صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 34

الموضوع: { 5 } سؤال اليوم الخامس من المسابقه الرمضانيه 2016

عضويه جديده
    Hardware Nerd

رد: { 5 } سؤال اليوم الخامس من المسابقه الرمضانيه

هو في لوحات ام للاجهزة المنزلية بتدعم registered memory ؟

عضوية جديدة

السلام عليكم
    الرام إما أن تكون ECC أو non ECC
    كما إضافة لامتلاكها احد الخيارات في الأعلى فهي إما أن تكون buffered أو unbuffered
    والنوع الأكثر اعتمادا هو Unbuffered Non-ECC RAM
    unbuffered= unregistered
    فمثلا على منصة Skylake الرام المدعومة تكون Unbuffered non ECC
    لذلك يجب ان يكون الخيار الرابع صحيح

عضويه جديده
    Hardware Nerd

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmad Elyyan مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    كما إضافة لامتلاكها احد الخيارات في الأعلى فهي إما أن تكون buffered أو unbuffered
    unbuffered= unregistered
    انا كنت السه هقول كده
    عشان الbuffered او ال regestered مختلفة عن ال ECC و تكنولوجيا ال ECC احدث من ال buffered لذا المفروض تبقي الاجابة الرابعة الاصح لانها التكنولوجيا الاقدم ففي لوحات ام كتير بتكون unregistered مع عدم ذكر ال ECC لانها لم تخترع بعد! ولاكن المتطرض أن يكون في اجابة بها الاختيارين معا unregistered و non-ECC

عضويه جديده
    Hardware Nerd

الكلام ده من علي wikipedia اظن الاجابة الرابعة هي اللي صح

Registered, or buffered, memory is not the same as ECC; these strategies perform different functions. It is usual for memory used in servers to be both registered, to
    allow many memory modules to be used without electrical problems, and ECC, for data integrity. Memory used in desktop computers is neither, for economy. However, unbuffered (not-registered) ECC memory is available,
    [29] and some non-server motherboards support ECC functionality of such modules when used with a CPU that supports ECC.[30]Registered memory does not work reliably in motherboards without buffering circuitry, and vice versa.

التعديل الأخير تم بواسطة Yshoair ; 24-06-2016 الساعة 18:45

عضو
    Hardware Nerd

السلام عليكم
    unbuffered= unregistered
    نفس المعلومات اللى عندى والمفروض ان الاختيار الرابع صحيح
    بس اكيد فى تفسير للاختيار الثانى وان شاء الله احد المشرفين يتكرم بالتوضيح لنا لتصحيح معلوماتنا لعدم تكرار اخطاءنا مره اخرى
    ولا اعترض نهائى ع الاجابه وكل التوفيق للمشتركين

عضوية جديدة

اخي buffured هي نفسها registered فقط اختلاف تسمية مش مبدأ أقدم وأحدث

عضو الصورة الرمزية Taz92

الأسئلة كانت مش طبيعية! فوق مستواي للأمانة...
    مع إنّي دوّرت منيح عالإنترنت... خصوصاً السّؤال الأوّل ما لقيت أيّ إشي جايب سيرة الـcontroller...

بس في ناس ما شاء الله 25/25... أبدعتم...
    ارحمونا شوي بس... إخوانكم إحنا...

عضوية جديدة

الأسئلة سهلة وبتلقاها عالنت بسهولة كمان يعني مثلا السؤال الأول جوابه بصفحة مواصفات المذر بورد الرسمية
    بس الأسئلة تفتقر إلى الوضوح وترجمة المصطلحات الانجليزية بتصعب الفهم

عضويه جديده
    Hardware Nerd
    الصورة الرمزية MahmoudMustafaM

اجابة SATA Express connector للسؤال الاول خطا؟

عضويه جديده
    Hardware Nerd

اخي buffured هي نفسها registered فقط اختلاف تسمية مش مبدأ أقدم وأحدث
    انت قصدك علي انا ولا احد اخر ؟
    انا كان قصدي ب"
    ال"buffered او ال regestered" انهم واحد , اظن اعتبروا الاختيار non ECC هو الحل لان معظم لوحات الام الحاليه مكتوب بها هذا ولاكن ليس معناه انها الاكثريه لانها تكنولوجيا جديده نسبيا بمعني ان لوحات الام القديمه كان يكتب بها دعم ذاكره buffered او unbuffered دون ذكر الECC لانه لم يخترع بعد
    و ممكن ان يكون هناك انواع ذاكرة buffered non-ECC او un-buffered ECC او buffered ECC او un-buffered non-ECC لذالك كان يجب وجود خيارات بها النوعان معا وإلا يجب إعتبار الخياران الثاني و الرابع كلاهما صحيحان
    التعديل الأخير تم بواسطة EvilNeo ; 24-06-2016 الساعة 21:58

عضو
    Hardware Nerd

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EvilNeo مشاهدة المشاركة
    انت قصدك علي انا ولا احد اخر ؟
    انا كان قصدي ب"
    ال"buffered او ال regestered" انهم واحد , اظن اعتبروا الاختيار non ECC هو الحل لان معظم لوحات الام الحاليه مكتوب بها هذا ولاكن ليس معناه انها الاكثريه لانها تكنولوجيا جديده نسبيا بمعني ان لوحات الام القديمه كان يكتب بها دعم ذاكره buffered او unbuffered دون ذكر الECC لانه لم يخترع بعد
    و ممكن ان يكون هناك انواع ذاكرة buffered non-ECC او un-buffered ECC او buffered ECC او un-buffered non-ECC لذالك كان يجب وجود خيارات بها النوعان معا وإلا يجب إعتبار الخياران الثاني و الرابع كلاهما صحيحان
    لو كلام حضرتك صح معناه ان الاختيار الرابع صحيح نرجو من احد المشرفين التكرم والتوضيح لنا ليس اكثر
    وبشكر القائمين ع المسابقة وخاصة كلا من المشرف MaHmOuD ZeRo و Phenomenon

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MahmoudMustafaM مشاهدة المشاركة
    اجابة SATA Express connector للسؤال الاول خطا؟
    نعم اخى الاجابه خاطئه SATAe Controller مدمج برقاقه النظام PCH Chipset بل يمكن اضافه رقاقه اضافيه ايضا على حساب مصانع اللوحات الام لزياده اعدادها
    بالاضافه ان السؤال كان يسال عن كيفيه زياده اعداد SATAIII 6Gb/s وليست SATAe 10Gb/s 16Gb/s

______________________ جارى الاهتمام بتوضيح اجابه السؤال الرابع امس

اعزائى الكرام :
    السؤال الرابع امس او اول امس الخاص بتوضيح النوع الاكيد من الذواكر اللازم تدعيمه من اللوحات الام المكتبيه
    واجابته الوحيده من الاختيارات هى Non-ECC Memory

قبل اى شىء حضراتكم لازم تتاكدوا اننا منقدرشى نقلل من خرتكم " العكس هو صحيح "
    احنا واثقين فى خبرتكم وخصوصا الموجودين فى هذه الصفحه وغيركم خصوصا من هم فوق 20 نقطه

بالامس ارسلت لنا من بعض الاعضاء جميع الاجابات صحيحه بعد لحظات من وضع الاسئله
    ارسلت ايضا جميع الاجابات صحيحه لعدد كبير جدا ونكتشف ان الخطا الوحيد بها هى الاسئله الاسهل كالسؤال الاخير على سبيل المثال

السؤال الرابع امس هو متل السؤال الثالث اول امس بالضيط وبالرغم انه اسهل سؤال الا ان التلاعب فى طريقه طرحه هو ملعبنا الوحيد

