صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 67

الموضوع: عايز أشترى لاب توب يا أهل الخير

عضوية جديدة

رد: عايز أشترى لاب توب يا أهل الخير

انا شايف ان التشويبا كويس بس مش عارف ليه كل ما اسئل حد يقولي ماركة تشويبا عموما مش محبوبة وهي منظر ع الفاضي انا نزلت لتاني مرة اعرف راي الناس عن البروبوك ومعظمهم شكرولي فيه وقالولي مشكلة الوايرلس محلولة بمجرد تنزيل ويندز 8 وتحميل اخر تعريف وسخونة الجهاز معقولة شكلي هفكر في ال probook 450 g1

عضوية جديدة

هي فئة البروبوك عموما نازلة للاستخدام business وتتحمل ظروف العمل .. بالتالي مش للالعاب فكل واحد وحسب استخدامه ... ومن وجهة نظري في الاول و الاخر الجهاز بيكون نصيب كل واحد فيه اشخاص بيجيبوا نوع يشتغل كويس جدا معاه ونفس النوع مع شخص تاني يكون فيه عيوب كتير ثانيا : الاستخدام الشخصي بيفرق من واحد للتاني... فبعتقد كل واحد يستريح لجهاز معين يتوكل على الله وربنا يباركلوا فيه

عضوية جديدة

استاذ the geek ممكن تقولي اية راي حضرتك في ال probook 450 من ناحية درجة الحرارة في كذا حد في المنتدي هنا عمال يقول hp بيسخن جاامد والكلام دة انا اصلا مليش ف الالعاب قوي والاب توب عموما مش للالعاب فحضرتك شايف درجة الحرارة دي هتبقي مؤثرة ولا لأ وشكرا

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد 197 مشاهدة المشاركة
    انا شايف ان التشويبا كويس بس مش عارف ليه كل ما اسئل حد يقولي ماركة تشويبا عموما مش محبوبة وهي منظر ع الفاضي انا نزلت لتاني مرة اعرف راي الناس عن البروبوك ومعظمهم شكرولي فيه وقالولي مشكلة الوايرلس محلولة بمجرد تنزيل ويندز 8 وتحميل اخر تعريف وسخونة الجهاز معقولة شكلي هفكر في ال probook 450 g1
    أنا بصراحه شايف إن Toshiba Satellite C50-A546 جهاز محترم ، و كون إن ماركة توشيبا مش منتشره فى مجتمع ثقافته فى الشراء تعتمد على تفضيل المتجرب (فقط لكونه متجرب) لا يعنى أبدا أنها ماركه سيئه ،
    و الدليل على ذلك أن لابات إتش بى الأكثر مبيعا فى مصر (أعتقد السبب الأكبر وراء ذلك هو كثرة موديلاتها و ليس لجودتها) تجدها غير محبوبه عند العديد من المستخدمين فى الخارج و هذه عينه من الآراء التى أرجو أن تقرأها جيدا:

https://answers.yahoo.com/question/i...6195818AAnz8s2

https://answers.yahoo.com/question/i...3035604AAr8Ap0

https://www.amazon.com/forum/laptop/...Tx5LFFLQ925QAO

و ليس معنى ذلك أن ماركة توشيبا لا يوجد بها عيوب و لكن الغرض من عرض هذه الآراء و غيرها أن أثبت لك أنه لا توجد ماركه فوق الشبهات.

بالنسبه ل
    HP ProBook 450 G1 فأنا أساسا لا أحب Windows 8 فلماذا أضطر لتحميل نسخة معينه من الويندوز حتى يعمل جزء مهم من الجهاز بدون مشاكل (إذا كان ذلك سيحل المشكله أصلا) ،
    أما بالنسبه لسخونة الجهاز أو ال overheating فقد كنت أعتقد سابقا أن هذه مشكله فى الأجهزه التى بها كروت إنفيديا فقط و لكنى إكتشفت أنها عيب أساسى فى أجهزة إتش بى بصرف النظر عن نوع كارت الفيجا.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abouzeid007 مشاهدة المشاركة
    هي فئة البروبوك عموما نازلة للاستخدام business وتتحمل ظروف العمل .. بالتالي مش للالعاب فكل واحد وحسب استخدامه ... ومن وجهة نظري في الاول و الاخر الجهاز بيكون نصيب كل واحد فيه اشخاص بيجيبوا نوع يشتغل كويس جدا معاه ونفس النوع مع شخص تاني يكون فيه عيوب كتير ثانيا : الاستخدام الشخصي بيفرق من واحد للتاني... فبعتقد كل واحد يستريح لجهاز معين يتوكل على الله وربنا يباركلوا فيه
    كلام سليم 100%.

