صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 17 من 17

الموضوع: توصيل ترانس لمحرك موتور لعبه بدل الحجارة

عضوية جديدة

Lightbulb رد: توصيل ترانس لمحرك موتور لعبه بدل الحجارة

انا قريت كل التعليقات انا مش كلتي مش لاقي ليها حل وبدور علي كهربائي شاطر ومش لاقي وعملت كل حاجه ومش لاقي فايده ارجو من الخبراء الافاده
    اولا انا عندي لعبه اطفال بتشتغل بي 4 حجاره طورش الي هيه خحاره السخان ومش بترضي تقوم الا علي الانواع النضيفه زي انيجيزر وبناسونيك لكن لو جبتلها حجاره القط الاسود هتشتغل وكنها ضعيفه
    [IMG][/IMG]
    ديه صوره العبه تمام معلش انا هطول عليكو شويه بص يا سيدي اعبه ديه الكرسي بيتهز وبطلع مزيكا ونور والسمك بيلف كل ده بقولو علشان الي جاي
    لما الحجاره ضعفت لقيت نفسي مضطر اشغل حاجه واحده بس الهزاز او المزيكا او السمك المهم روحت اشتريت حجاره القط الاسود ولسه بركبها لقيتها ضعيفه لازم حجاره نضيفه
    فكرت اوصل شاحن موبيل ووصلت وديه صوره الشاحن ونوع الحجاره وبوكس البطاريه
    [IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]
    [IMG][/IMG]
    طبعا الشاحن مكتوب عليه 5 فولت والحجاره مكتوب عليها واحد ونصف وبتاخد ارع حجاره يعني 6 فولت المهم وصلت الشاحن موجب وسالب وحطيت 3 حجاره فقط علشان يكملو الدايره واشتغلت تمام بس بعد كده الحجاره ضعفت ولقتها مش راضيه تشتغل طلعو مش بيكملو الدايره ولا حاجه جربت اكمل الدايره بورق فويل [IMG][/IMG]
    حطيت مكان 3 حجاره 3 ورقات فويل اشتعلت شويه وبطلت وكمان كل المرات الي فاتت مبتشتغلش بكل امكنيها اشغل الهزاز بس او اطفيه واشغل الموسيقي بس او اطفيها واشغل السمك المهم
    قولت اجرب اجيب ترنس 6 فولت واشوف الدنيا جبت
    [IMG][/IMG]
    فكيت الشاحن ووصلتو مكان الشاحن وجربت بالحجاره وجربت بورق الفويل نفس المشكله تشتغل شويه وتبطل
    جربت اوصل الشاحن مكان حجاره واوصل الترانس مكان حجاره وكده اللعبه تبقي محتاجه فقط حجرين جربت واشتغلت شويه وبطلت وانا حاطط حجرين والشاحن والتارنس
    السوال بقي هل لو انا جبت 4 ترنس زي الي في الصوره ووصلتهوم هتشغل كويس ولا ايه علشان انا تعبت
    الحجاره الانجيزر الحخرين بي 105 جنيه
    ارجو الرد والافاده

إداري الصورة الرمزية N3V3RMiND.2016

رد: توصيل ترانس لمحرك موتور لعبه بدل الحجارة

ممكن تجربة الاتى:

يتم استخدام نفس الشاحن ده:

و يتم توصيله بالطرفين الموضحين فى الصوره:

لن يتم توصيل اى حجاره و لا فويل فقط توصيل طرفين الشاحن المظبوط على 6 فولت بالطرفين الموضحين فى الصوره و التجربه
    اذا لم تعمل يتم فقط تحريك الزر الموجود فى الشاحن لتغيير موضعه (الزر الموجود على الشاحن و موضح فى الصوره الاتيه):

جرب و قولنا ايه النتيجه.
    بالتوفيق.

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

المفضلات