سؤال طاقه منفذ 6pin PCIe والاكبر 8pin PCIe هل من الصعب ان نقوم بطرح سؤال على شكل " اذكر مقدار الطاقه التى يستطيع كلاهما تقديمه ؟

ولكن احنا مش فى مدرسه بالصف الاول الابتدائى عشان نكتشف خبرتكم هل عندكم المقدره على الجمع والطرح الصحيح ام لا .
    واثقين مليون الميه انكوا عندكوا المقدره على التوصل لمعرفه منسوب طاقه كل من المنفذين
    بالتاكيد " مش قضيه " لما كل واحد فينا يكتب how much power can PCIe 6pin connector Deliver / Feed / Give- The GPU
    ويخرج ليه ملايين الاجابات من مواقع الهاردوير الاجنبيه او وييكي او اى مصدر وتجمع الاتنين وتطرح ونزرع الاجابه
    من اولى لتالته ابتدائى يمكن اصغر منهم يقدر ينفذ العمليه لكن احنا مش فى مدرسه عشان نبنى مستوى الخبره على قدره الجمع والطرح فقط
    ولذلك جاء السؤال بهذا الشكل وبشكل يوضح بنسبه 99.9% انه مش عاوز منسوب طاقه كل منهم وانما عاوز اقصى منسوب طاقه لمعالج الجرافيك لو جاى بيهم

سواء تفهمنا الامر او وقعنا به فالاجابه الصحيحه للسؤال وبدون وضع اختيارات حتى يستطيع اكثر من 50 متسابق معرفتها وهذا هو المطلوب .

اما بخصوص السؤال الرابع المتعلق بنوع الذواكر : عجبا لامركم , لان اجابتكم جميعها وفى هذه الصفحه تتضارب مع بعضها البعض
    فى اعلى الصفحه تذهب للاجابه على ويكى " دا شىء احنا متاكدين منه " ويبدا يدخلك فى متاهة ذواكر Registered vs Unregistered vs FB الى اخره
    الا انك لم تهتم على الاطلاق او تعتقد ان شركات اللوحات الام لا تهتم بتوضيح الاجابه لجميع المستهلكين على حد سواء بفقره خصائص الذواكر

سواء كانت Registered vs Unregistered vs FB فهل تعلم اى نوع منها مدعوم للوحتك ؟ انا شخصيا لا اعلم
    فبالفعل كما تفضلتم قد تاتى اى منها ECC vs Non ECC ولكن هل RDIMMs / UDIMMs / FB-DIMMs
    هل تهتم اللوحات الام بذكر اى شىء عنها لمستخدمين الحواسب المكتبيه ؟
    اطلاقا :

اذهب بنفسك على صفحة اى لوحه ام موجهه للاجهزه المنزليه وستتاكد بنفسك انه يؤكد لك معلومه واحده فقط
    الذواكر اللى تشتريها تبقى Non-ECC DIMMs وبيقفل عليك دوامة لست فى حاجه لها
    ولماذا ؟
    لان جميع " بنسبه 99% " يتم صناعه ذواكر RDIMMs / UDIMMs / UB+FB-DIMMs SDRAM داعمه لتقنيه Error Correction Code من اجل
    اما الخوادم او اجهزه الاعمال

هل ذواكر الحاسب المنزلى Registered ؟ Unregistered ؟ UB ؟ FB ؟ اذا سالتنى ساجاوبك بلا او لست اعلم بالطبع
    امال ايه اللى انت عارفه ؟ انا اعرف ان ذواكر الاجهزه المكتبيه من خلال صفحات اللوحات الام تؤكد على انها Non-ECC فقط بفضل حداثتها
    هذا هو ما تؤكده لك شركات الذواكر وشركات اللوحات الام والبقيه تاتى تحت تدريج اجهزه الاعمال والخوادم فقط

طيب تعالوا نشوف الاخ الفاضل " YSHOIR " جايب ايه واعتقد انكوا جايبينه من موقع ويكى وانتوا اللى اختارتوا المصدر وموافقين على كلامه
    بيقول الاخ الناشر على ويكى فى بدايه كلامه الجمله دى
    Registered, or buffered, memory is not the same as ECC
    بيرجع فى اخر السطر يقول الكلمه دى
    used in servers to be both registered
    ويرجع تانى فى السطر التانى الجزئيه اللى متظهره يقول فيها
    Memory used in desktop computers is neither,
    يعنى الراجل بيقولك على النوعيتين المذكورين بالنسبه لتدعيم الحاسب المكتبى " لا دى ولا دى بيتم استخدامهم
    لو كان قالى is either كونت قولتلك ايوه فعلا ممكن استخدام اي منهم

ويرجع تانى فى السطر التالت يقولك ويعيد عليك فى بدايته ويقولنا استنى
    ومع ذلك يمكن للحاسب المكتبى من تدعيم
    unbuffered (not-registered)
    بس الكلام ده انا هشرط عليه شرط واحد الا وهو يا استاذ ويكى ؟ الا وهو لما يبقوا
    ECC memory is available
    طيب ازاى URDIMMs ECC هتكون مدعومه عندى واذا كان اغلب اللوحات الام المكتبيه بتقولى لااااااااااااازم ولابد من شرائك NON-ECC DIMMs
    اذن مصدر ويكى بيقصد فى السطر التالت انه ممكن ينفع فعلا لكن لما تكون اللوحه الام ماكده عليك و1كرتلك دعم UB ECC Compatible DIMMs

اذن انا مقداميش غير المصدر الموثوق منه فى صفحات اللوحات الام والذواكر بس
    وهو تاكيد دعم NON-ECC اما الباقى فبنسبه 99.9% هى موجهه لانظمه دعم الخوادم والصدرستيشن
    وباكد لحضراتكم ان جميع الاسئله واجابتها اللى بيتم عرضها لابد ويجرى نقاشها والموافقه على كل شىء بها قبل ان نبدا فى نشرها
    يعنى من المفترض عدم الاهتمام بنقاش الاجابات بعد الاتفاق عليها ولكن لان بعض الناس من الصفحه دى انا واثق فى قدر خبرتها واحترامها لينا
    وشخصيا ابادلهم كل احترام وبعضكم جديد علينا او اول صداقه بيننا الا انى شخصيا اود فى استمرارها واكتسابها لا خسارتها
    ومستعدين للتعلم منكم وسنثبت لكم ذلك فى مراحل التصفيات

صحيح احنا عاوزين نوقعكم بس مش عاوزين نظلمكم ولابد ان يكون هناك فائزين
    شكرا لكم
    التعديل الأخير تم بواسطة phenomenon ; 25-06-2016 الساعة 04:42

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Phenomenon مشاهدة المشاركة
    اعزائى الكرام :
    السؤال الرابع امس او اول امس الخاص بتوضيح النوع الاكيد من الذواكر اللازم تدعيمه من اللوحات الام المكتبيه
    واجابته الوحيده من الاختيارات هى Non-ECC Memory

قبل اى شىء حضراتكم لازم تتاكدوا اننا منقدرشى نقلل من خرتكم " العكس هو صحيح "
    احنا واثقين فى خبرتكم وخصوصا الموجودين فى هذه الصفحه وغيركم خصوصا من هم فوق 20 نقطه

بالامس ارسلت لنا من بعض الاعضاء جميع الاجابات صحيحه بعد لحظات من وضع الاسئله
    ارسلت ايضا جميع الاجابات صحيحه لعدد كبير جدا ونكتشف ان الخطا الوحيد بها هى الاسئله الاسهل كالسؤال الاخير على سبيل المثال

السؤال الرابع امس هو متل السؤال الثالث اول امس بالضيط وبالرغم انه اسهل سؤال الا ان التلاعب فى طريقه طرحه هو ملعبنا الوحيد