استاذ the geek ممكن تقولي اية راي حضرتك في ال probook 450 من ناحية درجة الحرارة في كذا حد في المنتدي هنا عمال يقول hp بيسخن جاامد والكلام دة انا اصلا مليش ف الالعاب قوي والاب توب عموما مش للالعاب فحضرتك شايف درجة الحرارة دي هتبقي مؤثرة ولا لأ وشكرا
    مشكلة السخونه الزائده فى أجهزة إتش بى هى أمر واقع سواء بالألعاب أو بدونها و دائما تجد نصيحه بشراء مبرد لكل من يشترى جهاز إتش بى ،
    و هى طبعا تؤثر فى أداء المكونات الداخليه للجهاز و فى عمرها الإفتراضى ،
    و ممكن تؤدى إلى آثار حروق فى جسمك إنت شخصيا

https://h30434.www3.hp.com/t5/Other-...d/td-p/3544017
    التعديل الأخير تم بواسطة TheGeek ; 18-08-2014 الساعة 08:50

عضوية جديدة

طيب هو التوشيبا c50-A546 الشكل الخارجي لية مصنوع من الالمونيوم ولا البلاستيك انا كان عاجبني شكل البروبوك بس خلاص قفلت منه بسبب الاراء السيئة حول سخونة ال hp مع اني مش متأكد بردة ان البروبوك بيسخن بالدرجة اللي تؤدي تلف احد مكوناته المهم عشان ابعد عن الشبهات هرجع تاني افكر في الديل 5537 و هشوف التوشيبا

عضوية جديدة

طيب هو التوشيبا c50-A546 الشكل الخارجي لية مصنوع من الالمونيوم ولا البلاستيك انا كان عاجبني شكل البروبوك بس خلاص قفلت منه بسبب الاراء السيئة حول سخونة ال hp مع اني مش متأكد بردة ان البروبوك بيسخن بالدرجة اللي تؤدي تلف احد مكوناته المهم عشان ابعد عن الشبهات هرجع تاني افكر في الديل 5537 و هشوف التوشيبا

Toshiba Satellite C50-A546 مصنوع من البلاستيك (مع ملاحظة أن معظم أجهزة اللاب توب تصنع من البلاستيك حتى ال HP ProBook 450 G1 مصنوع من البلاستيك عدا واجهة الوحده السفليه المحيطه بلوحة المفاتيح) ،
    و على العكس فأنا أرى أن شكل Toshiba Satellite C50-A546 أفضل كثيرا من شكل HP ProBook 450 G1 ، كما أن لونه الفضى اللامع لاتظهر به البصمات بعكس الوجه البلاستيك الأسود المطفى لل HP ProBook 450 G1 الذى تظهر به البصمات و تفسد شكل الجهاز.

نصحنى أحد الأصدقاء ب Dell Inspiron 5537 و لكنه كان متفق معى أيضا أن أجهزة Dell عموما تعطى مواصفات عاليه بأسعار منخفضه و لكن بجوده منخفضه أيضا فى مكوناتها الداخليه ، و هذا ما سمعته فى بعض المحلات ، و ستجد فى الآراء التى نقلتها لك فى مشاركتى السابقه الرأى التالى:
    "Dell is HORRIBLE including Alienware which is made by dell. They may be the most powerfull but dont expect them to last at all"

عضوية جديدة

والله يا استاذ the geek انا كل مبتقدم خطوة لقدام برجع 10 لورا بقالي 3 اسابيع بدور ومش عارف اجيب اية انا كنت خلاص اعجبت ب ال hp بس حضراتكوا بتقولوا الحرارة بتعته مبالغ فيها وممكن تتلف احد المكونات قلت اسئل ع التوشيبا معظم البائعين قالولي ما انصحكش بيها لان خامتها رديئة مع اني شايفها كويسة والديل 5537 البروسيسور بتاعة الترا وهو بصراحة شكلة مش عاجبني الواحد خلاص اتعقد من كل حاجة :ah22:

عضو برونزي

Lenovo Essential G510 (i5/4/1TB/R8570)
    و انصحك متقعدش تدور كتير اوي ورا كل ماركة لان كل حاجة فيها عيب مفيش حاجة كاملة عشان لو قعدت تدقق اوي مش هتششتري حاجة :D بس انا لو مكانك ان شاء الله اشتري الموديل المذكور اعلاه
    التعديل الأخير تم بواسطة akrammlsh ; 19-08-2014 الساعة 03:44

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akrammlsh مشاهدة المشاركة
    و انصحك متقعدش تدور كتير اوي ورا كل ماركة لان كل حاجة فيها عيب مفيش حاجة كاملة عشان لو قعدت تدقق اوي مش هتششتري حاجة :D بس انا لو مكانك ان شاء الله اشتري الموديل المذكور اعلاه
    هو اللينوفو g510 كويس بس مش عاجبني اوي
    ممكن حضرتك ترجحلي الافضل من الاجهزة دي
    hp probook 450 g1
    hp probook 4540s
    dell 5537
    toshiba satellite C50-A546

