النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: اريد تفسير مشكلة في هارد خارجي WD my passport 1TB

عضو فضي

اريد تفسير مشكلة في هارد خارجي WD my passport 1TB

السلام عليكم

امتلك هارد WD my passpor اخد خبطة ممكن تكون تقيلة شوية اول ما وصلتة بلجهاز بعد الخبطة علطول فتح معايا بس كان تقيل جدا روحت فاصلة ثواني و ركبتوا تاني و كانت الصدمة الهارد لا يعمل لاكن الجهاز قرية في device manger و لكن مش موجود في m computer بس الهارد اللمبة بتاعت التحميل تعمل و لما حطيط اذني علي الهارد الاسطوانة تعمل و لا يوجد اي شيء من اصوات زنة او اي شيء ثم اكتشفت ان تقريبا شيء مكسور داخل الهارد لما اهز الهارد بسمع سوط حاجة مكسورة جوة بس الهارد شغال ياريت تشرحولي حصل اية و الهارد داخل الضمان و تم ارسالة بلفعل للضمان و ياريت تشرحولي هل الضمان هيغيرة ولا هيتعامل ازاي مع العلم الهارد لاتوجد بة اي كسور خارجية او اي خدوش ارجو الافادة وهل مثل هذة الهاردات بتتفك و يتعملها صيانة علشان انا مشفتش مسامير من برة الهارد متقفل كلة
    التعديل الأخير تم بواسطة aldaba7 ; 06-06-2013 الساعة 23:59

مخالف للقوانين

رد: اريد تفسير مشكلة في هارد خارجي WD my passport 1TB

الهارد على الاغلب تعطل به جزء من الميديا فيه وهذا يصعب اصلاحة :confused::confused:

والضمان لن يتعرف على الهارد خصوصا مع وجود صوت القطعة المكسورة في الداخل لو لم تكن موجودة كان ممكن يتم استبداله من الضمان :rolleyes:

عضو فضي الصورة الرمزية nanonona

بصراحة الشركات بتستهبل لأنها بتنزل الهاردات الخارجية ضعيفة ولا تتحمل الصدمات.. ربنا يعوض عليك..
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة In Your Mind مشاهدة المشاركة
    الهارد على الاغلب تعطل به جزء من الميديا فيه وهذا يصعب اصلاحة :confused::confused:

والضمان لن يتعرف على الهارد خصوصا مع وجود صوت القطعة المكسورة في الداخل لو لم تكن موجودة كان ممكن يتم استبداله من الضمان :rolleyes:
    انا بعتة للمحل الي اشتريتة منة و قالي انا هغيرهولك في الضمان انا عاوز اعرف شئ الهاردات الخارجية بتتصلح او بمعني اخر بتتفك و التوكيل بيصلح الهارد ولا بيفكة علشان انا محتاج الداتا جدا

عضو فضي

يتريت حد يرد عليا هل الهاردات دي بتتفك او بيتعملها صيانة انا واثق ان الميديا سليمة و هل الضمان بيصلح الهاردات الخارجية ولا بيغيرها بس

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aldaba7 مشاهدة المشاركة
    يتريت حد يرد عليا هل الهاردات دي بتتفك او بيتعملها صيانة انا واثق ان الميديا سليمة و هل الضمان بيصلح الهاردات الخارجية ولا بيغيرها بس

الميديا تالفة بنسبة 90% لان الخبطة توثر على الميديا بشك مباشر وهي من تتضرر بشدة من الخبطة لانها توثر على روس القرائة والكتابة و البلاتر و و و و و و

والضمان يقوم باصلاح الهاردات اذا كان تالف الشريحة الخضراء وليس لكل الموديلات

عضو

اخواني عندي نفس المشكلة بالضبط ارجو الافادة لان المهم عندي الداتا فقط ارجو افادتي ولكن الفرق انه لايوجد شيئ مكسور بالداخل

المفضلات