سؤال طاقه منفذ 6pin PCIe والاكبر 8pin PCIe هل من الصعب ان نقوم بطرح سؤال على شكل " اذكر مقدار الطاقه التى يستطيع كلاهما تقديمه ؟

ولكن احنا مش فى مدرسه بالصف الاول الابتدائى عشان نكتشف خبرتكم هل عندكم المقدره على الجمع والطرح الصحيح ام لا .
    واثقين مليون الميه انكوا عندكوا المقدره على التوصل لمعرفه منسوب طاقه كل من المنفذين
    بالتاكيد " مش قضيه " لما كل واحد فينا يكتب how much power can PCIe 6pin connector Deliver / Feed / Give- The GPU
    ويخرج ليه ملايين الاجابات من مواقع الهاردوير الاجنبيه او وييكي او اى مصدر وتجمع الاتنين وتطرح ونزرع الاجابه
    من اولى لتالته ابتدائى يمكن اصغر منهم يقدر ينفذ العمليه لكن احنا مش فى مدرسه عشان نبنى مستوى الخبره على قدره الجمع والطرح فقط
    ولذلك جاء السؤال بهذا الشكل وبشكل يوضح بنسبه 99.9% انه مش عاوز منسوب طاقه كل منهم وانما عاوز اقصى منسوب طاقه لمعالج الجرافيك لو جاى بيهم

سواء تفهمنا الامر او وقعنا به فالاجابه الصحيحه للسؤال وبدون وضع اختيارات حتى يستطيع اكثر من 50 متسابق معرفتها وهذا هو المطلوب .

اما بخصوص السؤال الرابع المتعلق بنوع الذواكر : عجبا لامركم , لان اجابتكم جميعها وفى هذه الصفحه تتضارب مع بعضها البعض
    فى اعلى الصفحه تذهب للاجابه على ويكى " دا شىء احنا متاكدين منه " ويبدا يدخلك فى متاهة ذواكر Registered vs Unregistered vs FB الى اخره
    الا انك لم تهتم على الاطلاق او تعتقد ان شركات اللوحات الام لا تهتم بتوضيح الاجابه لجميع المستهلكين على حد سواء بفقره خصائص الذواكر

سواء كانت Registered vs Unregistered vs FB فهل تعلم اى نوع منها مدعوم للوحتك ؟ انا شخصيا لا اعلم
    فبالفعل كما تفضلتم قد تاتى اى منها ECC vs Non ECC ولكن هل RDIMMs / UDIMMs / FB-DIMMs
    هل تهتم اللوحات الام بذكر اى شىء عنها لمستخدمين الحواسب المكتبيه ؟
    اطلاقا :

اذهب بنفسك على صفحة اى لوحه ام موجهه للاجهزه المنزليه وستتاكد بنفسك انه يؤكد لك معلومه واحده فقط
    الذواكر اللى تشتريها تبقى Non-ECC DIMMs وبيقفل عليك دوامة لست فى حاجه لها
    ولماذا ؟
    لان جميع " بنسبه 99% " يتم صناعه ذواكر RDIMMs / UDIMMs / UB+FB-DIMMs SDRAM داعمه لتقنيه Error Correction Code من اجل
    اما الخوادم او اجهزه الاعمال

هل ذواكر الحاسب المنزلى Registered ؟ Unregistered ؟ UB ؟ FB ؟ اذا سالتنى ساجاوبك بلا او لست اعلم بالطبع
    امال ايه اللى انت عارفه ؟ انا اعرف ان ذواكر الاجهزه المكتبيه من خلال صفحات اللوحات الام تؤكد على انها Non-ECC فقط بفضل حداثتها
    هذا هو ما تؤكده لك شركات الذواكر وشركات اللوحات الام والبقيه تاتى تحت تدريج اجهزه الاعمال والخوادم فقط

