كنت ناوى اشترى بروسيور q6600 و ماذربورد asus p5q-e و راماتين كل واحده 2 جيجا ب bus 800 و كنت ناوى بأذن الله اكسر سرعه البروسيور الى 3.0 ghz بس انا ما عندى خبره فى كسر سرعته لهذا التردد علشان كده باتمنى من الناس الى جربت كسر سرعة هذا البروسيور لهذا التردد ان يخبرونى هل اكيد أنه يمكنى رفع تردده الى 3.0ghz بدون أى تغيير فى الفولت لانى عارف أن تغيير الفولت يؤثر على العمر الافتراضى له و انا مش هأرفع تردده عن 3.0ghz و هل يمكننى كسر سرعته على هذا التردد بالمشتت الأصلى فقط ام احتاج لمشتت أخر و ما تأثير كسر سرعته لهذا التردد على درجة حرارته مع الضغط و الشغل الكثير لفتره و خاصة فى الألعاب الثقيله ذات الجرافيك العالى و هل تحسن اداؤه فى الالعاب أصبح مقارب لل e8400؟؟
و لو سمحتم لو كان فعلا ينفع كسر سرعته الى 3.0ghz دون تغيير الفولت فأرجو أن يكتب لى أحدكم مشكورا الطريقه بالخطوات علشان انفذها أول ما اشتريه.

و أرجو الرد ضرورى جدا جدا جدا جدا من الاعضاء فقط الذين جربوا كسر سرعة هذا البروسيور وأصحاب الخبره فى كسر السرعه قبل ما أشتريه علشان أحدد اذا كنت هأشتريه ولا لأ و انا الحقيقه عارف أن بروسيور e8400 افضل فى الألعاب لو لكن انا كنت اريد شراء بروسيور رباعى الأنويه فاتمنى النصيحه منكم.

و شكرا جزيلا لكم.