الاعضاء الكرام


طبعا الفتره الاخيره تردد ال 5 جيجا هرتز بدا يشتغل بشكل موسع عن سابق الذكر
كان يبشتغل بوينت تو بوينت فقط سواء بالنانو بريدج او الروكت
او الباور بريدج او الباور استاشن
حاليا بدا استخدامه بوينت تو مالتى بوينت وبدا التردد يزيد فى بلاد كتيره فى انحاء الجمهوريه
وبدا الناس تشتغل باجهزه التوزيع الاومنى 360 درجه وهى الروكت اومنى
وايضا لاجهزه مايكروتيك نوع اخر من تلك الاجهزه
ولكن فى هذا الموضوع الكلام هيبقى على اجهزه شركه يبوكيوتى




كلنا شغالين بالروكت وهو جهاز قوى جدا بمعنى الكلمه وتم تجربته من فتره طويله واثبت كفاءه حتى الان سواء
روكت دش
روكت سيكتور بانواعه
روكت اومنى ( 360 درجه )

اليوم كلامى على الجهاز القوى جدا





Rocket M GPS

























الداتا شيت طبعا الخاصه بالروكت
https://dl.ubnt.com/datasheets/rocket..._Datasheet.pdf

يعنى ايه روكت GPS
طبعا دلوقتى وكثره وجود تلك الاجهزه فى الجو يحدث نويز عالى جدا
يعنى انا مركب فى شبكتى مثلا روكت دش ببث بيه لمكان تانى
وروكت اومنى بتوزع 360 ردجه وروكت سيكتور يقوم بالتوزيع حسب الزويا لبعض النقاط
ووجود روكت دش اخرى تنقل من مكان لمكان مسافات كبيره

طبعا الداتا المستخدمه فى هذه الحاله ليست انترنت فقط بل كمرات مراقبه سيرفرات
جميع انواع الداتا الممكنه واقلهم طبعا خدمه الانترنت الضعيفه بالنسبه لقوه تلك الاجهزه

هيحصل ايه لو الكلام ده كله موجود فى الجو بجوار بعضه او قريب من بعض
هيحدث الاتى كما فى الصوره









الى حدث فى الصوره collision تداخل بين الاشارات بمعنى
كل جهاز يقوم بعمل ارسال واستقبال RX و TX
وطبعا لكثره الاجهزه حدث تداخل قوى جدا بين الاجهزه التداخل ده بقه يعمل ايه
ضعف فى الداتا والنقل حدوث مشاكل قويه جدا فى البرج بتاعك
يعنى نويز عاليه جدا وده اقوى من النويز وقتها لان الاير ماكس قوى جدا والناس الى جربت
ووضعت نانو استاشن جنب بعض وحاولوا يستخدموهما كاكسس بوينت بجوار بعض وتفعيل الاير ماكس
طبعا هيشوفوا الكلام ده والتداخل القوى جدا بين الاشارات
ويترتب عليه وقوف الشبكه وبنج عالى يعنى الشغل هيبزظ تماما منك

طيب شركه يبوكويتى نزلت جهاز لحل المشكله دى والجهاز فعلا قوى جدا
لاء وكمان زود امكانيه اخرى عليها هنبدا نوضحهم

هنشيل الروكت العادى سواء m2 او m5 ولكن فى مصر كلنا بنستخدم ال m5 وهنركز فى الكلام عليه
ونركب الروكيت GPSبتردد 5 جيجا هرتز M5
ونشوف ايه الى هيحصل وده هيبقى واضح فى الصوره








نلاحظ عدم وجود تداخل نهائى بين الاجهزه الموجوده على البرج بمعنى

الGPSوظيفته عمل تنظيم باكت الارسال بين الاجهزه
وايضا تنظيم باكت الاستقبال بين الاجهزه
وعنه يمنع التداخل بين الاشارات المرسله واخرى المستقبله
وعدم وجود اى تداخل نهائى بين الروكتات الموجوده معنى والبنج يبقى مظبوط
وايضا نقل الداتا يظل ثابت
وهذه صوره توضح ال RX فى وقا واضح بعكس الصوره السابقه الى توضح ال TX فى وقت واحد








يعنى انسى النويز والتداخل بين الاجهزه والروكتات الموجوده
سواء كان موجود معاك روكت دش او اومنى او سيكتور او اى كان من تلك الروكتات



والان صوره توضح اداءه ال AIR SYNC وهى الاداه الى تضبط خاصيه ال GPS
بين الروكتات الموجوده ومن خلالها تستطيع معرفه عدد الروكتات الموجوده وكميه الباكت المرسل والمستجيب وهى اداه اضافيه فى الروكت GPS عن نظيره الروكت العادى







الصوره القادمه مهمه جدا لتعريف بطريقه تركيب الجزء الخاص بقطعه ال GPS
فى جهاز الروكت لدينا ومحدش يقول المخرج الثالث فى الروكت ده مالوش لازمه ويسيبه
ده خاص بانتنه ال GPS الى يتم تركيبها فى الروكت





الوظيفه الثانيه
المهمه جدا جدا فى رايى والتى شدتنى الى جهاز والعمل به كبديل لحلول كثيره جدا
هذه الخاصيه عند تركيب روكت GPS الداتا ريت والباكت المرسله تزيد جدا جدا جدا
فى حاله تركيب الروكت GPS عن الروكت العادى

يعنى مثلا انا مركب 2 روكت دش مسافه 30 كيلو ونقل الداتا كان 20 ميجا مثلا
عند تركيب 2 روكت دGPS فى نفس المسافه والمكان ستصبح نقل الداتا 40 او 50 ميجا
مثال فرضى

هذا ما يقوم بيه الروكت GPS وهو تقويه الداتا المرسله بشكل رهيب عن نظيره العادى

وايضا ال delay time هيقل كثيرا جدا جدا وهذا ال delay له اجهزه معينه يصعب قياسه
ولكن الروكت GPS وعن طريق ال air sync يقل هذا الرقم كثيرا جدا جدا وشبه يتلاشى
والصوره القادمه ملخص ل كلامى السابق







وركزوا فيها جدا لانها هلى ملخص الكلام وقوه رهيبه للروكتGPS

يعنى عدم وجود نويز او تداخل نهااااااااائى بين الاجهزه
يعنى داتا ريت الضعف وعدم وجود اى delay نهائى فى النقل بين الاجهزه










وقريبا شرح لجهاز اخر اقوى من هذا الجهاز لدى وصوله سيتم عمل ريفيو للجهاز
والتعريف بيه ايضا للجميع


خالص تحياتى للجميع
وبالتوفيق ان شاء الله


م/ محمود الحسينى