صفحة 5 من 8 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 75 من 110

الموضوع: >>> الموضوع الموحد لمتابعة مراجعات معالجات AMD RYZEN <<<

عضو الصورة الرمزية محمود اسكندرية

Thumbs up رد: >>> الموضوع الموحد لمتابعة مراجعات معالجات AMD RYZEN <<<

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phenomenon مشاهدة المشاركة
    مفيش نتائج بالفيديو عموماً و من رايي انتظار المراجعات الكتابيه من جميع المواقع في الموعد الرسمي ليها افضل
    الفيديو عموما بيوضح كيفية الوصول إلى 4.0GHz مع الاربعة عينات و بينصح جدا بافضلية اختيار معالج R 5 1600 عن R 5 1600X و توفير فرق السعر
    لكن اعتقد ان نتائج R 5 1600X هي اللي ممكن تحكم هل فرق السعر يستحق ام لا و لكن عموما مش هيعطي نتائج افضل في كسر السرعه عن Non-X CPU

أ.ابراهيم .. تسلم عالرد والمتابعة واسف لعدم توضيحي ان مقصدي من النتائج هي نتائج الأوفر كلوك وليس نتائج المعالج نفسه مع التطبيقات المختلفة واللي شد انتباهي في الفيديو (بعد مشاهدته بتأني) إنه مع كلا المعالجين مقدرش يوصل بشكل نهائي ل 4Ghz باستقرار تام وينصح ب 3.9 أو 3.8 !! على اساس تست الأوفركلوك اللي في الفيديو ده ( اذا اثبتت المراجعات النهائية والمتعددة نفس الكلام اللي فيه ) ال r5 1400 اخره في الأوفركلوك 3.9 على فولت 1.4 وال r5 1600 اخر 3.975 على فولت 1.45 .. من وجهة نظري المتواضعة انا شايف ان كده الاوفركلوك ضعيف لإن اخره 4 بس وعلى فولت عالي كمان ، كان عندي i7 2600k وكنت مشغله على 4.4 على فولت 1.285 باسقرار تام وبحرارة ممتازة وقت الضغط ولفترة !! بس إذا كان ال R5 1600x الأوفركلوك والفولت بتاعه أفضل حروحله ( كنت حاطط في دماغي اجيب ال R5 1600 ) الفرق بينهم 30 دولار ال 1600 التردد الاساسي 3.2 وبالتربو 3.6 في حين ال 1600X التردد الاساسي 3.6 وبالتربو 4 واعتقد الفولت بتاعه حيبقى أقل وبالتالي حرارة أقل ( كلوك أعلى وفولت وحرارة أقل ممممم اعتقد فرق السعر في الحالة دي يكون في محله ومقبول ) ... بس عيبه الوحيد إنه على حسب ماقريت لا يأتي بأي مبرد Stock Cooler على عكس ال 1600 بمعنى اللي حيجيب ال 1600X حيتكلف مبلغ إضافي ليأتي بمبرد احترافي محترم يعني العملية كده داخلة في 300 دولار تقريبا ..... طبعا أغلب الكلام ده سابق لأوانه بس الواحد بيحط افتراضات واحتمالات أقرب للواقع ويدرس الموضوع من جميع الزوايا عشان يقدر ياخد القرار النهائي بالشراء عن عدمه باقتناع تام بدون ندم ومجيش كمان كام شهر ويقول ( ياريتني صبرت شوية كمان ) ... وزي ما حضرتك قولت في موضوعك المميز _ اختيار المعالج المركزي الأفضل في عام 2017

لا يجب أن تحسم موقفك
    بإختيار المعالج الأفضل في عشيةً و ضحاها ,
    فلم تعد عملية إختيار المعالج المركزي
    بنفس سهولة الماضي .

