النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: ستفسار عن مزود الطاقه المناسب للتجميعه الاتيه

عضوية جديدة

Red face ستفسار عن مزود الطاقه المناسب للتجميعه الاتيه

بعد السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تحيه لاعضاء المنتدي الكرام
    اريد مساعده بسيطه بخصوص التجميعه دي
    mother board:giga byte h61 s2pt
    cpu:core i3 3220 ivy bridge 3.20 g
    ram :4 gigs
    gpu: giga byte gt730 2g gddr5 64 bit
    احتاج باور سبلاي طويل المدي ههههههههه طبعا الميزانيه متوسطه او لحد 900 بالكتير
    السبب اني كان عندي باور تجاري والحمد لله حرقلي الفيجا القديمه وكانت GT620 2 G

انا حاليا محتار بين الباورات دي
    وبصراحه دماغي لفت يا شباب لان ناس تقول خط واحد وناس خطيت فال rail
    وناس تقولي في مزودات مفيهاش الحمايات المهمه اللي هيا
    ocp /opp/uvp
    الخ
    بجد انا محتار يا شباب بين الباورات دي

XFX PRO750W XXX Edition 80 Plus Bronze Certified Semi-Modular Power Supply

Seasonic M12II-620 620W 80 Plus Bronze Certified Semi-Modular Power Supply

Corsair CX600M 600W 80 Plus Bronze Certified Semi-Modular Power Supply

XFX TS650 650W 80 Plus Bronze Certified Power Supply

لو حدي يرشحلي ايه الافضل عشان بجد محتار جدا وموش عارف اختار انهي باور منهم
    وكمان متخوف من نقطه حرق الكارت اللي حصلت بسبب الباور القديم هل في اي مشكله عالسوكت بتاع الpci فالبورده ممكن يسببلي مشكله فالكارت الجديد
    الحرق القديم كان فالكارت نفسه فالشيبايه وشكرا ليكم

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

رد: ستفسار عن مزود الطاقه المناسب للتجميعه الاتيه

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
    للاسف اخى الكريم تعرف كارت GT 620 محتاج قد ايه من منسوب الوات ؟ بنسبه 100% لن يتعدى 75W لانه لا يحتاج كابل 6pin PCIe
    ومع هذا تخيل ان الباور القديم مقدرشى يقدم للكومبيوتر من خلال فولتيه 12V+ مجرد 18A امبير
    وهى اقصى نسبه مطلوبه يمكن احتياجها فى اغلب الاحوال اثناء الضغط والالعاب للجهاز كامل
    وده معناه ان الباور القديم لم يستطيع تقديم 216W فقط ولكن مش هنقول غير ربنا يعوض عليك

خصائص
    Over Power Protection & Over Current Protection & Under Voltage Protection وغيرها بتلعب دور كبير فى حمايه الباور واجزاء الكومبيوتر

كل الباورات اللى حضرتك حاططتها ليست من اجلك وانما من اجل اجهزه اعلى بكتير جدا فى استهلاك الطاقه
    كل المطلوب بالنسبالك هو باور سبلاى بيقدم 350W حقيقى و 18A امبير حقيقى من فولتيه 12V+

الناس اللى قالتلك ان باور Single 12V+ Rail افضل غلطانيين والناس اللى قالتلك ان Multi +12V Rail هو الافضل غلطانيين
    امر واقع بسبب باور سابق Multi او العكس واتحرق وبالصدفه الباور الجديد لقاه Single او العكس وصادق فاصبح لدينا تضارب فى الافكار
    ولكن فى الحقيقه الباور القديم اتحرق مش عشان هو كان Multi او Single وانما عشان كان باور كذاب فى اى كلمه مكتوبه عليه

ولكن مع هذا نظام Single هو الاحدث لانه بيساعد على التاخير من التسب فى عمل Shutdown لحمايه الجهاز لان نسبه سماح المسار اعلى واقوى
    ولكن فى الحقيقه انت لو ضغطت عليه اكتر من اللازم مش هيعمل Shutdown -
    يعنى لو ضغطت بنسبه عاليه على فولتيه 12V+ اعلى من المسموحه ليه وليكن هو 60A امبير وانت بتحاول تسحب 70A او 80A نظريا فى اجزاء هتتحرق منه
    وده لانه مش منهج Multi Rail ودى الميزه الوحيده بتعدد خطوط توزيع Multi Rail فقط اللى اتوجدت مع عصر بدايه تعدد كروت الشاشه
    فلو عندك خطين كل خط فيهم بيقدم 30A وانت بتحاول تسحب من واحده فيهم 35A يعنى كلى 65A الباور مفترض انه هيعمل Shutdown

عموما سواء كان هذا او ذاك لان اغلب الامور نظريه وراجعه لاكتر من جزء واحد فى الباور هتلاقى اغلب المزودات الحاليه فرديه فى توزيع فولتيه 12V+
    عشان لو كان مكتوب عليه 60A وبيقدم 65A كنوع من الاحتياط ميضايقكشى بعمل Shutdown ولكن زى ماقولتلك بعدها تبدا مرحله الخطر

