النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: استفسار توافق مع معالح E8400 !

عضو الصورة الرمزية ahmed abouelkhe

Question استفسار توافق مع معالح E8400 !

انا عندى معالج Core2Due E8400 فكرت اشترى كارت شاشة للجهاز , لاقيت بعض الكروت الكويسة , فكنت عاوز اسأل عن مىدى توافق الكروت مع المعالج , ومن الكروت ديت : GTX 750 و GTX 750 Ti و R7 260x , انا عاوز المنصة كلها لمدة سنة ونص بس "لحد لما اغير المنصة كلها" , وانا عاوز اشغل ألعاب زي GTA V من Medium الى High , فما الأحسن للمعالج ؟ | مع العلم انى عاوز جديد ويشغلى العب فوق الـ 25 FPS على الأعدادات الى زكرتها | .

وشكراً مقدماً :D

عضو فضي الصورة الرمزية bisotiger

رد: استفسار توافق مع معالح E8400 !

صعب تشغيل لعبة gta v مع هذا المعالج بطريقة سلسة وجيدة هتواجه تقطيع بالعبيط :D

My Pc

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bisotiger مشاهدة المشاركة
    صعب تشغيل لعبة gta v مع هذا المعالج بطريقة سلسة وجيدة هتواجه تقطيع بالعبيط :D
    ازاى حضرتك يعنى , اانا دخلت شوفت اكتر من فيديو على تشغيل GTA V على E8400 و المعالج مشغل اللعبة بسلاسه وكويس مع كروت زى GTX 750 , HD 7770 , GT 740 , R7 260 , ياريت حضرتك تراجع معلوماتك !

شوف ده : 1/ https://www.youtube.com/watch?v=sgtf9aArhcU
    2/ https://www.youtube.com/watch?v=N4rdMVL2XSw

عضو

طب ما تحاول تحدثه شويه انا عندى نفس المعالج وبدور على حاجه اعلى شويه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mega00000 مشاهدة المشاركة
    طب ما تحاول تحدثه شويه انا عندى نفس المعالج وبدور على حاجه اعلى شويه
    يا باشا اانا اصلاً عاوز المنصه كلها لحد السنة الى جية فا مش عاوز اصرف كتير , لأنى هشترى جهاز تانى !

مشرف سابق الصورة الرمزية whiteknights

كل من gtx 750 ti او r7 260x متوافقين مع المعالج و مناسبين اكتر مع شاشة بدقة أقل من 1920x1080

عضو برونزي

متصدقش اي فيديو موجود علي اليوتيوب لان اغلبها بيبقي مش حقيقي انا برضو كنت عايز اشغل لعبة gta iv اللي هي المفروض اقل من gta v وكان عندي جهاز amd وشوفت فيديو لواحد مشغلها علي اعدادات عالية علي كارت شاشة gt 610 و معالج e8500 وروحت اشتريت جهاز جديد بمعالج e8500 وكارت شاشة gt 610 ولما شغلت اللعبة علي اقل اعدادات كانت بطيئة بشكل رهيب ومعرفتش العبها وبيعت الجهاز وخسرت فيه

الخلاصة لعبة جاتا v من الالعاب اللي بتحتاج معالج قوي اقل شي معالج من سلسلة معالجات quad core عشان تشغل اللعبة من غير تقطيع علي اعدادات متوسطة لكن لو عايز تشغل اللعبة علي اعدادات عالية يبقي معالج i5 من الجيل التالت او الرابع مع كارت شاشة gtx 750 ti او gtx 660 ، انا شخصيا بعد ما بيعت الجهاز اشتريت بورده h81 ومعالج i5 4440 وقريب هشتري كارت الشاشة وده افضل حل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salahali244 مشاهدة المشاركة
    متصدقش اي فيديو موجود علي اليوتيوب لان اغلبها بيبقي مش حقيقي انا برضو كنت عايز اشغل لعبة gta iv اللي هي المفروض اقل من gta v وكان عندي جهاز amd وشوفت فيديو لواحد مشغلها علي اعدادات عالية علي كارت شاشة gt 610 و معالج e8500 وروحت اشتريت جهاز جديد بمعالج e8500 وكارت شاشة gt 610 ولما شغلت اللعبة علي اقل اعدادات كانت بطيئة بشكل رهيب ومعرفتش العبها وبيعت الجهاز وخسرت فيه

الخلاصة لعبة جاتا v من الالعاب اللي بتحتاج معالج قوي اقل شي معالج من سلسلة معالجات quad core عشان تشغل اللعبة من غير تقطيع علي اعدادات متوسطة لكن لو عايز تشغل اللعبة علي اعدادات عالية يبقي معالج i5 من الجيل التالت او الرابع مع كارت شاشة gtx 750 ti او gtx 660 ، انا شخصيا بعد ما بيعت الجهاز اشتريت بورده h81 ومعالج i5 4440 وقريب هشتري كارت الشاشة وده افضل حل

كلام حضرتك صح 100% , بس انا هفهم حضرتك مجموعة نقاط كده ويا ريت تسمعنى كويس ,

اولاً : انا عارف ان مش كل فيديوهات اليوتيوب بتبقى صادقة , لاكن انا متأكد ان المعالج هيشغل العبة , ببساطة لأنى دورت فى الموضوع دوت كثيراً جداً ومستحيل يكون اكتر من 50 فيديو على خطأ -_- وانا سألت ناس صحابى وعرفت ان المعاللج مش هيشغل اللعبة على VeryHigh , لاكن المعالج هيشغل اللعبة وانا اصلاً عاوز اشغلها لمدة عام واحد بس لحد لما اشترى معالج | I5-4970K | بمعنى انا عاوز اشغل العبة على اعلى من 25 فريم واستمتع وخلاص بيها .

ثانياً : بالنسبة لقصتك مع GTA IV اانا عارف ان اللعة بطيئة , نزل الابديت بتاعها وهتكون احسن و على فكرة انت اتسرعت فى شراء الجهاز ... :D

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات