النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: الانترنت بيفصل في كمبيوتر واحد بس

عضوية جديدة

Unhappy الانترنت بيفصل في كمبيوتر واحد بس

السلام عليكم

لو سمحتوا عندي مشكلة في النت و ياريت لو حد يساعدني هكون شاكر افضالكم
    الانترنت عندي بيفصل علي الجهاز ده بس لما بتصل بالوتر مباشر بيفصل كل تقريبا 15 -20 دقيقة لمددة ثانية او 2 بلكتير و يرجع يشتغل تاني المشكلة دي بتتحل لما بستخدم اللاب توب ك انترنت hotspot و باخد من اللاب نت كانة روتر بشتغل تمام و مبيقطعش خالص المشكلة دي بتحصل و انا شغال ب Ethernet و Wifi ال 2 بيقطع النت عليهم لما بتصل بالروتر مباشر المشكلة غريبة جدا ومش لاقلها حل عملت حاجات كتير و مفيش حاجة نفعت غيرت كذا ويندوز و عملت update لل drivers و ضيفت gogle dns علي ال ipv4 المشكلة دية مش بتحصل مع اي جهاز تاني في البيت غير الجهاز دة ارجو المسعادة شكرا لوقتكم

عضو فضي

رد: الانترنت بيفصل في كمبيوتر واحد بس

كان لدي تجربة شبيهة بتجربتك و تم الحل عند تغيير الراوتر بماركة أخري علما بأن الراوتر القديم كان من ماركة أفضل و أغلي سعرا و لكنه لم يكن مدعوما من شركة الانترنت ...........يمكنك التأكد من دعم شركة الانترنت من نوع راوترك من خلال موقعهم أو من خلال الاتصال بهم ...........
    سبحــــــــــــــــان الله و بــحــــــمــــــده
    سبحــــــــــــــــان الله الـعــظــــــــــيــم

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koki4life مشاهدة المشاركة
    كان لدي تجربة شبيهة بتجربتك و تم الحل عند تغيير الراوتر بماركة أخري علما بأن الراوتر القديم كان من ماركة أفضل و أغلي سعرا و لكنه لم يكن مدعوما من شركة الانترنت ...........يمكنك التأكد من دعم شركة الانترنت من نوع راوترك من خلال موقعهم أو من خلال الاتصال بهم ...........

شكرا علي ردك انا فعلا حاولت حاجات كتير غير اني اجيب روتر جديد
    ممكن حضرتك ترشحلي اسم روتر معين؟ انا من عملاء تيداتا

عضو فضي

الأفضل بالنسبة لك هو الاتصال بالدعم الفني و اعلامهم بنوع راوترك فقد يكون مدعوما بالكامل منهم ..........و بالتالي لن يكون هناك احتياج لتغييره
    واذا وجدته غير مدعوم فقم بسؤالهم عن الماركات التي يدعموها ...........ثم بعد هذا نبدأ في ترشيح الراوتر المناسب

ملحوظة :
    ليس ضروريا ان يكون الراوتر غالي السعر او من الفئات العليا ..........فأي راوتر بدائي سوف يقوم بالمهمة علي أكمل وجه ..............الفروق بين الانواع الغالية و الرخيصة تكون في الاماكانيات الاضافية فقط

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koki4life مشاهدة المشاركة
    الأفضل بالنسبة لك هو الاتصال بالدعم الفني و اعلامهم بنوع راوترك فقد يكون مدعوما بالكامل منهم ..........و بالتالي لن يكون هناك احتياج لتغييره
    واذا وجدته غير مدعوم فقم بسؤالهم عن الماركات التي يدعموها ...........ثم بعد هذا نبدأ في ترشيح الراوتر المناسب

ملحوظة :
    ليس ضروريا ان يكون الراوتر غالي السعر او من الفئات العليا ..........فأي راوتر بدائي سوف يقوم بالمهمة علي أكمل وجه ..............الفروق بين الانواع الغالية و الرخيصة تكون في الاماكانيات الاضافية فقط
    لو سمحت معلش ممكن حضرتك تفهمني يعني ايه راوتر مدعوم او غير مدعموم ؟ الشركة ادتني الروتر ده مجانا يوم الاشتراك بتاع تيداتا اسمه huawei hg532n

