النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: إنقذوني يا مشرفين وحلو معايا المشكلة دي

عضو

إنقذوني يا مشرفين وحلو معايا المشكلة دي

بسم الله الرحمن الرحيم

في الاول انا املك باور سبلاي لكن الباور دا ضرب فجأة . فكيتو عشان اشوف المشكلة فين بالظبط لقيت الفيوز محروقة لحد كدا الله ينور عليا . طبعا انا معاي باور سبلاي تاني قديم اخذت منو الفيوز ووضعتها في الاخر وبعد كدا جيت اشغل الباور ويا ريت ما شغلتو لكن ضرب تاني والفيوز الجديدة ضربت واتحرقت ومع العلم اني قيست المقاومة والترانسيستور وكل شئ بس في حاجة يمكن تكون هي السبب وهي الدايود لكن للاسف معرفش اقيسها ازاي . المهم واحد قالي قيسها بوضع طرف الافو عليها واذا قاست من جهة واحدة والجهة الاخري لا فأعلم انها سليمة واذا قاست من الجهتين فأعلم انها غير سليمة . وذهبت افك الباور ولقيت فية 9 دايود اربعة مع بعض واربعة اخرين ولكن ليس بحجم بعضهم وليس بنفس النوع وقيست الدايود ويا ريتني ما قيستهم ولقيتهم بيقيسو من الجهتين . فأرجوكم سا عدوني علي حل هذة المشكلة وهل الدايودات لها انواع معينة وهل يمكن ان اضع اي دايود مكان التالف اي مش من نفس نوعو وانا اسف طولت عليكم ولكم جزيل الشكر . اخوكم ابراهيم .

Post مشاركة: إنقذوني يا مشرفين وحلو معايا المشكلة دي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخي الكريم

أنا لست مهندس كهرباء وليست لدي الخبرة الكافية في تفاصيل مزود الطاقة
    ولكن لا أعتقد أن إصلاحه يتم بهذه السهولة .. وليست Fuse هي الشيء
    الوحيد الذي يتعطل، وقد جربت مثلك منذ زمن بعيد تغيير الـ Fuse الا أنها
    تحترق مباشرة بعد تشغيل المزود من جديد..
    فأعتقد أن المشكلة تكمن في مكان آخر مما جعل الـ Fuse تحترق
    فإذا تم إصلاح المشكلة تستطيع بعدها تركيب الـ Fuse الجديدة
    يتم أحياناً تغيير المحول الداخلي للكهرباء ( الدوائر الملفوفة )
    وهذا الإصلاح عادة ً يكلف ما قيمته أقرب من سعر مزود طاقة جديد.

هذا ما أعرفه والله أعلم

عضو

مشاركة: إنقذوني يا مشرفين وحلو معايا المشكلة دي

كلامك كلة مظبوط اخي الكريم ولكن العيب اعتقد من الدايود لان في اغلب الاحيان الدايود بيتلف بطريقة فظيعة وانا قيست الدايود وفعلا تالف لكن الدايود انواع وانا مش عارف اركب اي دايود ولا في بديل ولا اية وربنا يساعدني يا رب وزي انت ما قلت انا بردو مهندس صيانة يعني لازم اصلح العيب ومش مسألة اشتري واحد جديد وخلاص امال مهندس الصيانة لازمتو اية ومفيش حلاوة من غير نار ولا اية اخي الكريم .

خبير هاردوير محترف

رد: إنقذوني يا مشرفين وحلو معايا المشكلة دي

السلام عليكم
    صيانةالباور الرخيص بتكون اكثر من نصف سعره في الغالب ..انصحك اشتري واحد جديد و ريح بالك

عضو

مشاركة: إنقذوني يا مشرفين وحلو معايا المشكلة دي

يا اخي حمزة انت لم تقرأ مشاركتي . لو كنت قراتها كنت فهمت انا عاوز اية بالظبط اقراها وبعد كدا حتعرف مهندس الصيانة عاوز اية . يعني انت لو مهندس صيانة حتقول للزبون اشتري واحد غيرو بالطبع لا حتصلحو لانك مهندس صيانة وانا عشان اتعلم السوفت وير واتعلم ازاي اركب جهاز كمبيوتر واعرف العيب اذا كان من الرامات او الهارد او غيرو اتلفت حجات كتير بس في الاخر وصلت اني اكون مهندس بالفعل بس بالمصابرة والعزيمة والاصرار والحمد للة . وتحياتي اخ حمزة .

اداري سابق

رد: إنقذوني يا مشرفين وحلو معايا المشكلة دي

كل مكون من مكونات مزود القدرة له مواصفاته الخاصة

فالفيوز مثلاً له تيار وجهد
    الدايود له تيار وجهد هو الآخر

ثم تأتي المقاومة ولها طاقة بالواط وشدة المقاومة بالآوم
    وأيضاً المكثفات وتقاس بشدة الجهد والسعة بالمياكروفاراد أو أقل غالباً ( نادراً ما نحتاج لسعات كبيرة وإن زادت فتكون بالميللي فاراد ونادراً جداً ما تزيد عن 10 مللي فاراد = 10000 مايكروفاراد )

إذا الفيوز راح فهذا يعني وجود حمل كبير على مزود القدرة وأغلب حالات الحمل الكبير تكون نتيجة وجود دائرة قاصرة Short مثل توصيل سلكي الطاقة مباشرة مع بعضهما...

إذا الدايود أو المقاومة راحت فهناك احتمالين
    1- أن يكون الدايود أو المقاومة من نوعية سيئة لاتتحمل القيمة الإسمية لها
    2- أن يكون هناك حمل زائد ( ولكن ليس كبير ) على مزود الطاقة، يحصل هذا عادة لمزودات الطاقة الرخيصة بشكل خاص...
    [CENTER]نظر يحيى بن معاذ يوماً إلى إنسان وهو يُقبّل ولداً له صغيراً فقال : [COLOR=red]أتحبه ؟[/COLOR] قال : [COLOR=red]نعم [/COLOR]، قال : [COLOR=red]هذا حبك له إذ ولدته فكيف بحب الله له إذ خلقه ؟[/COLOR][/CENTER]

[CENTER]ورأى يوماً رجلاً يقلع الجبل في يوم حار وهو يغني، فقال : [COLOR=red]مسكين ابن آدم قَلْعُ الأحجار أهون عليه من ترك الأوزار.[/COLOR].[/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=alkhalaf&t=155660[/IMG][/CENTER]

[CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=117801"][COLOR=red]كُن عربياً :[/COLOR] [COLOR=blue]استخدام المصطلحات التقنية العربية[/COLOR][/URL][/B][/FONT][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][B][FONT=Arial][SIZE=4][/SIZE][/FONT][/B] [/CENTER]
    [CENTER][B][FONT=Arial][SIZE=4][COLOR=sienna]فليعذرني جميع الأخوة والأخوات[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [CENTER]لن أقوم بتقييم أي موضوع أو رد لايستخدم اللغة العربية الفصحى أو يستخدم كلمات أجنبية بحروف عربية[/CENTER]