صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 31

الموضوع: مشكله مع كل الالعاب

عضو

مشكله مع كل الالعاب

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اعضاء ومشرفين كل عام وانتم بخير .مواصفا جهازي كالتالي
    intel core i5 4670k
    gtx 780
    ram 8gb
    gigabyte z87x_d3h
    cooler master hyper t4
    cooler master smart m 850 wat
    مشكلتي مع الالعاب كلها بشكل عام يعني كل الالعاب الي انا جربتها بيحصل فيها frame drop حتي مع تفعيل خاصية v sync و تطبيق موضوع الاستاذ محمد عن التقطيع و tearing حرارة كارت الشاشه 60 _70 و زودت سرعة المروحه
    حرارة البروسيسور لا تتعدي 60 في اسوء الحالات
    غيرت الويندوز
    نزلت برنامج anti virus nod و بعمل سكان يشكل دوري
    حروح اعمل عمره ان شاء الله و حدعي للكمبيوتر هناك :D
    نزلت كل برامج الالعاب و الديركت اكس 11
    زودت مروحه للكيسه عشان التهويه
    قللت الاعدادات لاقل حاجه مع ان المفروض الكارت دا جباااار
    و بردو بتحصل نفس المشكله المشكله بتتلخص في حاجتين الفريم يعمل دروب كبير جدا يعني من 50 مثلا ل 20 و الحاجه التانيه ان الفريم مثلا يقل 10 فريمات فا اللعبه تعلق و يحصل تقطيع مع اني شفت ناس كتير بتلعب العاب و الفريم بيقل 5 _10 فريم بسبب زيادة التفاصيل و اللعبه ما بتقطعش ولا حاجه فا ياريت حد يا جماعه لو يعرف حل او اي حاجه عشان انا الصراحه زهقت و عايز ابيع الجهاز من الاخر كدا عشان و الله ضغطي بيعلي دا انا عملت كميه مواضيع عن المشاكل ما عملهاش قسم كامل و الاعضاء و المشرفين و الله ما قصروا معايا جزاهم الله خير و شكرا يا جماعه .

عضو فضي الصورة الرمزية nanonona

رد: مشكله مع كل الالعاب

طبعا الوضع عندك مش طبيعي لكن أي جهاز جديد دايما بيبقى فيه مشاكل فاصبر ولا تيأس وإن شاء الله مشكلتك تتحل

- اعمل كل الأبديت الممكن للويندوز نفسه لأنه بيحتوي على إضافات بتساعد الألعاب
    - ابحث عن ابديت للألعاب نفسها فمثلا كرايسس 3 تعمل أفضل على اصدار 1.3
    - سطب تعريف نفيديا رقم 320.49whql وأوعى تجرب تسطب التعريف 320.18 أبدا
    - تأكد من عدم وجود لعبة أو برنامج ثقيل شغال في الخلفية أثناء اللعب
    - الأنتي فايرس لا قيمة له بدون تحديثه
    - أوعى يكون البارتيشن اللي عليه الويندوز صغير ومليان على الآخر
    - فك كارت الشاشة والباور اللي واصله والرامات وركبهم تاني وغير أماكن الرامات وتأكد إن كارت الشاشة راكب على المخرج الأول إذا كان عندك كذا مخرج
    - أوعى يكون الويندوز 32بت لازم يكون 64 بت..
    - حدث بايوس البوردة -البوردة وليس كارت الشاشة- وإذا قرأت في كتالوج كارت الشاشة ستجده يؤكد عليك تحديث بايوس اللوحة الأم..

:ah38: الحاجات البسيطة دي ممكن تكون المشكلة منها

- بجد: ادعي ربنا يحللك المشكلة إن شاء الله
    التعديل الأخير تم بواسطة nanonona ; 04-08-2013 الساعة 23:06
    [SIGPIC][/SIGPIC]

المشرف العام الصورة الرمزية Black foxer

اولا ايه هي الالعاب الي بيحصل فيها ضروب للفريم

لان فار كراي3 و اسيسان كريد 3 و كرايسس 3 والعاب تانية من الجديدة لازم تعملها ابديت لانها بتزل بمشاكل كتيرة

تاني حاجة لو جربت تحديث كارت الشاشة الي موجود في مشاركة الموجودة فوق للاخ الكريم ايه هي درجة حرارة الكارت
    اللهم اغفر لسيد سعيد جنيدي ذنوبه وتجاوز عن سيّئاته و ارحمه برحمتك الواسعة

برجاء الدعاء لاستاذي / سيد سعيد جنيدي بالرحمة والمغفرة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Black foxer مشاهدة المشاركة
    اولا ايه هي الالعاب الي بيحصل فيها ضروب للفريم

لان فار كراي3 و اسيسان كريد 3 و كرايسس 3 والعاب تانية من الجديدة لازم تعملها ابديت لانها بتزل بمشاكل كتيرة

