النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: مساعدة فى اختيار كارت شاشة للالعاب

عضوية جديدة

مساعدة فى اختيار كارت شاشة للالعاب

السلام عليكم انا قوم بتجميع جهاز للالعاب واريد اختيار كارت شاشة سعرة فى حدود 6-8 الاف جنية مصرى وايضا اريد بروسيسور فى نفس الفئة السعرية لو ممكن حد يرشحلى بجانب كارت الشاشة لكن الاساس هو كارت الشاشة وشكرا

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

رد: مساعدة فى اختيار كارت شاشة للالعاب

حضرتك عملت موضوعين سابقين في قسم نصائح تجميعات الحاسب ولم تهتم حتى بالرد على الأعضاء اللي اهتمت بمواضيعك وحاولت تساعدك
    انهارده بتعمل الموضوع التالت في نفس القسم و قفلتهولك و عطيتك تحذير
    دلوقتي انتقلت لقسم البطاقات الرسوميه و بنسبة 99% انا واثق انك مش هترد على اللي يرد عليك وبعد اسبوع هتيجي تسأل نفس السؤال

احنا معندناش أي مانع من مساعدة الاعضاء والتناقش معاهم لابعد الحدود حتى وان خرج الامر عن حدود الهاردوير لكن في حدود قوانين المنتديات
    لكن من حق الناس اللي اتواصلت معاك مسبقاً انها تلاقي إهتمامك زي ما هما كمان إهتموا بيك وبمواضيعك ومتأخروش عنك
    ده من أصول وأداب الحديث و التناقش و إحترام الغير في أي مجتمع تقني وجد بالداخل أو بالخارج

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Phenomenon مشاهدة المشاركة
    حضرتك عملت موضوعين سابقين في قسم نصائح تجميعات الحاسب ولم تهتم حتى بالرد على الأعضاء اللي اهتمت بمواضيعك وحاولت تساعدك
    انهارده بتعمل الموضوع التالت في نفس القسم و قفلتهولك و عطيتك تحذير
    دلوقتي انتقلت لقسم البطاقات الرسوميه و بنسبة 99% انا واثق انك مش هترد على اللي يرد عليك وبعد اسبوع هتيجي تسأل نفس السؤال

احنا معندناش أي مانع من مساعدة الاعضاء والتناقش معاهم لابعد الحدود حتى وان خرج الامر عن حدود الهاردوير لكن في حدود قوانين المنتديات
    لكن من حق الناس اللي اتواصلت معاك مسبقاً انها تلاقي إهتمامك زي ما هما كمان إهتموا بيك وبمواضيعك ومتأخروش عنك
    ده من أصول وأداب الحديث و التناقش و إحترام الغير في أي مجتمع تقني وجد بالداخل أو بالخارج
    انا كررت الموضوع عشان فى وقت كبير عدى انا كنت حاطط الموضوع الاول فى شهر 8 وحطيتو حالا تانى عشان اختلاف فروق الاسعار وحالا عاوز جهاز للجيمنج بس مش نفس المتطلبات القبل كدة دول اسباب انى كتبت موضوع تانى وعذرا لو كنت مردتش قبل كدة على الردو عليا مش هتجاهل رد حد تانى

أشكرك ,
    حضرتك محتاج بطاقه في رنج 6 إلى 8 و في الحاله دي أنت ممكن تقدر توصل لأفضل بطاقه رسوميه بمعالج GTX 1060 أو زيادة الميزانيه إلى 9000 للكارت والوصول لمعالج GTX 1070 فأيهما ستختار ؟
    أما معالج مركزي في نفس الفئه السعريه متوقفه على اللوحه الأم لديك .
    و لكن من خلال موضوعك المغلق انت كنت محتاج جهاز كامل بدون الشاشه للألعاب . فممكن تشرحلنا فكرتك بالضبط
    مؤقتاً إليك منصه LGA1151 في رنج الميزانيه و في إنتظار أي ملاجظات إضافيه

Gigabyte GA-B150-HD3 Socket 1151 Motherboard = 1900 LE
    Intel Core I5-6600 6M Skylake 3.3GHz LGA 1151 = 4350 LE
    Crucial Ballistix Sport LT 16GB DDR4 2400 CL16 1.2V = 1850 LE
    Western Digital (WD) Purple WD10PURX 1TB SATA 6.0Gb/s HDD = 1100 LE
    FSP HEXA+ 500W PSU = 1100 LE