التعديل الأخير تم بواسطة محمود اسكندرية ; 09-04-2017 الساعة 03:16

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

رد: >>> الموضوع الموحد لمتابعة مراجعات معالجات AMD RYZEN <<<

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود اسكندرية مشاهدة المشاركة

أ.ابراهيم .. تسلم عالرد والمتابعة واسف لعدم توضيحي ان مقصدي من النتائج هي نتائج الأوفر كلوك وليس نتائج المعالج نفسه مع التطبيقات المختلفة واللي شد انتباهي في الفيديو (بعد مشاهدته بتأني) إنه مع كلا المعالجين مقدرش يوصل بشكل نهائي ل 4Ghz باستقرار تام وينصح ب 3.9 أو 3.8 !! على اساس تست الأوفركلوك اللي في الفيديو ده ( اذا اثبتت المراجعات النهائية والمتعددة نفس الكلام اللي فيه ) ال r5 1400 اخره في الأوفركلوك 3.9 على فولت 1.4 وال r5 1600 اخر 3.975 على فولت 1.45 .. من وجهة نظري المتواضعة انا شايف ان كده الاوفركلوك ضعيف لإن اخره 4 بس وعلى فولت عالي كمان ، كان عندي i7 2600k وكنت مشغله على 4.4 على فولت 1.285 باسقرار تام وبحرارة ممتازة وقت الضغط ولفترة !! بس إذا كان ال R5 1600x الأوفركلوك والفولت بتاعه أفضل حروحله ( كنت حاطط في دماغي اجيب ال R5 1600 ) الفرق بينهم 30 دولار ال 1600 التردد الاساسي 3.2 وبالتربو 3.6 في حين ال 1600X التردد الاساسي 3.6 وبالتربو 4 واعتقد الفولت بتاعه حيبقى أقل وبالتالي حرارة أقل ( كلوك أعلى وفولت وحرارة أقل ممممم اعتقد فرق السعر في الحالة دي يكون في محله ومقبول ) ... بس عيبه الوحيد إنه على حسب ماقريت لا يأتي بأي مبرد Stock Cooler على عكس ال 1600 بمعنى اللي حيجيب ال 1600X حيتكلف مبلغ إضافي ليأتي بمبرد احترافي محترم يعني العملية كده داخلة في 300 دولار تقريبا ..... طبعا أغلب الكلام ده سابق لأوانه بس الواحد بيحط افتراضات واحتمالات أقرب للواقع ويدرس الموضوع من جميع الزوايا عشان يقدر ياخد القرار النهائي بالشراء عن عدمه باقتناع تام بدون ندم ومجيش كمان كام شهر ويقول ( ياريتني صبرت شوية كمان ) ... وزي ما حضرتك قولت في موضوعك المميز _ اختيار المعالج المركزي الأفضل في عام 2017

لا يجب أن تحسم موقفك
    بإختيار المعالج الأفضل في عشيةً و ضحاها ,
    فلم تعد عملية إختيار المعالج المركزي
    بنفس سهولة الماضي .

مفيش مشاكل اخي مجمود و لكن في نقطه هقولها لحضرتك بوجهه عام
    معالج RYZEN مش اول معالج يعاني من كسر سرعه غير مستقر بشكل جيد على الترددات المرتفعه
    معالج IVY Bridge عاني من نفس المشكله تقريباً و ارتفاع ملحوظ في درجة الحراره

هو قدر يوصل لاقصى تردد 3.9GHz و درجة حراره في حدود 60X و لكن 4.0GHz تطلب فولت اعلى

و لكن انا في رأيي الشخصي معالج RYZEN بترددات جيده بدون كسر السرعه ولا يحتاج لها
    تقريباً الألعاب هي الشيء الوحيد اللي هيكون مستفيد من تردده الأعلى

لذلك لو حضرتك محتاج معالج للالعاب شاشه 1080p فشخصيا شايف ان معالج I5-7600K مناسب اكتر , وهيسمح بكسر سرعته
    في نفس الوقت حتى لو الشاشه 1440p مش هيكون اختيار سيء و لكن قريباً جداً مع الألعاب الحديثه و مع امتلاك بطاقه رسوميه قويه معالج I5 هيقدر يحقق
    عدد اطارات عالي و لكن نسبة استهلاكه ستقفز بسهوله شديده الى +90% بالرغم ان R 5 1600 هيكون في الوقت ده كمعالج I5 مع شاشه 1080p 60Hz مرتاح جدا
    ومش هيتسبب في عرقلة الاداء وتاخير او لاج في الحركه لانه على اقصى تقدير هيكون تحت 90% من الاستهلاك

الامر الآخر هو احتياجك للمعالج بخصوص اعمالك : فلو كان في سبب لاحتياج معالج مركزي للتحميلات الشاقه او للعمل على تنفيذ اوامر بجانب تشغيل الالعاب
    فبالتأكيد معالج R 5 1600 هو الانسب اما بالنسبه لمعالج I5 صدقني و عن تجربه شخصيه إعدام ميت و غير مناسب اطلاقا لأية اعمال شاقه حتى وبعد كسر سرعته .