تاني حاجة لو جربت تحديث كارت الشاشة الي موجود في مشاركة الموجودة فوق للاخ الكريم ايه هي درجة حرارة الكارت
    السلام عليكم اخي كل عام و انته بخير
    انا عملت كل الابديتات للالعاب و كمان اساسينجس كريد دي اصليه و التعيفات بتنزل لوحدها كل برامج الالعاب موجوده و درجة حرارة الكارت من 60 الي 70 لما المروحه بتكون علي 70 %
    و الالعاب الي بيحصل فيها دروب هي كل الالعاب علي الجهاز بلا استثناء سواء الدروب الكبير جدا او الي هو بيكون حالي 5 فريم بيحصل تقطيع في اللعبه معاه . سؤال لحضرتك بس لما انته بتكون بتلعب لعبه و الفريم مثلا بينزل 5 فريم بيحصل تقطيع و لا لا و شكرا لرد حضرتك في انتظار رايك .

في العاب والعاب بحصل تقطيع لما الفريم ينزل مرة واحدة

حضرتك درجة حرارة الكارت عالية شوية على ما اعتقد لو تقدر تغير لويندوز 8.1 يا ريت هتحس بفرق

وتغير التعريف ده للتعريف 326 الخاص بويندوز 8.1 وشوف

والموضوعين دول هيساعدوك لو ويندوز 8.1 محلش المشكلة

الموضوعين مش شرح الاسطورة الاستاذ احمد السيد

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=354688

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=352220
    التعديل الأخير تم بواسطة Black foxer ; 05-08-2013 الساعة 07:00

عضو

في العاب والعاب بحصل تقطيع لما الفريم ينزل مرة واحدة

حضرتك درجة حرارة الكارت عالية شوية على ما اعتقد لو تقدر تغير لويندوز 8.1 يا ريت هتحس بفرق

وتغير التعريف ده للتعريف 326 الخاص بويندوز 8.1 وشوف

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كل عام و ات بخير و بصحه ان شاء الله
    مشكلة التقطيع دي يعني مثلا اللعبه لو نزلت قول فريمين 2 بس بيحصل تقطيع و بيحصل مع كل الالعاب بالفعل حضرتك انا نزلت وندوز 8.1 و لا حظت ان التقطيع زاد سبحان الله فا رجعت للنسخه السفن تاني و بالنسبه للموضعين بتوع الاستاذ احمد السيد تم تطبيقهم و عملت زي حد اعلي كدا للفريمات 50 فريم عشان ما يحصلش تقطيع بس ساعات الفريم بينزل اقل من كدا و المشكله بتفضل زي ما هي انا عملت benchmark ببرنامج كدا و دي الصوره و عايز اعرف راي حضرتك في النتيجه عشان اتاكد ان مفيش مشكله في الهرد وير ولا لازم اروح الضمان مع العلم ان فيه مشهدين في البنشمارك كان بيحصل فيهم دروب و دي صورة التيجه

حضرتك البنش مارك عادي جدااا

بس المشكلة مش عيب هاردوير وانا متأكد لان كان فيه اخ هنا في المنتدى وحصل معاه نفس المشكلة برضو وحلها كان بتصطيب ويندوز 8.1 و طبق كلام استاذ احمد السيد والدنيا معاه زي الفل

طيب انا عاوز اعرف بس ايه هو التعريف الي حضرتك استخدمته مع ويندوز 8.1

وحضرتك بتفعل v-sync ولا لأ في الالعاب

عضو

بس المشكلة مش عيب هاردوير وانا متأكد لان كان فيه اخ هنا في المنتدى وحصل معاه نفس المشكلة برضو وحلها كان بتصطيب ويندوز 8.1 و طبق كلام استاذ احمد السيد والدنيا معاه زي الفل

التعريف كان 326.19 و ربت كمان التعريف الي جاي مع الكار نفسه الي هو 320.11
    المشكله دي وجوده سواء بفعل vsync او لا يعني مثلا في vsync الفريم بيكون 60 و بينزل في ثانيه يبقي 55 و يحصل تهنيج غبي كدا ينرفز و نفس الموضوع لما باطفيه بردو الفريم مثلا يبقي 80 ينزل ل 75 و الصوره تعلق بردو و انا دلوقتي بحاول ارفع فيديو لحضرتك ن جوه اللعبه عشان الصوره تكون اوضح 10 دقائق كدا بس جزاك الله خيرا سؤال بس يعني المشكله دي عند حد تاني غيري لا انا بس الي في الكون كدا شكرا جزيلا لك

عضو

حضرتك هو مفيش اي طريقه تانيه اوريلك الفيديو لانه علي اليوتيوب واخد مدة رفع 700 دقيقه و هو الفيديو اساسا معداش ال 20 ثانيه لو فيه طرقه ممكن حضرتك تقولي . لو انته فاضي يعني البرنامج الي بيخليك تتحكم في سطح المكتب عندي دا ممكن تدخل و تشوف الفيديو و لو مش فاضي خلاص يبقي اي وقت و شكرا لحضرتك

بخصوص الدخول الى جهازك عادي جداااااااا انا فاضي 24 ساعة في 24 ساعة مش وراية الا الالعاب ده اميلي الياهووو كلمني عليهelkorcanblackbox@yahoo.com

إداري سابق الصورة الرمزية Ahmed.Elsayed

بص حضرتك أطلع على هذا الموضوع >>> https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=297373

وعند إستخدام الألعاب أستخدم برنامج Game Booster لغلق البرامج والخدمات التى تعمل فى الخلفية لتحسين أداء الألعاب

وقم بالضغط على كارت الشاشة ببرنامج Furmark لمعرفة أقصى درجة حرارة ممكن أن يصلها كارت الشاشة بعد مرور ربع ساعة

وأضغط على المعالج لمدة ربع ساعة ببرنامج P95 أو Intel Burn لمعرفة أقصى درجة حرارة ممكن أن يصلها كارت الشاشة بعد مرور ربع ساعة.

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed.Elsayed مشاهدة المشاركة
    بص حضرتك أطلع على هذا الموضوع >>> https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=297373

وعند إستخدام الألعاب أستخدم برنامج Game Booster لغلق البرامج والخدمات التى تعمل فى الخلفية لتحسين أداء الألعاب

وقم بالضغط على كارت الشاشة ببرنامج Furmark لمعرفة أقصى درجة حرارة ممكن أن يصلها كارت الشاشة بعد مرور ربع ساعة

وأضغط على المعالج لمدة ربع ساعة ببرنامج P95 أو Intel Burn لمعرفة أقصى درجة حرارة ممكن أن يصلها كارت الشاشة بعد مرور ربع ساعة.
    درجة حرارة كارت الشاشه و المروحه معوله علي 70% اقصي حاجه بتكون 60 _65
    بعد الضغط علي المعالج لمدة 30 دقيقه اقصي درجة حرارة وصل لها كانت 61_64 في هذه الحدود
    الموضوع الي حيجنني حضرتك ان انا النهارده جيت العب فا المشكله كانت سه موجوده يعني لما الفريم بيقل او بيزيد اللعبه بتعلق فا قفلت معدل الفريم ببرنامج msi after burn و الالعاب اشتغلت كويس نوعا ما لان الفريم بقي لا بينزل ولا بيطلع بس الي حيعبطني اني بعديها بشويه كدا جيت العب تاني انا مش محدد الفريم ولا حاجه و لقت المشكله اتحلت فا المهم قلت و انا عملت اي جديد في الجهاز عشان تتحل و لقيت ان انا كنت بسطب لعبة باتمان اركام ستي اللعبه نزل معاها برنامج كدا اسمه amd daul core optimizer فا المهم قلت لازم اتاكد ان البرنامج دا هو الي حل الموضوع فا مسحته و سطبته تاني سبحان الله المشكله رجعت تاني زي الاول حد عنده علم بلي حصل دا يا جماعه و شكرا لرد حضرتك

عضو

انا زهقت خلاص و الله يعني انا حاولت بكل الطرق حتي الطريقه بتاعة عمل حد اعلي للفريمات دي مبقتش تنفع يعني مثلا اعملها علي 50 الفريم يقل ل 40 اعملها علي 40 يقل ل 30 و تقطيع في تقطيع في كل الالعاب . مع ان ان بشوف ناس بتلعب عادي جدا جدا و الفريم بيقل حتي 30 فريم و الصوره ما بتعلقش ولا حاجه ان خلاص حبيع الجهاز و حتحمل الخساره في السعر عشان انا قربت اتشل و اللهم لا اعتراض و شكرا لكم جميعا علي سعة صدركم و اهتمامكم بالموضوع و خصوصا الاستاذ black foxer و السام عليكم و رحمة الله و بركاته

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ragab96 مشاهدة المشاركة
    انا زهقت خلاص و الله يعني انا حاولت بكل الطرق حتي الطريقه بتاعة عمل حد اعلي للفريمات دي مبقتش تنفع يعني مثلا اعملها علي 50 الفريم يقل ل 40 اعملها علي 40 يقل ل 30 و تقطيع في تقطيع في كل الالعاب . مع ان ان بشوف ناس بتلعب عادي جدا جدا و الفريم بيقل حتي 30 فريم و الصوره ما بتعلقش ولا حاجه ان خلاص حبيع الجهاز و حتحمل الخساره في السعر عشان انا قربت اتشل و اللهم لا اعتراض و شكرا لكم جميعا علي سعة صدركم و اهتمامكم بالموضوع و خصوصا الاستاذ black foxer و السام عليكم و رحمة الله و بركاته
    طب حضرتك تاكد انك معرفه كل شئ فى الجهاز من اسطوانه التعريف
    Windows 10 x64 or Windows 8.1 x64
    CPU : Intel Core i7 -2600k
    GPU : Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G
    1333 RAM : 8Gb 4*4
    Motherboards : Asus Z68 v pro Gen3
    ASUS VX279H: Resolution : 1920 x 1080
    PSU : Seasonic 850W 80 Plus Gold
    NZXT Phantom Red Edition

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المفضلات