل اخطاء في التقدير او مشاكل فرعيه علي اساسه يتم تقييم مشكله غلط بس مش معني كدة ان السستتم مستهدف حد وعايز يعمل مشكله معاه لانها مش من مصلحه الشركه انها تخسر عملاء ليها فتدي فرصه لحد يسواء سمعتها,,,, وانا هدي مثال تقريبي بخصوص ان الكبلات متستحملش في ناس كتيره مرت بالمشكله دة وهي بتركب تكييف عندها لو مثلا حد ركب تكييف قدرته 3 حصان لازم يكون كبل الكهرباء الي بيغذي التكييف 4*2 دة علي اقل تقدير طب لو حد شغله علي 2*2 هيشتغل ولا لاء الواقع بيقول انه هيشتغل ولان التكييف بيمر بظروف تشغيل صعبه في الصييف الكبل هيجيله وقت وهيسخن جامد جدا وهتكون النتيجه ان الكبل هيتحمص وممكن والكلام دة انا شوفته حصل عند ناس عمل حريق في الشقه بالكامل ربنا يحفظ الجميع الي اقصده مش كل حاجه تنفع معناها انها متعملش مشاكل وشكرا

عضو فضي الصورة الرمزية ahmed601

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadrashad مشاهدة المشاركة

عموما تعليقي الاخير ان نظام قاعدة البيانات الي بيتوزع بيه السرعات اصلا وكميات التحميل دة نظام اتوماتيكي اي نعم الانظمه دة بتتغذي من قاعدة بيانات محطوطه من اشخاص بس الانظمه دة كل ما بتزيد ذكاء مع المشاكل,, وارد جدا تحصل اخطاء في التقدير او مشاكل فرعيه علي اساسه يتم تقييم مشكله غلط بس مش معني كدة ان السستتم مستهدف حد وعايز يعمل مشكله معاه لانها مش من مصلحه الشركه انها تخسر عملاء ليها فتدي فرصه لحد يسواء سمعتها,,,, وانا هدي مثال تقريبي بخصوص ان الكبلات متستحملش في ناس كتيره مرت بالمشكله دة وهي بتركب تكييف عندها لو مثلا حد ركب تكييف قدرته 3 حصان لازم يكون كبل الكهرباء الي بيغذي التكييف 4*2 دة علي اقل تقدير طب لو حد شغله علي 2*2 هيشتغل ولا لاء الواقع بيقول انه هيشتغل ولان التكييف بيمر بظروف تشغيل صعبه في الصييف الكبل هيجيله وقت وهيسخن جامد جدا وهتكون النتيجه ان الكبل هيتحمص وممكن والكلام دة انا شوفته حصل عند ناس عمل حريق في الشقه بالكامل ربنا يحفظ الجميع الي اقصده مش كل حاجه تنفع معناها انها متعملش مشاكل وشكرا
    يعنى ممكن تشترك عرض 4 ميجا بى 220 جنية تبع tedata و النت يشتغل شهر بدون مشاكل
    و الشهر الية بعده اروح ادفع 220 جنية حق سرعة 2 ميجا يخفضم لى السرعة من 4 ميجا الى 360 كيلو و يقلولى عيب خط ؟ و المشكلة تظهر بعد ما ادفع الاشتراك في التو و الحين ؟ مجرد ما اروح القى السرعة قلة الى 360 كيلو ؟
    و الشركة التانية لو عيب خط هتوصل لى سرعة 8 ميجا و سرعة التحميل عندى 1.2 ميجا / الثانية ؟ و كمان موصلين سرعة النت 9 ميجا بدون مشاكل ؟
    https://www.speedtest.net/my-result/4552210869
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmed601 ; 03-08-2015 الساعة 08:52

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فاروق غازي مشاهدة المشاركة
    طبعًا الموضوع كان محدد في طلب نصيحة من الأعضاء بخصوص الانتقال لأحد السرعات المحدودة الكمية الجديدة لكن كالعادة انحرف مسار الموضوع إلى الحكم على حال تقديم خدمات الانترنت في مصر بشكل عام
    والحقيقة الموضوع ده كبير ومحتاج عمل موضوع خاص لكن أنا هلتزم بأساس الموضوع وهضيف على كلام الإخوة أصحاب الردود الأولى معلومة بسيطة
    وهي إنك بعد ما تنقل على سرعة الـ 2 ميجا محدودة الكمية بسعة 250 جيجا تقدر ترجع لأي سرعة غير محدودة مرة تانية سواء سرعة الـ 2 ميجا الغير محدودة اللي كنت عليها
    أو أي سرعة تانية غير محدودة في ماعدا سرعة 512 كيلوا والرجوع بدون أي مصاريف إضافية ومن تاني شهر لو حبيت المهم يكون قبل الميعاد الرسمي لبدأ شهر جديد على حسب تاريخ تجديد اشتراكك
    وأنا شايف إن دي ميزة جميلة جدًا بتمكنك من تجربة السرعات الجديدة وتخليك تشوف هتتناسب مع استخدامك ولا لا لو اتناسبت يبقى تمام جدًا استفدت بضعف السرعة ونفس السعر والسعة مكفياك
    لو مش هتتناسب معاك هترجع بسهولة من الشهر اللي بعده لسرعتك القديمة بدون أي مصاريف إضافية وده اللي هعمله إن شاء الله في ميعاد تجديد اشتراكي هنقل لضعف السرعة بنفس السعر
    وشوف هتتناسب مع استخدامي ولا لا وأقرر من الشهر اللي بعده وفي الأخير المعلومة دي موثوقة ومصدرها قسم الفواتير والمبيعات في تي إي داتا
    الكلام ده ناس كتير بتقول عكسة !
    لو مشترك جديد لازم يطبق عليك النظام ده !
    لو مشترك قديم و غيرت للنظام ده خلاص مش هتعرف ترجع لنظامك القديم تانى !
    و أخيرا شركة tedata ذي ما وضحة للناس و ذي ما كل الناس عرفة شركة حرامية يعنى ممكن تشترك مساحة تحميل مثلا 200 جيجا سرعة 4 ميجا و بعد فترة تلاقية يقلك المساحة خلصة بالرغم انك مثلا يا دوب محمل 60 % من قيمة الاستهلاك !
    مش عارف لية في ناس بتكدب انهم نصبم علية و في ناس كتير عرفة انهم نصابين !
    مهو حاجة من 2 يا امه الية بيكدب ده ميعرفش حاجة لا امه تبع الشركة و داخل يعمل لهم دعاية !

برنامج tedata 4U الاشتراك سعره 220 جنية السرعة الية وصلة من الشركة الحرامية tedata هى 360 كيلو

السرعة على صفحة الروتر 360 كيلو !

و بعدين انا حبيت احذر صاحب الموضوع من النصب في الشركة دى !
    قلتلة متشتركش نت بمساحة هو اخد بالتحذير كان بها مش مصدق يشترك النظام ده و ميرجعش يندم بعد كده !

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=425926

دى سرعة النت دلوقتى تبع الشركة التانية !
    https://www.speedtest.net/my-result/4552925206
    فين بقى الخط لا يتحمل سوى سرعة 360 كيلو ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed601 مشاهدة المشاركة
    يعنى ممكن تشترك عرض 4 ميجا بى 220 جنية تبع tedata و النت يشتغل شهر بدون مشاكل
    و الشهر الية بعده اروح ادفع 220 جنية حق سرعة 2 ميجا يخفضم لى السرعة من 4 ميجا الى 360 كيلو و يقلولى عيب خط ؟ و المشكلة تظهر بعد ما ادفع الاشتراك في التو و الحين ؟ مجرد ما اروح القى السرعة قلة الى 360 كيلو ؟
    و الشركة التانية لو عيب خط هتوصل لى سرعة 8 ميجا و سرعة التحميل عندى 1.2 ميجا / الثانية ؟ و كمان موصلين سرعة النت 9 ميجا بدون مشاكل ؟
    طب هل انت متاكد ان خطك نفس الخط مغيرهوش بعلاقات الشركه التانيه انا ليه واحد زميلي كان عايز يفتح سايبر جه يشترك في الشركه قالوليه "خطك مينفعش الخدمه اصلا علية" وكانت شركه تي داتا بعد ما قعد اسبوع مستني الرد عشان يروح يدفع ويقدم المهم دية لقمه عيش وهيفتح سايبر طلع يعرف حد في المركز العمومي للسنترالات في القاهره لانه من اسكندريه راح كبله اتغير لنحاسي واتبعت فاكس لشركه ان الخط وصلت عليه الخدمه بعد يومين بعد ما كان هيستني 10 ايام دة لو كان الخط ينفع اصلا,,, بعلاقاته و طبعا فلوسه قدر يخلي الخط ينفع والخدمه تيجي في يومين تفتكر في شركه هتقدر تحل مشاكل البنيه التحتيه بعلاقاتها ولحد كام خط هتقدر تصمد وهل هي هتكسب في الاخر الموضوع عايز دراسه شويه وشكرا

طب هل انت متاكد ان خطك نفس الخط مغيرهوش بعلاقات الشركه التانيه انا ليه واحد زميلي كان عايز يفتح سايبر جه يشترك في الشركه قالوليه "خطك مينفعش الخدمه اصلا علية" وكانت شركه تي داتا بعد ما قعد اسبوع مستني الرد عشان يروح يدفع ويقدم المهم دية لقمه عيش وهيفتح سايبر طلع يعرف حد في المركز العمومي للسنترالات في القاهره لانه من اسكندريه راح كبله اتغير لنحاسي واتبعت فاكس لشركه ان الخط وصلت عليه الخدمه بعد يومين بعد ما كان هيستني 10 ايام دة لو كان الخط ينفع اصلا,,, بعلاقاته و طبعا فلوسه قدر يخلي الخط ينفع والخدمه تيجي في يومين تفتكر في شركه هتقدر تحل مشاكل البنيه التحتيه بعلاقاتها ولحد كام خط هتقدر تصمد وهل هي هتكسب في الاخر الموضوع عايز دراسه شويه وشكرا
    ايوة نفس الخط و الخط كان شايل سرعة 4 ميجا مع تى اى دتا و اخر شهر بقى 360 كيلو بسبب الاشتراك في العرض
    دلوقتى الخط شايل 8 ميجا و لا مشاكل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed601 مشاهدة المشاركة
    ايوة نفس الخط و الخط كان شايل سرعة 4 ميجا مع تى اى دتا و اخر شهر بقى 360 كيلو بسبب الاشتراك في العرض
    دلوقتى الخط شايل 8 ميجا و لا مشاكل
    انت كدة مفهمتنيش انا بتكلم علي الكبل الارضي الشركه بعلاقتها ممكن تحوله من الكبينه العموميه في الخفاء ومحدش واخد باله من خط تاني شغال علي سرعه ضعيفه او معندهوش انترانت اصلا بس كبله التست بتاعه قوي دة شغل شركات سيبك بقي من الكام متر سلك الي عندك دة كبلات ممدودة تحت الارض مسافات بلاد تشيلها وبلاد تحطها بالاضافه ان الاجهزة بتاعه تي داتا اتشالات من خطك واتركب شغل جديد فالموضوع برضو في تحديث اجهزة المهم الاجهزة دة تصمد مع الوقت وميحصلهاش مشاكل