طيب تعالوا نشوف الاخ الفاضل " YSHOIR " جايب ايه واعتقد انكوا جايبينه من موقع ويكى وانتوا اللى اختارتوا المصدر وموافقين على كلامه
    بيقول الاخ الناشر على ويكى فى بدايه كلامه الجمله دى
    بيرجع فى اخر السطر يقول الكلمه دى

ويرجع تانى فى السطر التانى الجزئيه اللى متظهره يقول فيها
    يعنى الراجل بيقولك على النوعيتين المذكورين بالنسبه لتدعيم الحاسب المكتبى " لا دى ولا دى بيتم استخدامهم
    لو كان قالى is either كونت قولتلك ايوه فعلا ممكن استخدام اي منهم

ويرجع تانى فى السطر التالت يقولك ويعيد عليك فى بدايته ويقولنا استنى
    ومع ذلك يمكن للحاسب المكتبى من تدعيم
    بس الكلام ده انا هشرط عليه شرط واحد الا وهو يا استاذ ويكى ؟ الا وهو لما يبقوا

طيب ازاى URDIMMs ECC هتكون مدعومه عندى واذا كان اغلب اللوحات الام المكتبيه بتقولى لااااااااااااازم ولابد من شرائك NON-ECC DIMMs
    اذن مصدر ويكى بيقصد فى السطر التالت انه ممكن ينفع فعلا لكن لما تكون اللوحه الام ماكده عليك و1كرتلك دعم UB ECC Compatible DIMMs

اذن انا مقداميش غير المصدر الموثوق منه فى صفحات اللوحات الام والذواكر بس
    وهو تاكيد دعم NON-ECC اما الباقى فبنسبه 99.9% هى موجهه لانظمه دعم الخوادم والصدرستيشن
    وباكد لحضراتكم ان جميع الاسئله واجابتها اللى بيتم عرضها لابد ويجرى نقاشها والموافقه على كل شىء بها قبل ان نبدا فى نشرها
    يعنى من المفترض عدم الاهتمام بنقاش الاجابات بعد الاتفاق عليها ولكن لان بعض الناس من الصفحه دى انا واثق فى قدر خبرتها واحترامها لينا
    وشخصيا ابادلهم كل احترام وبعضكم جديد علينا او اول صداقه بيننا الا انى شخصيا اود فى استمرارها واكتسابها لا خسارتها
    ومستعدين للتعلم منكم وسنثبت لكم ذلك فى مراحل التصفيات

صحيح احنا عاوزين نوقعكم بس مش عاوزين نظلمكم ولابد ان يكون هناك فائزين
    شكرا لكم

أول شيء السلام عليكم
    أخي الذواكر لو بدنا نصنفها اربع أنواع
    Unbuffered non ECC وهو الأكثر شيوعا في الأجهزة المكتبية
    buffered ECC وهو المستخدم في الخوادم
    Unbuffered ECC يستخدم باللوحات الأم للسيرفرات اللي ما بتركبلها شرائح رام كثيرة (أقل من
    Buffered non ECC ونادر جدا تواجده وأعتقد غير موجود فلا فائدة من وجوده
    -------
    جميع مصنعي اللوحات الأم يكتبون أن نوع الذاكرة المستعملة UNbuffered Non ECC
    https://www.asus.com/Motherboards/Z1...pecifications/
    https://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Pr...ID=181&LanID=0
    -------
    buffered / unbuffered ليست نوعا منفصلا عن ECC
    فالذاكرة التي تكون ECC إما أن تكون buffered أو unbuffered وكذلك non ECC, طريقة كلامك توحي بأن احتواء الرام علي إحدى الخواص ينفي وجود الخواص الأخرى وهذا خطأ
    ______
    في الصورة صفحة مواصفات للرام واذا دخلت على اي صفحة مواصفات للوحة ام او رام سيكون محدد نوع الرام من حيث توافر شريحة تصحيح الخطأ ECC أو عدمه
    كما تبين الصففحات نوع الرام من حيث buffered أو unbuffered
    فالمفروض في السؤال وضع خيار يجمع الخيار الثاني والرابع وبما أنهما فصلا يجب اعتماد الخيارين صحيحين