عضوية جديدة

هو مفيش اي ريفيوهات عن toshiba c50-546

عضوية جديدة

والله يا استاذ the geek انا كل مبتقدم خطوة لقدام برجع 10 لورا بقالي 3 اسابيع بدور ومش عارف اجيب اية انا كنت خلاص اعجبت ب ال hp بس حضراتكوا بتقولوا الحرارة بتعته مبالغ فيها وممكن تتلف احد المكونات قلت اسئل ع التوشيبا معظم البائعين قالولي ما انصحكش بيها لان خامتها رديئة مع اني شايفها كويسة والديل 5537 البروسيسور بتاعة الترا وهو بصراحة شكلة مش عاجبني الواحد خلاص اتعقد من كل حاجة :ah22:
    أنا واقع فى نفس حيرتك لكن أعتقد إنى أميل بدرجه كبيره ناحية Toshiba Satellite C50-A546 ، و خصوصا بعد إستبعاد باقى الماركات.
    أجهزة توشيبا من الفئتين C و L هى أجهزة ال budget laptops فى توشيبا ، و هى أجهزه تعطيك أداء قوى بمكونات هاردوير جيده و لكن مع جسم خارجى من البلاستيك حتى تقل تكلفتها و تباع بأسعار رخيصه ، و أنا أرى أنها ماركه محترمه لأنها توفر للعملاء شرائح سعريه مختلفه من أجهزتها بدون التأثير على الأداء ،
    و قد وجدت أن بعض المستخدمين يصنفون أجهزة توشيبا عموما ك gaming laptops بسبب أدائها القوى مع عدم إرتفاع درجة حرارتها.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akrammlsh مشاهدة المشاركة
    قد تكون مواصفاته جيده لكن شكله غبى جدا.

هو مفيش اي ريفيوهات عن toshiba c50-546
    للأسف لا توجد مراجعات لهذا الموديل بعينه و لكن إبحث فى جوجل و يوتيوب عن Toshiba Satellite C50 و أعتقد أن فئة Toshiba Satellite C55-A مشابهه له أيضا.

عضوية جديدة

انا شفت التوشيبا glossy او للمعه دي محبتهاش وكمان اسعار توشيبا انخفضت عن الاول بكتير واغلب مشاكلها بتكون في السماعات والشاشة ... اللي عاجبني انه في ضمان دولي .. والاسوس كمان لاني مسافر بره مصر باذن الله بس الاسوس امكانيات قليله عنهم نوع اخر بدون ويندوز .. هل HP ليها ضمان دولي ولا ؟؟

https://egyptlaptop.com/asus-k53sd-1-2.html

عضوية جديدة

هل البروسيسور يفرق كتير حتي وان كان Intel® Core™ i5 2450M Processor ,2.5 GHz up to 3.10 GHz
    لان انا استخدامي برامج محاكاه هندسية ( ماتلاب وغيره ) فالاولوية لبروسيسور والرام ............... افضل ميزة لاسوس وياكد جودته ضمان سنتين ودولي

عضوية جديدة

انا شفت التوشيبا glossy او للمعه دي محبتهاش وكمان اسعار توشيبا انخفضت عن الاول بكتير واغلب مشاكلها بتكون في السماعات والشاشة ... اللي عاجبني انه في ضمان دولي .. والاسوس كمان لاني مسافر بره مصر باذن الله بس الاسوس امكانيات قليله عنهم نوع اخر بدون ويندوز .. هل HP ليها ضمان دولي ولا ؟؟

https://egyptlaptop.com/asus-k53sd-1-2.html
    طبعا موضوع اللون أو اللمعه ده أذواق و مش هقدر أتكلم فيه ، لكن ما هو قصد حضرتك بإنخفاض أسعار توشيبا ؟ و ما هى مشاكل السماعات و الشاشه ؟
    للأسف معرفتى محدوده فى لابات أسوس.
    ستجد فى الموضوع التالى أسماء و عناوين و تليفونات وكلاء إتش بى فى مصر و يمكنك الإتصال بهم للإستفسار بخصوص الضمان:
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=399248

هل البروسيسور يفرق كتير حتي وان كان Intel® Core™ i5 2450M Processor ,2.5 GHz up to 3.10 GHz
    لان انا استخدامي برامج محاكاه هندسية ( ماتلاب وغيره ) فالاولوية لبروسيسور والرام ............... افضل ميزة لاسوس وياكد جودته ضمان سنتين ودولي

أعتقد أن الجيل الثانى من معالجات Intel Core i5 تستهلك طاقه أكبر و ترتفع حرارتها بدرجه أكبر بالمقارنة مع الجيلين الثالث و الرابع.
    التعديل الأخير تم بواسطة TheGeek ; 20-08-2014 الساعة 08:51

عضوية جديدة

طيب بالنسبة ل dell 5537 core i5 اية رايكم فيه انا بفكر اجيبة

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

المفضلات