انت كدة مفهمتنيش انا بتكلم علي الكبل الارضي الشركه بعلاقتها ممكن تحوله من الكبينه العموميه في الخفاء ومحدش واخد باله من خط تاني شغال علي سرعه ضعيفه او معندهوش انترانت اصلا بس كبله التست بتاعه قوي دة شغل شركات سيبك بقي من الكام متر سلك الي عندك دة كبلات ممدودة تحت الارض مسافات بلاد تشيلها وبلاد تحطها بالاضافه ان الاجهزة بتاعه تي داتا اتشالات من خطك واتركب شغل جديد فالموضوع برضو في تحديث اجهزة المهم الاجهزة دة تصمد مع الوقت وميحصلهاش مشاكل
    خط النت الواصل من tedata كانم مخفضين لى السرعة
    الشركة التانية ادتنى السرعة كاملة

طب ما ده وضع قائم مع كل الشركات الي بيعدي سعه التحميل او الاستخدام العادل او بيدخل عرض اول ما بيعدي الحدود بيخفضو ليه السرعه بل بالعكس الشركه التانيه كدة انت هتسحب بالسرعه العاليه 120 جيجا بسرعه جدا هتعمل ايه لو خفضولك السرعه هتقول عليهم ذي تي داتا ولا هيكون الوضع اي

مشرف سابق الصورة الرمزية ayoub_bob

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فاروق غازي مشاهدة المشاركة
    تمام يا أخ أيوب مشكور على التنبيه والـ 200 جيجا معقولين برده لاستخدام منزلي
    وفي الأخير هي تجربة والنتائج هتظهر بعد شهر من تطبيق النظام الجديد والحمد لله إنه اختياري
    والله اخى محمد سوف تكون صدمة للأغلبية
    لان لى صديق مشترك معهم سرعة 8 ميجا وكانو اعطوة 180 جيجا هذا قبل عرض النصب الجديد
    المهم صديقى هذا لة اخ فى امريكا يتكلمو مع بعضهم صوت وصورة ويرفع لة صور وحفلة فرح تخص عائلتهم
    المهم سافر القاهرة ورجع كان استخدم النت لمدة نقول اسبوعين او ثلاثة ولما رجع تفاجاء ان السرعة عندة زبالة
    تكلم معهم عارف قالو لة اية انة استهلك 180 جيجا هههههههههههه اقسم لك بالله هذا حصل لصديقى مع داتا
    عارف معنى الكلام دة اية معنها ان الابلود ايضا والتصفح والشات وكل شيىء بيتم حسابة انة دون لود مع الشركة النصابة هذة
    واخر ما ذهق صديقى منهم الان اشترى خط جديد وجارى التعاقد مع شركة دى لينك لان داتا مطلعة عينة ليخرج من اشتراكهم
    تحياتى لك

سرعه ال 8 ميجا لاسف الشركات في مصر بتتعامل مع مستخدمينها علي شقين اولا المرفهين ودول مش هتفرق معاهم الفلوس وهيجددو او الي بيوزع وعامل شبكه صغيرة مع جيرانه وده مخالف للشركه لان مش معقوله حد هيكون متوسط دخله ضعيف وهيشترك في سرعه 8 ميجا لوحدة الا اذا كان معاه فلوس مش فارقه او الانترانت مصدر استثمار بالنسبه ليه وبيقدر يجيب من وراة فلوس الوضع في مصر لاسف الشديد بيتم التعامل مع البنيه التحتيه و التعامل مع الاشخاص من هذا المنطلق حتي اشعار اخر وشكرا