كل ما فى الامر انك تحتاج باور سبلاى حقيقى من ماركه محترمه مشهوره فى تصنيع او بيع مزودات طاقه مشهوره فى كفائه تصنيعها من قبل المصنع الاساسى
    وبطبيعه الحال هتلاق فيها كل المميزات اللازمه
    Seasonic هى الافضل عالميا بتصنع لماركات كتير XFX - Corsair - EVGA - Cooler Master - ANTEC وغيرهم كتير
    مش هو لواحدها ولكن خليك فى Seasonic 520ًW اكتر من كافى بالنسبالك حاليا وستجده كافى فى المستقبل

عضوية جديدة

اشكرك اشد الشكر اخي الكريم علي سرعه الرد وكذلك المعلومات القيمه اذن انا عرفت ان الباور القديم سبب المشكله
    ولن تتكرر انشاء الله انت رجحت لي الباور seasonic 520 w اخي الكريم هل هو كافي لتشغيل هاردين وكارت ال gigabyte gt 730 فالامان والراحه مع ضغط الالعاب وبالاضافه ان البروسيسور والرامات لا اعلم
    وبالنسبه للباور هل يكون 80 bronze ام الماركه فقط
    وهل كل الباورات زات المركه عندها الحمايه اللي استفسرت عنها ولا لا
    انا عاوز امان قدر المستطاع لو كنت مكاني وضاع منك كرت هتحس باللي انا فيه وشكرا لك

واسف علي تعب حضرتك معايا
    التعديل الأخير تم بواسطة DUHAM ; 17-01-2016 الساعة 02:08

الشكر لله اخى - ان شاء الله الباور اكتر من ممتاز واعلى من انك تفكر فى شان جودته ( الباور يابانى 100%100 مكثفات طاقه )
    اما بخصوص لازم 80PLUS وكفائته - كلمه كفائه فى الطاقه ليس لها اى معنى سوى انظمه واساليب توفير الطاقه الاذكى والافضل
    باور 80PLUS كفائته 80%
    اذن نظريا لو معانا باور 500W كفائته 80PLUS Efficiency ومحتاج من الباور سبلاى 500W فى الضغط يبقى هيسحب من سوكيت الكهرباء 625W
    يبقى انت بتدفع تمن 125W per Kilo Watt بالرغم انك لست فى احتياجهم ( هذا هو معنى كفائه الباور سبلاى فقط لا غير )

اطلع لباور سبلاى زى Seasonic 520W BRONZE كفائته 85% مع مختلف اشكال التحميل يبقى لو محتاجين منه 500W يبقى هيسحب من سوكيت الحائط 588W فقط
    بالشكل ده بيوفرلك فى الطاقه واصبح مسؤل عن تشتيت درجه حراره ناتجه عن منسوب power dissiption اقل كتير وبالتالى كفائه عامه

انزل لباورات سبلاى زى القديم مفيهوش اساسا كفائه لان الترانزستورز فيه ممكن تلاقيه على كل فولت واحد بيسحبه بيضيع اكتر من 0.80V
    يعنى لو الباور القديم بيقدم 500W ومفيهوش اى منسوب كفائه ممكن يكون بيسحب 800W على الاقل من سوكيت الحائط
    ده بغض النظر انه اساسا عمر ما باور تجارى قدر يقدم نصف منسوب الطاقه المكتوبه عليه ( الباورات دى من داخلها اساسا شويه خرده من مخلفات المصانع واتعدلت )
    كلنا او اغلنا عانى من نفس مشاكلك وده سبب اعتمادنا على الباورات النضيفه ( Seasonic نموذجى واطمئن تماما )
    بالتوفيق

عضوية جديدة
    تمام اخي الكريم طيب فرضا لو ملقيتش الباور seasonic 520 watt
    ترشحلي ايه من الباورات الكويسه
    لاني من اسكندريه وهروح maximum hard ware
    وموش متاكد هلاقيه ولا لا

وشكرا ليك

وبالنسبه للباور اللي حضرتك رشحتهولي بحثت عالنت واسمه SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU
    واللي لاحظته انه bronze وكمان plus
    هل كده هيسحب كهربا كتير زي منتا شرحتلي فوق ولا ايه معلش تعبتك جدا انا اول مره اتعامل فالباورات العاليه عشان كده

هل هو ده الباور اللي حضرتك قايل عليه

https://***************.net/shop/pow...-power-supply/
    التعديل الأخير تم بواسطة phenomenon ; 17-01-2016 الساعة 17:34

ده المقصود باذن الله والبدائل هى Corsair CX - Corsair CM - XFX وفيها جميع انظمه الحمايه وضمانها تلات سنوات على الاقل

المفضلات