2016-06-25 (5).jpg
    التعديل الأخير تم بواسطة Ahmad Elyyan ; 25-06-2016 الساعة 11:05

اهم حاجه عندى تكون مرضى يا استاذ احمد - بس ده مش معناه حاجه بردو
    طيب يا استاذ احمد انا همشى معاك للنهايه بس انا بردو مش فاهم انت جايب الكلام ده ليه
    يعنى انت عاوز مثلا تقول ان اللوحات المكتبيه جميعها قادره على تدعيم Unbuffered Non ECC كمثال لوحه Z170 PRO ولوحه Lightsaber شكلك منظر عليها

طيب انا موافقك فعلا ومش هما بردو لواحدهم - خلينا نقول اللوحتين دول بتوعك
    طيب ايه رايك انا معايا لوحه مكتبيه X99P SLI فادره على دعم Registered+ Non ECC

هل كده كويس لحد دلوقتى ؟
    يعنى لوحتك بتدعم Un Buffered , Non ECC بالرغم من كونها لوحات مكتبيه وحماسيه
    ولوحتى بتدعم Non ECC + R ( لكن صدقت معايا بين قوسين متوهتنيش بمجرد فصله وفعلا فصلت تفعيل تقنيه ECC بمجرد دعم Registered ) برغمها لوحات مكتبيه وحماسيه

يقوم واحد تالت داخل بينا فى النص ويقولنا وايه يعنى يا جدعان منا معايا لوحه Z97 G1 Sniper صجيج هى مش داعمه لا ده ولا ده غير
    Non-ECC بس بتقول وشغاله
    هنرد عليه نقوله ايوه فعلا احنا متفقين معاك ان كلنا معانا لوحه داعمه لذواكر
    Non ECC

طيب نرجع تانى لشكل السؤال : "
    جميع اللوحات الام المكتبيه تتاكد من دعمها لهذا النوع من الذواكر "

عموما عشان نغير الموضوع بس لانى مش بحب الجدال ولا من هواته حقيقى
    اذا كانت على النقطه الناقصه فحالا هاخد نقطه من اى حد ونحطها لان للاسف مجموع النقط كله اتصعد خلاص
    صحيح ايه رايكم فى فكره نعمل شير للنقاط ؟
    عموما ان شاء الله التصفيات هتكون جميله جدا انا واثق منها وهى اللى هتجدد الفائزين والترتيب ولكن هتكون بين مجموعه من المتقدمين فقط
    وبدانا بطلب الموافقه على طرح اسئله يوم التصفيات منكم لكم يعنى كل واحد يطلع سكينته ويدبج التانى بس هيكون فى حيثيات ضروريه
    انا بتكلم معاك لانى ناوى اوصلك التصفيات عافيه لانى مراهن عليك ومش عاوز اخسر الرهان
    اكيد بهزر طبعا لكن من خلال النتائج ومن خلال اجوبة بعض الناس الواحد بيستمتع والله
    فى ناس بترفع كلمه وتقفل وفى ناس بترفع الاجابه بطريقه والله العظيم متعه بنقول ازاى الشخص ده يغلط فى دى - حفبفى احنا بنسمتع بالفرصه دى لاننا اتحرمنا منها فتره

عارف يااخ احمد لو اتكلمت تانى فى امر الذواكر ؟ :D
    ودلوقتى سؤال خارجى - عاوز اعرف بعد اذنك ايه اللى بيحصل فى بريطانيا لانى عمال اشوف احداث مش فاهمها ؟ ده لو تكرمت طبعا ولو مش متابع زيى مش مشكله

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المفضلات