السلام عليكم

الحمد الله اشتريت جهاز لاب توب جديد من يومين و كنت اتوقع وجود اسطوانة للتعريفات مع الجهاز و كمان اسطوانة نسخة اصلية هوم برميم ( اعذرونى انا عمرى ما استخدمت لاب توب قبل كدة و لولا ظروف السفر مكنتش هفكر اشترى واحد ) بس للاسف طلع مفيش اسطونة تعريفات ولا اسطوانة نسخة و لما اتصلت بالشركة قالولى ان الجهاز بييجى بدون اسطوانة تعريفات و بدون اسطوانة نسخة فقط الريكفرى الموجود على الجهاز فقط لا غير مع العلم انى استلمت الجهاز فى الكرتونة و كانت مقفولة طبعا و انا اللى فتحتها بأيدى و ختم اتش بى كان موجود طبعا

بصراحة الشركة ناس محترمين جدا و معاملتهم فوق الممتازة و نزل مندوب من عندهم بالجهاز لحد عندى و سلمنى الجهاز و فضل معايا بالتليفون متابع لو فى اى حاجة اقولة و كان فى غلط فى الفاتورة و الضمان و تم تصحيحة و ارسال الصحيح بالايميل و مختوم و كله تمام و حتى لما حاولت اشوف السيريال على الكرتونة مطابق للسيريال على الجهاز و كنت بدور على الختم الخاص بميكروسوفت و طبعا دة ملوش اى علاقة بسيريال الجهاز و كلمتهم و كانوا متفاهمين جدا ( معلش بقى بعمل ناصح و للعلم فقط انا نصايح التأكد من ان الجهاز جاى جديد و الكرتونة متفتحش قبل كدة جبتها من الموقع هنا من احد الاعضاء و كمان عيوب الديد بكسل اتأكدت منها من برنامج لقيت عضو من الاعضاء رافعة هنا و الحمد لله الشاشة سليمة

نيجى بقى للمشكلة الاولى و هى انى مش لاقى الجهاز بتاعى على موقع اتش يى و مش عارف ليه و حاولت بالسيريال نبر و البرودكت نبر و برضة مش عارف و بالتالى مش عارف ازاى لو حبيت اعمل نسخة جديدة هعرف كارت الشاشة و اليو اس بى و كارت الصوت و مضايق اوى بصراحة و مش عارف اعمل ايه فيا ريت لو فى اى حد يعرف حل للمشكلة دى يقولى و يا ريت لو ينفع التعريفات تكون من اتش بى علشان انا بحب الحاجة كدة تكون اصلية و تكون خاصة بالجهاز

المشكلة التانية بقى ان الهارد 1000 جيجا عبارة عن 2 برتيشن و برضة مش عارف ليه البرتيشن الاول اسمة ريكفرى و دة بالظبط مساحتة 14 جيجا و البرتيشن التانى اسمة C و دة مساحتة 916 طبعا محدش يسألنى ازاى علشان انا معرف و مش عارف ازاى مثلا اخليه زى الهارد اللى عندى فى البيت و كمان عندى فى البيت مفيش البرتيشن اللى اسمة ريكفرى دة خالص و انا الهارد 2000 جيجامتقسم تلت برتيشنات واحد c دة للنسخة و الباقى متقسم على 2 برتيشن

يا ريت اللى يقدر يساعدنى يقولى اعمل ايه