شوف حضرتك اول نتائج مسربه اعتقد انها موقع اسباني و لكن انظر في نتائج معالج R 5 1600 و مع ذاكره 2400MHz فقط فما بالك توفير ذاكره 3000MHz
    وانظر ايضا إلى نتائج Core I5-7600K و وصوله ألى 4.8GHz و ذاكرة رام 3.600MHz

حضرتك ابدا قيم الامر ماذا سيصنع كسر السرعه هنا = بلا فائده
    فما بالك ذاكرة 3000MHz+ غالية ال ثمن جداً و بالكتير اغلبنا سيكتفي بحد اقصى 2666MHz مع كسر سرعتها فمذا ستكون حالة I5-7600K 4.8GHz و ذاكره 2666MHz
    بالاضافه ان 7600K لا يصل دائماً إلى 4.8GHz بسهوله

و لكن شخصيا كنت اتمنى لو يقدر RYZEN الوصول الى 4.5GHz لان المنافس دلوقتي لديه معالج مستقر جدا على تردد 5.0GHz
    و لكن طالما هذا المعالج R 5 1600 / R5 1600X يحقق لي على تردداته المصنعيه او ضبط انويته على تردد التربو فقط نتائج اعلى جدا من اي منافس في اغلب التحميلات
    فلن انظر الى امور كسر السرعه ( في الواقع قد اكتفي حتى بمشتته المصنعي )

طبعا مقدرشي اقنعك بهذا الامر ولك حريه شخصيه وحسب استخداماتك و اذا كانت لديك القدره على الانتظار لرؤية التحديث المعماري رقم 2 سيلبي بالتاكيد ما تتمناه
    على فكره اي نتائج غريبه بالالعاب بتظهر زي لعبة Total War Warhammer كمثال نتيجه قديمه و هناك تحديثات بخصوصها بموقع Gamers Nexus
    معالج R 5 ممتاز للألعاب بوجهه عام و افضل معالج قيمه مقابل الثمن و لكن ليس الافضل لشاشات 60hz 1080p
    وانما في جميع الاحوال كمعالج It is way better @ defualts than I5-7600K While Overclocked

التعديل الأخير تم بواسطة phenomenon ; 09-04-2017 الساعة 11:58

عضو الصورة الرمزية محمود اسكندرية

Smile رد: >>> الموضوع الموحد لمتابعة مراجعات معالجات AMD RYZEN <<<

مفيش مشاكل اخي مجمود و لكن في نقطه هقولها لحضرتك بوجهه عام
    معالج RYZEN مش اول معالج يعاني من كسر سرعه غير مستقر بشكل جيد على الترددات المرتفعه
    معالج IVY Bridge عاني من نفس المشكله تقريباً و ارتفاع ملحوظ في درجة الحراره

هو قدر يوصل لاقصى تردد 3.9GHz و درجة حراره في حدود 60X و لكن 4.0GHz تطلب فولت اعلى

و لكن انا في رأيي الشخصي معالج RYZEN بترددات جيده بدون كسر السرعه ولا يحتاج لها
    تقريباً الألعاب هي الشيء الوحيد اللي هيكون مستفيد من تردده الأعلى

لذلك لو حضرتك محتاج معالج للالعاب شاشه 1080p فشخصيا شايف ان معالج I5-7600K مناسب اكتر , وهيسمح بكسر سرعته
    في نفس الوقت حتى لو الشاشه 1440p مش هيكون اختيار سيء و لكن قريباً جداً مع الألعاب الحديثه و مع امتلاك بطاقه رسوميه قويه معالج I5 هيقدر يحقق
    عدد اطارات عالي و لكن نسبة استهلاكه ستقفز بسهوله شديده الى +90% بالرغم ان R 5 1600 هيكون في الوقت ده كمعالج I5 مع شاشه 1080p 60Hz مرتاح جدا
    ومش هيتسبب في عرقلة الاداء وتاخير او لاج في الحركه لانه على اقصى تقدير هيكون تحت 90% من الاستهلاك

الامر الآخر هو احتياجك للمعالج بخصوص اعمالك : فلو كان في سبب لاحتياج معالج مركزي للتحميلات الشاقه او للعمل على تنفيذ اوامر بجانب تشغيل الالعاب
    فبالتأكيد معالج R 5 1600 هو الانسب اما بالنسبه لمعالج I5 صدقني و عن تجربه شخصيه إعدام ميت و غير مناسب اطلاقا لأية اعمال شاقه حتى وبعد كسر سرعته .