المشرف العام الصورة الرمزية Black foxer

وعليكم السلام اخي الكريم تحية طيبة وبعد :

مبدأيا راوترات تي اي داتا الجديدة ثبت فعلا ان بها مشاكل لكن انها تي اي داتا اخي الفاضل !!! انها العادة بها

اولا قم بعمل اعادة ضبط لاعدادات الراوتر الخاصة بك (ليس كخدمة العملاء :D )

ثانيا قم بعمل ادخال لليوزر نيم والباسورد الخاص بخط الانترنت الخاص بك

ثالثا والاهم قم بعمل الحماية الخاصة بالواي فاي WPA 2 فقط ولا تقوم بعمل Enterprise وقم بتعطيل WPS بعد ذلك قم بالدخول الى صفحة الرواتر بعد اعادة ضبطه والوصل للعدد الDown الموجود على الخط لديك
    اللهم اغفر لسيد سعيد جنيدي ذنوبه وتجاوز عن سيّئاته و ارحمه برحمتك الواسعة

برجاء الدعاء لاستاذي / سيد سعيد جنيدي بالرحمة والمغفرة

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xanax50mg مشاهدة المشاركة
    لو سمحت معلش ممكن حضرتك تفهمني يعني ايه راوتر مدعوم او غير مدعموم ؟
    كل شركة انترنت في العالم internet service provider) ISP) أو ما يسمي بشركات تقديم خدمات الانترنت تعتمد في عملها علي مجموعة من السيرفرات أو الخوادم مثبت عليها برمجيات خاصة بها يمكنها التعامل بسلاسة مع روترات المستخدمين لتقديم خدمات الانترنت لديها .......وهذا يتطلب من الشركة المعرفة المسبقة بنوعية البرمجيات التي تعمل بها هذه الراوترات الخاصة بالعملاء ..........و بالتالي تقوم كل شركة باضافة أشهر أنواع الراوترات المتوافرة في السوق الذي تقدم فيه خدماتها لضمان تقليل مشاكل انقطاع أو عدم انضباط أو استقرار الانترنت لدي عملائها ..........ونظرا لأزدياد أنواع الروترات كل يوم لوجود شركات جديدة باستمرار فإن شركات الانترنت قد لا تستطيع توفير الدعم الفني لجميع الراوترات ...........و هذا هو ما قد يسبب بعض المشاكل الفنية لدي بعض العملاء .......ولهذا تنصح كل شركة انترنت عملائها باسخدام انوع معينة من الراوترات ..............

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Black foxer مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام اخي الكريم تحية طيبة وبعد :

مبدأيا راوترات تي اي داتا الجديدة ثبت فعلا ان بها مشاكل لكن انها تي اي داتا اخي الفاضل !!! انها العادة بها

اولا قم بعمل اعادة ضبط لاعدادات الراوتر الخاصة بك (ليس كخدمة العملاء :D )

ثانيا قم بعمل ادخال لليوزر نيم والباسورد الخاص بخط الانترنت الخاص بك

ثالثا والاهم قم بعمل الحماية الخاصة بالواي فاي WPA 2 فقط ولا تقوم بعمل Enterprise وقم بتعطيل WPS بعد ذلك قم بالدخول الى صفحة الرواتر بعد اعادة ضبطه والوصل للعدد الDown الموجود على الخط لديك
    شكرا black foxer علي ردك انا عملت الخطوتين الاولة و التانية بس الخطوة الثالثة عملت الواي فاي WPA2 -PSK مفيش WPA2 بس و للاسف مش لاقي في الراوتر حاجة اسمها WPS او Enterpise و معلش هتعب حضرتك تقلي الوصول للعدد down دية اعملها ازاي

https://gyazo.com/f9c1d97cd6d35ac945eae94ee9d71025
    https://gyazo.com/2d53fa5f597809d1562ae06fdd8b1280
    https://gyazo.com/e3cd8b1d0034b7beff6edcd365b9edeb

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات