النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: إستفسار عن شراء كرت صوت

عضو الصورة الرمزية أدهم عمرو

إستفسار عن شراء كرت صوت

أرجو من السادة الأفاضل الإجابة على أسئلتى وإستفساراتى كلا على حده لو تكرمتوا.....
    1-أنا عايز أشترى كرت صوت ولدى لوحة أم gigabyte ga b75m d3h v1.1 https://www.3rbz.com/uploads/7e7ae4590a6b1.jpg فهل هذة اللوحة مهيأة لتركيب هذا الكرت ولا هيبقى فيه مشكلة ؟
    2-وبعدين لدى كرت شاشة gtx 760 والباور سبلاى هو antec vp 550 watts وكنت عايز أسأل عند هل لو جبت كرت الصوت ASUS Xonar DGX Gaming Audio Card ورركبته على هذا الباور هيبقى فيه مشكلة ولا الباور قوى ويستحمل كرت الصوت هذا بالإضافة لكرت الشاشة ؟
    3-وكمان عايز أسأل عن هذا الكرت ( كرت الصوت ) به منفذ أوبتيكال (optical )وعندى سماعات (https://store1.up-00.com/2017-08/150356685266771.jpg - edifier p3080m )
    وكنت عايز أسأل عند لو أنا عايز أوصل السماعات دى عن طريق وصلة الأوبتيكال الرقمية اللى فى كرت الصوت اعمل وما هو المحول أو الأدبيتر اللازم لذلك أم لا داعى لذلك وأوصلها (بجاك 3.5 (m) المعتاد.
    وايا من الباورين نرشحون EVGA SuperNOVA 850 B2 Bronze PSU
    Seasonic M12II 750W EVO Edition 750-Watt 80 PLUS Bronze Full Modular PSU
    وشكرا جزيلا لحضراتكم..
    التعديل الأخير تم بواسطة أدهم عمرو ; 24-08-2017 الساعة 21:11

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

رد: إستفسار عن شراء كرت صوت

مرحباً بالاخ الفاضل

1- اللوحه الأم معاك لديها منفذان PCI Express X16 باللون الازرق السماوي و منفذان PCI Legacy باللون الأبيض

كارت الصوت غالباً ما ستأتي بواجهة نقل PCI Express X1 و لحسن الحظ فكل ما هو PCI Express يصلح إتصاله بمنفذ PCI Express X16

بمعنى انك هتركب كارت الصوت في منفذ PCI Express X16 الأخير خالص و هيشتغل بدون اي مشاكل

2- إذا كان هناك منفذ Digital بكارت الصوت و طقم الصوت فلا يوجد مانع أبداً من توصيلهم إلا في حالة كان طقم الصوت 7.1 Surround System

منفذ Optical أحياناً مميز في إستخراج صوت أكثر واقعيه عن منفذ 3.5mm Jack حتى حين الإعتماد على بطاقات الصوتيات المدمجه باللوحه الأم و هتلاحظ " ربما "

أن مستوى الضجيج بيقل جداً اثناء الإعتماد على منفذ Optical أثناء زيادة مستوى الصوت لأعلى الدرجات

و لكن مع بطاقات الصوت الاحترافيه فسواء كان الإعتماد على الإشاره الديجتال او الانالوج فحسب المراجعات لن تشعر بإختلاف كبير و في رأيي الشخصي إستمر مع 3.5mm jack

3- إستهلاك كارت الصوت من الطاقه هيكون من سوكيت PCI Express نفسه و معدل قليل جدا جدا من الطاقه " ليس له أي تأثير حتى و لو كان مزود الطاقه تجاري "

والله يا أخى أنا عاجز عن شكرك وربنا يبارك فيك بس معلشى أى الباورات اللى أنا كاتبها تفضل وأسف على كثرة أسئلتى وربنا يخلى هذا المنتدى العظيم الذى له فضل كبير عليه شخصيا- وبالمناسبة لماذا تم إغلاق متجركم الذى قمت بشراء جهازى الحالى كله منه ؟

وهل ماكسيمم ممكن تشحن اللى أنا عايزه عن طريق شركة شحن ولا ده صعب ؟

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

جزاك الله كل خير اخ ادهم

بخصوص توقف المتجر الحقيقه معنديش فكره عن التفاصيل و لكن على الأغلب عدم إنضباط السوق بعد هبوط الجنيه في الفتره الاخيره كان له تأثير لكن مازالت إدارته تعمل
    بشكل فعال و كل ما يتعلق بأمور الضمان يتم البت في أمرها من قبل فريقه المخصص

بخصوص الباور : EVGA B2 تصنيع HEC غالباً لأن حرف P / G تصنيع Superflower بينما حرف GS بيكون SeaSonic بينما Q بيكون FSP

شخصياً أفضل الباور الثاني تصنيع Seasonic

شركة ماكسيمام بتتعامل في الشحن
    لاي مكان بداخل الجمهوريه مفيش صعوبه و غالباً عن طريق شركة شحن ميدل ايست

كدا تمام يا اخي وجزاك الله خيرا وربنا يخليلنا منتداكم العريق وجزاك الله خيرا يا اخي علي إفادتي

المفضلات