هذه التكلفه وحدها تتطلب 10.300
    في إنتظار سماع إقتراحك

عضو خبير بالمعاملات التجاريه
    Trusted Seller
    الصورة الرمزية H_KIMO

تجميعة ممتازة ياإبراهيم ولكن لى تعقيب على إختيارك للهارد فهو غير مناسب تماما ولا أعلم لماذا إخترته والأنسب هو
    Seagate 1TB BarraCuda ST1000DM010 بنفس السعر تقريبا

عضوية جديدة

أشكرك ,
    حضرتك محتاج بطاقه في رنج 6 إلى 8 و في الحاله دي أنت ممكن تقدر توصل لأفضل بطاقه رسوميه بمعالج GTX 1060 أو زيادة الميزانيه إلى 9000 للكارت والوصول لمعالج GTX 1070 فأيهما ستختار ؟
    أما معالج مركزي في نفس الفئه السعريه متوقفه على اللوحه الأم لديك .
    و لكن من خلال موضوعك المغلق انت كنت محتاج جهاز كامل بدون الشاشه للألعاب . فممكن تشرحلنا فكرتك بالضبط
    مؤقتاً إليك منصه LGA1151 في رنج الميزانيه و في إنتظار أي ملاجظات إضافيه

Gigabyte GA-B150-HD3 Socket 1151 Motherboard = 1900 LE
    Intel Core I5-6600 6M Skylake 3.3GHz LGA 1151 = 4350 LE
    Crucial Ballistix Sport LT 16GB DDR4 2400 CL16 1.2V = 1850 LE
    Western Digital (WD) Purple WD10PURX 1TB SATA 6.0Gb/s HDD = 1100 LE
    FSP HEXA+ 500W PSU = 1100 LE

هذه التكلفه وحدها تتطلب 10.300
    في إنتظار سماع إقتراحك
    هل الفرق كبير بين GTX 1060 و GTX 1070 وياريت لو امثلة ايه الالعاب الممكن متشتغلش بكفاءة مثلا ب GTX 1060 وبالنسبة للبروسيسور ياريت يكون Core i7 مثلا ايه افضل فى دول
    Core I7-4790K Devil's Canyon Quad-Core 4.0GHz LGA 1150 ولا Core I7-6700K 8M Skylake Quad-Core 4.0GHz LGA 1151 ولا الحضرتك كاتبة وايه مدى الفروق مابينهم لو ممكن وبالنسبة للماذربورد عشان تتوافق معاهم انا كدة كدة لسه هشترى عموما فا ياريت تقولى ايه الافضل فى الحاجات دى وبعد كدة نشوف ماذربورد مناسبة للهنختارة خليها اخر حاجة يعنى
    التعديل الأخير تم بواسطة Mohammad0 ; 05-01-2017 الساعة 03:13

بالتأكيد الفرق كبير في الأداء بين GTX 1060 vs GTX 1070
    جميع الألعاب هتشتغل بكفائه High أو أعلى على بطاقة GTX 1060 إذا كانت الشاشه أبعاد 1080p و لكن بطاقات GTX 1070 مستقبلها أفضل للإستمراريه فتره أطول من العمر و تقديم أداء أفضل في ألعاب المستقبل
    عموما هذا الأمر لا يمكن تحديده إلا ألعاب المستقبل و كل لعبه تختلف عن الأخرى

لا يوجد فرق في الأداء بالألعاب بين Core I7-4790K vs Core I7-6700K
    الفرق الوحيد إذا كنت تبحث عن منصه داعمه للجيل الجديد من ذاكرة DDR4 فيجب إختيار معالج الجيل السادس
    لا يوجد فرق في الأداء بين ذاكرة DDR3 vs DDR4 لكن ستظل ذاكرة DDR4 هي الأحدث و ستصبح أكثر إنتشاراً بمرور الوقت

اللوحه الأم هتكون على حسب المعالج اللي هتقرر الإستمرار معاه سواء هتكون مقبس LGA1150 vs LGA1151
    إختيار اللوحه الأم له عدة عوامل منها تحديد متطلباتك منها و هل تبحث عن كسر سرعة المعالج و تمتلك مشتت تبريد قوي و مزود طاقه جيد لذلك أم ستستمر مع الترددات الإفتراضيه
    إذا كان التفكير في كسر السرعه مستقبلياً يجب شراء لوحه إحدى شرائح Z إما أن تكون Z97 و شارفت على الإنتهاء تماماً أو إحدى لوحات شريحة Z170 LGA1151 المنتشره لمعالج الجيل السادس
    أما إذا كنت ستستمر مع الترددات المصنعيه دون كسر سرعه فممكن الإكتفاء بأي لوحه أم شريحه H170 أو B150 فكلاهما قادر على تدعيم 64GB RAM و هي أهم المميزات عن شريحة H110