شوف حضرتك اول نتائج مسربه اعتقد انها موقع اسباني و لكن انظر في نتائج معالج R 5 1600 و مع ذاكره 2400MHz فقط فما بالك توفير ذاكره 3000MHz
    وانظر ايضا إلى نتائج Core I5-7600K و وصوله ألى 4.8GHz و ذاكرة رام 3.600MHz

حضرتك ابدا قيم الامر ماذا سيصنع كسر السرعه هنا = بلا فائده
    فما بالك ذاكرة 3000MHz+ غالية ال ثمن جداً و بالكتير اغلبنا سيكتفي بحد اقصى 2666MHz مع كسر سرعتها فمذا ستكون حالة I5-7600K 4.8GHz و ذاكره 2666MHz
    بالاضافه ان 7600K لا يصل دائماً إلى 4.8GHz بسهوله

و لكن شخصيا كنت اتمنى لو يقدر RYZEN الوصول الى 4.5GHz لان المنافس دلوقتي لديه معالج مستقر جدا على تردد 5.0GHz
    و لكن طالما هذا المعالج R 5 1600 / R5 1600X يحقق لي على تردداته المصنعيه او ضبط انويته على تردد التربو فقط نتائج اعلى جدا من اي منافس في اغلب التحميلات
    فلن انظر الى امور كسر السرعه ( في الواقع قد اكتفي حتى بمشتته المصنعي )

طبعا مقدرشي اقنعك بهذا الامر ولك حريه شخصيه وحسب استخداماتك و اذا كانت لديك القدره على الانتظار لرؤية التحديث المعماري رقم 2 سيلبي بالتاكيد ما تتمناه
    على فكره اي نتائج غريبه بالالعاب بتظهر زي لعبة Total War Warhammer كمثال نتيجه قديمه و هناك تحديثات بخصوصها بموقع Gamers Nexus
    معالج R 5 ممتاز للألعاب بوجهه عام و افضل معالج قيمه مقابل الثمن و لكن ليس الافضل لشاشات 60hz 1080p
    وانما في جميع الاحوال كمعالج It is way better @ defualts than I5-7600K While Overclocked

مهما قلت أو فعلت فلن أوفيك قدرك ابدا أخي ابراهيم ( فليس لي القدرة على ذلك مثل أ.عبد الحليم أبدا ) .. مش عارف أوصفلك قدر المتعة التي احسها حين اقرأ احد مواضيعك ( نعمة ربنا ما يحرمنا منها أبدا ) فانت تذكرني بأسلوب الأستاذ نبيل فاروق في رواياته وقصصه ( التي ادمنتها في حداثتي وحتى الان ) ومن شدة متعتها لا أريد ان تنتهي أبدا ... والان اريد أوضح بعض النقاط وسأحاول قدر المستطاع ألّا أطيل أو اخرج لمواضيع فرعية حتى لا يتوه الموضوع في مناقشات جانبية لا تفيد ولا تثمر :

1_ لست من عشاق Intel أو من محبي AMD _ كان عندي i7 2600K ولسه بايعه من شهر أو أكتر ، وحاليا شغال بمعالج Fx 4100 بشكل مؤقت لحين تحديث المنصة في القريب يمكن على اخر السنة تكون الفلوس اتجمعت معايا ( اديني قاعد بحوش أهو بس الدولار يهدي شوية علينا ) _ فقط ابحث دائما عن القيمة في الأداء مقابل السعر الجيد الغير مبالغ فيه ، وإن كنت أميل قليلا ل AMD لأنها لا تتلاعب بمستخدميها على الأقل ليس مثلما تفعل Intel .

2_ لست من مهووسي كسر السرعة إنما الجأ اليه فقط لرفع مستوى الاداء في التطبيقات المختلفة ( عند الحاجة ) .. i7 2600k كسرت سرعته للحصول على اداء اعلى والهروب من عنق الزجاجة مع تطبيقات والعاب 2016/2017 التي تتطلب لسرعة عالية ( بالإضافة لمصادر المعالجة المتعددة وقوة النواة الواحدة ) ، في 2012 عندما تم اصدار المعالج لم تكن اغلب التطبيقات بحاجة أعلى من 3.4Ghz على عكس الوقت الحالي والمستقبل بإذن الله ... وبالنسبة لحرارة لمعمارية ivy bridge المبالغ فيها ( وخاصة مع معالج 3770K ) كان بسبب المعجون الداخلي السيء جدا اللي Intel وضعته عن عمد مباشر حتى لا يطير به المستخدم لمستوى i7 3960 وبالتالي تنخفض مبيعات الأخير !!

3_ عندما احدث قطعة في الجهاز تلقائيا أفكر في المستقبل فأنا من النوع الذي لا يحب التحديث كل فترة قصيرة ( في المعتاد ) فمثلا من سنة كنت امتلك xfx core edition pro550w وعندما احتجت لباور أعلى 650w قولت أريح دماغي عشان المستقبل البعيد واتحملت وجبت seasonic m12ii bronze 750w بقاله سنة وسعيد به جدا وغير نادم على قراري بشرائة ويستحق كل مليم اتدفع فيه ... نفس الطريقة بفكر فيها لباقي قطع الجهاز ، انا طبعا مش حجيب حاجة تكون overkill لاستخداماتي حاليا لكن بحب دايما اجيب حاجة اعلى قليلا من اللي محتاجه فعليا _ ممكن محتجهاش أو استفيد بيها حاليا بس ممكن احتجها في المستقبل وساعتها مش حضطر (على الأقل) أحدث كل فترة قصيرة .

4_ كما قلت استاذي الفاضل في احد مواضيعك الرائعة ( التي لا تقدر بثمن والتي استفدت منها إفادة عظيمة ) _ لا يوجد مستخدم جيمر فقط _ صحيح اهتمامي الأول هو الألعاب والعب حاليا على دقة 1080 بمعدل تحديث 60Hz ، لكن ليس هو اهتمامي الوحيد والأخير بالطبع ... وفكرت فعلا في ال i5 6600K أو 7600K ومتأكد انه حيكون اكثر من كافي لكل احتياجاتي حاليا ومستقبلا ولفترة ليست بالقصيرة ... لكن معنديش استعداد اضحي بالمستقبل البعيد ( خيوط المعالجة المتعددة ) في مقابل فرق 5 أو 10 أو حتى 15 فريم زيادة في الألعاب حاليا ( مادام الفريمات مش تحت ال 50 أو 45 ايه اللي يضايقني ؟! ) وكل المعطيات الحالية تؤكد بما لا يدع مجالا للشك ان مستقبل التطبيقات والالعاب يتجه بخطى ثابتة نحو تعدد مصادر المعالجة .

5_ بالنسبة لموضوع الأوفركلوك كما قلت سابقا لا اهتم به حاليا مادام المعالج على التردد الافتراضي كافي وزيادة .. لكن اهتم بوجوده كأحد مواصفات المعالج الذي ابحث عنه بحيث بعد فترة طويلة اذا احتجت اداء أعلى اكسر سرعته بسهولة ودون القلق من فولتية وحرارة عاليين ( بطريقة فوق المقبول بالطبع ) ... عشان كده قررت اروح لل R5 1600x او 1600 ( المفاضلة بينهم على حسب المراجعات النهائية برضه ) واعتقد انه حيكون كافي ولفترة طويلة ومحترمة من الزمن ان شاء الرحمن .

تحيّاتي للجميع

التعديل الأخير تم بواسطة محمود اسكندرية ; 09-04-2017 الساعة 17:12

بالرغم اني شايف انك فعلن بدات في استخدام اسلوب الاستاذ عبد الحليم و لكن صدقني والله اخي محمود لا شيء اجمل من مناقشاتكم
    اما التشجيع و المجامله فلا استطيع شكركم عليها بالرغم ان اهم شيء بالنسبالنا شعورنا بتواجدكم دائما معانا ومشاطرتنا افكاركم وارائكم بكامل حريه وشفافيه

شيء غريب في جميع المجتمعات التقنيه بمختلف جنسياتها ( لا يوجد شخص واحد يدافع عن INTEL ) سوى بعض المحررين انفسهم و هم على الاغلب
    لديهم تعليمات بالدفاع عن انتل و هذا شيء طبيعي و ان لم يحدث لكنا شعرنا بان هناك شيء غريب

