السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
رمضان كريم
انحنا جبنا 2 access points
وفي حاجات كدا انا مش عارف تفسرها او مستغربلها
اول حاجه
موضوع الstatic IP
-لما بغيره واخليهDHCP مش بعرف اكسس الاكسس بوينت تاني بس النت بيشتغل عادي والاجهزه بتسحب IPs من الرنج بتاع DHCP اللي علي الروتر
-لما بسيبه ذي ماهو النت بيتشغل عادي بردوا والاجهزه بتسحب IPs من الرنج بتاع DHCP بس
مش عارف ازاي بيشتغل وال IP بتاع الاكسس بوينت بيكون في sub Net مختلفه خاااااااااااالص عن الرنج بتاع DHCP اللي علي الروتر
انا بقول احتمال يكون دا mangemnt IP بس عايز رد علمي وبالذات لما وصلت الاكسس بوينت التانيه وبردوا سبت default IP بردوا النت اشتغل عادي بس حرتي زادت لان دلوقتي في اتنين اكسس بوينت متوصلين علي نفس السوتش وليمهم نفس ال IP والدنيا شغاله عاااااااااادي والاجهزه بتشوف الاتنين اكسس بوينت و بتسحب IPs وبتخش النت عادي فانا عايز اعرف ايه التفسير وازاي الروتر بيشوف الاكسس بوينت ؟؟؟ بيشوفها زي سويتش ولا بيشوفها ازااااااااااااااااااااااااااااي

ارجو الافاده

وياريت لو في موضوع هنا عن موضوع السكويتري وازاي اخلي الكونكشن علي الاكسس بيونت يكون بباص ورد وايه الفرق بين الانواع كلها WEP , WAP ...............
ياريت حد يحط اللينك دي
لان بختار WEP وبعمل باص ورد 26 حرف بعد ما بعمل - level of WEP encryption بيساوي 128 bit
بس لما بدخل الباص ورد اللي كتبتها بيقولي غلط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

في حاجه كمان عايز اسأل عاليها
Network Mode - 802.11g and 802.11b
هو سايب الديفولت mixed mode
انا عارف ان الفرق بنهم هو data rate and coverage area

فهل الاحسن اني اختار واحده بس منهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بيكون في تحسن في الاداء؟؟؟ لما بختار واحده لان كدا كدا كروت النتورك هتكيفف نفسها معهاااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مستني ردودكم