بسم الله الرحمن الرحيم

بعد عناء طويل جدا باختصار اقدم ليكم اقوى كورس تعلم اساسيات الشبكات بالعربي :
وده الي عامله مهندس كبير ربنا يوفقه عامل اكاديمية اسمها ASK-PC وعامل منهج رهيب بصراحة
وكامل ومتقن انا مش بعمل دعايه ليه انا بقدم المنهج ده لطالبي العلم وربنا يوفقكم :-

انا كنت حرفع المنهج في اي موقع لكن انا افضل انكم تخدو الكتاب من الموقع الرئيسي ليه
علشان يبقى متاح للجميع وايضا للحفاظ على حقوق المؤلف

https://www.ask-pc.com/cnen.htm

كيف يمكنك الاستفاده من هذا المنهج :-
1- بدايه واساس قوي لمعرفة كل ما يتعلق بالشبكات من حيث اجهزة ادوات كابلات ........الخ
2- اساس قوي لكورس mcse و ccna
3- قبل ما تاخد كورس MCSE CCNA تبقى عارف اساس قوي تقدر تحكم على
الي بيشرحلك اذا كان كويس ولا مش حيفيدك اوي.
4- معظم اسئلة الانترفيو بتبقى في اسايات الشبكات
5- عند قراءة اي كتاب اي اسطوانة تعليمية تبقى عارف كل كلمه مدلولها ايه.

اهم حاجة عاوزكم تركزوا عليها الاجهزة وانواع الكابلات وال OSI Model والبروتوكولات هامه جدا
ومن الاخر لو ذاكرت المنهج ه كويس حتبقى تمام وعلى فكرة ده كافي جدا لكورس NETWORK+

المنهج ده جميل جدا ومعمول باحترافيه ارجو من كل واحد منكم انه يزاكرة كويس جدا جدا
وبعد كدة ان شاء الله حبتدي اشرحلكم نوادر وبلاوي كورس MCSE بس بعد ما تفهم الاساس دة
علشان تبقى متابع معايا انا بشرح في ايه وتبقى ان شاء الله محترف وطبعا اي شرح تاني من الاخوة الافاضل تبقى فاهم كويس الموضوع كدة يبقى انا رضيت ضميري بجد لاني كنت شايل
هم كورس الاساسيات ده وربنا يوفقكم اتمى فعلا ليكم التوفيق من قلبي وترقبو المفاجاءة قريبا جدا جدا خلال الايام القليله القادمة انا جبت ميكروفون والبرنامج الي بيسجل ويارب صوتي يبقى واضح
اخوكم : AHMED HALO

-------------------------------------------------------------------------------------------
قال صلى الله عليه وسلم:-
{خيركم أنفعكم للناس}.