ولكن انظر لاراء العامه انفسهم - على الاكثر ستجد مستخدم انتل يتفوهه بهذه الكلمات " امتلك معالج I7-4770K لا يزال رائعا في الالعاب " ثم يصمت
    ثم ياتي غيره " نواة انتل ضروريه للالعاب " ثم يصمت ولا يوجد شخص واحد يدافع عنهم و صدقني ستشهد انتل مستقبل مليء بالندم و الحسره

السبب لاني اعلم تماما ان معالج الجيل السابع لديهم افضل بالاداء في سرعة عمل النواه ولكني على ثقه بانه لا يستحق ثمنه
    عام وراء عام وراء عام ونتمنى لو يأتي بثمانية خيوط او سداسي النواه او 10MB L3 و بنفس السعر لانه الوحيد المناسب لميزانيتنا " زي مابيقولوا ده معالج الشعب "
    وفعلا ده وضعه في اغلب الدول اللي شعوبها اكثرهم ذوات الدخل المتوسط فبما بالك ببعض الشعوب التي تعاني مثلنا الان ؟

و مع ذلك انتل بتصضاد سمك ولا حياة لمن تنادي لان مفيش منافس يوقفها و يفوقها

استحواذ على 90% من سوق المعالج المركزي لجميع مجالات التشغيل و مع ذلك ولا رحمه ولا شفقه بالمستخدمين ولا ردا للجميل ولا احترام للثقه في رؤية العملاء
    لنوع واحد من المعالجات بالرغم ان المنافس يصنع معالج مركزي ايضا

ايضا مش عاوز اخوض في اي تفرعات اكتر من كده لكن صدقني اخي محمود ( لن اكون AMD Fan ) لاني تعلمت جيدا الدرس ( سأقوم بشراء الافضل بالنسبالي )

فقط انا مثلك انتظر رؤية مراجعات اكثر وشكل الاداء في بعض الالعاب التي " لا اجد وقت لتشغيلها " و لكن كخب استطلاع و علم بالامر فقط قبل المبادره
    طبعا اكون سعيد لو امتلك النواه السريعه التي لديها القدره على تحقيق اعلى عدد اطارات داخل الالعاب ولكن هكون سعيد اكتر لما اعطل خاصية V-Sync او اخرج على سطح
    المكتب اقدر انفذ شغل تاني مطلوب مني ومفضلشي منتظر امام الجهاز وقت طويل على ما يستوعب اوامره الجديده
    فحتى لو كانت الخساره اكيده لكنها بسيطه فسهل تعويضها ببطاقه رسوميه اعلى او بطاقه بريميام من نفس المعالج مكسورة السرعه بجنون
    لكن لو كانت النتائج هي النصف بالنصف ساحزن جدا لانها ترغمني على شراء ما لا يستحق المال ولكن بإذن الله انا واثق بنتائج فئة R 5 بإذن الله فسيكون حتى افضل من I7 باالاعمال
    و في انتظار نتائج الالعاب فقط

ان شاء الله الرؤيه هتضح اكتر الفتره القادمه ولا داعي للتسرع بالشراء ولكن نقول يارب الدولار يهدى شويه و الجنيه ياخد نفسه

{ V.I.P } الصورة الرمزية Black_Spy

تفوق اخر لمعالجات Ryzen

جهاز ثمنه 1780 دولار يحتوي على معالج Ryzen 1700 يتفوق على جهاز Apple Mac Pro من شركة ابل ثمنه 5660 دولار فى اختبار باستخدام برنامج الفوتوشوب

التفاصيل في الفيديو

عضو

احسن معالج حاليا حسب اعتقادي سعر مقابل ادء هو معالج ryzen 5 1600 بي 310$ تشتري معاج 6 انوية 6 تردس و كولر و بطاقة ام تكسر المعالج بسهولة الى 3.7 ghz في المقابل i5 7600k سعره 250 و اقل ماذر بورد قابلة لكسر السرعة z270 بي 150$ و اقل كولر 30 $ = 430 $
    ryzen 5 1600 اقوى بكثير في الشغل و المنتاج و متسوين تقريبا في اغلب الالعب مثل Battlefield 1. the witcher . the division..mass effect و i5 7600k يتفوق بي اقل من 10 فريم في لعبة gta5 و tomp raider

عضوية جديدة الصورة الرمزية افكار

ماشاء الله اصبح من اشهر معالجات الإكستريم الحاليه
    شيء طبيعي جدا عندما يأتي بهذه القوه وبهذا السعر = فالمستخدم الذكي حتى وإن كان ثري ثرااء فاحش ولكنه لا يحب أن يتم النصب عليه

