النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: ميزانية 600 جنيه شراء راوتر جيد للالعاب

عضو الصورة الرمزية moomen19

Cool ميزانية 600 جنيه شراء راوتر جيد للالعاب

السلام عليكم

كنت عايز استفسر من الاعضاء الكرام

لو عايز راوتر جديد بميزانية من 400 ل600 جنيه

راوتر فيه امكانيات كويسة ويساعد فى gaming

وفى خاصية تقسيم سرعة الانترنت لو فى كام جهاز شغالين على راوتر واحد

انا لقيت بعض الانواع وياريت لو تقدروا تقوللى هل اى واحد فيهم كويس ولا فى انوع تانية

Asus RT-N56U Dual-Band Wireless-N600

Cisco Linksys E4200 Maximum Performance Dual-Band Wireless-N Router

Zyxel P-661HNU-F1 Wireless ADSL2 4-portSecurity Gateway White

وشكراا مقدما على المساعدة:D

عضو فضي الصورة الرمزية ahmed601

رد: ميزانية 600 جنيه شراء راوتر جيد للالعاب

روتر للالعاب :confused:
    يعنى لعب على الشبكة الداخلية ؟
    و اعتقد على حد علمى لا يمكن التحكم فى سرعة كل جهاز على الشبكة عن طريق الروتر ( تحتاج سيرفير ميكروتيك )
    و ايضا السيرفر لازم يكون كمبيوتر ذو امكانيات عالية و معالج xeon بيبقى شغال على 2 معالج على الاقل و رمات لا تقل عن 128 جيجا و بيبقى شغال 24 ساعة فى اليوم و لازم تحتاج كرتين شبكة كرت متصل بالروتر مباشر و كرت تاخد خرجة على سويتش :cool: و لازم طبعا جهاز ups server انت بتتكلم فى ميزانية شركات و ليس افراد !!!!!!! وافضل شركات الروترات هى cisco بدون شك و يليها 3com بس اتباعة و يليها speedthouch
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmed601 ; 28-03-2013 الساعة 21:00

و بالنسبة للروتر كما وضحة لك لا يمكن التحكم بية فى سرعة كل جهاز متصل على الشبكة لا يسمح بذلك معالج الروتر ضعيف جدا جدا تحتاج سيرفر ميكروتيك يعمل بنظام linux server و لازم بروسيسور معين و مذربورد معينة فا مثلا معالج i7 مع رامات مثلا 16 جيجا امكانياتة ضعيفة لا يستحمل العمل 24/7 فى اليوم و الرامات ضعيفة و ايضا المذربورد لازم تكون خاصة باجهزة السيرفر

عضو فضى الصورة الرمزية Mahmoud Essam

ماذا تقصد أخى الكريم براوتر Gaming ؟؟ و انصحك بشراء راوتر Linksys WAG120N-EE Wireless-N ADSL2 بسعر 435 ج فهو ممتاز و الويرلس الخاص به من نوع N و به سيرفر مدمج للتحكم فى سرعة المشتركين . و لكن لو عاي تحكم كامل فى الشبكة ممكن تعمل سيرفر ميكروتيك و هتقدر منه تتحكم فى سرعة المشتركين و تمنع Netcut و تعمل Cashe و تمنع سرعة الوصلات و غيره . و السيرفر الميكروتيك لا يحتاج لامكانيات عالية خالص يعنى معالج Pentium 3 يشغله و لكن الافضل Pentuim 4 و رام 256 و لكن الافضل 512 و هارد 40 جيجا هيكون تمام اوى يعنى كيسة بسعر 300 ج تبقى تمام .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed601 مشاهدة المشاركة
    و بالنسبة للروتر كما وضحة لك لا يمكن التحكم بية فى سرعة كل جهاز متصل على الشبكة لا يسمح بذلك معالج الروتر ضعيف جدا جدا تحتاج سيرفر ميكروتيك يعمل بنظام linux server و لازم بروسيسور معين و مذربورد معينة فا مثلا معالج i7 مع رامات مثلا 16 جيجا امكانياتة ضعيفة لا يستحمل العمل 24/7 فى اليوم و الرامات ضعيفة و ايضا المذربورد لازم تكون خاصة باجهزة السيرفر
    أخى الكريم سيرفر الميكروتيك لا يحتاج امكانيات عالية لانه مش سيرفر موقع او سيرفر يوزرات الخاص بالابلودرز و مش WorkStation الخاص بأعمال الجرافيك دة مجرد سيرفر تحكم فى الشبكة .
    [CENTER][B][FONT=comic sans ms][SIZE=3]
    [/SIZE][/FONT][/B]

[IMG]https://img805.imageshack.us/img805/2066/dfgdfga.jpg[/IMG]
    [B][FONT=comic sans ms][SIZE=3]hoda_algamed[/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=comic sans ms][SIZE=3]سابقا[/SIZE][/FONT][/B] :D[/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoda_algamed مشاهدة المشاركة
    ماذا تقصد أخى الكريم براوتر Gaming ؟؟ و انصحك بشراء راوتر Linksys WAG120N-EE Wireless-N ADSL2 بسعر 435 ج فهو ممتاز و الويرلس الخاص به من نوع N و به سيرفر مدمج للتحكم فى سرعة المشتركين . و لكن لو عاي تحكم كامل فى الشبكة ممكن تعمل سيرفر ميكروتيك و هتقدر منه تتحكم فى سرعة المشتركين و تمنع Netcut و تعمل Cashe و تمنع سرعة الوصلات و غيره . و السيرفر الميكروتيك لا يحتاج لامكانيات عالية خالص يعنى معالج Pentium 3 يشغله و لكن الافضل Pentuim 4 و رام 256 و لكن الافضل 512 و هارد 40 جيجا هيكون تمام اوى يعنى كيسة بسعر 300 ج تبقى تمام .

أخى الكريم سيرفر الميكروتيك لا يحتاج امكانيات عالية لانه مش سيرفر موقع او سيرفر يوزرات الخاص بالابلودرز و مش WorkStation الخاص بأعمال الجرافيك دة مجرد سيرفر تحكم فى الشبكة .
    طيب هل يتحمل بنتيوم 3 او بنتيوم 4 العمل 24 ساعة بدون تهنيج ؟ و ايضا لو فى يوزرات كتير او مشتركين كتير فى الشبكة هل يتحمل الجهاز عدد اليوزرات الكتير ؟ و الرمات ايضا ؟ الكمبيوتر السيرفر معروف لابد ان يكون كمبيوتر ذو امكانيات عالية و لازم تبريد كويس و لازم جهاز ups علشان لو قطعة الكهربة متفصلش عن السيرفر الخ

و لازم المزربورد ذى دى https://www.directindustry.com/prod/...51-943567.html لكن هل بنتيوم 3 و 4 ينفع تشغيلة 24 ساعة فى اليوم بدون تهنيج و مشاكل فى الحرارة الخ ؟

عضو الصورة الرمزية moomen19

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoda_algamed مشاهدة المشاركة

روتر للالعاب :confused:
    يعنى لعب على الشبكة الداخلية ؟
    و اعتقد على حد علمى لا يمكن التحكم فى سرعة كل جهاز على الشبكة عن طريق الروتر ( تحتاج سيرفير ميكروتيك )
    و ايضا السيرفر لازم يكون كمبيوتر ذو امكانيات عالية و معالج xeon بيبقى شغال على 2 معالج على الاقل و رمات لا تقل عن 128 جيجا و بيبقى شغال 24 ساعة فى اليوم و لازم تحتاج كرتين شبكة كرت متصل بالروتر مباشر و كرت تاخد خرجة على سويتش :cool: و لازم طبعا جهاز ups server انت بتتكلم فى ميزانية شركات و ليس افراد !!!!!!! وافضل شركات الروترات هى cisco بدون شك و يليها 3com بس اتباعة و يليها speedthouch
    شكرا على الردرود

بس انتم فهمتنونى غلط

انا كان فصدى بكلمة gaming

انا انا كنت قريت مرة فى امكانيات الروترز ان الروتر ممكن يقضى على اللاج تماما وتقدر تلعب من غير لاج وال connection بيقى اسرع من العادى

هل ده موجود بالفعل ولا اى كلام :confused:

وانا كل مافى الامر عايز راوتر عن طريقه اقسم السرعة بحيث انى انا اخد اكبر سرعة ممكنة اعرف العب براحتى من غير اى لاج والاخرين فى نفس الوقت ليهم سرعة يعرفوا يتصفحوا بيها

وشكرا

عضو الصورة الرمزية MAXDVB

الافضل Asus

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moomen19 مشاهدة المشاركة
    شكرا على الردرود

بس انتم فهمتنونى غلط

انا انا كنت قريت مرة فى امكانيات الروترز ان الروتر ممكن يقضى على اللاج تماما وتقدر تلعب من غير لاج وال connection بيقى اسرع من العادى

وانا كل مافى الامر عايز راوتر عن طريقه اقسم السرعة بحيث انى انا اخد اكبر سرعة ممكنة اعرف العب براحتى من غير اى لاج والاخرين فى نفس الوقت ليهم سرعة يعرفوا يتصفحوا بيها

وشكرا
    انت هتلعب العاب اونلاين على النت ولا فى الشبكة الداخلية ؟ و كام سرعة النت عندك ؟ لو الروتر يدعم الفول دبليكس يعنى سرعة كرت الشبكة 1 جيجا يعنى 1000 ميجا و كل جهاز فى سرعة كرت شبكة 1 جيجا لو انت مثلا مشترك نت 2 ميجا و لعبة اون لاين مفيش مشكلة و لو لعبة على الشبكة الداخلية اكتر من جهاز هل تتوقع انك هتوصل الى استهلاك 1 جيجا سرعة للالعاب بين الاجهزة على الشبكة الداخلية ؟ اتوقع لا و ايضا احب اوضح شى لو انت مشترك سرعة نت 2 ميجا مثلا و عامل شبكة داخلية لنقل الملفات بين كل جهاز على سرعة 1 جيجا هل لو اخدة من سرعة كرت الشبكة 2 ميجا للنت هل هتحس بفرق فى السرعة ؟ طبعا لا بمعنى انت مهما تشترك سرعة نت عمرك ما هتاخد سرعة كرت الشبكة كاملة او سرعة ال lan فى الروتر الية هى 1 جيجا بمعنى اصح اى روتر فية سرعة ال lan 1 جيجا هيبقى ممتاز و لكن بسمع روتر ذى asus DSL-N55U فية خاصية لو كذا جهاز او اجهزة كتيرة على الشبكة بتلعب جيميز ممكن تحدد سرعة لكل جهاز لا يتخطاها فى الشبكة الداخلية انما الخارجية او التحكم فى سرعة النت مش عارف ؟ و لكن لو هتلعب على الشبكة الداخلية بين جهازين هل تتوقع ان تصل السرعة بينكم الى 1 جيجا اى تاخد سرعة lan كاملة ؟ انا اتوقع لا انت لو تخطية 10 ميجا يبقى اقصى شى الكلام ده بالنسبة للسيبرات الكبيرة ممكن اكتر مثلا من 100جهاز يبطى و الروتر صفحتة على النت https://www.asus.com/Networking/DSLN55U_Annex_A/

نسية اقلك سعر الروتر asus DSL-N55U عامل 1100 جنية طبعا غالى جدا المفروض الروتر ميذدتش سعرة عن 600 جنية بالكتير قوى بس ده فى ميزة انك ممكن توصل adsl و ممكن توصل 3G/4G نت الموبيل و لكن لا يدعم wifi ac يدعم فقط wifi b/g/n الجيل القديم
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmed601 ; 30-03-2013 الساعة 08:48

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moomen19 مشاهدة المشاركة
    شكرا على الردرود

بس انتم فهمتنونى غلط

وشكرا
    و بالنسبة للاج اعتقد مش شرط الروتر كمان ممكن على حسب قوة الاجهزة على الشبكة رامات و بروسيسور الخ

المفضلات