إذا كنت بتفكر في شراء هارد M.2 PCIe SSD بالمستقبل يجب التأكد من إحتواء اللوحه الأم على منافذ M.2 Sockets و التأكد أنها تحتوي على عدد كافي من مخارج SATA/USB
    إذا كنت تبحث عن لوحه بكارت صوت نقي مناسب للألعاب يجب أن يكون في ضمن إختياراتك لوحات Gaming لانها دائما بكارت صوت ولان أفضل عن باقي الإصدارات

في هذا الموضوع شرح مفصل لكل شيء قبل تحديد إختيار اللوحه الأم
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=451244
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=441537

عضو فضي الصورة الرمزية abde_cs

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة H_KIMO مشاهدة المشاركة
    تجميعة ممتازة ياإبراهيم ولكن لى تعقيب على إختيارك للهارد فهو غير مناسب تماما ولا أعلم لماذا إخترته والأنسب هو
    Seagate 1TB BarraCuda ST1000DM010 بنفس السعر تقريبا
    سيغيت نسخة ال1tb لا أنصح به
    فيه صوت مريب و لكلكة أثناء الإقلاع و النسخ ممكن تؤدي لإحتراقه مستقبلا و الله أعلم
    ... صحيح سيغيت هو الأرخص على الإطلاق لكن خذ الخيار الأضمن يا أخي و لديك خيارين جيدين toshiba / western digital blue
    أضف القليل من المال و خذ أحد هذين الخيارين و إرتح نهائيا

عضوية جديدة

بالتأكيد الفرق كبير في الأداء بين GTX 1060 vs GTX 1070
    جميع الألعاب هتشتغل بكفائه High أو أعلى على بطاقة GTX 1060 إذا كانت الشاشه أبعاد 1080p و لكن بطاقات GTX 1070 مستقبلها أفضل للإستمراريه فتره أطول من العمر و تقديم أداء أفضل في ألعاب المستقبل
    عموما هذا الأمر لا يمكن تحديده إلا ألعاب المستقبل و كل لعبه تختلف عن الأخرى

لا يوجد فرق في الأداء بالألعاب بين Core I7-4790K vs Core I7-6700K
    الفرق الوحيد إذا كنت تبحث عن منصه داعمه للجيل الجديد من ذاكرة DDR4 فيجب إختيار معالج الجيل السادس
    لا يوجد فرق في الأداء بين ذاكرة DDR3 vs DDR4 لكن ستظل ذاكرة DDR4 هي الأحدث و ستصبح أكثر إنتشاراً بمرور الوقت

اللوحه الأم هتكون على حسب المعالج اللي هتقرر الإستمرار معاه سواء هتكون مقبس LGA1150 vs LGA1151
    إختيار اللوحه الأم له عدة عوامل منها تحديد متطلباتك منها و هل تبحث عن كسر سرعة المعالج و تمتلك مشتت تبريد قوي و مزود طاقه جيد لذلك أم ستستمر مع الترددات الإفتراضيه
    إذا كان التفكير في كسر السرعه مستقبلياً يجب شراء لوحه إحدى شرائح Z إما أن تكون Z97 و شارفت على الإنتهاء تماماً أو إحدى لوحات شريحة Z170 LGA1151 المنتشره لمعالج الجيل السادس
    أما إذا كنت ستستمر مع الترددات المصنعيه دون كسر سرعه فممكن الإكتفاء بأي لوحه أم شريحه H170 أو B150 فكلاهما قادر على تدعيم 64GB RAM و هي أهم المميزات عن شريحة H110

إذا كنت بتفكر في شراء هارد M.2 PCIe SSD بالمستقبل يجب التأكد من إحتواء اللوحه الأم على منافذ M.2 Sockets و التأكد أنها تحتوي على عدد كافي من مخارج SATA/USB
    إذا كنت تبحث عن لوحه بكارت صوت نقي مناسب للألعاب يجب أن يكون في ضمن إختياراتك لوحات Gaming لانها دائما بكارت صوت ولان أفضل عن باقي الإصدارات

في هذا الموضوع شرح مفصل لكل شيء قبل تحديد إختيار اللوحه الأم
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=451244
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=441537
    تمام يبقى بالنسبة لكارت الشاشة هجيب GTX 1060 اما بالنسبة للبروسيسور بقى فا انت برايك ايه افضل من جانب البرمجة وانى هعوز اسطب توزيعات لينكس كتير بال vmware وشغل الكمبيوتر وكدة ايه الاداء الاقوى بين البروسيسور الانت مختارة والاتنين الانا قلتلك عليهم او ايه ممكن يكون افضل من نفس الفئة السعرية بما انها مش هتفرق فى الالعاب بينهم ؟

المفضلات