عضو الصورة الرمزية Hima fire

ماشاء الله اصبح من اشهر معالجات الإكستريم الحاليه
    شيء طبيعي جدا عندما يأتي بهذه القوه وبهذا السعر = فالمستخدم الذكي حتى وإن كان ثري ثرااء فاحش ولكنه لا يحب أن يتم النصب عليه
    السعر رخيص جدا اية يعني ٤٧٠ دولار.
    بس المشكلة ف العملة بتعتنا اللي مبقاش ليها قيمة خلت المعالج لوحدة مستحيل نشتروة يعني انا قادر اشتري المعالج فقط واحطة قدامي اتفرج علية
    والرجعة تاني واشيلة ف الدولاب وارجع تاني يوم اتفرج علية وكدة [emoji23] شيء يحزن تخيل الدولار ب ٨ كانت بدل ما اشتري المعالج بس كنت جيبت كل مكونات الجهاز

أرسلت بواسطة iPhone بإستخدام Tapatalk

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hima fire مشاهدة المشاركة
    السعر رخيص جدا اية يعني ظ¤ظ§ظ دولار.
    بس المشكلة ف العملة بتعتنا اللي مبقاش ليها قيمة خلت المعالج لوحدة مستحيل نشتروة يعني انا قادر اشتري المعالج فقط واحطة قدامي اتفرج علية
    والرجعة تاني واشيلة ف الدولاب وارجع تاني يوم اتفرج علية وكدة [emoji23] شيء يحزن تخيل الدولار ب ظ¨ كانت بدل ما اشتري المعالج بس كنت جيبت كل مكونات الجهاز

أرسلت بواسطة iPhone بإستخدام Tapatalk
    كلامك صحيح
    للاسف فئة المشتريين لهذه المعالجات قللت تماماً بالفعل
    شكلك عايز فلوس لو عايز فلوس قول

عضو فضي

متى يتم نزول R3 فى الاسواق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozo 22 مشاهدة المشاركة
    متى يتم نزول R3 فى الاسواق
    الطرح هيكون في النصف الثاني من عام 2017 يعني على شهر 7 / 8 بالكتير

عضو فضي الصورة الرمزية ant_gamal

انا غير متابع للتقنيه منذ سنوات فمعلومات توقفت عند الجيل الرابع من i7 والبلدوز وافكر في شراء جهاز جديد فما انسب وقت للشراء ف هذه السنه انا قرئت هذا الموضوع بكامله وتعاملت ف السابق معي كلا الشركتين سواء ف البروسيسور أو شركتى كرت الشاشه

ودائما انظر لسعر مقابل اداء

ولكن ما يهمنى الان معرفه افضل وقت للشراء هل انتظر الجيل الثانى لمعالجات amd ثم اقرر
    وهل سيتاخر ظهورها

Sent from my P01V using Tapatalk
    Civil Eng . Antony Gamal

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ant_gamal مشاهدة المشاركة
    انا غير متابع للتقنيه منذ سنوات فمعلومات توقفت عند الجيل الرابع من i7 والبلدوز وافكر في شراء جهاز جديد فما انسب وقت للشراء ف هذه السنه انا قرئت هذا الموضوع بكامله وتعاملت ف السابق معي كلا الشركتين سواء ف البروسيسور أو شركتى كرت الشاشه

ودائما انظر لسعر مقابل اداء

ولكن ما يهمنى الان معرفه افضل وقت للشراء هل انتظر الجيل الثانى لمعالجات amd ثم اقرر
    وهل سيتاخر ظهورها

Sent from my P01V using Tapatalk

الجيل التاني هيكون قدامه فتره مش أقل من سنه طبعاً
    و لكن الجيل الحالي لا غبار عليه إذا كنت تريد معالج قوي للأعمال والألعاب
    ومن الممكن ان تكتفي باصدارات Non-X موفره في سعرها ويمكن كسر سرعتها بسهوله للوصول إلى 3.8GHz / 4.0GHz وربما مع الوقت يمكن زيادة ترددها

دائماً فكره الإنتظار من حقك وحدك لأن الوحيد المتحمل عواقبها سواء كانت إيجابيه او سلبيه خاصةً في ما يخص امور الاسعار و العمله المحليه المتقلبه

عضوية جديدة الصورة الرمزية افكار

NEW

صفحة 5 من 8 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 الأخيرةالأخيرة

المفضلات