طب ما ده وضع قائم مع كل الشركات الي بيعدي سعه التحميل او الاستخدام العادل او بيدخل عرض اول ما بيعدي الحدود بيخفضو ليه السرعه بل بالعكس الشركه التانيه كدة انت هتسحب بالسرعه العاليه 120 جيجا بسرعه جدا هتعمل ايه لو خفضولك السرعه هتقول عليهم ذي تي داتا ولا هيكون الوضع اي
    يا أستاذ هو انت شغال تبع شركة تى اى دتا ؟ داخل تعمل لهم دعاية ؟
    ارجع لكلامى انا قلت انى مشترك عرض دفعة حق 2 ميجا و اخدت 4 ميجا و السرعة كانت مظبوطة طول الشهر و لما الشهر خلص المفروض ادفع اشتراكى يوم 18/6/2015 دفعة الاشتراك يوم 21/6/2015
    اذاى بقى هخلص سعة تحميل 300 جيجا على نت 2 ميجا في 3 أيام ؟
    هل نت 2 ميجا بيحمل 300 جيجا في 3 أيام ؟؟؟؟؟؟
    انا قلة ادم عرض و لما رحت الشهر الية بعده ادفع فلوس مجرد ما دفعة للشركة الوسخه tedata الفلوس و روحت البيت تم خفض السرعة من 4 ميجا الى 360 كيلو !
    انت كل تبريراتك للشركة دى شركة كويسة اصل خطك مش كويس و مره تقلى استخدام عادل الخ ( انت شغال تبعهم ؟ )

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayoub_bob مشاهدة المشاركة
    والله اخى محمد سوف تكون صدمة للأغلبية
    لان لى صديق مشترك معهم سرعة 8 ميجا وكانو اعطوة 180 جيجا هذا قبل عرض النصب الجديد
    المهم صديقى هذا لة اخ فى امريكا يتكلمو مع بعضهم صوت وصورة ويرفع لة صور وحفلة فرح تخص عائلتهم
    المهم سافر القاهرة ورجع كان استخدم النت لمدة نقول اسبوعين او ثلاثة ولما رجع تفاجاء ان السرعة عندة زبالة
    تكلم معهم عارف قالو لة اية انة استهلك 180 جيجا هههههههههههه اقسم لك بالله هذا حصل لصديقى مع داتا
    عارف معنى الكلام دة اية معنها ان الابلود ايضا والتصفح والشات وكل شيىء بيتم حسابة انة دون لود مع الشركة النصابة هذة
    واخر ما ذهق صديقى منهم الان اشترى خط جديد وجارى التعاقد مع شركة دى لينك لان داتا مطلعة عينة ليخرج من اشتراكهم
    تحياتى لك
    ده الية انا قلتة بالظبط !
    هيقلولك ليك مثلا 300 جيجا هوب بعدها بكام يوم خلصم سليم اية بقى الية هيثبت ؟ سرقم لك في المساحة في النت و مفيش اى دليل ووقت ما تشتكى هيقلك الروتر اكيد عندك بالواى فاى و اكيد حد سرق منك النت و كل الكلام الفارغ ده و ممكن يقلك ده هو استهلاكك عجبك عجبك مش عجبك اتفلق
    و على فكره كلها شركات حرامية
    linkdsl برضة عندهم سياسة تحسين جودة الخدمة ذي الاستخدام الخامم بالظبط بس مبيقلقش مساحة تحميل قد اية
    كل الشركات حرامية و زعيم العصابة بتعهم tedata و اغلب الناس مشتركة مع رئيس العصابة و البعض مشتركين مع صبى رئيس العصابة
    تى اى دتا
    لينك
    فودافون
    اتصالات
    موبينيل
    كلهم حرامية
    فا انت امامك خيارين يا تشترك مع رئيس العصابة ( tedata ) لا تشترك مع صبى رئيس العصابة ( اى شركة أخرى )
    و البيك برص الكبير بتعهم المصرية للاتصالات
    و الية بيضحكم بية على الناس هو المركز القومى لتنظيم الاتصالات

التعديل الأخير تم بواسطة ahmed601 ; 05-08-2015 الساعة 01:28

عضو

ارجو اغلاق الموضوع يا جماعة. انا كان استفسارى عن حاجة معينة مش غرضى الدخول فى سجال عن مشكلة الانترنت فى مصر وشركات الانترنت.

كده الموضوع تفرع لاتجاة مالوش لازمة.

شكرا لكل الاراء اللى اتقالت.
    If it ain't broke, don't fix it

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المفضلات