النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: مشكلة في لاب توب Lenovo Ideapad 310 جديد

عضوية جديدة

Angry مشكلة في لاب توب Lenovo Ideapad 310 جديد

السلام عليكم
    انا معايا لاب توب جديد و اول ما بحطه فالشاحن بلاقي القطعه المعدن اللى فيه فيها زبزة خفيفه او كهربا خفيفه كدا او ما يعرف الكهربا الساكنه والفيشه ثنائية طبعا مش ثلاثيه و دورت على ال antistatic spray مش لاقيته خالص المهم كان في يوم كدا فتحت الاب قيمة 16 ساعه وبعدين دخلت نمت وحطيته فالشاحن وهو شغال طبعا معظم ال16 ساعه اللى قبليهم كان فالشاحن بردة مع وجود البطاريه فالاب عادي بس مش اشتغلت عليها
    صحيت لاقيت الاب مفصول لوحدو اكيد طبعا فصل عشان الحرارة بتاعته عليت من بعديها والاب بيوصل لخمسين درجة مئوية فخلال نص ساعه بس وهو فالشاحن .
    ممكن اعرف تفاصيل اكتر عن موضوع الحرارة دا يعني لو عايز احافظ على الاب اطول فترة ممكن المفروض اعد علية اد ايه بالشاحن و اد ايه يشتغل اصلا ؟
    والمفروض الحرارة دي طبيعي ولا حصل مشاكل ولا ارجعه ولا اعمل ايه ؟

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

رد: مشكلة في لاب توب Lenovo Ideapad 310 جديد

وعليكم السلام ورحمة الله و بركاته

حضرتك تقصد أنك بتلاحظ شرار او ماس كهربائي عند توصيل كابل الشحن بمقبس بن الشحن نفسه ؟

الشيء المسلم بيه هو عدم ترك الشاحن في الكهرباء حفاظاً على عمر البطاريه و عدم معاودة شحنها لمجرد إستهلاك نسبه قليله منها و مع ذلك
    ممكن تستمر عملية الشحن دون إنقطاع أثناء إستخدامك المتواصل للاب

لا يوجد ضرر على اللاب و طبيعي إرتفاع درجات حرارته اثناء وجود البطاريه في الكهرباء طالما كانت درجات الحراره في النطاق الطبيعي " 50C طبيعيه "
    مع كل هذا جميع النصائح تُفضل عدم ترك الشاحن في اللاب اثناء النوم

كل مدى تتحسن جودة تصنيع بطاريات الاجهزه المحموله و بعضها قادره على اغلاق نفسها تلقائياً بمجرد وصولها %100

اذا اردت ان تعرف كيف استخدم اللاب الشخصي بالنسبالي ( شحن 24/7
    دون إنقطاع ليل نهار سواء شغال او غير شغال و هذه هي الحقيقه )

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phenomenon مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله و بركاته

حضرتك تقصد أنك بتلاحظ شرار او ماس كهربائي عند توصيل كابل الشحن بمقبس بن الشحن نفسه ؟

الشيء المسلم بيه هو عدم ترك الشاحن في الكهرباء حفاظاً على عمر البطاريه و عدم معاودة شحنها لمجرد إستهلاك نسبه قليله منها و مع ذلك
    ممكن تستمر عملية الشحن دون إنقطاع أثناء إستخدامك المتواصل للاب

لا يوجد ضرر على اللاب و طبيعي إرتفاع درجات حرارته اثناء وجود البطاريه في الكهرباء طالما كانت درجات الحراره في النطاق الطبيعي " 50C طبيعيه "
    مع كل هذا جميع النصائح تُفضل عدم ترك الشاحن في اللاب اثناء النوم

كل مدى تتحسن جودة تصنيع بطاريات الاجهزه المحموله و بعضها قادره على اغلاق نفسها تلقائياً بمجرد وصولها %100

اذا اردت ان تعرف كيف استخدم اللاب الشخصي بالنسبالي ( شحن 24/7
    دون إنقطاع ليل نهار سواء شغال او غير شغال و هذه هي الحقيقه )

لا انا اقصد انى جسم الاب توب بتاعى معدن فلما بلمس التاتش باد او اللى حته اللى حوليها اللى تحت الكاي بورد بحس بكهربا بسيطة جدا ولو سرحت مستحيل احس بيها لازم اركز عشان احس بيها اللى هي ما يسمي بالكهربا الساكنه فكنت عايز اعرف دا ممكن يأثر بعد كدا ولا لا ؟ ثانيا حضرتك بتقول طول ما هو فالشاحن ممكن اشتغل اربعه وعشرين ساعه ودا اللى عملته فعلا بس دخلت نمت وانا بعمل داون لود صحيت لاقيته مقفول وانا مظبط كل حاجه انه مش يعمل سليب او اى شئ حضرتك تفتكر دا سببه ايه ؟ وشكرا لحضرتك

عضوية جديدة

والمفروض ال core #0 وال core # 1 اخرهم كام لان هما ممكن يوصلو اتنين وسبعين عادي جدا ؟ معلش على الاسئله الكتير دي

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

كان الأصح ان اللاب يرجع الضمان و يتم إستبداله و هذا رأيي الشخصي لسلامتك

سواء كنت مركز او سرحان فشعورك بأي نسبه من صاعقه كهربائيه أثناء إستخدامك للاب سواء كان متصل بالشحن أو بدون شحن هو أمر إستثنائي و دليل

على عيب مصنعي و لكن ان لم يشعر بها سواك " يعني اخوك لا يشعر بها اطلاقاً " فهي مشكلة كهرباء زياده في جسدك وحدك لا سمح الله و تحتاج لعلاج

اما لو اتضح ان اي مستخدم للاب بيشعر بيها فده معناه ان مكونات اللاب مفكوك و متركب بطريقه خاطئه او خارج من مصنعه واجزائه متصله بطريقه خاطئه
    ( بالبلدي اخي الكريم اللاب بيكهرب )

نسبة الخطوره عليك لا يمكن قياسها ابدا لكن في الغالب هي بسيطه " مجرد لسعه كهربائيه ممكن تحس بيها لو قربت ايدك من شاشة التليفزيون كمثال
    " لكن الحزر ضروري و هذه نصيحتي لك "

درجة حرارة الأنويه طبيعيه إن كانت تصل لها في حالات الضغط و اقصى درجة حراره هي 100C و لكن بعد تجاوز 80C بتبدا عملية اختناق ذاتيه للمعالج

للحد من إرتفاع درجة حرارته - امر الحراره طبيعي

المفضلات