النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: مطلوب مساعدفى تنزيل الماك ع pc ومعرفت الdsmos

عضو الصورة الرمزية tourky2008

مطلوب مساعدفى تنزيل الماك ع pc ومعرفت الdsmos

ما هو dsmos
    حاولت اسطب ماك على جهاز البى سى ولاكن فشلت المحاولات
    استخدم اسطوانه بووت chameleon مناسبه لكارت الشاشه بتاعى
    النسخه snow leoparde 10.6.3 (مش معدله)
    انا مواصفات جهازى كالاتى
    CPU Type DualCore Intel Core 2 Duo E7400, 2800 MHz
    Motherboard Name Asus P5QL (3 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN
    Motherboard Chipset Intel Eaglelake P43
    DIMM1: Kingston 4 GB DDR2-bus 800 DDR2 SDRAM
    Video Adapter ATI Radeon HD 4600 Series (512 MB)
    Audio Adapter VIA VT1708S @ Intel 82801JB ICH10 - High Definition Audio Controller
    harde desck 1tb sata
    Partitions
    C: (NTFS) [ TRIAL VERSION ]
    D: (FAT32) 100.5 GB (100.5 GB free)
    E: (NTFS) 356.2 GB (325.8 GB free)
    F: (NTFS) 373.3 GB (289.7 GB free)

المشكله انى بقالى 4 ايام مبنمش وهتجنن ونفسى اسطب النسخه علماا بانى مسطب ويندوز 7 على درايف سى
    وانا عاوز اسطب الماك على درايف دى ما علينا كل ده اكيد من جوه اما تقوم بس اسطوانه الماك بس المشكله انى بعد اما بيقوم فى الاول بكل الطرق والحيل بيجى عند اول شاشه لونها ابيض مرسوم عليها علامه تفاحه الابل تقعد شويه ويهنج
    ملحوظه
    انا dvd rw عندى داتا وليس ساتا ومبيرداش يقوم الا لما اعمله من البايوس [ide:hl-dt-st dvdra]
    بووت 1 طبعااا لاكن لو عملته [ATAPI CD-ROM] ميقومش ويدخل على الويندوز ولا كان اى حد هنا فهل ممكن العيب من السى دى رووم انه مش ساتا
    ولا العيب من السفن اللى ع الهارد واانا بصراحه مش عاوز افرمته
    خلصت الملحوظه
    وبعد اتباع الطريقه بتاعه -v اللى هيا بجى بعد اما البووت يقوم واحط اسطوانه الماك بدال مدخل على الاسطوانه على طول اجى عندها وادوس -vوenter هيقوم الاسطوانه بس هيعرضلى الشاشه البيضاء اللى فى الاول على شكل اوامر اول اما الاوامر تقف ويهنج كالعاده يعنى يبقى هيا دى المشكله المكمونه اللى عنده واللى لو اتحلت تقوم بقيت الاسطوانه وادخل على اعدادات التسطيب :ah2:وتنزل النسخه اخيراااااا:ah27:
    دى صوره الايروور وموجود طبعا الكلمه الغامضه waiting for dsmos اللى عندى ارجو انكم مشكوريين تقولولى المشكله اللى عندى وجزاك الله كل خير

عضو الصورة الرمزية tourky2008

رد: مطلوب مساعدفى تنزيل الماك ع pc ومعرفت الdsmos

ايه يا جماعه هوا الموضوع صعب اوى كده...هوا القسم هنا ليه نايم كدا
    المهم انا دورت والحمد لله عفت المشكله ان الماك الاصلى تقريبا فى مشكله انه ينزل مع الوندوز على ال mbr
    عند شراء هارد جديد يكون على هيئه ٌRAW اى لم يتم تقيسمه او تحديد نظام للهارد ( لا اقصد نظام تشغيل و لكن Partition Scheme زى MBR او فى حاجه تانيه اسمها dpt) يعنى الهارد الجديد بيكون RAW
    و الهارد له نظام تقسيم او ما يسمى بــــ Hard Partition Scheme و اهمهم MBR & GPT
    وهم

Msdos الى هوا MBR

GPT الى هوا GUID

Apple الى هوا ل PPC

طبعا الافضل نظام GPT والماك هيبقى عندى صارووخ اما انا كدا عرفت الحمد لله ان المشكله عندى فى الويندوز او نظام التقسيم
    فلازم افرمت الهارد بس لو فرمته ال Partition Scheme هفضل برده زى ماهو ففى برامج تقريبا تفرمت الهارد من الدوس ولا من بره من على سى دى تخلى الهارد يرجع RAW تانى كانى شريه وابتدى احط نسخه ال ماك واقسم GUID
    على العموم انا بدور لو حد يعرف برنامج بيعمل الموضو ده ياريت اصحاب الخبره او المشرفين يجيبوهولنا او يدونا رايهم لو فى حلول تانيه لانى فى مشكله تانيه وهى

ان الويندوز والماك وحتى اللينكس هينزلو على نظام GPT بس الويندوز هوا اللى هيكون معاه المشكله لانه مبيقراش غير من حاجه اسمها UEFI

UEFI ده نظام بيبقى فى ال chipset زى ال bios طبعا مش موجود فى كل المزر بوردات المهم
    سؤالى هل ممكن تكون فيه طريقه تخلى الويندوز يقرا من البايوس او فى حركه كده معرفش انا بفتى فيها وال ايه هل ممكن اخلى الويندوز يقرا من bios او هل فى ممكن طريقه اخدعه بيها تخليه يتوهم انه عندى مازر فيها ال UEFI

ياريت اى حد يفيدنا او حتى يرد يقول اى حاجه انا راضى

عضو الصورة الرمزية $The-King$

رد: مطلوب مساعدفى تنزيل الماك ع pc ومعرفت الdsmos

ايه اللى انت كاتبه ده كله
    لو سمحت بسط العمليه شويه
    اكتب المكونات
    النسخه اللى بتستخدمها فى التسطيب
    المشكله